abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 oktober 2013 @ 23:44:57 #1
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_131830130
Ieder jaar op de random familiefeestjes moet ik mij het hoofd weer breken over één vraag die alle familieleden maar niet echt begrijpen, 'Wat ben je nou eigenlijk aan het doen?'.

'Tjah..... ik ben PhD. student.'
'Maar je hebt toch al een salaris? En ben je inmiddels niet een keer klaar met studeren?'

Het is allemaal best lastig te beschrijven in woorden.
Dus, ik gebruik plaatjes! :)

Stel je een cirkel voor dat alle menselijke kennis bevat.

Tegen de tijd dat je klaar bent met de basisschool weet je een beetje:

Wanneer je je middelbare school diploma behaalt weet je nog ietsje meer:

Dan ga je naar de uni en behaal je je bachelor's degree. Je ontwikkeld een specialiteit:

Een master's degree verdiept die specialiteit:

Veel wetenschappelijke artikelen lezen brengt je naar de grenzen van de menselijke kennis:

Als je eenmaal de grens hebt bereikt, focus je:

Je duwt tegen die grens voor een paar jaar:

Tot op een dag, de grens meegeeft:

En die uitstulping die je dan hebt gemaakt is je Ph.D.!

Natuurlijk, de wereld ziet er nu anders voor je uit:

Maar vergeet nooit het grotere geheel! :)

;)
pi_131830387
Wrm zeg je gewoon niet dat je wetenschapper bent?
pi_131830391
:')
pi_131830660
Leuke uitleg, maar in principe ben je met een fatsoenlijk bachelorproject ook al die totale kennis aan het uitbreiden. Of het publicatiewaardig is, is punt twee.
gr gr
  donderdag 3 oktober 2013 @ 23:58:21 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_131830680
In Nederland noemen we dat gewoon 'promovendus' hoor. Misschien dat men daarom niet snapt waar je het over hebt. Verder kloppen je cirkeltjes niet en is je Nederlands onder de maat.

Groetjes,

Isdatzo.
Huilen dan.
pi_131830751
phd is amerikaans
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:00:50 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_131830760
Zoiets is aan de proleten van FOK! helaas niet besteed, TS.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:01:01 #8
357984 JavaForumsNL
OndertitelException
pi_131830769
www.Diablolivestream.com | DiabloLiveStream | The Diablo live stream community
www.javaforums.nl/community/stats | JavaForums.nl voor studenten en beginnende ontwikkelaars! Heeft u Java gerelateerde vragen?
pi_131830809
Haha, goed topic.
pi_131830818
:') :') :') :') ;(
pi_131830820
Je gaat naar de universiteit, daar haal je een bachelor (met de titel - in mijn geval - Bsc: bachelor of science), daarna kun je verder gaan met een aansluitende master (met de titel - eveneens in mijn geval - Msc: master of science)

Of dit moment ben je in Nederland op zich student af. Je kunt daarna, als je goed genoeg bent, aangenomen worden als promovendus door een hoogleraar in zijn onderzoeksgroep om daar 4 jaar (betaald) onderzoek te doen. In die 4 jaar moet je dan een aantal publicaties schrijven en een proefschrift. Als dat geaccepteerd word, dan word je na een promotieceremonie tot doctor benoemd, met de titel (voor iedereen) Dr. En die Dr. titel is dus de Nederlandse/Europese variant van de titel PhD: Doctor of Philosophy.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:03:05 #12
381953 NaturalScience
pi_131830834
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 23:58 schreef Isdatzo het volgende:
In Nederland noemen we dat gewoon 'promovendus' hoor. Misschien dat men daarom niet snapt waar je het over hebt. Verder kloppen je cirkeltjes niet en is je Nederlands onder de maat.

Groetjes,

Isdatzo.
Mwah, dat is er min of meer uit aan het gaan.

De Nederlandse promovendi van de huidige generatie spreken liever over een PhD.
De Dr. titel is oud, achterhaald en simpelweg onhandig in wetenschap die per definitie internationaal georiënteerd hoort te zijn.

