abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131357160
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Een ander platform is crowdaboutnow.com. Deze twee platformen zijn de enige twee in Nederland met een officiėle vergunning van de AFM.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Bij geldvoorelkaar is dit echter minder van belang, aangezien daar de contracten direct afgesloten worden.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Vorige delen:
జ్ఞ‌ా
pi_131357173
@TT:
quote:
7s.gif Op donderdag 19 september 2013 14:00 schreef µ het volgende:
Unlimited: webshops in erotische artikelen - Financiering werkkapitaal - 3812
Classificatie: E
Kredietbedrag:¤ 40.000
Rente per jaar:8,0%
Looptijd: 48 maanden

Investeren in dildo's iemand?
జ్ఞ‌ా
pi_131357201
Brunschwig Chemie B.V. - Financiering werkkapitaal - 4575
Classificatie: B
Kredietbedrag: ¤ 100.000
Rente per jaar: 6,0%
Looptijd: 36 maanden

B'tje met niet zo'n lange looptijd ^O^.
జ్ఞ‌ా
pi_131357965
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2013 19:25 schreef µ het volgende:

Wel een mooie ja.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_131358443
13,7 miljoen al geinvesteerd via GVE, loopt echt heel snel op en veel nieuwe projecten dat is wel tof.
pi_131363760
Leuk, een forum over crowdfunding. Helemaal mijn ding!

Even mijzelf anoniem voorstellen. Ik heb inmiddels in vele tientallen projecten en personen geinvesteerd en mag mezelf wel een ervaren crowdfunder noemen. Heb enkele jaren terug flink wat verloren na het faillissement van Boober, het eerste grote crowdfundingplatform, maar ondanks dat geloof ik nog heilig in het concept. Zit sinds medio vorig jaar op Geldvoorelkaar.nl. Doe mee aan meer dan 40 projecten. Daarnaast nog op andere platformen actief.

Tot nu toe betalen al mijn Geldvoorelkaar.nl projecten keurig terug. Ik reken op een totaalnettorendement van 7%, waarbij ik rekening hou met toekomstig te verwachten verliezen vanwege wanbetalers. Vanwege de spreiding die ik inmiddels heb zal een verlies op een project het totaalrendement niet eens zoveel beinvloeden. Altijd Beter dan de bank.

Geldvoorelkaar.nl is alleen niet interactief van opzet en onhandig qua toegankelijkheid en beheer van projecten. Ik heb voor het beheer daarom maar een eigen spreadsheet opgezet. Ik hoop via dit forum vaker van me te laten horen.

Vandaag veel nieuwe projecten op Geldvoorelkaar.nl. Ik zit even vol, maar iedereen veel plezier met het uitzoeken van de pareltjes.
Investeerder sinds 2007.
pi_131364848
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:40 schreef crowdinvesteerder het volgende:

Even mijzelf anoniem voorstellen. Ik heb inmiddels in vele tientallen projecten en personen geinvesteerd en mag mezelf wel een ervaren crowdfunder noemen. Heb enkele jaren terug flink wat verloren na het faillissement van Boober, het eerste grote crowdfundingplatform, maar ondanks dat geloof ik nog heilig in het concept. Zit sinds medio vorig jaar op Geldvoorelkaar.nl. Doe mee aan meer dan 40 projecten. Daarnaast nog op andere platformen actief.

Tot nu toe betalen al mijn Geldvoorelkaar.nl projecten keurig terug. Ik reken op een totaalnettorendement van 7%, waarbij ik rekening hou met toekomstig te verwachten verliezen vanwege wanbetalers. Vanwege de spreiding die ik inmiddels heb zal een verlies op een project het totaalrendement niet eens zoveel beinvloeden. Altijd Beter dan de bank.

Geldvoorelkaar.nl is alleen niet interactief van opzet en onhandig qua toegankelijkheid en beheer van projecten. Ik heb voor het beheer daarom maar een eigen spreadsheet opgezet. Ik hoop via dit forum vaker van me te laten horen.

Vandaag veel nieuwe projecten op Geldvoorelkaar.nl. Ik zit even vol, maar iedereen veel plezier met het uitzoeken van de pareltjes.
Vraag me af of je niet 'iemand van gve' bent, maar goed.

Hoe hou je rekening met wanbetalers? Welk percentage? Hou je de projecten bij?

En wat leg je gemiddeld in per project (als ik zo vrij mag zijn ;) )?
జ్ఞ‌ా
pi_131365258
Spreiding van kredietrisico's van loan based crowdfunding kun je ook doen door over de landsgrenzen te kijken. In het buitenland zijn er enkele platformen die ook openstaan voor Nederlandse deelnemers. Voor de liefhebbers heb ik heb twee tips:
1. Isepankur.ee
Zeer gebruikersvriendelijk en toegankelijk platform uit Estland. Goed georganiseerd, snelle groeier. Vanaf 5 euro investeren in leningen in Estland en Finland. Vooral consumentenleningen tot vijf jaar. Maandelijkse aflossing. Rentes boven de 20% voor A-leningen zijn geen uitzondering. Hogere risico's horen daar natuurlijk bij. Het wanbetalingsverlies lijkt nog tot nu toe wel mee te vallen. Ben met een bescheiden portefeuille ervaring aan het opdoen. Ik let wel op wat ethisch is. Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden, die lenen zich uiteindelijk helemaal klem.
Isepankur heeft de ambitie en potentie om in Europa heel groot te gaan worden. Skype komt ook uit Estland!
2. Thincats.com
Zelf nog geen ervaring mee. Vanaf 1000 engelse pond investeren in zakelijke leningen tot vijf jaar. Rentes naar verluidt boven de 10%. Wie kan eerste ervaringen delen?

Als er nog meer van dit soort buitenlandse platformen zijn die openstaan voor Nederlanders hoor ik het graag.
Investeerder sinds 2007.
pi_131366204
Ik hou een spreadsheet bij van al mijn investeringen en hou daarin ook de aflossingen bij. Voor de schatting van het rendement bij Gve is mijn aanname dat de leners de eerste 36 maanden gemiddeld wel goed door zullen komen, maar dat daarna 5% van wat dan nog te ontvangen is afgeschreven moet worden. Daarnaast calculeer ik in dat ik alle termijnen een maand later binnenkrijg dan waar in de rentevergoeding rekening mee is gehouden. 8% beloofde rente is op een 60-maands project dan 6,26% verwacht totaal rendement, rekening houdend met de 0,9% van het investeringsbedrag die je als investeerder nog moet afdragen op je eerste maandelijkse ontvangst.

Ik investeer bij Gve tussen de 100 en 1000 per project, gemiddeld zo'n 500 euro. Meestal 60-maanden projecten. Op mijn gevoel zet ik bedragen in die ik passend vind bij de aard en het risico van het project en de aantrekkelijkheid van de geboden rente.

En nee, ik ben niet van Gve en heb er ook geen banden mee, anders dan dat ik investeer.
Investeerder sinds 2007.
  donderdag 19 september 2013 @ 22:47:09 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_131366988
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2013 19:25 schreef µ het volgende:

Toch maar gedaan. Ben overgestapt op kleinere bedragen om een wat grotere spreiding te krijgen.
pi_131372432
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:40 schreef crowdinvesteerder het volgende:

Zie je ook duidelijke verschillen tussen boober toen? En de platformen van nu?

Boober kende ik toen nog niet dus nooit wat mee gedaan maar het leek of daar helemaal geen controle aan de poort was?
  vrijdag 20 september 2013 @ 10:17:27 #12
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_131374756
Hoi!

Ik ben ook nieuw en al langere tijd enthousiast over crowdfunding en dan vooral P2P lending.
Heb nu in 16 projecten in geldvoorelkaar geinvesteerd, maar wil mijn risico naast over projecten ook over platformen gaan spreiden. De reden is voornamelijk dat geldvoorelkaar ook failliet kan gaan en dan kun je in theorie je geld gaan opeisen bij de kredietnemers, maar ik vraag me sterk af of dat in praktijk ook zo gaat werken. Overigens wil dat niet zeggen dat ik er geen vertrouwen in heb, want het ziet er allemaal nog steeds goed uit. Toch: better "safe" than sorry.

