abonnement Unibet Coolblue
pi_149153369
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:17 schreef Ouwesok het volgende:
Gelukkig duurt het nog even voor we de eerste buitenvlinders weer hebben en in die tijd kunnen we fijn binnen de boel op elkaar afstemmen en eens onderzoeken hoe we die flitser kunnen temmen.

Soms gaat ie aardig goed zoals bij deze uilvlinder
[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

En soms komt die flits te zwaar in zoals bij deze uilvinder
[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Als ik dat eenmaal heb opgelost wordt het nog even uitpuzzelen hoe ik met zo'n lange zoom zo effectief mogelijk kan schieten uit een laag standpunt, bij voorkeur zonder mezelf compleet blind te flitsen :')

Hopelijk volgende ronde hopelijk iets meer invallend daglicht, zodat ik me op de wat kleinere vlinders kan storten.
Bemoedigend is in elk geval al dat ik met de methode lange-zoom + flits al wat scherptediepte win. Dat zou ook voor waterjuffertjes wel eens een leuk recept kunnen gaan worden.

[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Nog in de planning voor in de vlindervallei:
- lange zoom op tussenringen (als de A-mount tussenringen gearriveerd zijn)
- spelen met diverse flitsdiffusers (die momenteel ook in een roeiboot naar Europa zitten)
Ik zie uiteraard het verschil in die uilvlinders, toch heb ik het idee dat er bijzonder veel verschil in zit op wat voor monitor je de foto`s bekijkt. Het verschil tussen mijn werk monitor en mijn privé is al heel groot.
#35.
pi_149166233
Ik ben een tijdje geleden ook in Amersfoort geweest, heerlijke dierentuin! Was wel in een vakantie, dus helaas was ik niet de enige die de baby tijgertjes wilde bekijken.. Toch een mooie foto kunnen maken:


En een klein aapje:
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 februari 2015 @ 22:50:43 #103
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149313833
Die jonge tijgertjes raak je niet op uitgefotografeerd. Omdat het in het begin van de zondagmiddag uitgesproken klotenweer en dito licht was wist ik me aardig te beheersen.

Met de Alfa500 en de Minolta AF 4.5-5.6/100-300mm

Tijger by Ouwesok, on Flickr

Happy family
Op twee tijgertjes na die elders de boel afbraken
Tijger by Ouwesok, on Flickr

Snuitje
Tijger by Ouwesok, on Flickr

't Lijkt wel familie
Tijger by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 februari 2015 @ 00:01:37 #104
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149496348
Met de Olympus E-PL1 en zijn standaardzoom kun je al bijna vlinders fotograferen als die maar groot genoeg zijn. Gelukkig hebben ze in de Vlindervallei wel een paar vlinders van formaat rondfladderen en dus proberen maar.

Schutkleur by Ouwesok, on Flickr

Bullseye :')
Uilvlinder by Ouwesok, on Flickr

Uilvlinder by Ouwesok, on Flickr

Dit kermt om een dunne tussenring
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 februari 2015 @ 00:19:14 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149559859
Zo'n vlindertuin is ideaal om in de tijd dat er geen insecten buiten zijn in elk geval even je spullen en je skills warm te houden maar ook om alvast wat dingen uit te proberen waar misschien in de zomer wat voordeeltjes mee gedaan kunnen worden.

Voor de buitenvlinders zat ik nog met een paar uitdagingen:
1 Wegvliegers. Vlinders lijken vaak iets te goed zicht te hebben om ze met een 90mm te belagen
2 Verlichting. Het voorhanden licht is vaak net te weinig om een levendige opname te krijgen óf om je diafragma een flink end dicht te gooien.