Nederlandse taal op het Fok! forum heeft voor mij nooit veel prioriteit gehad. ;) Zeker niet als bio-medisch wetenschapper.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:05:33 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_131830911
Huilen dan.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:06:29 #14
381953 NaturalScience
pi_131830940
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:02 schreef Lilliesleaf het volgende:
Je gaat naar de universiteit, daar haal je een bachelor (met de titel - in mijn geval - Bsc: bachelor of science), daarna kun je verder gaan met een aansluitende master (met de titel - eveneens in mijn geval - Msc: master of science)

Of dit moment ben je in Nederland op zich student af. Je kunt daarna, als je goed genoeg bent, aangenomen worden als promovendus door een hoogleraar in zijn onderzoeksgroep om daar 4 jaar (betaald) onderzoek te doen. In die 4 jaar moet je dan een aantal publicaties schrijven en een proefschrift. Als dat geaccepteerd word, dan word je na een promotieceremonie tot doctor benoemd, met de titel (voor iedereen) Dr. En die Dr. titel is dus de Nederlandse/Europese variant van de titel PhD: Doctor of Philosophy.
Dr. is nog steeds een geldige titel in Nederland ja. Ph.D. is eveneens een geldige titel en wordt de komende 10 jaar de enige variant van deze titel wereldwijd.

Waarom nog zoveel spreken over de verouderde Nederlandse titel?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_131830942
Ik moest lachen, dank ts
pi_131830950
Oké, mooi man. En nu? Kom je hier een beetje uitleg geven over wat je doet.

Als je gewoon zegt dat je promovendus bent snapt iedereen je gelijk.
pi_131830955
quote:
12s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 23:44 schreef NaturalScience het volgende:

'Tjah..... ik ben PhD. student.'
'Maar je hebt toch al een salaris? En ben je inmiddels niet een keer klaar met studeren?'

Trouwens, dit is alleen gebruikelijk in Nederland. In de meeste landen ben je inderdaad nog gewoon echt een student en moet je betalen voor een promotietraject, of beter gezegd: fondsen en bedrijven vinden die het vóór je betalen.

Maar goed, hier in Nederland is het dan ook gebruikelijk dat je als promovendus eigenlijk gewoon meedraait alsof je een postdoc bent met minder ervaring + halve docent (want onderwijsverplichting), terwijl in heel veel andere landen het promotietraject ook nog gedeeltelijk bestaat uit hel volgen van vakken etc
pi_131830982
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:06 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Dr. is nog steeds een geldige titel in Nederland ja. Ph.D. is eveneens een geldige titel en wordt de komende 10 jaar de enige variant van deze titel wereldwijd.

[spoiler]Oh, en het topic was enigszins niet al te serieus bedoeld. ;) [s/poiler]
Was ook meer bedoeld als voorbeeld van hoe ik het uitleg tegen mensen die zulke dingen niet snappen, zijn er nogal veel. :P
pi_131831053
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:06 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

[spoiler]Oh, en het topic was enigszins niet al te serieus bedoeld. ;) [s/poiler]
Omdat Mr., Drs. en Ir. veel toffer zijn dan LL.M. en M.Sc.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:11:58 #20
381953 NaturalScience
pi_131831105
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:10 schreef Yreal het volgende:

[..]

Omdat Mr., Drs. en Ir. veel toffer zijn dan LL.M. en M.Sc.
Maar niet erkend in het buitenland en dus nutteloos als je als onderzoeksgroep veel samenwerkt met buitenlandse instituten en bedrijven.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:13:18 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_131831146
Geldt dat ook voor je familie die het niet snapt? Verder vind ik 't altijd bijzonder sneu wanneer mensen hun titel te pas en te onpas gebruiken.
Huilen dan.
pi_131831166
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:11 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Maar niet erkent in het buitenland en dus nutteloos als je als onderzoeksgroep veel samenwerkt met buitenlandse instituten en bedrijven.
promoveren en dan erkend met een t schrijven :')
pi_131831196
Leuke OP.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:15:50 #24
381953 NaturalScience
pi_131831213
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:13 schreef erikkll het volgende:

[..]

promoveren en dan erkend met een t schrijven :')
Aangepast. ;)

Het mooie aan exacte wetenschap is voor mij dat ik me nooit druk hoef te maken over de Nederlandse taal. Mijn Engelse spelling is een stuk beter en dat is voor mij ook belangrijker gelukkig. :)
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:16:46 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_131831241
Want je hoeft nooit schriftelijk te communiceren met Nederlandstalige collega's?
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')