quote:Zo verzon Bax minstens 61 publicaties, recyclede hij zijn eigen artikelen tot in het vijfvoudige onder andere titels en dichtte hij zichzelf talloze onderscheidingen, nevenfuncties, interviews en zelfs een documentaire toe die helemaal niet bestonden.
Dit dusquote:
Volgens Van Koolfschoten.quote:"Binnenkort komt nog een spectaculair verhaal naar buiten"
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 23 september 2013 10:30 schreef Fides het volgende:
Ja, want er zijn nog nooit bèta's geweest die hebben gefraudeerd?
Leg eens uit dan, als het zo'n feit is?quote:Op maandag 23 september 2013 10:51 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet.
Het is wel een feit dat sociale wetenschap lastiger te controleren dan bèta.
Maar het foutief interpreteren van resultaten is niet per sé fraude (kan gewoon incompetentie zijn natuurlijk). Bovendien kunnen resultaten van natuurkundige experimenten ook foutief geinterpreteerd worden.quote:Op maandag 23 september 2013 11:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Omdat de resultaten van sociaal-wetenschappelijk onderzoek niet zelden voor meerdere kanten uitleg vatbaar zijn. Dat maakt controle lastig, aangezien uit een conclusie niet meteen blijkt of de onderzoeksresultaten op onjuiste wijze verkregen zijn.
Dat is bij bèta, waar bijvoorbeeld meetresultaten kenbaar gemaakt worden, anders. Denk maar aan het Higgs-boson. Het is gemeten, of het is niet gemeten. Als het op een bepaald moment gemeten wordt, weet je dat omdat de resultaten die die conclusie rechtvaardigen, eenduidig zijn.
In de sociale wetenschap werkt dat niet zo. Daar worden bijvoorbeeld vragenlijsten etc. doorgeploegd, en worden fuzzy conclusies getrokken.
Klopt, natuurlijk!quote:Op maandag 23 september 2013 11:19 schreef Fides het volgende:
Maar het foutief interpreteren van resultaten is niet per sé fraude (kan gewoon incompetentie zijn natuurlijk).
Ik moest even zoeken wat de meesten hadden gedaan.quote:
En dat maakt óók dat ze eenvoudig te verzinnen zijn.quote:Op maandag 23 september 2013 11:50 schreef Fides het volgende:
Juist die sullige vragenlijstjes kunnen vrij eenvoudig (en goedkoop) nog een keer langs een soortgelijke doelgroep gehaald worden.
Ja, dat kan.quote:Ook bij medisch onderzoek (of muizenexperimenten) en beta-onderzoek kunnen interventies of proefpersonen niet-random geselecteerd/gefaked/gestuurd/genept worden (zoals Poldermans ook deed) of kan de data gewoon gefabriceerd worden.
Wat wil je nou? Dat ik ga beweren dat er in de bèta-mand geen rotte appels zitten om jouw punt kracht bij te zetten?quote:En dit lijstje wat ik postte was niet bepaald uitputtend. Dit waren ook een paar mooie gevallen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Yoshitaka_Fujii
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Darsee
http://en.wikipedia.org/wiki/Naoki_Mori
Grappig dat je juist deeltjesfysica aanhaalt, volgens mij zijn veel waarnemingen daar juist indirect. Daar gaat men af op bepaalde vervalproducten, wolken en banen van deeltjes die vrij komen bij botsingen tussen deeltjes. En daaruit concludeert men dat een bepaald deeltje al dan niet aanwezig moet zijn geweest, er is geen detector die het Higgs-boson zelf waarneemt.quote:Op maandag 23 september 2013 11:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat is bij bèta, waar bijvoorbeeld meetresultaten kenbaar gemaakt worden, anders. Denk maar aan het Higgs-boson. Het is gemeten, of het is niet gemeten. Als het op een bepaald moment gemeten wordt, weet je dat omdat de resultaten die die conclusie rechtvaardigen, eenduidig zijn.
quote:
quote:Augustus 2013: Het LUMC in Leiden ontslaat een Belgische onderzoekster van de afdeling reumatologie, nadat uit intern onderzoek blijkt dat zij laboratoriumonderzoek heeft gemanipuleerd. Het medisch centrum trekt twee wetenschappelijke publicaties van haar terug.
Maart 2013: Een Belgische professor die in eigen land op staande voet is ontslagen, blijkt ook verbonden te zijn geweest aan de Universiteit Leiden, als gastmedewerker. Zijn rol in Leiden zou 'heel beperkt' geweest zijn, volgens de universiteit. De biomedicus deed onderzoek naar epilepsie.
Juni 2012: De Erasmus Universiteit in Rotterdam maakt bekend dat twee wetenschappelijke artikelen worden teruggetrokken van professor Dirk Smeesters. De hoogleraar Consumentengedrag en Samenleving zou data zodanig geselecteerd hebben dat de gezochte effecten statistisch significant werden. Smeesters heeft zelf ontslag genomen.
November 2011: Het Erasmus MC in Rotterdam maakt bekend dat hoogleraar Don Poldermans is ontslagen wegens schending van de wetenschappelijke integriteit. De internist en vasculair geneeskundige zou gegevens hebben gefingeerd en bij verschillende studies zouden onregelmatigheden gevonden zijn of data niet meer te achterhalen.
November 2011: Het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen maakt bekend dat een senior onderzoeker zijn ontslag heeft ingediend, nadat is gebleken dat hij oncontroleerbaar en mogelijk onjuist heeft gehandeld bij het verzamelen van onderzoeksgegevens. De onderzoeker was betrokken bij een onderzoek naar pijnbeleving bij patiënten.
September 2010: De Tilburgse hoogleraar sociale psychologie Diederik Stapel blijkt op grote schaal te hebben gefraudeerd met onderzoeksgegevens. Drie commissies bestuderen zijn publicaties en komen tot de conclusie dat hij met zeker 55 artikelen en 10 boekhoofdstukken heeft gefraudeerd. Bij 10 artikelen, waarvan er twee ook als hoofdstuk in een boek zijn gepubliceerd, bestaat een sterk vermoeden van fraude. In juni 2013 schikt Stapel met justitie: hij accepteert een werkstraf van 120 uur en verliest het recht op een aantal uitkeringen, ter waarde van circa 1,5 jaarsalaris
http://www.nu.nl/wetensch(...)etenschapsfraude.html
Wat heeft jouw boodschap over het anders werken voor meerwaarde m.b.t. wetenschapsfraude in het algemeen, wanneer dit anders werken niet de oorzaak is van wetenschapsfraude algemeen?quote:Op maandag 23 september 2013 11:55 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat de bèta ook niet vrij van fraude is. Ik kan wel blijven herhalen waarom dat in de sociale kant anders werkt, maar als je het nu nog niet begrijpt wat mijn punt is zul je het nooit begrijpen.
Wellicht begrijp je mijn punt niet helemaal.quote:Op maandag 23 september 2013 15:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
Omdat het gaat over het lastiger te controleren zijn.
Ik zeg het pas 4x of zo. Lezen?
Ja, dat kan natuurlijk.quote:Op maandag 23 september 2013 15:44 schreef KreKkeR het volgende:
- de lastige controleerbaarheid verder geen zak te maken heeft met de kans op wetenschapsfraude
Daarin verschillen we dan van mening.quote:- jouw verhaal van lastige controleerbaarheid eigenlijk helemaal niet opgaat. Bijvoorbeeld omdat dit niet discipline-afhankelijk is, maar wellicht afhankelijk is v/d specifieke case / van het specifieke onderzoek.
Het aantal fraudezaken dat uitkomt zegt niets over de totale aantallen fraude natuurlijk.quote:- er binnen de sociale wetenschap veel niet ontdekte gevallen van wetenschapsfraude zijn, terwijl binnen andere disciplines de gevallen eerder aan het licht zijn gekomen.
Bewijzen zonder cijfers van de totale omvang van fraude kun je inderdaad niets.quote:Ik snap dat het verhaal v/d vermeende lastige controleerbaarheid als relevante factor op eerste gezicht leuk klinkt. Ik vraag me alleen af in hoeverre het daadwerkelijk opgaat.
Ik ben het wel eens met je. De bèta-wetenschappen hebben alles veel en veel beter op de rails. Solide theorieën die duizenden keren geverifieerd zijn, onderzoeken die beter reproduceerbaar zijn, veel meer onderzoeksdata, enzovoort. Dan is er veel minder ruimte voor allerlei wilde en creatieve interpretaties van onderzoeksresultaten.quote:Op maandag 23 september 2013 13:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
OK, slecht voorbeeld.
Het gaat om het idee natuurlijk.
M.i. is het niet helemaal juist wat je hier zegt.quote:Op maandag 23 september 2013 15:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ja, dat kan natuurlijk.
Maar ik neem aan dat je het met me eens bent dat de kans op ontdekt te worden zal correleren met de kans dat fraude wordt gepleegd.
[..]
Daarin verschillen we dan van mening.
Hoe grijzer de wetenschap, of hoe multi-interpretabeler (wat een woord) de onderzoeksgegevens, hoe lastiger het is de herkomst tot bits en bytes te herleiden, omdat een algemene conclusie minder snel de verdenking van fraude op zich laadt dan een harde, meetbare, uitspraak.
Als ik bijvoorbeeld zeg, "op 12 augustus 2012 was al het gras in Amsterdam opeens paars van kleur" is dat veel makkelijker te falsifiëren dan als ik zeg "uit enquêtes blijkt dat de meeste éénoudergezinnen gevoeliger zijn voor kritiek op de schoolprestaties van hun minderjarige dochters". Dat komt omdat in geval (1) de uitspraak boud en onlogisch is, terwijl (2) dat niet heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |