abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131753414
Beste FOK!'ers,

Aankomend december vertrek ik voor een half jaartje richting Australië.
Ik heb hier nou een Canon 450D liggen, prima camera, maar om mee te reizen neemt die toch wel wat ruimte in beslag en gewicht met zich mee.

Ik zit er dus aan te denken om hem in te ruilen voor een systeemcamera of misschien een compactcamera(?).

Ik ben eigenlijk niet zo bekent met systeemcamera's, maar ze lijken mij een stuk makkelijker mee te nemen als een DSLR, al zit je nog steeds met de lenzen...
Maar behoud je met een systeemcamera ook gewoon de kwaliteit van je foto's? Ik ben geen professionele fotograaf, schiet nu al een paar jaar foto's met de Canon 450D, meestal gebruik ik nog de standaard 18-55 lens en met die kwaliteit ben ik zeer tevreden;)

Dan heb je natuurlijk ook nog te optie compactcamera. Spreekt mij het minste aan, als ik aan mijn vorige compact denk denk ik vooral aan heeele lange sluitertijden en slechte zoom.

Wat denken jullie? DSLR inruilen voor een systeemcamera? Iemand nog tips qua toestel onder de 400¤?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:46:08 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131754405
De kwaliteit van je foto's blijft met een systeemcamera, met zowel spiegelreflexen als systeemcamera's (de spiegellozen) durf ik te stellen dat je in de kwaliteit van je foto's het verschil niet gaat zien.
Om rekening mee te houden: Je hebt geen optische zoeker, alles op een spiegelloze is electronisch, ik raad je aan een modelletje te nemen dat zowel een doorkijkzoeker als een LCD heeft, zeker wanneer je met langere lenzen werkt.
Nou is zo'n EVF helemaal niet zo erg als sommige foldergoeroe's wel beweren, ik heb zelfs met mijn oude Panny G1's nog beeld als ik op mijn beste reflexzoeker al helemaal niks meer zie.

Ander ding is de keuze in lenzen. Die is niet zo groot als bijvoorbeeld bij Canon of Nikon spiegelreflexen, degenen die daar meestal bijzonder hard over vallen zijn tevens degenen die het jaren volhouden met slechts twee standaardzooms.
Als je dus met je huidige camera al het meeste met je standaardzoom doet is het waarschijnlijk niet eens een issue.

Qua groot: Mijn Panny G1's zijn zo'n dertig procent kleiner en lichter dan een spiegelreflex, hebben exact dezelfde mogelijkheden en zijn wegens minder bewegende onderdelen wat minder fijnbesnaard als een spiegelreflex. Voor backpacken dus bijzonder geschikt.

Binnen die 400 euro wacht je het beste een modelwissel af en koopt dan een Panasonic G-serie.
en ik zou die Canon niet eens inruilen (brengt geen drol op) maar er gewoon bijhouden
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131756594
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:46 schreef Ouwesok het volgende:
De kwaliteit van je foto's blijft met een systeemcamera, met zowel spiegelreflexen als systeemcamera's (de spiegellozen) durf ik te stellen dat je in de kwaliteit van je foto's het verschil niet gaat zien.
Om rekening mee te houden: Je hebt geen optische zoeker, alles op een spiegelloze is electronisch, ik raad je aan een modelletje te nemen dat zowel een doorkijkzoeker als een LCD heeft, zeker wanneer je met langere lenzen werkt.
Nou is zo'n EVF helemaal niet zo erg als sommige foldergoeroe's wel beweren, ik heb zelfs met mijn oude Panny G1's nog beeld als ik op mijn beste reflexzoeker al helemaal niks meer zie.

Ander ding is de keuze in lenzen. Die is niet zo groot als bijvoorbeeld bij Canon of Nikon spiegelreflexen, degenen die daar meestal bijzonder hard over vallen zijn tevens degenen die het jaren volhouden met slechts twee standaardzooms.
Als je dus met je huidige camera al het meeste met je standaardzoom doet is het waarschijnlijk niet eens een issue.

Qua groot: Mijn Panny G1's zijn zo'n dertig procent kleiner en lichter dan een spiegelreflex, hebben exact dezelfde mogelijkheden en zijn wegens minder bewegende onderdelen wat minder fijnbesnaard als een spiegelreflex. Voor backpacken dus bijzonder geschikt.

