abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131428819
Als je zelf een computer wil samenstellen, hoe pak je dat het best aan?

• Zelf van A tot Z in elkaar zetten of het toch maar laten doen? Alle componenten op het moederbord installeren lukt me wel. Ervoor zorgen dat de onderdelen compatibel zijn ook. Ik weet verder ook wel waar je op moet letten (statische electriciteit). Ik zou alleen wel moeten uitzoeken hoe het moederbord, de ventilators voor de kast en de processor en de processor zelf installeert.
- Indien je het laat doen, wat voor winkels leveren deze service tegen een redelijke prijs?
- Indien je het zelf doet zitten dan alle schroefjes die je eventueel nodig hebt bij de kast die je koopt?

• Tweakers geeft tweemaandelijks adviesopstellingen (Best Buy). Ik zie alleen geen functie om het complete systeem te bestellen bij een of andere winkel die Tweakers vermeldt? Is het de bedoeling dat je alle losse onderdelen bestelt en vervolgens zelf de computer bouwt of dit laat doen?

• Last but not least. Is het te verwachten dat er binnen een korte tijd nieuwe modellen (betere capaciteit en/of energiezuniger) op de markt komen van chips of grafische kaarten waardoor het de moeite waard is om eventjes te wachten? Je moet niet eeuwig wachten maar soms heb je van die grote sprongen in de hardware (bij de grafische kaarten bijv. de nieuwe generatie met kleinere transistoren) waarna er een paar jaar weinig verandert voor die betreffende componenet, dan is het toch wel fijn om op dat moment in te stappen in plaats van net te vroeg.

Het gaat me dus niet om welke componenten ik moet nemen om een goed samengesteld systeem te bouwen al zijn adviezen waaronder kritiek op dat adviessysteem van Tweakers (mainstream gamesysteem in mijn geval natuurlijk wel van harte welkom. Het gaat me vooral om de praktische aspecten van het in elkaar zetten. Als je zelf ervaring hiermee hebt vertel het er dan even bij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131429213
http://nl.hardware.info/r(...)igen-pc!-2011-editie

Alles wat er bij komt kijken. Zelf doen is het leukst en iedereen zou dat wel moeten kunnen. Tegenwoordig maken de kasten het ook makkelijk.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2013 23:56:45 ]
  zaterdag 21 september 2013 @ 23:57:59 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131429269
kant&klaar compleet systeem is het tog wel het goedkoopst tegenwoordig?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_131429368
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je zelf een computer wil samenstellen, hoe pak je dat het best aan?

• Zelf van A tot Z in elkaar zetten of het toch maar laten doen? Alle componenten op het moederbord installeren lukt me wel. Ervoor zorgen dat de onderdelen compatibel zijn ook. Ik weet verder ook wel waar je op moet letten (statische electriciteit). Ik zou alleen wel moeten uitzoeken hoe het moederbord, de ventilators voor de kast en de processor en de processor zelf installeert.
- Indien je het laat doen, wat voor winkels leveren deze service tegen een redelijke prijs?
- Indien je het zelf doet zitten dan alle schroefjes die je eventueel nodig hebt bij de kast die je koopt?
Als je alle componenten in 1 keer koopt, dan krijg je normaal wel alle kabeltjes en schroefjes ja. Alleen harde schijven missen vaak de sata kabels, die kan je nog los kopen
Elke grote webwinkel rekent er 50-60 euro voor. Kan je beter zelf in elkaar zetten meestal.

quote:
• Tweakers geeft tweemaandelijks adviesopstellingen (Best Buy). Ik zie alleen geen functie om het complete systeem te bestellen bij een of andere winkel die Tweakers vermeldt? Is het de bedoeling dat je alle losse onderdelen bestelt en vervolgens zelf de computer bouwt of dit laat doen?
azerty of 4launch en misschien wel meer leveren vaak de best buy systemen in 1 keer. Prijzen gaan wel vaak wat omhoog van de componenten als ze in de best buy staan.

quote:
• Last but not least. Is het te verwachten dat er binnen een korte tijd nieuwe modellen (betere capaciteit en/of energiezuniger) op de markt komen van chips of grafische kaarten waardoor het de moeite waard is om eventjes te wachten? Je moet niet eeuwig wachten maar soms heb je van die grote sprongen in de hardware (bij de grafische kaarten bijv. de nieuwe generatie met kleinere transistoren) waarna er een paar jaar weinig verandert voor die betreffende componenet, dan is het toch wel fijn om op dat moment in te stappen in plaats van net te vroeg.
Prijzen zijn vrij stabiel, oude modellen dalen langzaam in prijs waarna de nieuwe modellen hoog beginnen. tenzij je de eventueel nieuwe functies van een kaart wilt hebben, hoef je meestal niet te wachten
pi_131429390
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:57 schreef sturmpie het volgende:
Dat kan, maar is ook lastig te upgraden.

Mijn HP, daarvan moet ik mijn dvd-drive loskoppelen wil ik een tweede harde schijf aansluiten.
pi_131429414
quote:
bij de goedkope desktops (350-400) is het soms handig om kant en klaar tekopen als je ook een windows licentie nodig hebt, grote fabrikanten als Dell hebben goedkopere licenties, verder is zelfbouw goedkoper
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 00:04:14 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_131429466
quote:
Die zijn voor alledaags gebruik en zijn na een paar jaar niks meer waard.

Zelfgebouwde pcs kan je zo duur maken als je nodig vindt en kan je precies aan je eisen laten voldoen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_131429787
Als je een flexibel, uitbreidbaar systeem wil is zelfbouw beter. En veel leuker om te doen natuurlijk. Op tweakers is enorm veel info te vinden.

Schroefjes krijg je bij de kast als je die koopt. Een bende kabeltjes zit er bij het moederbord en de voeding.
pi_131429796
Ik was nog een vraagje vergeten. Windows...als je zelf zo'n computer samenstelt kan je dan ook die OEM kopen? Hoe werkt dat?
#NoDAPL
pi_131429816
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik was nog een vraagje vergeten. Windows...als je zelf zo'n computer samenstelt kan je dan ook die OEM kopen? Hoe werkt dat?
ja, cd kopen, serial key invullen die je erbij krijgt.
pi_131430023
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:56 schreef robin007bond het volgende:
http://nl.hardware.info/r(...)igen-pc!-2011-editie

Alles wat er bij komt kijken. Zelf doen is het leukst en iedereen zou dat wel moeten kunnen. Tegenwoordig maken de kasten het ook makkelijk.
Ik zou er zeker geen bezwaar tegen hebben om het zelf te doen
en ik ben best optimistisch dat dat zal lukken maar in theorie zou het best kunnen dat je geen cent meer betaalt als je een kant en klaar systeem (volgens jouw specificaties koopt dan wanneer je alle onderdelen bij elkaar verzamelt. Je weet het nooit. Ik informeer dus maar even. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-09-2013 00:57:56 ]
#NoDAPL
pi_131430032
Fijn dat jullie meedenken. :)
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:01 schreef Adames het volgende:
Als je alle componenten in 1 keer koopt, dan krijg je normaal wel alle kabeltjes en schroefjes ja. Alleen harde schijven missen vaak de sata kabels, die kan je nog los kopen
Maar wel even het best contact opnemen met de winkel zeker?

quote:
azerty of 4launch en misschien wel meer leveren vaak de best buy systemen in 1 keer.
Dan betaal je die 50-60 Euro meer?

quote:
Prijzen gaan wel vaak wat omhoog van de componenten als ze in de best buy staan.
Ik ga het in de gaten houden. Als ze het te gortig maken dan zoek ik wel een vervangend onderdeel wat net zo goed functioneert. Ik zal geen beginnersfout meer maken zoals een grafische kaart kiezen die een betere voeding nodig heeft dan wat in de kast zit of iets dergelijks en als ik niet zeker ben dan informeer ik.

quote:
Prijzen zijn vrij stabiel, oude modellen dalen langzaam in prijs waarna de nieuwe modellen hoog beginnen. tenzij je de eventueel nieuwe functies van een kaart wilt hebben, hoef je meestal niet te wachten
Betaal je normaal gesproken dan ook beduidend meer voor die nieuwe kaarten dan voor de huidige kaarten of kan het ook dat de prijs maar iets hoger is (enkele tientjes) terwijl de functionaliteit veel beter is?