Wie kent er nog meer P2P lending sites (ook) voor nederlanders? En dan vanaf lage bedragen, want ik heb geen 100.000 engelse ponden liggen :-)
- isepankur.ee ziet er interessant uit!
- Heeft iemand hier ervaringen met KIVA.org?
Dat lijkt meer risico met zich mee te brengen op het eerste gezicht en het is natuurlijk ook nog een goed doel, maar ik zag ergens bij een "spaarolifantje" blog dat iemand het veiliger leek te vinden dan geldvoorelkaar...?
- myc4.com alleen projecten in africa, maar ziet er interessant uit. Hier geldt denk ik hetzelfde voor als voor kiva.

Heeft iemand nog meer links?

PS: Ik ben ook erg geinteresseerd in hoe het allemaal gegaan is met boober.
pi_131375018
Hoop nieuwkomers opeens in dit topic. Hoe kan dat? :P
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 20 september 2013 @ 10:37:41 #14
412341 mesaana
pi_131375208
Bij mij was de reden dat ik nu merk dat er best wel wat van mijn geld in geldvoorelkaar zit, en ik was op zoek naar alternatieven om ernaast te doen, misschien is dat voor anderen ook de reden?

En wat een boel projecten zijn er ineens bijgekomen op geldvoorelkaar!! wow.
pi_131378842
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:17 schreef mesaana het volgende:
Hoi!

Ik ben ook nieuw en al langere tijd enthousiast over crowdfunding en dan vooral P2P lending.
Heb nu in 16 projecten in geldvoorelkaar geinvesteerd, maar wil mijn risico naast over projecten ook over platformen gaan spreiden. De reden is voornamelijk dat geldvoorelkaar ook failliet kan gaan en dan kun je in theorie je geld gaan opeisen bij de kredietnemers, maar ik vraag me sterk af of dat in praktijk ook zo gaat werken. Overigens wil dat niet zeggen dat ik er geen vertrouwen in heb, want het ziet er allemaal nog steeds goed uit. Toch: better "safe" than sorry.

Wie kent er nog meer P2P lending sites (ook) voor nederlanders? En dan vanaf lage bedragen, want ik heb geen 100.000 engelse ponden liggen :-)
- isepankur.ee ziet er interessant uit!
- Heeft iemand hier ervaringen met KIVA.org?
Dat lijkt meer risico met zich mee te brengen op het eerste gezicht en het is natuurlijk ook nog een goed doel, maar ik zag ergens bij een "spaarolifantje" blog dat iemand het veiliger leek te vinden dan geldvoorelkaar...?
- myc4.com alleen projecten in africa, maar ziet er interessant uit. Hier geldt denk ik hetzelfde voor als voor kiva.

Heeft iemand nog meer links?

PS: Ik ben ook erg geinteresseerd in hoe het allemaal gegaan is met boober.
Denk dat GVE zelf wel goed zit, de groei zit er ook goed in nu.

Maar spreiden is sowieso goed natuurlijk, maar ik ben nog aan bedenken wat ik er nu maximaal echt in wil stoppen.
pi_131378861
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:30 schreef µ het volgende:
Hoop nieuwkomers opeens in dit topic. Hoe kan dat? :P
Denk dat de TT wonderen doet :9
  vrijdag 20 september 2013 @ 14:50:34 #17
412060 EvertVd
Living outside the box
pi_131382205
Wel erg typisch dat wij onder crowdfunding iets anders verstaan dan de oorspronkelijke definitie in het amerikaans. Crowdfunding sites in Nederland zijn gewoon leningen zonder tussenkomst van een bank, terwijl de oorspronkelijke crowdfunding eruit bestaat dat iemand je geld GEEFT omdat je een goed idee hebt (je krijgt hooguit een t-shirt of een gratis product o.i.d.). Zie bijv. Kickstarter.com
Kijk, das pas participeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door EvertVd op 20-09-2013 15:23:31 ]
pi_131383894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:50 schreef EvertVd het volgende:
Wel erg typisch dat wij onder crowdfunding iets anders verstaan dan de oorspronkelijke definitie in het amerikaans. Crowdfunding sites in Nederland zijn gewoon leningen zonder tussenkomst van een bank, terwijl de oorspronkelijke crowdfunding eruit bestaat dat iemand je geld GEEFT omdat je een goed idee hebt (je krijgt hooguit een t-shirt of een gratis product o.i.d.). Zie bijv. Kickstarter.com
Kijk, das pas participeren.
Het is gewoon iets funden met een crowd, of het nu voor rente is of een t-shirt

Crowdfunding heb je in alle vormen en maten ook in NL!

