abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131881937
Hoi ik wil van het hbo naar het mbo overstappen i.v.m. voorkeur voor een meer praktische aanpak. Ik had een vraag over de prestatiebeurs. Moet ik de prestatiebeurs die ik al reeds ontvangen heb terugbetalen als ik naar het mbo ga? Ik hoorde namelijk iets dat een prestatiebeurs MBO niet hetzelfde is als een prestatiebeurs HO. In andere woorden wordt de prestatiebeurs omgezet in een gift als ik mijn mbo diploma haal. Dus hoef ik dan niks van de hbo prestatiebeurs terug te betalen? Hopelijk weten jullie hier meer over want het wordt maar vaagjes op de ibsite uitgelegd en op sommige plekken wordt gezegd van wel en sommige zeggen weer van niet.

Groetjes en alvast bedankt.

[ Bericht 4% gewijzigd door vanquish89 op 05-10-2013 21:13:08 ]
pi_131882161
Als je geen hbo-diploma haalt maar een mbo-diploma moet je de prestatiebeurs van het hbo terugbetalen.

Als je ipv een mbo-diploma een hbo-diploma haalt wordt het wel kwijtgescholden omdat een hbo-diploma "beter" is.
pi_131883065
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:10 schreef Sylvana het volgende:
Als je geen hbo-diploma haalt maar een mbo-diploma moet je de prestatiebeurs van het hbo terugbetalen.

Als je ipv een mbo-diploma een hbo-diploma haalt wordt het wel kwijtgescholden omdat een hbo-diploma "beter" is.
Maar hier zeggen ze dat ze onder hetzelfde vallen..

"Volg je een opleiding in het hoger onderwijs of in het mbo niveau 3 of 4? Dan valt je studiefinanciering (basisbeurs, eventuele aanvullende beurs en studentenreisproduct) onder de prestatiebeurs."
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:41:39 #4
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_131883276
Ik heb alles terug mogen betalen.. Zat wat tijd tussen overigens.
Maar heb het geloof ik gevraagd aan de ibgroep per email, toen ik mijn mbo diploma behaalde.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_131883349
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:36 schreef vanquish89 het volgende:

[..]

Maar hier zeggen ze dat ze onder hetzelfde vallen..

"Volg je een opleiding in het hoger onderwijs of in het mbo niveau 3 of 4? Dan valt je studiefinanciering (basisbeurs, eventuele aanvullende beurs en studentenreisproduct) onder de prestatiebeurs."
Ja het valt allebei onder de prestatiebeurs, maar voor het mbo en hbo is de prestatiebeurs verschillend. Met dat stukje bedoelen ze meer dat mbo niveau 1 en 2 niet onder de prestatiebeurs vallen en mbo3 of hoger wel.
pi_131883378
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:41 schreef Angst het volgende:
Ik heb alles terug mogen betalen.. Zat wat tijd tussen overigens.
Maar heb het geloof ik gevraagd aan de ibgroep per email, toen ik mijn mbo diploma behaalde.
serieus?! wanneer was dat? want die regel is als het goed is ergens 2011 ofzo aangepast..
pi_131883442
quote:
Hoeveel van uw prestatiebeurs wordt omgezet in een gift, hangt af van de waarde van uw diploma. DUO moet daarom een bewijs hebben. Meestal krijgen we dit bewijs automatisch door van uw school of universiteit.
pi_131883750
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:45 schreef CaptainObvious39 het volgende:

[..]

ehhhhhh.... maar ook een mbo diploma geld dan?
pi_131883920
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:53 schreef vanquish89 het volgende:

[..]

ehhhhhh.... maar ook een mbo diploma geld dan?
Nee het is zoals ik het zeg.
pi_131884219
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:58 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nee het is zoals ik het zeg.
Nog best vaag... maar dus als het zo zou zijn dan zou ik alle studiefinanciering moeten terug betalen?
pi_131884244
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:08 schreef vanquish89 het volgende:

[..]

Nog best vaag... maar dus als het zo zou zijn dan zou ik alle studiefinanciering moeten terug betalen?
Ja.
pi_131884882
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:08 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja.
Weet je dit heel zeker? ik bel sowieso nog IBgroep. Bedankt voor de reacties allemaal
pi_131900096
Dit gaven ze aan bij het vraag en antwoord bak van DUO:

Vraag

Ik wil overstappen van hbo of universiteit naar het mbo. Heb ik nog recht op studiefinanciering?

Antwoord
Hoeveel studiefinanciering je kunt krijgen voor een mbo-opleiding, hangt af van het aantal maanden prestatiebeurs dat je al hebt verbruikt voor het hoger onderwijs.

Heb je 48 maanden (of meer) prestatiebeurs ontvangen voor het hoger onderwijs? Dan heb je geen recht meer op studiefinanciering voor een mbo-opleiding.
Heb je minder dan 48 maanden prestatiebeurs ontvangen? Dan heb je wel recht op studiefinanciering voor een mbo-opleiding.

Het lijkt erop dat ze onder hetzelfde vallen.
  Redactie Games donderdag 24 april 2014 @ 13:15:22 #14
181272 crew  Noppie2000
pi_139212067
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:45 schreef vanquish89 het volgende:
Dit gaven ze aan bij het vraag en antwoord bak van DUO:

Vraag

Ik wil overstappen van hbo of universiteit naar het mbo. Heb ik nog recht op studiefinanciering?

Antwoord
Hoeveel studiefinanciering je kunt krijgen voor een mbo-opleiding, hangt af van het aantal maanden prestatiebeurs dat je al hebt verbruikt voor het hoger onderwijs.

Heb je 48 maanden (of meer) prestatiebeurs ontvangen voor het hoger onderwijs? Dan heb je geen recht meer op studiefinanciering voor een mbo-opleiding.
Heb je minder dan 48 maanden prestatiebeurs ontvangen? Dan heb je wel recht op studiefinanciering voor een mbo-opleiding.

Het lijkt erop dat ze onder hetzelfde vallen.
Je krijgt idd nog stufi, maar het kan prima kloppen dat je de stufi tijdens je hbo-studie moet terugbetalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')