Binnen die 400 euro wacht je het beste een modelwissel af en koopt dan een Panasonic G-serie.
en ik zou die Canon niet eens inruilen (brengt geen drol op) maar er gewoon bijhouden
Bedankt! Maar systeemcamera's schieten dus ongeveer net zo snel als een dslr?
Dat vond ik namelijk bij die compacts altijd zo'n drama (geen idee of dat nu nog steeds zo is)..

Met inruilen bedoel ik trouwens niet bij een winkel;) Dan krijg je er inderdaad geen ene klap voor..
DSLR op marktplaats en dan komt daar waarschijnlijk een systeemcamera voor terug.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 oktober 2013 @ 21:44:35 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131757825
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:24 schreef KawaZ het volgende:

[..]

Bedankt! Maar systeemcamera's schieten dus ongeveer net zo snel als een dslr?
Dat vond ik namelijk bij die compacts altijd zo'n drama (geen idee of dat nu nog steeds zo is)..

Met inruilen bedoel ik trouwens niet bij een winkel;) Dan krijg je er inderdaad geen ene klap voor..
DSLR op marktplaats en dan komt daar waarschijnlijk een systeemcamera voor terug.
Misschien kun je eens zo'n ding proberen bij een Mediamarkt of dergelijke circulatieshop, daar staan er meestal wel een paar in de speelmodus. Zelf proberen zegt meer dan een advies van mijn persoontje en je weet dan gelijk of het allemaal respons genoeg geeft om gelukkig mee te worden.

Compactcamera's zijn trouwens tegenwoordig ook al sneller dan ze wel eens geweest zijn en met wat oefening kun je zelfs een oude compact nog aardig snel laten reageren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131763873
Wat voor foto's denk je te gaan maken?
Ik zou als je gaat backpacken je dslr sowieso thuis laten en een compactcamera meenemen. Puur vanwege het formaat en gewicht.

Een systeemcamera met een kleine lens zou opzich ook nog wel kunnen. Je moet het namelijk wel allemaal meeslepen :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Redactie Frontpage woensdag 2 oktober 2013 @ 02:29:16 #6
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_131768146
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:26 schreef KawaZ het volgende:

Dan heb je natuurlijk ook nog te optie compactcamera. Spreekt mij het minste aan, als ik aan mijn vorige compact denk denk ik vooral aan heeele lange sluitertijden en slechte zoom.

Ja, maar welkje CC had je, je hebt ze ook die goede fotos maken

pi_131774454
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:46 schreef Ouwesok het volgende:

Voor reizen (en niet willen wisselen) zou je bijv de 14-150 van Olympus kunnen overwegen. Die past ook op de Panasonic G-serie (allemaal micro 4/3). Ik ben zelf wel fan van de Panasonic systeemcamera's, de GF-serie is lekker klein (en toch snel) en met de powerzoom 14-42 passen ze zowaar in een jaszak. Aparte zoeker (EVF) is inderdaad wel een pre, het is op het scherm toch niet hetzelfde en zodra je bijv de zon van achteren hebt staan zie je niet veel meer op een scherm, zelfs niet als je het kantelt, maar die zit niet op de goedkopere modellen.

@TS: kijk eens naar bijv een Panasonic GX1. Is een iets ouder model, met mogelijkheid tot het toevoegen van een zoeker (LVF2) en valt voor zover ik kan zien zelfs bijna binnen je budget (300 euro incl normale 14-42, excl zoeker a 200 euro). Mocht je het nog kleiner (en goedkoper) willen hebben: de GF5 is op dit moment overal stevig in de aanbieding omdat de GF6 al uit is (wat wel weer een heel lekker ding is).
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_131815943
Ik heb zelf voor backpacken een nex-5 meegenomen (is al wat ouder). De kwaliteit is super, hij is íets langzamer maar echt marginaal langzamer dan een dslr.

Het is echt een aanrader, weinig ruimte in beslag, goede foto's, handzaam etc.

Aangezien de techniek verder is nowadays zou ik je een nex-6 met slim lens aanraden. Dezelfde lens is dunner geworden en daar zit ook een optische zoeker op.

Succes!
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')