Ben zelf trouwens een tegenstander van kickstarter enzulks. Dus daar zul je me ook niet zien.
pi_131384319
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Toch maar gedaan. Ben overgestapt op kleinere bedragen om een wat grotere spreiding te krijgen.
Ook ik heb na een tijdje hier lurken zojuist mijn eerste investering hierin gedaan. Ben erg benieuwd. Reden voor mij is spreiding van vermogen, ik had tot nu toe vrijwel alles op een spaarrekening staan met weinig rendement. Wil nu mijn vermgen meer spreiden via dit maar ook via indexbeleggen.
  vrijdag 20 september 2013 @ 16:29:05 #20
412060 EvertVd
Living outside the box
pi_131384998
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 15:48 schreef AQuila360 het volgende:
Het is gewoon iets funden met een crowd, of het nu voor rente is of een t-shirt
Crowd funding pertains to donation based fundraising for businesses or creative projects.

Funding is the act of providing resources, usually in form of money (financing), or other values such as effort or time (sweat equity), for a project, a person, a business, or any other private or public institutions. The process of soliciting and gathering fund is known as fundraising.
Sources of funding include credit, venture capital, donations, grants, savings, subsidies, and taxes. Fundings such as donations, subsidies, and grants that have no direct requirement for return of investment are described as "soft funding" or "crowdfunding". Funding that facilitates the exchange of equity ownership in a company for capital investment via an online funding portal as per the Jumpstart Our Business Startups Act (alternately, the "JOBS Act of 2012") (U.S.) is known as equity crowdfunding.
pi_131385725
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 16:29 schreef EvertVd het volgende:

[..]

Crowd funding pertains to donation based fundraising for businesses or creative projects.

Funding is the act of providing resources, usually in form of money (financing), or other values such as effort or time (sweat equity), for a project, a person, a business, or any other private or public institutions. The process of soliciting and gathering fund is known as fundraising.
Sources of funding include credit, venture capital, donations, grants, savings, subsidies, and taxes. Fundings such as donations, subsidies, and grants that have no direct requirement for return of investment are described as "soft funding" or "crowdfunding". Funding that facilitates the exchange of equity ownership in a company for capital investment via an online funding portal as per the Jumpstart Our Business Startups Act (alternately, the "JOBS Act of 2012") (U.S.) is known as equity crowdfunding.
Klopt niet wat je zegt.
  vrijdag 20 september 2013 @ 18:08:03 #22
412341 mesaana
pi_131387664
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 16:29 schreef EvertVd het volgende:

[..]

Kortom: meerdere soorten crowdfunding. Maar nog steeds crowdfunding.
pi_131389084
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 16:04 schreef Opgezwollenlever het volgende:

[..]

Ook ik heb na een tijdje hier lurken zojuist mijn eerste investering hierin gedaan. Ben erg benieuwd. Reden voor mij is spreiding van vermogen, ik had tot nu toe vrijwel alles op een spaarrekening staan met weinig rendement. Wil nu mijn vermgen meer spreiden via dit maar ook via indexbeleggen.
En nog wat obligaties en aandelen!
pi_131404791
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 19:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

En nog wat obligaties en aandelen!
Aandelen cover ik met de indextrackers, beetje jammer alleen dat de markten op dit moment al behoorlijk overgewaardeerd lijken.
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:12:50 #25
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_131506955
Die isepankur.ee ga ik ook eens proberen. Ik ben al een poosje op zoek naar een waardig alternatief voor geldvoorelkaar die niet bij duizenden euro's begint, puur voor de spreiding. Deze ziet er wel goed uit.
Ook geen sig dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')