Ik heb trouwens besloten dat de kast, het moederbord en de voeding voor mij erg belangrijk zijn i.v.m. eventuele toekomstige upgrades.
#NoDAPL
pi_131430128
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:15 schreef Adames het volgende:

[..]

ja, cd kopen, serial key invullen die je erbij krijgt.
Wat zou het ongeveer kosten?
De laatste OEM (7) had ik voor 35 Euro. Ik zou het jammer vinden als ik nu meer dan 30 Euro kwijt zou zijn, je kan zeker wel raden waarom. ;)
#NoDAPL
pi_131430157
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De laatste OEM (7) had ik voor 35 Euro. Ik zou het jammer vinden als ik nu meer dan 30 Euro kwijt zou zijn, je kan zeker wel raden waarom. ;)
http://tweakers.net/price(...)l-oem-32-64-bit.html
pi_131430168
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je al een W7 licentie hebt hoef je er niet nog een te kopen.
Chickens evolved from dinosaurs, and they were huge, bro. So eat lots of chicken
pi_131430237
quote:
Prijzig voor 1 softwareprogramma wat in zo'n grote oplage wordt verkocht! Helaas blijkt 7 even duur te zijn, als ik 7 voor 30 Euro zou kunnen krijgen dan zou ik dat overwegen aangezien 8 voor zo ver ik begrijp in feite slechts een getweakte 7 is met een nieuwe GUI die niet echt iets toevoegt voor de doorsneegebruiker.
#NoDAPL
pi_131430270
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Fijn dat jullie meedenken. :)

[..]

Maar wel even het best contact opnemen met de winkel zeker?

[..]

Dan betaal je die 50-60 Euro meer?

[..]

Ik ga het in de gaten houden. Als ze het te gortig maken dan zoek ik wel een vervangend onderdeel wat net zo goed functioneert. Ik zal geen beginnersfout meer maken zoals een grafische kaart kiezen die een betere voeding nodig heeft dan wat in de kast zit of iets dergelijks en als ik niet zeker ben dan informeer ik.

[..]

Betaal je normaal gesproken dan ook beduidend meer voor die nieuwe kaarten dan voor de huidige kaarten of kan het ook dat de prijs maar iets hoger is (enkele tientjes) terwijl de functionaliteit veel beter is?

Ik heb trouwens besloten dat de kast, het moederbord en de voeding voor mij erg belangrijk zijn i.v.m. eventuele toekomstige upgrades.
kan ja

ja

inderdaad iets vergelijkbaars, zit weinig verschil tussen een xfx of sapphire variant van dezelfde kaart en geheugen scheelt ook niks onderling

en je betaalt in verhouding ongeveer hetzelfde, volgens mij zit er nu ook niks aan te komen

goede kast is wel fijn, moederbord voor upgrades klinkt leuk, maar dan moet je wel eerst bedenken wat je zou willen upgraden (veel SATA sloten bijv en even kijken naar het socket, soms kan je nog je processor in de toekomst upgraden binnen hetzelfde socket). dubbele videokaart vind ik eigenlijk altijd kut, dus imo geen rekening mee houden
pi_131430272
quote:
11s.gif Op zondag 22 september 2013 00:28 schreef Curlbrah het volgende:

[..]

Dat is toch slechts geldig voor 1 computer (moederbord)?
Bedoel jij dat ik door te bellen kan regelen dat ik die voor een tweede computer kan gebruiken door te doen alsof het moederbord beschadigd is geraakt of iets dergelijks?

Zijn er trouwens mensen die een illegale versie van Windows 8 gebruiken? Ik ben best bereid om te betalen voor zo iets maar bij een prijs van 80 Euro voor een stuk software wat een uitbreiding van een uitbreiding is van vorige stukjes software wat in zo'n grote oplage is verkocht, daarvan krijg ik de indruk dat het winstpercentage ruim boven de 100% ligt. ;)
En principieel vind ik het krom om nu 80 Euro te betalen terwijl ik het vorig jaar voor 30 Euro kon kopen.
#NoDAPL
pi_131430280
quote:
11s.gif Op zondag 22 september 2013 00:28 schreef Curlbrah het volgende:

[..]

wel even bellen met microsoft
pi_131430289
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prijzig voor 1 softwareprogramma wat in zo'n grote oplage wordt verkocht! Helaas blijkt 7 even duur te zijn, als ik 7 voor 30 Euro zou kunnen krijgen dan zou ik dat overwegen aangezien 8 voor zo ver ik begrijp in feite slechts een getweakte 7 is met een nieuwe GUI die niet echt iets toevoegt voor de doorsneegebruiker.
mensen lappen 70 euro voor GTA 5, dan vind ik 85 nog niet zo duur voor een operating system.
pi_131430295
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is toch slechts geldig voor 1 computer (moederbord)?
Bedoel jij dat ik door te bellen kan regelen dat ik die voor een tweede computer kan gebruiken door te doen alsof het moederbord beschadigd is geraakt of iets dergelijks?
ja
pi_131430423
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:31 schreef Adames het volgende:

[..]

mensen lappen 70 euro voor GTA 5, dan vind ik 85 nog niet zo duur voor een operating system.
De oplage van GTA is veel kleiner en GTA is bijna volledig nieuw (niet zeker van de engine maar dan toch wel wat je er mee doet). Bij Windows kunnen ze veel oude stukken code hergebruiken (zeker sinds Vista, een nieuwe generatie, in essentie slechts wat getweakt en zelfs van de oudere versies is flink wat meegenomen als ik het goed heb begrepen). Nogmaals, op zich heb ik er geen probleem mee om een eerlijke prijs te betalen. Dat geldt ook voor games die ik best wil kopen als ze via Steam met korting te verkrijgen zijn of iets dergelijks. De prijs moet wel evenredig zijn met wat je ervoor krijgt en als je weet dat de helft gepiraat wordt (bijvoorbeeld) dan vind ik het betalen voor de helft oké aangezien je anders betaalt voor anderen die het gebruiken.
#NoDAPL
pi_131430463
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De oplage van GTA is veel kleiner en GTA is bijna volledig nieuw (niet zeker van de engine maar dan toch wel wat je er mee doet). Bij Windows kunnen ze veel oude stukken code hergebruiken (zeker sinds Vista, een nieuwe generatie, in essentie slechts wat getweakt en zelfs van de oudere versies is flink wat meegenomen als ik het goed heb begrepen). Nogmaals, op zich heb ik er geen probleem mee om een eerlijke prijs te betalen. Dat geldt ook voor games die ik best wil kopen als ze via Steam met korting te verkrijgen zijn of iets dergelijks.
de OEM prijs is erg goed geprijsd. Kijk maar niet naar de Retail prijzen dan
pi_131430475
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:37 schreef Adames het volgende:

[..]

de OEM prijs is erg goed geprijsd. Kijk maar niet naar de Retail prijzen dan
Dat durf ik inderdaad niet. ;)
#NoDAPL
pi_131430709
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:31 schreef Adames het volgende:
goede kast is wel fijn, moederbord voor upgrades klinkt leuk, maar dan moet je wel eerst bedenken wat je zou willen upgraden (veel SATA sloten bijv en even kijken naar het socket, soms kan je nog je processor in de toekomst upgraden binnen hetzelfde socket). dubbele videokaart vind ik eigenlijk altijd kut, dus imo geen rekening mee houden
Een dubbele videokaart ben ik voorlopig niet van plan gezien de vrij negatieve artikelen die ik hierover heb gelezen. Onder andere dit artikel: http://nl.hardware.info/r(...)i-moet-je-het-willen
Anderzijds zou het kunnen dat de komende jaren met behulp van software het veel efficiënter gaat werken maar inderdaad, ik wil niet betalen voor sloten waar ik niets aan heb.
Waarom raad jij SATA-sloten aan? Voor extra interne harde schijven en SSD's? Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar externe harde schijven voor dataopslag, 2 interne harde schijven (handig als er 1 crasht), 1 SSD en eventueel 1 Blurayspeler al is dat niet noodzakelijk (die kan ik trouwens overplaatsen van mijn huidige computer).

Hoe komt het dat je in de ene socket wel en in de andere niet (zelfde bouwjaar) een nieuwe processor kan plaatsen? Kwestie van welke contactpunten die socket heeft met de chip?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')