Juist, ja. Dit is waarschijnlijk waarom zoveel filosofen kinderloos zijn gebleven. Spreek maar weer rustig verder over de ledikantjes en dekbedovertrekken. JAM is immers al klaar met al het andere.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:20 schreef JAM het volgende:
Kant was gelukkig een man die je in het geheel niet serieus behoeft te nemen. Overigens is dat hele verhaal niets anders dan een parafrase van Plato's ideeën over de liefde,- een man die we gelukkig ook niet meer serieus behoeven te nemen.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:14 schreef Franny_G het volgende:
En even een stukkie muziek van een van de stoerste vrouwen ooit.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik weet niet zo goed waar dat 'dit' naar verwijst. Naar het spreken oer ledikantjes en dekbedovertrekken? Is dit om te zeggen dat ik dezelfde adem aan zou kunnen wenden om de een of andere platvloerse bevinding over het Wezen van de Liefde te uitten, en zelf, naar ik smaak, daar verstandiger aan zou hebben gedaan? Dat ik mijn tijd daar niet aan dergelijke trivia zou moeten verdoen? Dat de filosoof kinderloos is gebleven daar hij zag dat kinderen gepaard gaan met geouwhoer over ledikantjes en dekbedovertrekken en zulks natuurlijk afleidt van de Goede Zaak, het bedrijven van de filosofie?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Juist, ja. Dit is waarschijnlijk waarom zoveel filosofen kinderloos zijn gebleven. Spreek maar weer rustig verder over de ledikantjes en dekbedovertrekken. JAM is immers al klaar met al het andere.
In wezen is dat natuurlijk wel waar en de reden dat veel filosofen zure oude mannetjes zijn is dan ook dat die vaak alleen blijven en daardoor op de eerste plaats de tijd hebben om te filosoferen. Maar er is niets nieuws onder de zon, want die conclusie trokken wij 5 jaar geleden reeds alhier maar dan met schrijvers.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:15 schreef JAM het volgende:
[..]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik weet niet zo goed waar dat 'dit' naar verwijst. Naar het spreken oer ledikantjes en dekbedovertrekken? Is dit om te zeggen dat ik dezelfde adem aan zou kunnen wenden om de een of andere platvloerse bevinding over het Wezen van de Liefde te uitten, en zelf, naar ik smaak, daar verstandiger aan zou hebben gedaan? Dat ik mijn tijd daar niet aan dergelijke trivia zou moeten verdoen? Dat de filosoof kinderloos is gebleven daar hij zag dat kinderen gepaard gaan met geouwhoer over ledikantjes en dekbedovertrekken en zulks natuurlijk afleidt van de Goede Zaak, het bedrijven van de filosofie?
Of ze niet aan de vrouw komen omdat ze knorrig zijn of dat ze knorrig zijn omdat ze geen vrouw hebben weet ik niet. Maar het lijkt me wel zo dat iemand die alleen is volop tijd heeft om te filosoferen of te schrijven zonder dat een vrouwspersoon om de 5 minuten een irrelevante doch de concentratie verstorende vraag stelt. En zeker vroeger, toen chaturbate.com nog niet bestond, bleef er voor zo'n zure vrijgezel dan weinig anders over dan maar te gaan schrijven.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:07 schreef JAM het volgende:
Belangrijk is hier een juiste benoeming van oorzaak en gevolg. Mij schijnt het toe dat veel vaker het geval is dat iemand niet aan de vrouw kan komen, daardoor een verbitterd (niet noodzakelijk oud) mannetje wordt en, omdat je toch wat moet, maar filosofie gaat bedrijven. Nietschze is daar een treffend voorbeeld van. Plato ook, hoewel wat minder verbitterd (mij is thans niet bekend of hij kinderen had. Daar heeft het in ieder geval niet over. Nu heeft die man het werkelijk over zo'n beetje alles wat un hem opkomt; als hij kinderen zou hebben gehad, dan waren die vast aan bod gekomen.)
