ik heb een vraag over een mogelijk probleem met mijn camera, ik hoop dat ik mijn vraag hier op de juiste plek deponeer

Ik gebruik sinds kort een Canon EOS 400D camera om te probeerselen wat "mooiere" fotos te maken en mijn eigen keuzes te maken tot wat de camera moet doen en niet de voor geprogrammeerde opties mij beiden.
Nu had ik gemerkt dat de camera vaak niet de flitser gebruikt, of de flitser opent met een korte flitst en vervolgens bij de foto moet compenseren door een langere sluitertijd wat mij een veel te donkere foto opleverde of een die bewogen is.
Ik ben aan het lezen geslagen in het Canon boek van Christian Haasz, om in ieder geval te begrijpen wat ik doe en eventueel verkeerd zou doen. Echter heb ik met alle mogelijke instellingen een aanpassingen niet veel meer bereikt, ook met de voorgeprogrammeerde opties.
Zou het kunnen zijn dat hier sprake is van een hardware fout, dat de lichtmeting niet goed werkt, en zou er iets kunnen zijn waarmee ik dat kan oplossen (behalve op reparatie sturen en hopen dat het probleem gevonden is voordat mijn geld op is)
Als ik meer informatie moet delen hoor ik het ook graag, alvast bedankt!