abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131411165
Hallo,

Ik zat op diverse sites van banken en hypotheek verstrekkers te kijken en het viel me op dat het berekende bedrag bij de Hypotheker veel hoger is dan bij de Rabobank, ING, en ABN.
Bij de Hypotheker kan ik bijvoorbeeld 217.000 krijgen op basis van een Bruto salaris van 44.000 en bij de Rabobank maar 190.000.

Wie weet waar dit verschil vandaan komt? En als je op gesprek komt moet je dan alleen een aantal jaaropgave mee nemen of ook een aantal maandafschriften? Want die zijn nogal variabel bij mij.
pi_131411727
Het is niet echt verstandig om maximaal te gaan lenen, bij een kleine tegenslag kom je dan al snel in de problemen.
pi_131411830
Ik heb deze vraag een paar maanden geleden aan iemand van de hypotheker gesteld:

Dit was het antwoord:
quote:
De banken rekenen in hun systemen met de toetsrente van 5% (sinds 1 juli 2013, deze was 5,3%).

Wij mogen rekenen met de rente die je ook daadwerkelijk betaalt, als je de rente maar voor minimaal 10 jaar vastzet. Op die manier kan je dus meer lenen. Ik ben er al meerdere malen tegen aangelopen dat de adviseurs bij banken met een hogere rente toetsen, maar dan beperk je wel de mogelijkheden die mensen hebben in wat ze daadwerkelijk kunnen lenen.

Ik heb het al een keer voor elkaar gekregen dat een klant het rechtstreeks bij een bank niet kon lenen en dat het mij bij dezelfde bank wel lukte.
pi_131413434
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 14:40 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb deze vraag een paar maanden geleden aan iemand van de hypotheker gesteld:

Dit was het antwoord:

[..]

Oke duidelijk, niet dat ik het maximale wil lenen maar vond het wel opvallend.

En als je langs gaat voor een gesprek zijn dan alleen een aantal jaaropgave voldoende of moet je ook je maandafschriften mee?
  zaterdag 21 september 2013 @ 16:07:12 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_131413862
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:48 schreef RayBan84 het volgende:

[..]

En als je langs gaat voor een gesprek zijn dan alleen een aantal jaaropgave voldoende of moet je ook je maandafschriften mee?
Bij de hypotheker of een bank?
pi_131415693
quote:

Dit was het antwoord:

[..]

Een bank mag ook tegen de lagere rente toetsen als deze minstens tien jaar vast staat. Bij de "website" toets gaan die banken uit van de standaard toetsrente. Onzin dus wat die adviseur zegt.
pi_131415771
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:48 schreef RayBan84 het volgende:

[..]

Ik had niets mee bij het oriënterendgesprek met de hypotheker. Als je je brutoloon maar precies weet. Als je echt wil gaan afsluiten is het anders uiteraard.
  zaterdag 21 september 2013 @ 23:58:05 #8
90641 Uiteraard
mooi hè ? alles.....
pi_131429272
quote:

Dit was het antwoord:

[..]

Wat een bullshitverhaal van die hypotheker.

Waarom zou een tussenpersoon een hogere hypotheek mogen verstrekken aan iemand dan de bank zelf aan iemand mag verstrekken ?
pi_131430662
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 september 2013 16:07 schreef pfaf het volgende:

[..]

Bij de hypotheker of een bank?
Bij beide, vooral bij het afsluiten. Een jaaropgave is makkelijker want daar staat precies wat ik verdient heb afgelopen jaar. Op mijn maandafschriften verschilt het per maand met een minimum van 2100 netto. Maar heb soms ook maanden met 2400/2500 netto.
  zondag 22 september 2013 @ 07:45:39 #10
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_131433836
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 00:43 schreef RayBan84 het volgende:

[..]

Bij beide, vooral bij het afsluiten. Een jaaropgave is makkelijker want daar staat precies wat ik verdient heb afgelopen jaar. Op mijn maandafschriften verschilt het per maand met een minimum van 2100 netto. Maar heb soms ook maanden met 2400/2500 netto.
Ik moest toen jaaropgave + 3 loonstroken meenemen. Het hangt er vanaf of die 2400 of 2500 netto standaard bedragen zijn of dat het bijvoorbeeld overwerk is. Al je vaste salaris kan worden meegenomen (standaard 13e maand en dergelijke), maar als jij 2 maanden 20 overuren hebt gemaakt gaat dat niet mee in de berekening, zoals het woord overwerk al zegt, het ook zo kan zijn dat dat overwerk er niet meer is en je terugvalt naar je basissalaris, daarom wordt daar altijd vanuit gegaan.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_131434080
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 14:36 schreef GroningseGast het volgende:
Het is niet echt verstandig om maximaal te gaan lenen, bij een kleine tegenslag kom je dan al snel in de problemen.
Ja maar hoe gaan starters dan ooit een huis kopen...

Stel iemand kan maximaal 140.000 euro lenen, daar hoort een maximale koopsom van 132.000 euro bij ongeveer.

Daar koop je al niets voor... Dus starters hebben wel een maximale hypotheek nodig en nog wat eigen geld soms...

Overigens zeggen de hypotheek adviseurs waar ik ben geweest dat het maximale lenen tegenwoordig weinig gevaren meer met zich mee brengt.

Dit zou mede te maken hebben dat het allemaal aan de hand van het nibud wordt berekend... Of het waar is weet ik niet.
pi_131434094
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 09:01 schreef Crank het volgende:

[..]

Stel iemand kan maximaal 140.000 euro lenen, daar hoort een maximale koopsom van 132.000 euro bij ongeveer.

Daar koop je al niets voor... Dus starters hebben wel een maximale hypotheek nodig en nog wat eigen geld soms...

Overigens zeggen de hypotheek adviseurs waar ik ben geweest dat het maximale lenen tegenwoordig weinig gevaren meer met zich mee brengt.

Dit zou mede te maken hebben dat het allemaal aan de hand van het nibud wordt berekend... Of het waar is weet ik niet.
Dat laatste is allemaal leuk en aardig maar het feit blijft dat jij (aan de hand van het nibud dan) wel aan de top van je financiering zit met bijbehorende maandlasten.
pi_131434102
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 09:05 schreef Mallet het volgende:

[..]

Dat laatste is allemaal leuk en aardig maar het feit blijft dat jij (aan de hand van het nibud dan) wel aan de top van je financiering zit met bijbehorende maandlasten.
Oke daar zit wat in, maar als je gaat schuiven... Je kan 140.000 lenen en je zet hem naar 110.000/120.000... Is dan niet je top, maar op maandlasten gezien is het tientjes werk, dat zet geen zoden aan de dijk.
pi_131434132
quote:

[..]

Welnee die hypotheekadviseurs proberen een zo hoog mogelijke hypotheek aan jou kwijt te raken.
pi_131434133
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 09:07 schreef Crank het volgende:

[..]

Oke daar zit wat in, maar als je gaat schuiven... Je kan 140.000 lenen en je zet hem naar 110.000/120.000... Is dan niet je top, maar op maandlasten gezien is het tientjes werk, dat zet geen zoden aan de dijk.
Hmm als je bijvoorbeeld kijkt naar 140.000 tegen 4,6% 10 jaar vast dan zit je op een bedrag van 536 p/m. Bij 110.000 tegen 4,6% 10 jaar vast op 421 p/m. Bruto. Zonder verder rekening te houden met de hypotheekvorm ofzo.. Maar goed je zei net dat starters vaak gedwongen maximaal moeten lenen omdat ze anders kansloos zijn op de huizenmarkt..
pi_131434175
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 09:05 schreef Mallet het volgende:

[..]

Mja, ik was ook altijd tegen maximaal lenen. Totdat ik duur moest gaan huren in de vrije sector. Als ik nu maximaal zou lenen, heb ik minder maandlasten dan dat m'n huur is. Op dit moment kan ik nog flink sparen, dus dat moet dan ook lukken. Dat het heel onverstandig is, vind ik wel mee vallen. Moet overigens wel zeggen dat ik niet meer dan 90% van de woningwaarde zou lenen in zo'n geval. Maximaal lenen en 105% financieren vind ik wel onverstandig.
pi_131434348
quote:

[..]

Eerst sparen natuurlijk. Of tot 100.000 belastingvrij geschonken krijgen van de ouders ten bate van een eigenwoning financiering.
Dat is wat de overheid nu wil.
pi_131434394
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:58 schreef Uiteraard het volgende:

[..]

Waarom zou een tussenpersoon een hogere hypotheek mogen verstrekken aan iemand dan de bank zelf aan iemand mag verstrekken ?
Ach, er zou een uniek produkt kunnen zijn waardoor de hypotheek hoger kan worden. Postbank en de hypothekersassociatie verkochten ooit de Optimaalhypotheek waarmee je meer dan het maximumbedrag kon lenen; maar er wel door de hypothekersassociatie afgesloten extra collectieve verzekeringen aan gekoppeld zaten.

