abonnement Unibet Coolblue
pi_131652774
Typhoon WUTIP trekt naar Vietnam.



Met een windsnelheid van meer dan 120 km/u en windstoten tot 152 km/u is Wutip een cat 1 tyfoon geworden. Het systeem heeft nu een kerndruk van 973mb. De verwachting is dat het systeem verder in kracht gaat toenemen tot een cat 2 of 3.

Een aantal modellen stuurt de tyfoon rechtstreeks naar Vietnam toe. TSR voorspeld nu een landfall over 48 uur in de provincie Quảng Bình, wat zo'n miljoen inwoners heeft.

pi_131653949
Evacueren geblazen. :9
Roses are red. Violets are blue. They don't think it be like it is, but it do.
pi_131653989
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:23 schreef ArmandvanHelden het volgende:
Evacueren geblazen. :9
Dat verwacht ik wel ja.
pi_131699869
pi_131709582
Hoi, ik ben nu in Cambodja. Een vriendin van me wil op korte termijn naar Vietnam gaan reizen. Weet iemand een betrouwbare maar ook voor leken begrijpelijke site om dit op de voet te kunnen volgen? Ik zit nu op langzame wifi op m'n telefoon dus dat googlet niet zo handig :) thanks!
pi_131768594
Tientallen doden bij zware overstromingen na stormweer in Zuidoost-Azië

Tropische stormen richten in Vietnam, Cambodja en Thailand zware schade aan. Vele mensen zijn omgekomen, grote gebieden staan onder water. Een einde aan de ellende is voorlopig nog niet in zicht.
© afp.

Zware onweders hebben in Zuidoost-Azië dood en vernieling gezaaid. In Vietnam kwamen minstens drie mensen om en raakten tientallen anderen verwond, toen de tropische storm Wutip de kust bereikte. Na zware stormen begaven de dijken het aan de Mekong, die grote landsdelen in Cambodja deed overstromen. Minstens 30 mensen kwamen daar de voorbije twee weken om het leven. In Thailand werden al meer dan 20 dodelijke slachtoffers van de onweders geteld.

Wutip trok met zware neerslag en felle rukwinden over de provincie Quang Binh, aldus de autoriteiten in Vietnam. Daar stortte een ruim 100 meter hoge zendmast van de staatsradio 'Stem van Vietnam' in en verpletterde twee technici. In twee provincies viel de stroom uit. Volgens de autoriteiten werden de daken van minstens 5.500 woningen afgerukt. Uit voorzorg werden 29.000 huizen ontruimd. De totale omvang van de schade was dinsdag nog niet duidelijk.

Verdrinkingsdood
In Cambodja verdronken vooral kinderen in het wassende water, aldus het comité voor rampenbestrijding. Langs de Mekong werden 67.000 huizen overstroomd, citeerde de lokale pers de baas van de rampenbestrijdingsdienst, Keo Vy. Twee jaar geleden kwamen in Cambodja door tropische stormen tijdens het moessonseizoen 250 mensen om het leven.

In Thailand staat een derde van de provincies momenteel onder water. De meteorologische diensten waarschuwden dat Wutip bij zijn verdere tocht van Vietnam over Laos naar Thailand in het noordoosten nog meer regen kan veroorzaken.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)-Zuidoost-Azie.dhtml
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')