Anne | dinsdag 24 september 2013 @ 12:17 |
Van winterbanden tot kreukelzones, van snelwegen tot drempels, van de nieuwste sportwagen tot het oudste vehikel – alles wat met auto's en verkeer te maken heeft komt vanaf vandaag twee keer per week op de FOK! frontpage en hier in PTA langs. Djeez, superworm en Chuck_N0rr1s verzorgen om de beurt een stukje. Vandaag de dag wordt in bijna elke auto een turbomotor geleverd om een schonere uitstoot te realiseren, maar ook om meer vermogen uit een kleinere motor te halen. Maar hoe werkt een turbo nou? Het vermogen dat een motor kan leveren is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof en brandstof die de verbrandingskamer in gaat. Bij motoren zonder turbo gaat het vermogen redelijk hand in hand met de cilinderinhoud: een motor met een kleine cilinderinhoud heeft weinig vermogen, een grote motor met meer cilinder inhoud heeft meer vermogen. Maar wat als we een kleine motor nou net zoveel vermogen willen laten produceren als een grote motor? Dan gaan we een turbo monteren. Uit welke onderdelen bestaat een turbo? • Compressorhuis • Turbinehuis • Compressor • Turbine • Olietoevoerkanaal • Olie-afvoerkanaal • Variable geometrie ![]() Een opengewerkte turbo voor leerdoeleinden. '(Bron: Wikipedia)' Het woord 'turbo' komt eigenlijk van de woorden 'turbine' en 'compressor', want eigenlijk is een turbo een turbine die een compressor aandrijft. De turbine wordt aangedreven door de uitlaatgassen die na de verbranding in de motor ontstaan. Door een mechanische verbinding tussen de compressor en de turbine gaat de compressor de lucht comprimeren en onstaat er overdruk. Hier kun je zien hoe de variabele geometrie van een turbo werkt. De turbo wordt aangedreven door de energie die de motor verlaat (warmte en druk). Doordat deze energie tegen de turbine aankomt, begint deze de turbine aan te drijven. Door de mechanische verbinding tussen de turbine en de compressor wordt de compressor aangedreven door de turbine. Doordat de turbo afhankelijk is van de energie die de motor verlaat, is er een een zogenaamd turbogat. Dit komt omdat een motor die stationair of laag in toeren draait onvoldoende energie heeft om de turbo op snelheid te brengen. Om dit op te lossen hebben fabrikanten een variabele geometrie toe te passen. Door het verstellen van de geometrie wordt de luchtsnelheid beïnvloed en komt de turbo eerder op snelheid, waardoor eerder het vermogen tot de beschikking van bestuurder staat en de motor minder brandstof nodig heeft. Een aantal weetjes: • De nieuwste generatie turbo's kunnen een toerental van 220.000 rpm halen. Vergelijk dat met de motor van een Boeing 747, die 7000 rpm haalt. • De snelheid van de aangezogen lucht is mach 1. • De gemiddelde uitlaatgastemperatuur van een turbodiesel is 800 graden celcius. Van een benzinemotor met een turbo is dit 1000 graden celcius. Dit is heet genoeg om glas te kunnen smelten. Het artikel op de FP is geschreven door Chuck-N0rr1s en kun je hier vinden. | |
Anne | dinsdag 24 september 2013 @ 13:12 |
Voor de mensen die redelijk nieuw zijn in PTA en de reeks "hoe zit dat met.." nog niet kennen, is dit ook een zeer interessant topic om te lezen: PTA / [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers | |
Turquaz52 | woensdag 25 september 2013 @ 10:19 |
Turbooooooo! | |
RemcoDelft | woensdag 25 september 2013 @ 10:55 |
Toevoeging: Het vermogen gaat ook redelijk hand in hand met het max. toerental: een motor die 2 keer zoveel toeren maakt, krijgt bij dezelfde cilinderinhoud twee keer zoveel lucht/brandstof door de cilinders. Dit is zoiets als een Dremel vergelijken met een windturbine... | |
hardcore-gabberr | woensdag 25 september 2013 @ 19:35 |
en je hebt natuurlijk de twin turbo's ![]() | |
2cv | woensdag 25 september 2013 @ 19:54 |
Turbo's ![]() Kompressoren zijn de shit ! | |
Hendroit | woensdag 25 september 2013 @ 21:17 |
G-laders ![]() | |
klawie | woensdag 25 september 2013 @ 21:48 |
goed stuk anne doet me wel aan me school boeken denken | |
densmee | woensdag 25 september 2013 @ 21:57 |
interessant Anne, hoop dat de jouwe niet meer stuk loopt | |
Anne | woensdag 25 september 2013 @ 22:05 |
Alle credits naar Tsjuk. Ik copy/paste alleen maar. | |
Piet__Piraat | woensdag 25 september 2013 @ 23:31 |
Ik zal wel een knuppel zijn, maar eigenlijk mis ik in het plaatje nog de aanduidingen en pijltjes... wat is nou precies wat? Waar komt de lucht erin en waar gaat ie eruit? Want van die techniek heb ik echt geen drol verstand ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 26 september 2013 @ 09:59 |
TURBO TURBO!!!!!!!!!!! | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 26 september 2013 @ 10:09 |
![]() Mooi dan heb ik het goed gedaan. ![]() | |
Andyy | donderdag 26 september 2013 @ 15:43 |
Niets over twinscrolls? | |
Fer | donderdag 26 september 2013 @ 17:04 |
Snap nog steeds hoe mijn turbo nou kapot gegaan is. Goed ding had 240k gelopen op een benzineblok, dus zijn tijd was het wel. Maar hij functioneerde nog goed, kwam snel op druk, geen olieverbruik of rooksignalen. Dan opeens gieren en beperkt vermogen en een dag later opeens helemaal geen vermogen meer, dikke rookwolk. Bij de garage bleek de as helemaal los te zitten, compressorwiel tegen de behuizing afgesleten en me intercooler en cat helemaal vol olie. | |
Anne | donderdag 26 september 2013 @ 18:19 |
Geen knuppel, ik miste dat ook een beetje in het plaatje ![]() ![]() En hierbij je tweede vraag: ![]() Het turbinegedeelte maakt dus gebruik van de uitlaatgassen. Het compressorgedeelte maakt dus gebruik van de buitenlucht (door middel van een intercooler en/of luchtfilter). | |
Anne | donderdag 26 september 2013 @ 18:22 |
Als je hier naar een eventueel antwoord zoekt is het wel van belang om te weten om wat voor een auto het gaat ![]() Ik voel je pijn overigens, al zag ik het bij mij wel aankomen (hoog olieverbruik + dikke rookwolken). Vorige week eindelijk mijn auto terug gekregen en inmiddels ben ik 2500 euro armer, maar wel een nieuwe turbo rijker. Auwtsj. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 26 september 2013 @ 18:42 |
De reden dat die afbeeldingen niet op de FP staan is vrij simpel. Er rust namelijk copyright op die afbeeldingen, en dan mag ik ze helaas niet gebruiken. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 26 september 2013 @ 18:47 |
Een turbo kan al defect gaan door een luchtfilter die dicht zit. Oliedruk en opbrengst in orde (halve liter in 30 sec minimaal). Carter ventilatie open? Kat dicht zitten? | |
Fer | donderdag 26 september 2013 @ 21:08 |
Zit een nieuwe turbo in en functioneert weer vlekkeloos, heb de bon nog niet gezien. Oh ja, er was nog een slangetje van het gasklephuis afgesprongen, dus er lekte wel druk weg icm een paar flinke hellingen met volle belading. Vreemde is dat ie pas later stuk ging, toen de hellingen al waren geweest. Reed toen juist heel rustig.. Chuck kijkt ff in zijn glazen bol, en ziet dat ik het over een Saab 9-3 met T7 blok. | |
2cv | donderdag 26 september 2013 @ 23:09 |
Ik denk dat slijtage progressief werkt. Hoe meer een lager slijt, hoe ruwer het wordt waardoor het nog meer/harder slijt, enzovoorts. Dan beschadig je het lager nu al maar later slijt het echt in één keer uit. En als het uitslijt, slijt je ook door de keerringen heen waardoor er olie in je inlaatcircuit (lucht) geblazen wordt. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 26 september 2013 @ 23:10 |
Welk lager? En welke keering? | |
2cv | donderdag 26 september 2013 @ 23:10 |
In de turbo. | |
Piet__Piraat | donderdag 26 september 2013 @ 23:20 |
Thanks! Duidelijker zo ![]() Auw, dat doet pijn. 2.500 euro is ook erg veel geld. Geen gevolgschade hoop ik? Hoeveel had ie gelopen dan? Want je moet wel even doorrijden wil je dit er weer uit halen. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 27 september 2013 @ 10:07 |
een turbo heeft geen keering en ook geen lager. | |
Anne | vrijdag 27 september 2013 @ 10:16 |
Dat een turbo geen keerring heeft, yes. Maar een turbo heeft geen lager? Ai Chuck.. Kijk eens naar een van mijn plaatjes die ik heb gepost en raad eens wat ball bearing betekent? | |
densmee | vrijdag 27 september 2013 @ 10:58 |
Een turbo heeft altijd een lager al is het maar een bronzen bus waar de as doorloopt | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 27 september 2013 @ 11:16 |
Een moderne turbo is gelagerd in motor olie.... | |
Anne | vrijdag 27 september 2013 @ 11:18 |
Geen gevolgschade nee ![]() Maar 3 jaar geleden is alles al eens gereviseerd, door de vorige eigenaren, maar meneer beunhaas had dat blijkbaar dus niet netjes gedaan. Even een quote van SD over mijn auto;
| |
Sounddragon | vrijdag 27 september 2013 @ 11:20 |
*kuch*bullshit*kuch*
[ Bericht 74% gewijzigd door Sounddragon op 27-09-2013 11:33:40 ] | |
Sounddragon | vrijdag 27 september 2013 @ 11:40 |
Mjah, de turbo reparatie am sich bleef net onder de 2K¤, maar achteraf bleken er ook wel dringend nieuwe uitlaatrubbers nodig, en hebben we besloten om het zekere voor het onzekere te nemen, en het elektrische koelwaterpompje wat de na-koeling van de turbo bewerkstelligt ook maar te vervangen, en dat kreng is ook duurrrr.... Nu wachten we nog op één koelwaterslangetje wat niet helemaal jofel meer was, und dann ist alles wieder neu und hundert procentig. | |
Kper_Norci | vrijdag 27 september 2013 @ 13:56 |
Hier een keer ingezeten (niet zelf gereden helaas), 3,5 ltr V12 met 4 turbo's ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 27 september 2013 @ 22:20 |
Als jij een stuk (rond) hout op een balk vast spijkert en je draait dat stuk hout om de spijker heen dan heb je al een lager: een glijlager. Alles wat draait en ondersteund wordt heeft een lager. Zelfs je gewrichten kan je zien als lagers. De wielen van dit voertuig zitten vast d.m.v. glijlagers: ![]() En een keerring is niets meer of minder dan 'iets' dat olie tegenhoudt bij een lager. [ Bericht 11% gewijzigd door 2cv op 27-09-2013 22:32:51 ] | |
2cv | vrijdag 27 september 2013 @ 22:21 |
Ik ga met je mee. | |
blup | vrijdag 27 september 2013 @ 22:24 |
Zo jammer dat compressors uit het straatbeeld verdwijnen.. Dat huilen ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 27 september 2013 @ 23:01 |
Of je combineert een Turbo met een supercharger en een oldskool bazenopeltje, zoals Hilmersson racing deed ![]() ![]() [ Bericht 32% gewijzigd door Sounddragon op 27-09-2013 23:06:24 ] | |
2cv | vrijdag 27 september 2013 @ 23:30 |
Lijkt mij ook wel tof, maar volgens mij moet je dan een ingewikkeld systeem van terugslagkleppen hebben om alles goed te laten werken. Je wilt niet dat de kompressordruk gebruikt wordt om de turbo af te remmen of achteruit te laten draaien i.p.v. om het motorvermogen te verhogen. | |
Sounddragon | zaterdag 28 september 2013 @ 00:47 |
Daar zullen best oplossingen voor zijn, maar to be honest heb ik me ook wel eens afgevraagd hoe ze 2 verschillende drukladers in één 4-pittertje laten blazen ![]() | |
2cv | zaterdag 28 september 2013 @ 00:55 |
Die oplossingen moeten ook fysiek onder de motorkap passen. En ze mogen de luchtstroom ook niet teveel belemmeren. Dat lijkt mij best een uitdaging ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 28 september 2013 @ 01:04 |
Mwoah, ze zijn daar niet bang voor een uitdaging, kijk de site maar eens door ![]() | |
Fer | zaterdag 28 september 2013 @ 14:50 |
Als je een turbo en een compressor hebt, zet je ze dan in serie of parallel? | |
Piet__Piraat | zaterdag 28 september 2013 @ 15:58 |
Oeh, dat is wel zuur. Normaal gesproken niet gek dat de boel hemelt na 262k, maar wel als er al een revisie tussen heeft gezeten. Hoe dan ook kun je nu weer een flinke tijd vooruit! | |
2cv | zaterdag 28 september 2013 @ 22:18 |
Parallel. |