Maar aangezien dat nu niet meer mag is het antwoord op de vraag "waarom zegt de hypoteekadviseur dat ik meer mag lenen dan de bank" eigenlijk:

"de bank verdient toch wel aan je hypotheek en hoeft je dus niet veel te optimistisch voor te lichten. Sterker nog: aanvragen die uiteindelijk niet doorgaan kosten de bank geld. De hypotheekadviseur daarentegen verdient geld door je op gesprek te laten komen".

Best logisch ;)
pi_131434503
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 09:55 schreef Grouch het volgende:

[..]

Eerst sparen natuurlijk. Of tot 100.000 belastingvrij geschonken krijgen van de ouders ten bate van een eigenwoning financiering.
Dat is wat de overheid nu wil.
Ik zie nog wel mensen om me heen die tussen de 30.000 en 50.000 euro hebben gespaard, en nog met pijn en moeite een huis kunnen krijgen met maximale hypotheek.

Denk dat maximale hypotheken steeds meer een standaard voor starters wordt.
pi_131434586
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 10:09 schreef Crank het volgende:

[..]

Ik zie nog wel mensen om me heen die tussen de 30.000 en 50.000 euro hebben gespaard, en nog met pijn en moeite een huis kunnen krijgen met maximale hypotheek.

Denk dat maximale hypotheken steeds meer een standaard voor starters wordt.
Of kopen wordt veel minder populair.
Of de huizenprijzen gaan dalen. Huizen in Nederland zijn immers belachelijk overgewaardeerd.
pi_131434802
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:16 schreef Grouch het volgende:

[..]

Of kopen wordt veel minder populair.
Of de huizenprijzen gaan dalen. Huizen in Nederland zijn immers belachelijk overgewaardeerd.
Zit wat in: de trend is nog steeds neerwaarts. Aan de andere kant: het alternatief is dus ook niet echt aantrekkelijk.

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 09:24 schreef OngeschiktX het volgende:
Mja, ik was ook altijd tegen maximaal lenen. Totdat ik duur moest gaan huren in de vrije sector. Als ik nu maximaal zou lenen, heb ik minder maandlasten dan dat m'n huur is. Op dit moment kan ik nog flink sparen, dus dat moet dan ook lukken. Dat het heel onverstandig is, vind ik wel mee vallen. Moet overigens wel zeggen dat ik niet meer dan 90% van de woningwaarde zou lenen in zo'n geval. Maximaal lenen en 105% financieren vind ik wel onverstandig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_131434881
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Zit wat in: de trend is nog steeds neerwaarts. Aan de andere kant: het alternatief is dus ook niet echt aantrekkelijk.

[..]

De overheid wil huurverhogingen gaan linken aan WOZ waardes. Dus als de woningwaarde daalt kan dat nog wel gunstig aanpakken ;)
Waarna de overheid plots ontdekt dat ze heel veel belastinginkomen etc. mislopen en de regels weer verandert. Jippie.
pi_131435000
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:41 schreef Grouch het volgende:
Waarna de overheid plots ontdekt dat ze heel veel belastinginkomen etc. mislopen en de regels weer verandert. Jippie.
En dat kan wel eens heel snel gaan: zodra een regeling/wetgeving voor de overheid financiëel ongunstig is, zijn ze rap met het omgooien in een - voor de overheid financieel - gunstiger variant.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 22 september 2013 @ 12:21:54 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_131437079
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 10:09 schreef Crank het volgende:
en nog met pijn en moeite een huis kunnen krijgen
Eigenlijk moet je hier achter plakken "op de plek die ze willen". Het kan wel, maar niet op de plek die ze willen.

Ik heb een duur huis in een dure wijk gekocht, en ik kijk met gemengde gevoelens terug op die beslissing. Het was ook een optie geweest om een goedkoper huis te kopen, en daar flink per maand op af te lossen, dan was ik binnen tien jaar hypotheekvrij geweest.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_131437899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:58 schreef Uiteraard het volgende:

[..]

Dat staat er dan ook niet....

Men rekent gewoon met een ander rentepercentage. Met een hoger percentage zul je minder kunnen lenen (de maandelijkse annuïteit is dan ook hoger). Het is dus gewoon een praktische berekening op de website van de bank: zij rekenen met de toetsrente (die elk kwartaal kan wijzigen) en komen dan nooit op een te hoog bedrag...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')