Nooit heb ik Top 100 lijstjes gemaakt, totdat ik eerder deze maand voor het eerst een Top-100 maakte voor albums, zie
MUZ / FOK! album top 100 allertijden 2013 #2 Toch apart om zulke Top100 lijstjes samen te stellen.
Dus heb ik ook een Top 100 gemaakt voor films, hoewel dit best wel moeilijk vergelijken is. Een mix van goede films, maar waarvan ik een deel zeer lang niet meer heb gezien. En veel films verliezen na 10 jaar toch hun kracht, dus misschien als ik alle films binnenkort zou bekijken, denk ik misschien anders over mijn film top-100.
Ook hebben veel films altijd wel één of meerdere scenes die eigenlijk de hele film kunnen verpesten, waardoor ik bijvoorbeeld nu sommige films te kinderlijk vind overkomen of gewoon niet geschikt zijn om samen met je vriendin te kunnen kijken, tsja maar daar is de ParentsGuide dan op IMDB voor.
Toch heb ik sommige films erin gelaten, want ik vond ze ooit toch heel goed. Zo zag ik laatst True Romance die ik vroeger dus veel hoger zou hebben gezet, maar vond het nu eigenlijk best wel enorm saai, traag en een beetje 'kinderlijk'. Tsja, smaken zullen dan waarschijnlijk wel een beetje veranderen.
Als ik naar mijn 1e 10 of 20 films kijk (of 100), dan wil ik meteen weer sommige films verplaatsen op hogere of lagere plekken. Maar alsof die kleine verschillen nog uitmaken. Bovendien gaat het toch om de nummer 1, en ik denk dat die toch wel mijn hele leven zal vast blijven staan.
1 Terminator 2: Judgement Day 1991
2 Boondock Saints, the 1999
3 Crow, the 1994
4 12 Monkeys 1995
5 Fight Club 1999
6 Enter The Dragon 1973
7 For A Few Dollars More 1965
8 Good, The Bad & The Ugly, the 1966
9 Donnie Brasco 1997
10 Matrix 1999
11 Liar Liar 1997
12 Pulp Fiction 1994
13 Shawshank Redemption 1994
14 Snatch 2000
15 Die Hard 4.0 (Live Free of Die Hard) 2007
16 Eternal Sunshine of the Spotless Mind 2004
17 Usual Suspects, the 1995
18 Rain Man 1988
19 King Creole 1958
20 JFK 1991
21 Collateral 2004
22 Ace Ventura: Pet Detective 1994
23 Bourne Identity, the 2002
24 Bourne Supremacy, the 2004
25 Bourne Ultimatum, the 2007
26 Arlington Road 1999
27 Butterfly Effect, the 2004
28 My Name Is Nobody 1973
29 RocknRolla 2008
30 Matrix 2 Reloaded 2003
31 Who Framed Roger Rabbit 1988
32 American History X 1998
33 Passion of the Christ, the 2004
34 Goodfellas 1990
35 Heat 1995
36 Notebook, the 2004
37 Man On The Moon 1999
38 Face/Off 1997
39 Dragon: The Bruce Lee Story 1993
40 I Love You Phillip Morris 2009
41 Rush Hour 1998
42 On Deadly Ground 1994
43 Die Hard With A Vengeance 1995
44 Last Boy Scout 1991
45 Bloodsport 1988
46 Rapid Fire 1992
47 Smokin' Aces 2007
48 Things To Do In Denver When You're Dead 1995
49 El Mariachi 1992
50 Red 2010
51 Twins 1988
52 Lock, Stock and Two Smoking Barrels 1998
53 Surrogates 2009
54 Bridges of Madison County, the 1995
55 Fugitive, the 1993
56 Saving Private Ryan 1998
57 Bank Job, the 2008
58 Team America: World Police 2004
59 A-Team, the 2010
60 Forrest Gump 1994
61 Good Will Hunting 1997
62 Catch Me If You Can 2002
63 Enemy of the State 1998
64 I-man 1986
65 Trainspotting 1996
66 Almost Famous 2000
67 Renaissance Man 1994
68 Untouchables, the 1987
69 Sixth Sense, the 1999
70 The Bible Series: Joseph 1995
71 Predator 1987
72 Dead Poets Society 1989
73 Romeo + Juliet 1996
74 Seven 1995
75 Unbreakable 2000
76 Gandhi 1982
77 America: Freedom to Fascism 2006
78 Leaving Las Vegas 1995
79 Mortal Kombat 1995
80 Lucky Number Slevin 2006
81 Lord of War 2005
82 Rock Star 2001
83 Black Hawk Down 2001
84 A Bronx Tale 1993
85 Redemption: The Stan Tookie Williams Story 2004
86 Escape From Alcatraz 1979
87 True Romance 1993
88 RoboCop 1987
89 Leadbelly 1976
90 Blood Diamond 2006
91 187 (One Eight Seven) 1997
92 Desperado 1995
93 Falling Down 1993
94 Timecop 1994
95 Bad Boys 1995
96 Lenny 1974
97 Deadman's Curve 1978
98 Cactus Jack (The Villain) 1979
99 Batman 1989
100 This is Spinal Tap 1984
En dan nog lekker autistisch statistiekjes maken:
• 1 film uit de jaren 50
• 2 films uit de jaren 60
• 7 uit de 70's
• 12 uit de 80's
• 49 uit de 90's
• 27 uit de jaren 00
• en 2 uit de jaren 10
[
De Nummer 1 komt dan uit 1991, maar mijn favoriete jaren zijn toch 1994 en 2004 met beide 8 films
en 1995 met 12 films.