abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131935996
situatie:

2 kamer appartment, met losse keuken en badkamer. Ieder ruimte heeft één verwarming (in totaal dus 4), welke eerder dit jaar zijn voorzien van digitale warmtemeters in plaats van de oude met vloeistofverdampers.

Maandelijks betaal ik, via de VvE, een voorschot van ¤ 80,-. Per jaar dus ¤ 960,-.
Vorig jaar heb ik ¤ 350,- retour ontvangen.

nu krijg ik een afrekening van ruim ¤ 1200,-. Dat zou dus inhouden dat ik dit jaar voor ruim ¤ 2100,- gestookt heb, tergen iets meer dan ¤ 600,- vorig jaar.

Dit met de wetenschap dat ik juist afgelopen jaar de helft van de tijd bij mijn vriendin was, en de tijd dat ik thuis was niks geks doe. Enkel de verwarming loopt via deze meters, warm water gaat los hiervan (boiler). Al met al: klopt niks van.

Dit is een vrij snel berichtje op dit forum, bovenstaande werd me duidelijk na een vooraankondiging van de VvE. De daadwerkelijke afrekening moet ik later gaan ontvangen. Een simpele google-actie leerde me al dat er veel discussie is m.b.t. de digitale meters van ISTA.

De genoemde ¤ 1200,- is natuurlijk een sloot geld die ik er niet zomaar bij kan hebben, dus een beetje in de bonen nu. Zijn er wat tips op dit vlak? Ik zal de (door hun, op afstand) uitgelezen meterstanden matchen met wat ik op de factuur zie, maar in de basis staat het niet in verhouding tot hoe ik leef....

iemand ervaring met dit?
pi_131936262
Blokverwarming?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_131936302
Yes.

Begreep van VvE al dat er nog een huishouden is (allemaal even groot) met ¤ 1200,- afrekening, en een aantal van ¤600,-.

Opbouw van de voorschotten is voor eenieder gelijk, dus het riekt naar iets wat niet klopt.
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:49:03 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_131936452
De meters van Techem gaan pas lopen als de radiator boven de 30 graden komt. Zo sluit je e.e.a. uit m.b.t. vals meten. (zonne schijn op de radiator, klein beetje lekkende kraan enz enz)

Verder meten die meters het verschil tussen de ruimte temperatuur, en de radiator temperatuur, en dat wordt nog vermenigvuldigd met een schaalfactor voor de grote v.d.. radiator. Al met al 100% eerlijk en betrouwbaar.
Hier 64 huishoudens, met elk 8 radiatoren in de flat, en nog niet 1x een vreemde onverklaarbare meting of defect gehad. Inmidels zijn we aan de tweede set meters toe (gaan 10jr mee)

Zoek eens uit hoe jouw metertjes precies werken, en hou die verdachte eens een tijd in de gaten. Maak foto's v.d. standen op het display incl datum, en kijk of hij wel telt terwijl je niet stookt.

Sluit je radiatorkraan volledig af?

Ik ken de flat niet, maar als je echt voor 2100 eu gestookt hebt, als ik dat vergelijk met de grootste stoker in ons gebouw (90vierkante meter) dan heb je het het hele jaar door 30 graden gehad binnen lol.
Daar is echt iets niet goed idd.

Zoek uit welke meter(s) zo idioot doet, en eis een nieuwe meter, en een terugschaling op het gebruik van vorig jaar voor deze foutive meeting.
pi_131936491
ISTA staat hierom bekend.
Ik heb ook 8 jaar met hun te maken gehad en nadat ik ook te hoge rekeningen kreeg heb ik alles aangevochten en uiteindelijk gewonnen.
Hier gaan wel heel wat jaren overheen hoor, ben ongeveer 4 jaar bezig geweest om alles in orde te krijgen.

Gelukkig woon ik nu al een paar jaar ergens anders en heb niks meer met hun te maken.
Maar google eens op ISTA en je komt vanzelf diverse klachten tegen! ;)
pi_131936524
Ja. Met de kachels is niks mee, die zijn gewoon koud als ze niet "aan" staan.
pi_131936542
@Kroegtijgertje: 1200 euro in mn nek is niet fijn.......

ga hun zeker bellen, maar gezien de topics op internet gaat dát niet de oplossing zijn. Hoe wel?
pi_131936717
Ik heb het, omdat ik de woonruimte huurde, gedeeltelijk via de woningstichting opgelost.
Die kreeg ik al vrij snel achter me omdat de bedragen onnatuurlijk hoog waren.
In de flat waar ik woonde had je 2 soorten woningen, complete senioren woningen en tussen woningen met zit/slaapkamer. Ik kreeg rekeningen voor senioren woningen terwijl ik een zit/slaapkamer had en vrijwel nooit de verwarming aan.

Het is fout gaan lopen nadat ik 1 keer niet thuis was voor de meteropnemer. Toen hebben ze maar een schatting gemaakt ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2013 14:57:27 ]
pi_131937832
de afrekening zal ik eerdaags per post krijgen, dat dus eerst maar even vergelijken met de tellerstanden zoals ik die zelf op de meters zie wanneer ik het knopje indruk.

Neem aan dat ik dan X - units heb, en op de eindfactuur het totaal van het complex kan zien en zo iets meer moet kunnen herleiden. Weet wel dat ik er nu 2 jaar woon en nooit iemand over de vloer heb gehad, enkel begin dit jaar toen de vloeistofmeter vervangen werd door een digitale meter met zender zodat ze op afstand uitgelezen konden worden.
pi_131937941
http://www.istanederland.(...)mor_radio/index.html

heb er overigens zo eentje. Op internet véél klachten, maar toch weinig oplossingen. Moet ik dan toch denken aan veel mensen waar jaaaarenlang geschat is en nu daadwerkelijk afrekening plaats heeft?
pi_131940090
Klopt geen reet van die dingen, heb destijds een overzichtje bijgehouden van de standen en bij radiators die ik nooit gebruik waren toch eenheden bijgekomen. (niet veel, maar toch...)
Zou volgens hun technisch niet mogelijk moeten zijn.
pi_131940762
Ik ga straks eerst de standen zelf maar 's noteren, als begin. Dat eerst maar 's rijmen met hun factuur.

Dan zal 't wel een heel getouwtrek worden over de registratie van die dingen aan mijn huis, de verwerking ervan etc..... hoop gedoe weer iig.

ik woon er nu zelf 2 jaar. Eerste jaar heb ik geen meteropnemer (toen nog de buisjes) gezien, ik was toen voor werk in verweggistan. Dat is een schatting geworden en heb toen 300 euro teruggekregen. Zelfs als die schatting verkeerd zou zijn geweest, zou ik dus nu 300 moeten bijleggen (stookgedrag is dit jaar exact hetzelfde nml). En geen 1200...

ik zit wel even in zak en as, merk ik. Weer gedoe om op te lossen. Balen!
pi_131941194
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:44 schreef tralalala het volgende:
Klopt geen reet van die dingen, heb destijds een overzichtje bijgehouden van de standen en bij radiators die ik nooit gebruik waren toch eenheden bijgekomen. (niet veel, maar toch...)
Zou volgens hun technisch niet mogelijk moeten zijn.
Ik kan dit bevestigen, echter zeiden ze (ista) hier dat met zulks "rekening" gehouden wordt.

Elk jaar weer stookkosten van minimaal 2200 euro. Voor één grote kamer, want de rest stond altijd uit (o.a. omdat we zulke hoge rekeningen hadden).
Hoge olieprijzen was onderdeel van het excuus.

Inmiddels sinds enkele maanden eigen CV.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_131941372
hardop gedacht: dus ik ben aan de goden overgeleverd?

Dat weiger ik dan weer wel... maar hoe nu verder dan :s?
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:39:29 #15
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_131941883
Hier bij ons sinds vorig jaar ista meters en precies hetzelfde verhaal. Eerst 200 euro terug krijgen en met de ista meters bijna 400 euro bij moeten betalen. Kachel in de badkamer welke nooit aanstaat zou evenveel verbruikt hebben als de kachel in de woonkamer. Die meters zou ik het liefst er direct vanaf trekken. Verhaal is bekend bij de vve en die zijn er mee bezig maar vooralsnog zit er weinig schot in
pi_131961346
in de structuur zoals die bij ons is, voldoet de VvE (organisatie die dat beheer feitelijk doet voor de VvE) de energierekening. ISTA zal wel weer alleen het meetinstituut zijn.

Bij moet ik dan beklag doen, met wie heb ík te maken?
pi_131962155
Ze hadden hier een item over bij het tvprogramma "kanniewaarzijn" misschien kun je dat eens terug kijken en zien hoe het daar werd opgelost?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_131964168
Ik woon ook in een appartement met ISTA meters (blokverwarming)
Je geeft in je 2e post aan dat verschillende huishoudens bij moeten betalen.
Dan is er ws iets misgegaan met de energierekening/voorschot van jullie totale gebouw.

De ISTA meters worden namelijk alleen bepaald om een verdeelsleutel te maken van de rekening. Je kan er dus geen bedrag aan koppelen.

Makkelijk voorbeeld (fictieve onzin bedragen):
2 huizen vallen onder 1 vve.
huis 1: ista waardes bij elkaar = 2000
huis 2: ista waardes bij elkaar = 1000

de energierekening voor dit gebouw = 600euro.
huis 1 betaald dan 400e, en huis 2 betaald dan 200e

als de energierekening echter 1200 euro is, betaald huis 1 800euro en huis 2 400euro.
Je ziet dus veel hogere bedragen, met dezelfde ista meterstanden.

Er is dus een goede kans dat jullie totale energierekening van het gehel gebouw gewoon veel hoger is, om wat voor reden dan ook.
pi_131965887
dat filmpje zal ik vanavond even terugkijken, nu op 't werk.

De redenatie m.b.t. de verdeelsleutel snap ik, in zoverre, dat ik weet dat ze eenheden meten en niet 1:1 voor een vast bedrag staan. Wat in mijn ogen gewoon niet kan, is dat ik met zuinig stookgedrag (zeker minder dan gemiddeld) ineens véél meer moet betalen dan hiervoor, los van de bedragen.

In dit geval zou het betekenen dat ik voor grofweg 200 euro per maand verwarming gehad heb. Met de wetenschap dat ik de helft van het jaar niet thuis was, niks aan had en als ik er wél ben ook normaal doe, iets dat rationeel gezien gewoon onlogisch is. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat er in de meterstanden iets vreselijk scheef gaat. Als de energierekening voor het gehele pand duurder was geweest, dan zouden we hier eerder collectief last van moeten hebben gehad, denk ik.

Either way, blijft een raar verhaal. Hoop dat ik het kan controleren allemaal...
pi_131971235
toch het filmpje even bekeken al, te nieuwsgierig. Echt een oplossing komt daar niet in naar voren volgens mij, anders dan het beklag bij de daarvoor bestemde instanties.

Let wel: als dat moet om evt. mijn gelijk te halen, dan zal ik dat uiteraard gaan doen. Maar zijn we met z'n allen echt zo overgeleverd aan de grillen van een paar meters? Of mis ik iets fundamenteels in 2013?
pi_131971852
Er is inderdaad gewoon iets mis met je afrekening. Probeer alles even na te gaan in stappen:
1) Kloppen de waarden die geteld zijn door de meters ongeveer met wat je nu kunt aflezen (vermoedelijk nu een stukje hoger, maar wel in verhouding?)
2) Is er niet een fout gemaakt dat bijvoorbeeld appartementen zijn verwisseld?
Iedere meter krijgt een weegfactor voor het type radiator waar hij aan vast zit. Een klein badkamerradiatortje heeft minder capaciteit en dus zal de score van die meter minder meetellen dan de grote woonkamerradiator. Kloppen deze?
3) Klopt dit met het overzicht in je afrekening?
4) Hoe berekent jouw VVE de kosten: bijv. alle appartementen gelijk of worden zij/hoek appartementen gecompenseerd voor de koude buitenmuren?
5) Welk deel van de kosten zijn vaste kosten (voor iedereen gelijk) en welk deel is variabel (naar verbruik)? Is daarin iets veranderd sinds jullie op dit systeem zijn overgegaan?

Ik zou in ieder geval in dit geval niet eerder betalen dan nadat je een specificatie hebt gezien. Hoewel er regelmatig problemen zijn met ISTA en zij zeker ook fouten maken, moet je de schuld niet alleen mogelijk daar zoeken. Ook jouw VVE (of beheerskantoor) kan fouten maken in dit opzicht.

Mijn ervaring met de digitale meters is dat ze wel nauwkeuriger zijn dan de vloeistofbuisjes. Ze hebben bijvoorbeeld geen last van spontane verdamping in de zomer. Ze zijn ook nauwkeuriger af te lezen en je kunt achteraf nog controleren wat de voorgaande stand was. Die kleine score in de badkamer kan natuurlijk doordat je de kraan eens hebt open gedraaid en weer dicht ofzo. Juist omdat het systeem veel nauwkeuriger telt kun je nu een kleine score zien terwijl je voorheen dat kleine beetje verschil niet in het vloeistofniveau zag. In kosten zal dat niet veel uitmaken. Het bedrag wat het uiteindelijke per punt kost zal veel lager zijn dan met de buisjes die maar op een kwart punt nauwkeurig waren (zelfde verbruik: score 2.25 met buisjes voor een heel jaar vs. bijv. 375 punten met digitaal)

Ik denk dat je niet in paniek moet raken, maar gewoon even de specificatie afwachten en kijken of er nog gecorrigeerd is of moet worden. Als dit het eerste jaar is dat het gebruikt wordt kan het zijn dat er nog wat in orde gemaakt moet worden.
pi_131974526
Helder, daar heb je wel gelijk in. Zodra ik de rekening binnen heb ga ik even een onderzoekje opzetten en die zal ik hier absoluut even delen :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')