De romantische voorstelling van de ware intellectueel die doelbewust vrouw- en kinderloos blijft om zijn leven te wijden aan de filosofie lijkt me ook niets meer dan dat: een romantische voorstelling.
Niet aan de vrouw/man kunnen komen, is weer wat anders dan getrouwd en monogaam zijn/kinderen hebben. Er zit nog een hele wereld tussen....quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:07 schreef JAM het volgende:
Belangrijk is hier een juiste benoeming van oorzaak en gevolg. Mij schijnt het toe dat veel vaker het geval is dat iemand niet aan de vrouw kan komen, daardoor een verbitterd (niet noodzakelijk oud) mannetje wordt en, omdat je toch wat moet, maar filosofie gaat bedrijven. Nietschze is daar een treffend voorbeeld van. Plato ook, hoewel wat minder verbitterd (mij is thans niet bekend of hij kinderen had. Daar heeft het in ieder geval niet over. Nu heeft die man het werkelijk over zo'n beetje alles wat un hem opkomt; als hij kinderen zou hebben gehad, dan waren die vast aan bod gekomen.)
De romantische voorstelling van de ware intellectueel die doelbewust vrouw- en kinderloos blijft om zijn leven te wijden aan de filosofie lijkt me ook niets meer dan dat: een romantische voorstelling.
Hannah Arendt had een man die haar liet filosoferen (en zichzelf te pletter roken). In hoeverre de wereld daar heel blij om moet zijn, laat ik maar in het midden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of ze niet aan de vrouw komen omdat ze knorrig zijn of dat ze knorrig zijn omdat ze geen vrouw hebben weet ik niet. Maar het lijkt me wel zo dat iemand die alleen is volop tijd heeft om te filosoferen of te schrijven zonder dat een vrouwspersoon om de 5 minuten een irrelevante doch de concentratie verstorende vraag stelt. En zeker vroeger, toen chaturbate.com nog niet bestond, bleef er voor zo'n zure vrijgezel dan weinig anders over dan maar te gaan schrijven.
In ieder geval niet omdat je verwachtte dat het gesprek deze kant uit zou waaien. Dat zou je dan hebben moeten afleiden van het geleuter over beddenlinnen. Je eigen bijdragen waren weer te summier om te zeggen dat hier op aangestuurd zou hebben. Hoogstwaarschijnlijk dua omdat je het een leuk boek vindt, of om bij anderen in het gevlei te komen. Nog waarschijlijker een combinatie van die twee.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:06 schreef LelijKnap het volgende:
Waarom denken jullie dat ik pas geleden Nietzsche's tranen van Irvin Yalom heb aangeraden ?
Ik sprak laatst een schaapsherder. Die had zijn schaapjes in een wei vol eiken gezet. Twee schapen hadden zich dood gegeten.quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:53 schreef sigme het volgende:
Ik ben veel te boers om wijsgerig te zijn, en te oud om alsnog kinderen te gaan willen. In plaats daarvan hark ik eikels bijeen, en voer deze aan de varkens. Zij hebben nog een kleine drie weken.
Zo zie je maar hoe belangrijk regulatie is. Gewoon afschieten, die eikels.quote:Op maandag 14 oktober 2013 20:27 schreef LXIV het volgende:
Ik sprak laatst een schaapsherder. Die had zijn schaapjes in een wei vol eiken gezet. Twee schapen hadden zich dood gegeten.
Een haas of een konijn kun je op 500 meter afstand nog wel onderscheiden!quote:Op maandag 14 oktober 2013 20:36 schreef LelijKnap het volgende:
Mijn moeder is een poos geleden verhuisd van een stad naar het platteland. Voornamelijk omdat ze rust nodig dacht te hebben om te kunnen complementeren. Nu zit ze dus 'Filosofiie Magazine' te lezen met uitzicht op koeien die liters schijt, schijten.
Maar ik moet zeggen, het heeft wel wat, dat boerenland. Weidse weiden, schaapje, konijntjes (of haasjes ? Kan het moeilijk zien vanaf een afstand).
Zeker voor iemand die sinds een jaar voor het konijn van zijn zusje zorgt. Maar misschien zijn mijn ogen wel niet zo goed als ik graag wil geloven.quote:Op maandag 14 oktober 2013 20:47 schreef LXIV het volgende:
Een haas of een konijn kun je op 500 meter afstand nog wel onderscheiden!
Naar welk platteland is je moeder verhuisd? En gaat ze ook klagen als een boer op zaterdag om zeven uur gaat ploegen?
Maar ook zonder bril is dat toch goed te zien, aan de manier van lopen, etc.quote:Op maandag 14 oktober 2013 20:59 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zeker voor iemand die sinds een jaar voor het konijn van zijn zusje zorgt. Maar misschien zijn mijn ogen wel niet zo goed als ik graag wil geloven.
Ze woont nu nabij Hoorn ongeveer, maar het weiland waaraan de achtertuin grenst wordt door de boer redelijk met rust gelaten. Hij pleurt r 's ochtends de koeien op en drijft ze in de avond weer richting de stallen.
Ik gok op konijnen dan. Als je het echt zo graag weten wil.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:02 schreef LXIV het volgende:
Maar ook zonder bril is dat toch goed te zien, aan de manier van lopen, etc.
Vandaag nog. Echt, ik liep vandaag, zoals ik soms voor de gein wel eens doe, langs de wallen i.p.v. via de Damrak, en daar komt echt wel stank vanuit de grachten. (Misschien doneren de hoeren daar de spermazakjes of zo). Nee, ik ruik het ook bij de grachten naast het spui bijvoorbeeld. Als ik de enige ben moet ik mij maar eens aanmelden bij een (wijn)proeverij of zo.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:18 schreef Gellius het volgende:
Wanneer heb jij voor het laatst een gracht geroken Lelijk, 1810?
Maar waar stinkt het dán niet ?quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:19 schreef Gellius het volgende:
Ik vind het platteland overigens ook rieken hoor. Al die geforceerde tegenstellingen ook altijd.
Duitsland einde 19e eeuw lijkt mij ook wel wat eigenlijk.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:29 schreef LelijKnap het volgende:
Ik was trouwens liever uit 1870 of zo gekomen. Gezellig met Nietzsche in de bergen een anti-romantische wandeling houden
Gezellig, gezellig. Het gaat er natuurlijk ook om dat je reisgenoot wat te vertellen heeft natuurlijk!quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:34 schreef Gellius het volgende:
Ik deel je romantische voorkeur voor de late negentiende eeuw, maar màn! Nietzsche. Ik kan me moeilijk een ongezelliger reisgenoot voorstellen. Zowel te voet als op het levenspad.
Ruikt heerlijk hier in Noord.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:19 schreef Gellius het volgende:
Ik vind het platteland overigens ook rieken hoor. Al die geforceerde tegenstellingen ook altijd.
Welke Robert is dat dan en moet ik hem kennen?quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:49 schreef Gellius het volgende:
Overigens, al dat wandelen heeft voor Robert uiteindelijk niet al te best uitgepakt, dat is dan ook wel weer waar:
[ afbeelding ].
Duitsland zeker. Maar hij reisde veel rondt, in de koude winters vertrok hij richting Italië bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:
Duitsland einde 19e eeuw lijkt mij ook wel wat eigenlijk.
Uiteraard. En ik vind kritisch gezeik juist gezellig! De warmste momenten zijn die met de meest verhitte discussies.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:36 schreef LXIV het volgende:
Gezellig, gezellig. Het gaat er natuurlijk ook om dat je reisgenoot wat te vertellen heeft natuurlijk!
Ben je mal ?! Hij deed niet anders. In de bergen, met z'n stok. Daar is hij waar hij het meeste denken deed.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:43 schreef Gellius het volgende:
Ik denk niet dat Nietzsche überhaupt van het wandelen was.
Ik weet niet of Friedrich echt zo van de onderlinge discussies was. In het algemeen vind ik wel dat Nietzsche teveel verheerlijkt wordt en te weinig gelezen. Ik ken eigenlijk niemand die hem daadwerkelijk gelezen heeft, behalve ikzelf dan.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:57 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Uiteraard. En ik vind kritisch gezeik juist gezellig! De warmste momenten zijn die met de meest verhitte discussies.