Als oplossing voor 1 ga ik eens kijken of een 70-300mm op een tussenring uitkomst kan bieden. Aanvankelijk eerst maar eens met de cheap-ass Tamron 70-300 die me al vaker positief wist te verrassen.
Als oplossing voor 2 zet ik een flitser in met daarop een 10x10cm softboxje. Eerdere probeerseltjes met alleen de omnibounce op de flitser gaven te vaak opnamen die zichtbaar geflitst waren. Van het kleine softboxje verwacht ik een wat subtielere flits die zich, omdat er iets meer energie door de flitser moet beter laat mengen met het voorhanden licht.

De hele plaatjesfabriek ziet er ongeveer zo uit
Godox 10cm soft by Ouwesok, on Flickr

Deze keer lag de nadruk minder op het maken van schone kunst maar op het kijken of het softboxje de verwachting waar weet te maken
Het omgevingslicht was wat aan de magere kant wat het best uitdagend maakt om met die toch wel wat lijvige 70-300 te fotograferen. Voordeel is wel dat als de flitser nu subtiel werkt, hij dat in alle gevallen zal doen.

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Ik ben er eigenlijk best wel over te spreken :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 11 februari 2015 @ 00:31:02 #106
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_149560060
Niet verkeerd, sok! Lekker bezig. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 februari 2015 @ 21:42:40 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149584422
quote:
14s.gif Op woensdag 11 februari 2015 00:31 schreef shiznuts het volgende:
Niet verkeerd, sok! Lekker bezig. :D
En aangezien ik nog meer diffusors heb heb ik ook weer een goeie smoes om nog een paar keer naar de Vlindervallei te gaan :Y

Nog een reeksje met het kleine softboxje waar toch eigenlijk best wel mooi licht uit komt

Soms ontkom je er niet aan dat het flitslicht alsnog zichtbaar wordt, dat zou beter moeten worden naarmate er meer licht door de dakramen komt. In de wintermaanden is dat nogal weinig.

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Geen denderende opname maar voor mij wel een bevestiging dat je in het veld prima met een 300mm op vlinders kunt jagen. Je kunt met gemak een meter of twee a drie afstand houden bij een grote vlinder

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Het Godox-boxje geeft een mooie subtiele flits die ook best wel een end komt.
Wat er beter aan zou kunnen is de bevestiging op de flitser, het boxje bungelt er nogal losjes bij, maar dat zou met een stukje tape goed te verhelpen moeten zijn.
Met een beetje zoeken laat je zo'n boxje uit Chinezië overkomen voor zo´n vijf dollar inclusief verzending
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_149584616
Je zou het ook eens met klittenband kunnen proberen om het vast te zetten.
Niet zo`n risico op plakresten o.i.d.
#35.
pi_149593936
Ik vind vlinders altijd zo mooi he O+ Maar nu zeker _O_
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 17 februari 2015 @ 01:08:57 #110
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149749749
Niet echt een dierentuin maar ook weer niet niet. Natuurpark Lelystad. De beesten zitten tussen hekken maar hebben zoveel ruimte dat je, als je heel veel pech hebt geen beest te zien krijgt.

Naast de eigen dieren trekt het Natuurpark ook veel beesten van buiten aan, waaronder veel vogels, reeën en (belangrijk) insecten.

Omdat ik toch nog met de PEN, het smartadapter en de Zuiko 40-150mm aan het klieren was maar even een paar beestjes.

De wilde zwijnen zijn prima geschikt om je stabilisator te testen, hun gebied is stelselmatig donker.

Wild zwijn by Ouwesok, on Flickr

Wild zwijn by Ouwesok, on Flickr

Pater Davidshert by Ouwesok, on Flickr

Voor in het park staat een verblijf met een groep kleine ottertjes erin, die laten zich meestal wel even zien en vooral horen
Aziatische kleinklauwotter by Ouwesok, on Flickr

Bij de edelherten is het natuurgehalte het grootst, die hebben een zodanig groot gebied dat je er soms van de tientallen herten er niet één te zien krijgt. Deze keer waren ze voor het eerst in lange tijd weer eens zichtbaar
En dan blijkt 150mm zelfs op m4/3 erg kort te zijn

Edelhert by Ouwesok, on Flickr

Edelhert by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 17 februari 2015 @ 23:08:57 #111
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
  dinsdag 17 februari 2015 @ 23:17:24 #112
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_149780045
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_149799278
Vandaag naar Blijdorp geweest en mij voornamelijk beperkt tot het oceanium. De eerste foto is miscshien niet heel mooi, maar het verhaal is bijzonder want dit schildpadje is aangespoeld bij Wassenaar en Blijdorp vangt deze op tot de zomer, waarnaar hij/zij teruggaat naar de Atlantische oceaan



De tweede foto vind ik persoonlijk wel heel tof

life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_149799724
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 17:39 schreef superkimmi het volgende:
Vandaag naar Blijdorp geweest en mij voornamelijk beperkt tot het oceanium. De eerste foto is miscshien niet heel mooi, maar het verhaal is bijzonder want dit schildpadje is aangespoeld bij Wassenaar en Blijdorp vangt deze op tot de zomer, waarnaar hij/zij teruggaat naar de Atlantische oceaan

[ afbeelding ]

De tweede foto vind ik persoonlijk wel heel tof

[ afbeelding ]
Ik vind ze onderbelicht om eerlijk te zijn. Heb je toevallig de exif bij de hand?
  woensdag 18 februari 2015 @ 18:51:19 #115
441063 ZOOPhotography
Dierentuinfotograaf
pi_149801279
Hier een paar van mijn kant. Dierentuinbezoeken van Diergaarde Blijdorp, Ouwehands Dierenpark, Safaripark Beekse Bergen en Burgers' Zoo. Ook allemaal van het jaar 2015.

01 - Sri Lanka Panter / Burgers' Zoo


02 - Amoer Panter / Diergaarde Blijdorp


03 - Afrikaanse Leeuwin / Ouwehands Dierenpark


04 - Siberische Tijger / Safaripark Beekse Bergen
pi_149801341
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2015 17:54 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ik vind ze onderbelicht om eerlijk te zijn. Heb je toevallig de exif bij de hand?
De eerste moest ik vrij snel nemen dus daarbij heb ik er niet op gelet. Heb ze wel maar zoals ik al zei: daar ging het ook niet om de mooie foto

bij de tweede:

Iso 400
F 5/6
Sluiter: 1/80

Nou moet ik wel zeggen dat ik bij deze het donkere juist wel mooi vind :)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_149801901
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 18:54 schreef superkimmi het volgende:
De eerste moest ik vrij snel nemen dus daarbij heb ik er niet op gelet. Heb ze wel maar zoals ik al zei: daar ging het ook niet om de mooie foto

Ik mis bij die tweede de kenmerkende oranje felle kleur. Ik heb een beetje gespeeld in Lightroom met het volgende als resultaat.



Credits voor de foto zijn voor superkimmi :) .
pi_149802935
Ik zie wat je bedoelt ;) Nou moet ik zelf sowieso nog een fotobewerkingsprogrammaatje aanschaffen. Ga daar vanavond maar eens even voor zitten.
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  woensdag 18 februari 2015 @ 19:40:56 #119
441063 ZOOPhotography
Dierentuinfotograaf
pi_149803045
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 19:37 schreef superkimmi het volgende:
Ik zie wat je bedoelt ;) Nou moet ik zelf sowieso nog een fotobewerkingsprogrammaatje aanschaffen. Ga daar vanavond maar eens even voor zitten.
Ik gebruik al jaren Photoshop van Adobe (CS), maar Lightroom en/of Elements zijn ook wel goede aanraders, hopelijk helpt dit een beetje :)
  vrijdag 20 februari 2015 @ 19:20:46 #120
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_149865708
Vandaag een dag naar Rheine geweest om een mijn nieuwe 70-200 op de proef te stellen, zeer tevreden met het resultaat ondanks het weer :)!

















Hmz...
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 februari 2015 @ 00:24:28 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150097973
Rondje Amersfoort met de PEN, het Viltrox-adapter en de Zuiko 40-150mm. Naast wat buitenlucht en beestjes wilde ik het adapter nog eens met fatsoenlijk licht testen, op de eerste poging neigde de PEN in de achtergrond scherp te stellen. Ik bood hem dus veel onderwerpen aan met ladingen achtergronddetails om zich in te kunnen verslikken.
Met goed licht viel dat echter enorm mee, de PEN was bij deze sessie nagenoeg niet van de wijs te brengen en pakte keurig elk onderwerp.

Gaas ervoor, gaas erachter en daartussen takkenbossen en twee kwakken. Keurig pakt de PEN de kwak.
Kwak by Ouwesok, on Flickr

Bij de stokstaartjes bleek de scherptediepte groot genoeg om én de muur en de beestjes in de scherpte te houden
Stokstaartje by Ouwesok, on Flickr

Door een glasplaat heen met ook weer voldoende achtergrond
Ringstaartmaki by Ouwesok, on Flickr

Japanse makaak by Ouwesok, on Flickr

Japanse makaak by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 maart 2015 @ 11:56:25 #122
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150173327
De AF werkt dus beter dan verwacht :Y

En als je dan toch bezig bent.....

Ook hier had ie steeds achtergrond genoeg om in te trappen, toch werd het de vogel

Vale gier by Ouwesok, on Flickr

Kroeskoppelikaan by Ouwesok, on Flickr

Ook het aanlokkelijke stenen muurtje werd door de PEN keurig genegeerd.
Manenschaap by Ouwesok, on Flickr

Zwartkopschaap by Ouwesok, on Flickr


Nog één horde te gaan: Het glas
Bij een schone glaswand heeft ongelijk welke moderere AF geen probleem om er doorheen te kunnen scherpstellen. Als die glaswand smerig wordt kan het voor contrastdetectie zoals de PEN heeft aanlokkelijk worden om die glasplaat dan maar als onderwerp te herkennen.
De PEN leek echter door te hebben dat ik de tijgers wilde

Tussen een glasplaat en een drukke achtergrond
Tijger by Ouwesok, on Flickr

portretje
Tijger by Ouwesok, on Flickr

Nog wat reflectie van de glasplaat zichtbaar maar daar kan de PEN niks aan doen
Tijger by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 maart 2015 @ 22:49:26 #123
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150198176
En dan klotsplaps in de vlindervallei sta je oog in oog met dit beestje

Leguaan by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig kan ie geen kwaad zolang je niet te plantaardig bent :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 2 maart 2015 @ 09:01:11 #124
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150205274
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 22:49 schreef Ouwesok het volgende:
En dan klotsplaps in de vlindervallei sta je oog in oog met dit beestje

[ link | afbeelding ]Leguaan by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig kan ie geen kwaad zolang je niet te plantaardig bent :')
De grote dierenwinkel in Ede had vroeger zo'n beestje vrij rondlopen in de reptielen en insecten hoek. Die kon via diverse loopbruggen en takken bijna overal komen. Prachtig als dan een jong kindje er opafrende van "mama mama! Plastic hagedis!" en dat beest dan opeens bewoog :P
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 maart 2015 @ 23:54:53 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150302929
In de vlindervallei met weer een ander flitsspeeltje dat veelvuldig op ebay wordt verkocht onder de naam 'cloth diffuser'.

Cloth diffuser by Ouwesok, on Flickr

Het is een redelijk ronde diffuser die je over de flitskop heen schuift en die met elastiek netjes op zijn plek blijft zitten. De bovenkant is afgedicht. Het licht komt uit de voor-, zij-, en onderkant. Voor de beste werking zet je de filtser onder een hoek van zo'n 45 graden
Het ding is qua oppervlak groter dan de meeste vlinders dus zou er diffuus licht uit moeten komen.

Op de camera zit de 90mm Tamron, we gaan het eens proberen

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Het diffusortje blijkt verrassend goed te werken en het blijft ook nog eens voorbeeldig op de flitser zitten. Niet slecht voor 98 dollarcent :')

[ Bericht 24% gewijzigd door Ouwesok op 05-03-2015 00:28:18 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 5 maart 2015 @ 01:31:28 #126
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_150304334
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:54 schreef Ouwesok het volgende:
In de vlindervallei met weer een ander flitsspeeltje dat veelvuldig op ebay wordt verkocht onder de naam 'cloth diffuser'.


Errug nice! :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 maart 2015 @ 11:55:54 #127
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150381733
Glazen wanden in dierentuinen, ik ben er normaal niet zo dol op omdat het nagenoeg ondoenlijk is om ze schoon te houden.

Toch bieden ze wel leuke features als in 'zo dicht zul je er nooit meer bij komen'.

In Amersfoort met de Nex5N en de 16-50 standaardzoom zoek ik de minst smerige plekken op het glas

Tijger by Ouwesok, on Flickr

Tijger by Ouwesok, on Flickr

Tukkie doen :')
Leeuw by Ouwesok, on Flickr

Hier begint het raam al aardig mee te doen in de vorm van freselijke flares
Leeuw by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150381995
Mooi al die vlinders, maar waar is die vlindervallei te vinden..?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 maart 2015 @ 12:13:08 #129
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150382136
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 12:07 schreef Ferry_76 het volgende:
Mooi al die vlinders, maar waar is die vlindervallei te vinden..?
Ik was zelf overigens nog niet helemaal bij :@ :') . In het begin heette het 'vlindervallei' inmiddels duiden ze hem zelf weer gewoon aan als 'vlindertuin'
Je vindt hem in de orchideeënhoeve in Luttelgeest, hier de vuige details

Voor de rest is de orchideeënhoeve een erg braaf gezinsuitje, om lekker met je macrospullen te spelen zijn die vlindertuin en nog wat andere dingen ideaal.
als je het in elk geval op een half uurtje rijden hebt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150382278
Dank je, ik had die site al eens opgeslagen voor een toekomstig uitje. Het zal voor mij eerder anderhalf uurtje rijden zijn denk ik zo, dus dan maar eens een dagje Blijdorp met Amazonica doen.
Of de vlindertuin combineren met een dagje natuurpark Lelystad wat zo'n beetje tegenover het Aviodrome ligt... Echt nooit in de gaten gehad.. :@

Ik zie nu ook dat er een enorme voliere in Amersfoort bij is gekomen, dus daar moeten we ook maar weer eens naar toe.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 maart 2015 @ 22:31:34 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150402230
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 12:19 schreef Ferry_76 het volgende:
Dank je, ik had die site al eens opgeslagen voor een toekomstig uitje. Het zal voor mij eerder anderhalf uurtje rijden zijn denk ik zo, dus dan maar eens een dagje Blijdorp met Amazonica doen.
Of de vlindertuin combineren met een dagje natuurpark Lelystad wat zo'n beetje tegenover het Aviodrome ligt... Echt nooit in de gaten gehad.. :@

Ik zie nu ook dat er een enorme voliere in Amersfoort bij is gekomen, dus daar moeten we ook maar weer eens naar toe.
Natuurpark is, hoewel niet echt een dierentuin, een leuke aanrader al loop je een goeie kans dat de beesten zich nogal onzichtbaar opstellen. Beschouw je het als een lekkere wandeling in de frisse lucht met kans op beesten, dan is het best een aanrader.
De elanden laten zich bijvoorbeeld niet echt vaak zien, vanmiddag had ik in die zin geluk

Eland by Ouwesok, on Flickr

Snavelrijk in Amersfoort is heel apart, al staan de meeste vogels nu nog in de winterstalling. Momenteel kun je je er al wel uren vermaken met de vale gieren waarvan je leuke portretjes kunt maken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150427348
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:31 schreef Ouwesok het volgende:

De elanden laten zich bijvoorbeeld niet echt vaak zien, vanmiddag had ik in die zin geluk
Ik vandaag iets minder:



Verder was het wel een geslaagde middag:









  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 maart 2015 @ 19:23:24 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150428279
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:01 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Ik vandaag iets minder:

[ link | afbeelding ]

Verder was het wel een geslaagde middag:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Netjes voor één middag, je hebt zo te zien de lange route gelopen.

Ik was vanmiddag na Fotografica Nieuwegein ook nog even in het Natuurpark voor wat buitenlucht en wat beweging. Daar komen straks de plaatjes nog wel van.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150428577
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:23 schreef Ouwesok het volgende:

Netjes voor één middag, je hebt zo te zien de lange route gelopen.

Kilometers genoeg gemaakt ja.... Volgens mij ben ik zo'n beetje buitenom het hele park gelopen.
Wel bijna alles gezien op de Moeflons en de Edelherten na.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 maart 2015 @ 19:42:05 #135
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150429151
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:30 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Kilometers genoeg gemaakt ja.... Volgens mij ben ik zo'n beetje buitenom het hele park gelopen.
Wel bijna alles gezien op de Moeflons en de Edelherten na.
De moeflons zitten er nu meer dan een jaar in en hoewel ik er met grote regelmaat even een wandelingetje doe heb ik ook nog geen glimp van de moeflons waar mogen nemen. Ze hebben in hun gebied dan ook plenty ruimte om zich te verstoppen en moeflons zijn van nature nogal schuw.
Met de edelherten moet je geluk hebben. Gisteravond had ik dat geluk wel, vanavond was er geen een te zien.
Met de wisenten kun je ook het geluk hebben dat ze achter in hun gebied zitten en dat ze terwijl jij om het gebied heen moet, zij dwars door het gebied weer naar voren lopen waardoor je er alsnog geen een voor de lens krijgt 8)7

Het Natuurpark is eigenlijk teveel natuur voor een dierentuin
Maar ook weer teveel hek voor 'echte' natuur
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150429327
Maar zitten de Moeflons dan ook bij de Wisents in het verblijf? Dat stond eigenlijk nergens aangegeven.
De Wisents kwam ik eerst aan de achterkant van het verblijf tegen waar ze maar wat lagen, tegen het eind van de middag kwam ik ze weer tegen aan de kant van de ingang waar ze onderweg waren naar de drinkplas.
Met herten moet je inderdaad het geluk hebben aan het einde van de middag als de zon begint onder te gaan. In dat enorme verblijf hebben ze in ieder geval genoeg verstopplekken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 maart 2015 @ 20:36:43 #137
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150432327
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:45 schreef Ferry_76 het volgende:
Maar zitten de Moeflons dan ook bij de Wisents in het verblijf? Dat stond eigenlijk nergens aangegeven.
De Wisents kwam ik eerst aan de achterkant van het verblijf tegen waar ze maar wat lagen, tegen het eind van de middag kwam ik ze weer tegen aan de kant van de ingang waar ze onderweg waren naar de drinkplas.
Met herten moet je inderdaad het geluk hebben aan het einde van de middag als de zon begint onder te gaan. In dat enorme verblijf hebben ze in ieder geval genoeg verstopplekken.
De moeflons zitten bij de przewalski´s.

De edelherten hebben zoveel verstopplek dat ik ze vanaf vorige zomer een half jaar niet heb gezien ondanks veelvuldige wandelingen. Ik heb zelfs een tijdje getwijfeld of er nog wel herten in het gebied zaten :')

Overigens is later in het seizoen het natuurpark een van mijn betere insectenstekken. Bij een beetje goed weer krioelt het er van de libellen en vlinders en nog veel meer beestjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 maart 2015 @ 21:38:57 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150436786
Op het eind van de middag een akkefietje in de groep Pater Davidsherten. Ze geven elkaar er dan vrij behoorlijk van langs

Pater Davidsherten by Ouwesok, on Flickr

Het schot had mooier gekund als die beesten me even van tevoren hadden verteld wat ze van plan waren, het ging nu een beetje in een reflex en ik kreeg geen herkansing :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 13 maart 2015 @ 22:24:00 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150617306
Nog wat vlinders van de vorige sessie, lens was de cheap-ass Tamron 70-300mm, camera de Alfa500 met een Metz48 voorzien van het softboxje.

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

De Tamron kan, zeker op de tussenring al aardig richting macro, zelfs zonder tussenring gaat ie moeiteloos naar de 1:2

Sapboringen in een sinaasappel
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Het leuke aan een zoom voor dit soort onderwerpen is dat je moeiteloos na die vorige opname weer iets uitzoomt voor zo'n grote rijstvlinder
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 15 maart 2015 @ 17:24:46 #140
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_150668821
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
Nog wat vlinders van de vorige sessie, lens was de cheap-ass Tamron 70-300mm, camera de Alfa500 met een Metz48 voorzien van het softboxje.

[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

De Tamron kan, zeker op de tussenring al aardig richting macro, zelfs zonder tussenring gaat ie moeiteloos naar de 1:2

Sapboringen in een sinaasappel
[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Het leuke aan een zoom voor dit soort onderwerpen is dat je moeiteloos na die vorige opname weer iets uitzoomt voor zo'n grote rijstvlinder
[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vlinder by Ouwesok, on Flickr
Holy... die 3e foto _O_

Heb zelf nog niet zo veel met fotografie, laatst naar Emmen geweest en wat foto's gemaakt, deze vond ik zelf wel aardig:




"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 maart 2015 @ 22:16:28 #141
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150717650
quote:
2s.gif Op zondag 15 maart 2015 17:24 schreef Fopje het volgende:

[..]

Holy... die 3e foto _O_

Heb zelf nog niet zo veel met fotografie, laatst naar Emmen geweest en wat foto's gemaakt, deze vond ik zelf wel aardig:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Emmen blijft een fraaie fotografeertuin :Y

Ik ben nog steeds met regelmaat in de grote vlindertuin te vinden om de boel vast warm te schieten voor het geval het voorjaar uitbreekt. Ideaal proefveldje om met de apparaten te proefdraaien.
Hier wederom met een 90mm maar nu met het kleine softboxje dat inmiddels mijn favoriet van de diffusors begint te worden.

Met het softboxje wordt de lichtbron ongeveer zo groot als het onderwerp en dat betekent dat je niet die kenmerkende slagschaduwen meer krijgt. Door de output wat laag te houden doet het omgevingslicht ook nog steeds helemaal mee

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Een issue met verlichting en de 90mm is dat de zonnekap nog wel eens in de weg wil zitten. Het softboxje flitst er echter keurig overheen
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Op de korte afstanden begint de flits soms iets te hard in te komen, gelukkig is ie te temperen en liever dat ik er hier achter kom dan wanneer ik in het veld iets aparts voor mijn lens heb.

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Een van de redenen om een flitser te willen bijzetten is die twee stoppen diafragma die je wint, met de grotere openingen krijg je nogal snel dat er één van de antennes uit de scherpte vliegt, nu vallen ze er alletwee in.

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Een ander blij fenomeen is dat je door dat kleinere diafragma minder snel hebt dat de vleugeltips uit de scherpte vallen, al verkloot je daaraan met een 90mm veruit de meeste opnamen.

Rondje 90mm leert dat het boxje wel wat flitssporen achterlaat. Aangezien die dingen geen drol kosten ga ik denk ik nog maar eens op zoek of er nog bruikbaarder boxjes zijn voor op de korte afstand.
Opgevouwen frummel ik er met gemak een stuk of wat in het achtervak van mijn tas

Binnen zeer kort de Minolta 75-300mm en een vlindertuin alsmede de belevenissen met een lens die op het eerste gezicht helemaal niet is gemaakt om mee te vlinderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150718053
Fraaie platen, ik zeg wederom top ^O^

sommigen exemplaren hebben al veel geleden.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 maart 2015 @ 23:22:02 #143
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150720139
Buiten de vlinders hebben ze er ook nog fraai gekleurde vogels waaronder een doorloopkooi met lori's waarop ik de Minolta 75-300 eens uitprobeer, nu nog zonder filts en tussenring. Zou deze ook die heerlijke volle kleuren geven als de oudere Minolta's :?

Eh, ja dus *O*
Lori by Ouwesok, on Flickr

Dan in 'vlindertrim' ofwel een 13mm tussenring en de flitser met softboxje op één van de vogeltjes in de kas met vlinders.
De zoom uit de 90's overtreft mijn verwachtingen aangezien ik toch vreesde dat dat aparte karakter voorbehouden was aan de eerste reeks AF-lenzen, deze heeft het echter ook :Y

Vogeltje by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 maart 2015 @ 00:07:45 #144
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150798718
Vlinders met diezelfde Minolta 75-300.

De zoom blijkt nogal heftig op tussenringen te reageren. Waar ik bij de Tamron altijd de middelste ring pak begint de Minolta al vrij heftig bijziend te worden dus besloot ik de dunste van de drie(13mm) in te zetten en dat vlinderde heel erg aardig.
De boel werd verlicht door de Metz48 met het kleine softboxje.

Op 75mm.
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Op 210mm
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_150811803
Ik begrijp dat je met zo'n tussenring dus van een gewone lens een (semi) macro lens maakt?

Hoewel ik niet ontevreden ben met de resultaten van mijn 100-400 (Zonder flits) in Amazonica:





Zou ik er nog wel wat dichter bij willen kunnen. Zou het nut hebben voor mij om ook een setje tussenringen aan te schaffen, of kan ik beter op zoek gaan naar een echte macrolens?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 maart 2015 @ 17:45:50 #146
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150818587
Met de prijzen die je nu voor een set tussenringen kwijt bent op ebay is het handig om er gewoon een setje bij te kopen. Voor Canon ben je voor een tientje of drie klaar en zelfs met een macrolens zijn ze nóg nuttig.
Ook die 100-400mm zoom kun je ermee tot leuke kunstjes verleiden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 maart 2015 @ 23:25:05 #147
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150832323
Even van de vlinders naar het Natuurpark, Weekje of twee geleden alweer met de Alfa500 en de Tokina 70-210mm.

Bij de Pater Davidsherten mag je gewoon door het verblijf lopen. Met een beetje geluk kom je er een paar tegen. 't Zijn best wel aparte beesten.

Pater Davidshert by Ouwesok, on Flickr

Pater Davidshert by Ouwesok, on Flickr

Pater Davidshert by Ouwesok, on Flickr

Pater Davidshert by Ouwesok, on Flickr

Pater Davidshert by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 maart 2015 @ 21:23:27 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_151170497
Regen en dus maar weer eens met de vlinders spelen.

Deze keer had ik de combinatie bij me waarmee ik vorig seizoen nogal wat libellen wist te vereeuwigen, de A6000 met de Sigma Scalematic 3.5/200mm, omdat het licht naar 'matig' neigde had ik een klein eenpootje meegenomen om de combinatie op te stutten. Dat eenpootje werkte verrassend goed.

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 3 april 2015 @ 01:01:55 #149
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_151318278
Nog een serie vlinders, nu weer met de Alfa500 en de AF Minolta 75-300 op een 13mm tussenring.
Ook hier stond de boel op een dun eenpootje en ook hier levert dat minder weggooiers op.

Eerst eens de flitser zonder softboxjes maar alleen met de Omnibounce die het plaatje toch een hoog flitskarakter meegeeft.
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Daarom die 'cloth-diffusor' erop en verder
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Laat nu het voorjaar maar losbarsten, liefst uiteraard met heel veel vlinders.
Ik kan ze hebben
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_151319736
Ik O+ vlinders. Mooie kunstwerken Ouwesok :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')