Absoluut niet natuurlijk. Al zijn stoere praat ging via de pen. Zelfs tegenover zijn eigen zus. Alhoewel hij enig zins ruimhartig bleek te zijn tegenover zijn bijna-liefde. Hoe kritisch hij was jegens haar intellectuele gedachten (die ze zeker wel had) weet ik niet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:00 schreef LXIV het volgende:
Ik weet niet of Friedrich echt zo van de onderlinge discussies was. In het algemeen vind ik wel dat Nietzsche teveel verheerlijkt wordt en te weinig gelezen. Ik ken eigenlijk niemand die hem daadwerkelijk gelezen heeft, behalve ikzelf dan.
Paar jaar terug nog zo'n irritante geemancipeerde politica die Nietzsche ook haar favoriete filosoof noemde. "Mens, als je wist wat hij geschreven had en je het zou kunnen begrijpen, dan had je dat nooit gezegd", dacht ik toen. Als enige.
Nah. Ergens door geinspireerd worden wil nog niet zeggen dat je het ook begrepen hebt, niet?quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Absoluut niet natuurlijk. Al zijn stoere praat ging via de pen. Zelfs tegenover zijn eigen zus. Alhoewel hij enig zins ruimhartig bleek te zijn tegenover zijn bijna-liefde. Hoe kritisch hij was jegens haar intellectuele gedachten (die ze zeker wel had) weet ik niet.
Nietzsche lijkt inderdaad wel verworden tot één of ander pop-icon van de ''intellectuele'''-hipster, ja.
Ze doen maar lekker, tot op het punt dat deze figuren hem gaan proberen uit te leggen natuurlijk.
Hem begrijpen is namelijk iets wat aan weinige tot niemand volledig voorbehouden is. Afgelopen weekend kwam in Amsterdam bijvoorbeeld twee docenten van mij tegen in de kroeg waarmee ik aan het babbelen sloeg. Het leek mij wel leuk om een beetje uitdagend te zijn en te provoceren, als een waar filosofie-sletje betaamt, en begon dus over Hitler en dat ie wel daadwerkelijk geïnspireerd was door Nietzsche zijn werk. Niet dat ik die mening deel, maar de echte mening van een professor krijg je sneller wanneer hij al wat whiskey's achter de kiezen heeft natuurlijk. Naja, kort verhaal kort: mijn uitdaging resulteerde in nog meer onbegrip van Nietzsche dan ik al had. Of kwam dat dan door diezelfde whiskey's ? Ugh...
Nee, maar dat betekent niet dat dát niet het geval wél kan zijn.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:18 schreef LXIV het volgende:
Nah. Ergens door geinspireerd worden wil nog niet zeggen dat je het ook begrepen hebt, niet?
Het kan wel, bedoel je te zeggen?quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:25 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, maar dat betekent niet dat dát niet het geval wél kan zijn.
quote:Het is niet erg, het is wel laakbaar.
Het is geen geheel sluitend consistent nalatenschap... wat anders kan je dan het een en ander er uit halen ? Nee de hipster pretendeert Nietzsche uit Nietzsche te kunnen halen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:28 schreef LXIV het volgende:
Het kan wel, bedoel je te zeggen?
Ja. Het kan natuurlijk wel. Ik denk ook wel dat het zo is. Maar om praktische redenen heeft hij er gewoon in geshopt wat hij gebruiken kon. Net als de hedendaagse hipster.
Is Jim Morrison dan ook de Nietzsche onder de musisci? Wat moeten we dan met Mingus aan!? Of Lynyrd Skynyrd? Of Wagner?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 07:57 schreef Claudia_x het volgende:
Nietzsche is de Jim Morrison onder de filosofen.
Verbaast me niets.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 09:02 schreef JAM het volgende:
Nou, ik houd van, de Walrus,
, hoor, en zo ook van Jim Morrison!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |