Om te beginnen heb ik zelf wat info gehaald van het internet. Ook voor de beginners zijn er een aantal links beschikbaar.
Nieuws-sites
De financiele telegraaf
Nu.nl
Teletekst - Laatste nieuws
RTL-Z
Beurs-sites
De beurs.nl
Euronext
Beurs-spellen
Telequotes
Beleggings-adviseurs en fondsen
Robeco
Verzamel-sites
beurs.pagina.nl
beleggen.pagina.nl
Belegger.nl
Hieronder een aantal afbeeldingen van de AEX op dit moment:
Vandaag
Laatste maand
Laatste jaar
Dus.....brand maar los, wie zit er in de aandelen en heeft tips of vragen voor anderen
[Dit bericht is gewijzigd door The_Comeback-kid op 26-09-2002 10:00]
Aex site is ook wel handig! Staat ook veel info over de beursgenoteerde bedrijven.
Een paar maanden later stonden ze op 40 eurocent...
Uiteindelijk stegen ze weer naar 5 euro; toen had ik moeten verkopen. Nu staan ze weer ruim onder de euro...
Dat is mijn aandelen verhaal
of
zijn ook wel lekker.
Heb zelf 45 % winst gemaakt met een of ander postbedrijf, maar zit nu zwaar aan de verlies met C/TAC. Iets van 80 % waarde verlies.
anyway,
sinds de koersen begonnen in te dalen en daarna in te storten, heb ik er niemand meer over gehoord. Navraag ( regelmatig natuurlijk) leerde dat ik met mijn spaarrekeningetje de enige was die niet alleen geen geld verloren was, nee, mijn geld was ook nog meer geworden.
Nu is het bijvoorbeeld WEL een goede tijd om aandelen aan te schaffen. De prijs is nu laag en over een paar jaar, waarschijnlijk, veel hoger.
De oud-Hollandse wijsheid: kopen als iets weinig waard is en verkopen als het veel waard is blijkt door de meeste particulieren toch vergeten te zijn. Bij mijn collega's goldt in ieder geval de regel: de koers van dit aandeel is echt hoog, die wil ik hebben, EN, iedereen heeft deze aandelen, dan moet ik ze ook hebben.
Tip van de financiele goeroe uit mijn vriendenkring: Als iedereen aandelen koopt, snel al je eigen aandelen verkopen, als iedereen zijn aandelen dumpt..... kopen!
quote:Klinkt nogal logisch!
Tip van de financiele goeroe uit mijn vriendenkring: Als iedereen aandelen koopt, snel al je eigen aandelen verkopen, als iedereen zijn aandelen dumpt..... kopen!
quote:wacht eerst ff de volgende dip af want die zal MI zeker komen. de 250 a 260 zal zeer binnenkort op de borden staan (jammer maar waar...)
Op donderdag 26 september 2002 09:52 schreef DoctorB het volgende:
In tegenstelling tot veel collega's van me heb ik geen aandelen. Lange tijd werd ik voor gek versleten, een dief van mijn eigen portomonaie enz.
Een spaarrekening geeft immers veel te weinig rendement.anyway,
sinds de koersen begonnen in te dalen en daarna in te storten, heb ik er niemand meer over gehoord. Navraag (regelmatig natuurlijk) leerde dat ik met mijn spaarrekeningetje de enige was die niet alleen geen geld verloren was, nee, mijn geld was ook nog meer geworden.
Nu is het bijvoorbeeld WEL een goede tijd om aandelen aan te schaffen. De prijs is nu laag en over een paar jaar, waarschijnlijk, veel hoger.
De oud-Hollandse wijsheid: kopen als iets weinig waard is en verkopen als het veel waard is blijkt door de meeste particulieren toch vergeten te zijn. Bij mijn collega's goldt in ieder geval de regel: de koers van dit aandeel is echt hoog, die wil ik hebben, EN, iedereen heeft deze aandelen, dan moet ik ze ook hebben.Tip van de financiele goeroe uit mijn vriendenkring: Als iedereen aandelen koopt, snel al je eigen aandelen verkopen, als iedereen zijn aandelen dumpt..... kopen!
quote:Nou ik denk dat ie wel even boven in de honderd dipt.
Op donderdag 26 september 2002 09:55 schreef piere het volgende:[..]
wacht eerst ff de volgende dip af want die zal MI zeker komen. de 250 a 260 zal zeer binnenkort op de borden staan (jammer maar waar...)
quote:Zozo, we hebben een helderziende! Waar baseer jij deze conclusie op?
Op donderdag 26 september 2002 09:55 schreef piere het volgende:[..]
wacht eerst ff de volgende dip af want die zal MI zeker komen. de 250 a 260 zal zeer binnenkort op de borden staan (jammer maar waar...)
Volgens mij is de beurs absoluut niet te voorspellen, en helemaal niet zoals de zaken nu lopen..
Geld moet verdiend worden door produkten en diensten, niet door het handelen in een mogelijke waarde. Ikzelf ben een voorstander voor een vasthoudtermijn van een aandeel van een kwartaal, hiermee bedoel ik dus dat je een aangekocht aandeel niet binnen 3 maanden weer mag verkopen.
quote:heeft niks met helderziendheid maar met TA te maken...
Op donderdag 26 september 2002 10:05 schreef spinister het volgende:[..]
Zozo, we hebben een helderziende! Waar baseer jij deze conclusie op?
Volgens mij is de beurs absoluut niet te voorspellen, en helemaal niet zoals de zaken nu lopen..
quote:Je bent wel slecht bezig als je daar van uit gaat. De Japanse Beurs daalt al 15 jaar gestaag, bodem na bodem.
Op donderdag 26 september 2002 10:03 schreef The_Comeback-kid het volgende:
Bij elke beurs is er sprake van een Sinus-beweging. Dus als je een beetje op de lange termijn denkt, zal de beurs binnen een paar maanden wel weer stijgen. Nu is het misschien een goed moment om in te stappen bij bepaalde aandelen.
quote:Bron: de Telegraaf
AMSTERDAM (DFT) - De beurskoersen aan het Amsterdamse Damrak zetten donderdagmorgen de opmars van de dag ervoor voort. De stijging kwam overeen met die in de rest van Europa. Kopers putten moed uit het herstel van de Amerikaanse beurzen.
De AEX-index stond om half twaalf op een winst van 3,6% op 310,69 punten. De Midkap-index liet tegelijkertijd 1,5% winst aantekenen op 301,69 punten.
De hogere beurs was voor een groot deel te danken aan koopjesjagers. Analisten spraken van een technisch herstel. Zij waarschuwden dat de opleving misschien geen lang leven beschoren zal zijn.
Toch was er sprake van grote vraag naar diverse aandelen. Bankverzekeraar ING was gevraagd na ontkend te hebben dat er een aandelenemissie op stapel staat. Geruchten daarover zorgden er gisteren voor dat de koers van ING tegen de trend in naar beneden ging. Een analist van Goldman Sachs benadrukte dat het aandeel ING nog steeds op deaanbevelingslijst van de Amerikaanse zakenbank staat en harder gedaald is dan concurrentie. Vandaag won het fonds 5,7% op 14,48.
SNS Securities waarschuwde daarentegen dat de solvabiliteit van ING mogelijk onder de doelstelling van het concern is gezakt en dat de herwaarderingsreserve is aangetast. De Nederlandse effectenmakelaar geeft daarom de voorkeur aan andere 'financials' uit de AEX, met name Aegon. De verzekeraar profiteerde 5,3%. ABN Amro won 6,6% en Fortis steeg 6,8%.
Ook de technologiefondsen waren weer in trek. Chipmachinemaker ASML groeide 9% in waarde op een koers van 6,80. Vandaag en morgen vindt een bijeenkomst van ASML met beleggingsanalisten plaats en gehoopt wordt dat daaruit een gunstig beeld voor de onderneming wordt geschetst. Elders in de technologiesector steeg Philips 5,5% naar 15,80.
Een van de verliezers onder de AEX-aandelen was Gucci. Het halfjaarresultaat dat vanmorgen werd gepubliceerd, was slechter dan verwacht en tevens heeft de directie de prognoses voor heel 2002 verlaagd. De halfslachtige winstwaarschuwing viel slecht en de koers van het luxewaren-aandeel zakte 0,1% op 85,75.
De aanbeveling voor grootgrutter Ahold werd door het Amerikaanse effectenhuis Lehman Brothers verlaagd van kopen naar houden. Vooral de verdere verzwakking van de Amerikaanse markt en de verhevigde prijsconcurrentie zouden de vooruitzichten op de nagestreefte groei van de omzet vertroebelen. De taxaties voor de winst per aandeel van Ahold werden door Lehman neerwaats bijgesteld. Bovendien sprak de Belgische branchegenoot Delhaize vanmorgen met de verwachting uit dat zijn winst per aandeel met 24% à 29% zal dalen. Ahold verloor 2,6% op 12,26.
In het Midkap-segment waren het eveneens de technologiefondsen die aan kop gingen. Halfgeleiderfonds ASMI klom 5,8% en printer- en kopieermachinemaker Océ won 6,2%. Softwareprogrammeur Unit 4 Agresso steeg het hardst met een kerssprong van dik 11% op 3,50.
Marketeer van innovatieve producten InnoConcepts maakte vanmorgen bekend de eerste zes maanden van dit jaar een winst te hebben geboekt van 1,16 miljoen euro, een stijging van 63% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor het hele jaar verwacht de onderneming de nettowinst met minimaal 30% te zien stijgen. Het lokaal genoteerde fonds schreef 3,4% bij op 18,50.
quote:ben jij stomdronken of heb je slecht geslapen?
Op zondag 29 september 2002 17:15 schreef Arvid het volgende:
Ik adviseer iedereen om in de puts Fortis en Philips te gaan
beide bedrijven zijn zeer overgewaardeerd
een Arvid-tip is goud waard!
quote:Helderziendheid dus. TA is zijn grondslag met deze standen van de AEX totaal verloren: bij een stabiel koersverloop valt er wel wat voor te zeggen dat bepaalde niveaus steun of juist weerstand zouden geven, omdat dergelijke niveaus psychologisch belangrijk zijn. Het is dan simpelweg anchoring van prijzen, net zoals je leert of iets goedkoop of duur is aan de hand van de prijzen van goederen die je veelvuldig koopt. Maar met de achterlijke koersfluctuaties van nu is TA 1 grote kristallen bol met onbetrouwbare resultaten.
Op donderdag 26 september 2002 10:12 schreef piere het volgende:[..]
heeft niks met helderziendheid maar met TA te maken...
Alhoewel de self-fulfilling prophecy van TA nog wel overeind blijft: zolang iedereen gelooft dat we omlaag gaan na - zeg - 282, dan gaan we ook. Zoiets als Ik kan zeggen wat gaat gebeuren, omdat wat gaat gebeuren afhankelijk is van wat ik zeg.
quote:Jij beide waarschijnlijk, mijn tips staan flink in de plus
Op zondag 29 september 2002 17:53 schreef Strix-Nebulosa het volgende:[..]
ben jij stomdronken of heb je slecht geslapen?
quote:ja kan TA dan ook op verschillende manieren gebruiken. de 1 gebruikt alleen de steunen en weerstanden als instap- of uitstapmomenten. anderen varen er blind op en proberen te voorspellen op langere termijn. en weer een ander gebruikt TA icm het sentiment dat op dat moment heerst. zo zijn er nog vele combinaties te verzinnen. als je het bull vindt gebruik het dan zeker niet. Maar loop niet direct een ander zijn gedachtengang neer te halen. discussies zijn het beste tussen mensen die het dan wel niet eens zijn met elkaar maar die wel de gedachtengang van een ander kunnen respecteren.
Op zondag 29 september 2002 18:22 schreef nostra het volgende:[..]
Helderziendheid dus. TA is zijn grondslag met deze standen van de AEX totaal verloren: bij een stabiel koersverloop valt er wel wat voor te zeggen dat bepaalde niveaus steun of juist weerstand zouden geven, omdat dergelijke niveaus psychologisch belangrijk zijn. Het is dan simpelweg anchoring van prijzen, net zoals je leert of iets goedkoop of duur is aan de hand van de prijzen van goederen die je veelvuldig koopt. Maar met de achterlijke koersfluctuaties van nu is TA 1 grote kristallen bol met onbetrouwbare resultaten.
Alhoewel de self-fulfilling prophecy van TA nog wel overeind blijft: zolang iedereen gelooft dat we omlaag gaan na - zeg - 282, dan gaan we ook. Zoiets als Ik kan zeggen wat gaat gebeuren, omdat wat gaat gebeuren afhankelijk is van wat ik zeg.
Ik ben geen actieve belegger, en in 2002 evenmin een succesvolle, maar ben wel erg geinteresseerd in het gebied. Droogbeleggen werkte niet echt voor mij - er moet wat op het spel staan en sinds ik dan eea aangeschaft heb volg ik het vanzelf.
http://www.fd.nl
Bekend van de krant, heel veel informatie, mogelijkheid tot lidmaatschap
http://www.iex.nl/
is een zeer informatieve en overzichtelijke informatieve site met een uitgebreid forum en veel colums van handelaren en 'kenners', Ook hier mogelijkheid tot lidmaatschap
http://www.incrediblecharts.com/
voor de actieve (intraday) trader met om. analysemogelijkheden dmv software, een uitgebreide begrippenlijst etc.
Verder biedt vrijwel elke huisbankier inmiddels de mogelijkheid om eea online af te handelen. Ook hier kan je informatie inwinnen. Ik geloof dat SNS een van de betere is op dat gebied.
Anyway, goed idee, succes
quote:Philips weet ik niet zo, maar Fortis lijkt me eerder zwaar ondergewaardeerd. Hoewel het de laatste tijd wel blijft wegzakken, dus dan is een put wel interessant natuurlijk.
Op zondag 29 september 2002 17:15 schreef Arvid het volgende:
Ik adviseer iedereen om in de puts Fortis en Philips te gaan
beide bedrijven zijn zeer overgewaardeerd
quote:Waarom? Kleine tip misschien?
een Arvid-tip is goud waard!
Anyway..veel succes met de handel, groeten
YozD
PS
die opties zijn overigens vooral van de financials.
Binnenkort wil ik misschien gaan beginnen met index opties.
Al uw aandelen verkopen
Uw pensioenrechten afkopen
Al uw levensverzekeringen verkopen/afkopen
Zoveel mogelijk bezittingen verkopen
Uw huis verkopen
Uw vakantie-dagen uit laten keren
Al uw vakantie-dagen opnemen
Bankrekeningen openen In Zwitserland en Australie (Euro's en ZF) en het meeste geld er op storten tegen 3% rente.
Per 15 jan 2003 emigreren naar Australie.
En dan wachten.
Op 1-aug-2003 weet u waarom.
quote:Omdat jij dan goedkoop al die huizen kan opkopen en terug kan verkopen aan die kaaskoppen die erachter komen dat er die dag niks is gebeurt ?
Op dinsdag 29 oktober 2002 19:00 schreef M.ALTA het volgende:
Beste tip:Al uw aandelen verkopen
Uw pensioenrechten afkopen
Al uw levensverzekeringen verkopen/afkopen
Zoveel mogelijk bezittingen verkopen
Uw huis verkopen
Uw vakantie-dagen uit laten keren
Al uw vakantie-dagen opnemenBankrekeningen openen In Zwitserland en Australie (Euro's en ZF) en het meeste geld er op storten tegen 3% rente.
Per 15 jan 2003 emigreren naar Australie.
En dan wachten.
Op 1-aug-2003 weet u waarom.
quote:Ja ik speel zelf ook mee bij iex.nl
Op dinsdag 29 oktober 2002 22:35 schreef eGo2k het volgende:
Zeg.. kennen jullie http://www.iex.nl al?...
Hebben we al een portefeuille opgericht voor FOK! ?
quote:Ik ben er een tijd geleden juist mee gestopt. Vond het door tal van storingen niet meer leuk.
Op woensdag 30 oktober 2002 10:12 schreef flat_erik het volgende:[..]
Ja ik speel zelf ook mee bij iex.nl
Is idd wel een leuk idee om een portfolio te maken voor Fok!
En het forum daar is ook niet leuk, van die centenzeurders en zo.
quote:IK wil zelf ook wat aandelen hebben maar denk zal eerst eens ff een paar maadjes oefenen met iex
Op woensdag 30 oktober 2002 10:45 schreef dolle_hond het volgende:[..]
Ik ben er een tijd geleden juist mee gestopt. Vond het door tal van storingen niet meer leuk.
quote:Forum is nog wel nuttig hoor. Na een tijdje weet je wel wie er echt
Op woensdag 30 oktober 2002 10:45 schreef dolle_hond het volgende:[..]
Ik ben er een tijd geleden juist mee gestopt. Vond het door tal van storingen niet meer leuk.
Groeten,
YozD
PS
We kunnen ook een FOK-competitie maken op IEX.nl , waarin ieder
zijn eigen portefeuille kan inbrengen...
toen met legio-lease het zelfde... op een bepaald moment stond ik zelfs op 60.000 euro winst, maar toen het vorig jaar mei werd uitbetaald, kwam ik met de hulp van de belastingdienst op welgeteld 700 euro uit...
als ik nu weer een keer geld heb... ben nu nog een arme student, ga ik mij gewoon net als warren buffet, elke maand een pakketje aandelen kopen, met een gefundeerde mening waarom dat bedrijf goed is en dan zie ik vanzelf na een paar jaar wel wat het redement is.. uiteraard zo af en toe wel even controleren of het wel goed gaat maar goed.... dat schijnt nog steeds een van de beste beleggings stategien te zijn...
Ik heb meegedaan met de maand-afval-wedstrijden, ben de eerste maand derde geworden en daarna iets minder. Als oefening is het grappig, maar meer ook niet.
Op het forum postte ik daar posities (opties), maar als het dan minder goed gaat, word je belachtelijk gemaakt door van die sukkelaars die nog maar een optie hebben bekeken. Verdedigen werd vermoeiend en waarom zou je. Dus mee gestopt. Ook die zogenaamde tips, daar heb je niet veel aan. Waarom zou ik iemand tippen als ik zelf zou kunnen binnenlopen?
Ik vind het grotendeels een lemmingen-forum. Een iemand roept wat, gaat rennen en iedereen rent mee richting afgrond. Misschien dat het inmiddels wat is bijgetrokken nu het al wat langer slecht gaat op de beurs.
Lenn: Ik denk dat je gelijk hebt, rust is het beste, snelle winsten en snelle verliezen gaan samen en kunnen je een hoop geld kosten.
Alleen zo'n Legio-Lease-constructie heb ik nooit zelfs maar overwogen.
Gr,
YozD
Edit: ik zal zelf wel beginnen:
Momenteel heb ik 2 langlopende calls AAB Oct 2003 22,50
zijn amper iets waard, koers 0,20 terwijl ik ze voor
0,50 heb gekocht. Ik ga dr vanuit dat deze vanaf januari weer
zal gaan stijgen..zo niet dan dump ik hem zo rond maart.
Daarbij heb ik korte termijn puts AAB NOV 2002 10..deze
heb ik telaat verkocht..en ik zit nu met de gebakken peren.
Aandelen heb ik niet.
NB: je ziet dat ik tegenstrijdige opties heb, maar dit heeft te
maken met mijn lange en korte termijn verwachting. Die
puts ben ik kwijt, maar ik denk dat de bodem er nog niet is,
dus ben ik van plan om of puts voor nov te kopen met een
hogere uitoefenprijs...of hem te verschuiven naar dec.
[Dit bericht is gewijzigd door yozd op 30-10-2002 12:49]
quote:Ok, bij deze gedaan!
Op woensdag 30 oktober 2002 13:06 schreef WaSTeiL het volgende:
Vind die FOK! competitie wel een leuk idee voor IEX. Wie maakt de eerste move?
Je moet je eerst effe aanmelden bij IEX.nl...is zo gedaan...en daarna
kan je de competitie joinen.
Wanneer je je hebt aangemeld, klik je bovenin op 'Beursspel' -->
daarna op 'Mijn portefeuilles' --> en daarna wijst de rest zich
vanzelf. 'Ik speel mee in bestaande competitie' bij 'of' invullen:
FOK!-competitie
en klaar!
Mzzl,
YozD
quote:Verdorie, je hebt me door.
Op dinsdag 29 oktober 2002 21:24 schreef BAZZA het volgende:[..]
Omdat jij dan goedkoop al die huizen kan opkopen en terug kan verkopen aan die kaaskoppen die erachter komen dat er die dag niks is gebeurt ?
quote:aangemeld en eerste transactie
Op woensdag 30 oktober 2002 13:45 schreef yozd het volgende:[..]
Ok, bij deze gedaan!
Naam: FOK!-competitieJe moet je eerst effe aanmelden bij IEX.nl...is zo gedaan...en daarna
kan je de competitie joinen.
Wanneer je je hebt aangemeld, klik je bovenin op 'Beursspel' -->
daarna op 'Mijn portefeuilles' --> en daarna wijst de rest zich
vanzelf. 'Ik speel mee in bestaande competitie' bij 'of' invullen:
FOK!-competitieen klaar!
Mzzl,
YozD
quote:Jij bent niet leuk.... jij hebt een veel te hoog rendement
Op dinsdag 5 november 2002 11:37 schreef Maxell het volgende:
Ik heb mij ook aangemeld, onder de naam 2high4u.
Een beetje crappy layout, maar het wil niet echt beter!!
code:Ik weet niet of onderstaande link werkt voor niet-leden van IEX, maar probeer het maar:Positie Portfolio naam Nettowaarde historisch Stijging %Stijging
1 2high4u 113.374,61 100.000,00 13.374,61 +13,37%
2 Wasteil Port. 107.598,96 100.000,00 7.598,96 +7,60%
3 YozD's port. 100.025,18 100.000,00 25,18 +0,03%
4 dolle_hond 100.000,00 100.000,00 0,00 0,00%
5 dolle_hond_pf 99.485,84 100.000,00 -514,16 -0,51%
quote:De beurs is dalende!!!
Op donderdag 7 november 2002 09:37 schreef dolle_hond het volgende:
tja, gaat niet zo best met mijn pf
Mijn aandelen Aegon en ASM International lopen niet zoals ik ze wilde!! Als ik ze eerder kwijt had geraakt was het een stukje positiever gegaan, maar ja dat is de beurs!!!
maar nu wat ik heb:
ik heb gelijk in het begin 150 aandelen KPN gekocht, want die zouden stijgen, toen 4.69 vorige week tijdelijk meer dan 6.50
ook had ik (op advies van de rabobank ) ICT en Nutreco gekocht
bijde met meer dan 50% naar beneden, en aangezien ik in Nutreco echt geen vertrouwen meer heb, heb ik die maar verkocht, ICT hou ik maar aan, hopelijk gaat die OOIT weer omhoog.
Sinds kort doe ik ook aan index-opties, de eerste keer zei die analist dat de beurs ging dalen, ik putopties kopen, en inderdaad beurs vies onderuit, ik 600 euro winst, (had maar 1 reeks) en ik dacht: "nu wordt het te riskant" dus ik ze verkopen. En inderdaad nog geen week later had ik 2000 euro winst kunnen hebben dus ik weer opnieuw gokken, deze keer 2 reeksen gekocht (1300 euro)....... zijn nu nog 100 euro waard
, voor de grote beleggers mischien niet veel, maar voor mijn zijn dat 2 fucking maand salarissen.
maarja. you loose some, you win some denk ik dan maar tis alleen maar goede les voor mij dat ik niet te hebberig moet worden, en rationeel moet blijven denken, dat probeer ik nu dan ook te doen. (oke dat probeerd iedereen, maar je weet dat je niet te gek moet doen)
quote:Da's wel aardig.
Op woensdag 30 oktober 2002 12:43 schreef yozd het volgende:
Wanneer je nu posities post op het forum van IEX.nl wordt
daar niet dom op gereageerd..maar misschien is het een
idee om hieronze posities te posten??! Uiteraard voorzien
van motivatie!
Zelf heb ik niet veel op het moment, slechts 3 fondsen:
1). Nedap
Ondanks de oubollige naam, een verschrikkelijk innovatief en goedlopend bedrijf. Bekendste product: de stemcomputer. Ierland is al over op de computer van Nedap, en de hoop/verwachting is dat velen volgen. Maar ook: winkeldiefstal-detectiesystemen, betalen van parkeergeld via mobiele telefoon (hevige concurrentie, 1 zal het winnen), enzovoorts. Mooi dividend, ook in 2002 mooie stijging van de nettowinst (2002-HJ1 + 15%).
2). Fornix Biosciences
Een gok. Beetje biotech, beetje reguliere farma. Maken al jaren (sinds de fusie tussen Fischer en ARTU) winst, keren dividend uit (vanaf 2002 ook interim) en voorzien een 80% winststijging voor dit jaar. Waardering: 10 keer de winst. Niet duur, maar uiteraard risicovol.
3). Stork
Tegen 5 euro nogwat kon ik die niet laten liggen.
Voor de rest niets meer. Flink op mijn bek gegaan met China fonds en ING. De bovengenoemde posities zijn dan ook niet geweldig groot in aantal.
Ik heb een vraag:
Wat is een warrant? En kan ik als particuliere belegger er geld mee verdienen? En zijn er kleine HOW-TO of FAQ's over soorten beggingen?
quote:Een warrant is een optie. Vaak uitgegeven door de onderneming zelf in tegenstelling tot de opties op de Optiemarkt en hebben vaak een langere looptijd. Befaamd voorbeeld de ING/2008. Een warrant kan callvorm aannemen (uiteraard is dat altijd het geval als de onderneming de warrant zelf uitgeeft
Op zondag 10 november 2002 20:19 schreef tomic het volgende:
goed topic dit!Ik heb een vraag:
Wat is een warrant?
quote:Warrants zijn vaak duur, in vergelijking met opties. Pas daar dus voor op. Leesvoer bijvoorbeeld op Beleggingsplein en via de beurspagina vind je ook een hoop links.
En kan ik als particuliere belegger er geld mee verdienen? En zijn er kleine HOW-TO of FAQ's over soorten beggingen?
quote:Weet je ook waarom warrants duurder zijn in vergelijking met opties? Er is immers geen verschil in effect voor de koper van een warrant.
Op zondag 10 november 2002 20:59 schreef nostra het volgende:[..]
Warrants zijn vaak duur, in vergelijking met opties. Pas daar dus voor op. Leesvoer bijvoorbeeld op Beleggingsplein en via de beurspagina vind je ook een hoop links.
quote:warrants zijn niet zo verhandelbaar als opties.
Op zondag 10 november 2002 23:58 schreef ZakHooi het volgende:[..]
Weet je ook waarom warrants duurder zijn in vergelijking met opties? Er is immers geen verschil in effect voor de koper van een warrant.
Voor opties moeten altijd prijzen worden afgegeven door de marketmaker. De traagheid van AOT op dit punt heeft ze het marketmakership van bepaalde series gekost.
Voor warrants mag de uitgevende partij de prijs afgeven als het hun goeddunkt.
code:1 2high4u 106.303,24 100.000,00 6.303,24 +6,30%
2 dolle_hond_pf 100.145,36 100.000,00 145,35 +0,15%
3 YozD's port. 100.083,60 100.000,00 83,60 +0,08%
4 dolle_hond 100.033,37 100.000,00 33,37 +0,03%
5 Beursguru Coelho 99.232,92 100.000,00 -767,08 -0,77%
6 Wasteil Port. 94.213,18 100.000,00 -5.786,82 -5,79%
quote:Daar ging mijn goede positie!!!
Op dinsdag 12 november 2002 09:46 schreef dolle_hond het volgende:
tussenstand:code:1 2high4u 106.303,24 100.000,00 6.303,24 +6,30%
2 dolle_hond_pf 100.145,36 100.000,00 145,35 +0,15%
3 YozD's port. 100.083,60 100.000,00 83,60 +0,08%
4 dolle_hond 100.033,37 100.000,00 33,37 +0,03%
5 Beursguru Coelho 99.232,92 100.000,00 -767,08 -0,77%
6 Wasteil Port. 94.213,18 100.000,00 -5.786,82 -5,79%
code:1 2high4u 104.932,73 100.000,00 4.932,73 +4,93%
2 Wasteil Port. 102.936,00 100.000,00 2.936,00 +2,94%
3 YozD's port. 100.141,25 100.000,00 141,25 +0,14%
4 dolle_hond 100.090,99 100.000,00 90,99 +0,09%
5 Beursguru Coelho 99.097,97 100.000,00 -902,03 -0,90%
6 dolle_hond_pf 97.515,39 100.000,00 -2.484,62 -2,48%
[Dit bericht is gewijzigd door WaSTeiL op 19-11-2002 09:12]
code:1 Wasteil Port. 108.699,22 100.000,00 8.699,22 +8,70%
2 YozD's port. 100.198,28 100.000,00 198,28 +0,20%
3 dolle_hond 100.147,99 100.000,00 147,99 +0,15%
4 mister_popcorn 100.065,95 100.000,00 65,95 +0,07%
5 dolle_hond_pf 99.093,86 100.000,00 -906,15 -0,91%
6 2high4u 97.582,94 100.000,00 -2.417,06 -2,42%
7 Beursguru Coelho 96.716,22 100.000,00 -3.283,78 -3,28%
quote:Ik ook. Ik heb nu alleen nog een schuld van 1 miljoen Euro.
Op maandag 25 november 2002 17:36 schreef Maxell het volgende:
Mijn rendement is flink gedaald.Voortaan toch maar iets eerder verlies nemen.
Maar niet getreurd:
Het IMF heeft mij aangeboden mij te zullen helpen, want ik behoor nu tot de 3e wereld.
quote:Mijn rendement was behoorlijk gestegen. Kwam overigens door groten hoeveelheden aandelen in o.a. Aegon die behoorlijk wat opleverde. Het viel mij overigens op dat jullie weinig aandelen in het bezit hadden en op het moment dat er eindelijk een positieve wending was in de beurs betrekkelijk weinig winst konden maken...
Op maandag 25 november 2002 14:01 schreef dolle_hond het volgende:
nieuwe tussenstand:code:1 Wasteil Port. 108.699,22 100.000,00 8.699,22 +8,70%
2 YozD's port. 100.198,28 100.000,00 198,28 +0,20%
3 dolle_hond 100.147,99 100.000,00 147,99 +0,15%
4 mister_popcorn 100.065,95 100.000,00 65,95 +0,07%
5 dolle_hond_pf 99.093,86 100.000,00 -906,15 -0,91%
6 2high4u 97.582,94 100.000,00 -2.417,06 -2,42%
7 Beursguru Coelho 96.716,22 100.000,00 -3.283,78 -3,28%
[OFF-TOPIC]
Hoe krijg jij in godsnaam die layout goed?
[/OFF-TOPIC]
Andere vraag... hoe werkt het nu precies met het aankopen van call en put opties...
Voorbeeld: Onderstaande tabel zijn de call opties van Getronics... maar hoe werkt dit precies en hoe gaat dit verder in zijn werk met verkopen of uitoefenen e.d.
Ik durf het niet echt aan om hieraan te beginnen, maar dat is puur onwetenheid... iemand?
code:Fonds Huidig % Verschil Bied Laat Laag Hoog Vorig slot Open Volume
okt 2005 2,50 0,30 0,00% 0,25 0,35 0,30 0,35 0,30 0,35 11
okt 2006 1,50 0,45 +12,50% 0,40 0,50 0,45 0,45 0,40 0,45 3
okt 2006 2,50 0,35 0,00% 0,30 0,40 0,00 0,00 0,35 0,00 0
okt 2006 5,00 0,25 +25,00% 0,15 0,30 0,25 0,25 0,20 0,25 100
quote:Door code te grbuiken en dan met preview te kijken waar je een of twee of drie spaties moet teovoegen
Op dinsdag 26 november 2002 09:25 schreef WaSTeiL het volgende:
[OFF-TOPIC]
Hoe krijg jij in godsnaam die layout goed?
[/OFF-TOPIC]
quote:welk aspect begrijp je hier niet van, de meeste kopjes zijn evident, lijkt mij
Andere vraag... hoe werkt het nu precies met het aankopen van call en put opties...Voorbeeld: Onderstaande tabel zijn de call opties van Getronics... maar hoe werkt dit precies en hoe gaat dit verder in zijn werk met verkopen of uitoefenen e.d.
Ik durf het niet echt aan om hieraan te beginnen, maar dat is puur onwetenheid... iemand?
code:Fonds Huidig % Verschil Bied Laat Laag Hoog Vorig slot Open Volume
okt 2005 2,50 0,30 0,00% 0,25 0,35 0,30 0,35 0,30 0,35 11
okt 2006 1,50 0,45 +12,50% 0,40 0,50 0,45 0,45 0,40 0,45 3
okt 2006 2,50 0,35 0,00% 0,30 0,40 0,00 0,00 0,35 0,00 0
okt 2006 5,00 0,25 +25,00% 0,15 0,30 0,25 0,25 0,20 0,25 100
Koop je fondsen van een bepaalde data die dan weer een bepaalde levensduur hebben.. ik begrijp echt niets van onderstaand tabelletje... misschien lees ik het verkeerd....
Ik heb al geprobeerd er info over te zoeken, maar kan het niet vinden..
Bijvoorbeeld:
code:Wat is nu het wezenlijke verschil tussen die van Okt 2006 1,00 en die van 5,00?Fonds Huidig % Verschil Bied Laat Laag Hoog Vorig slot Open Volume
okt 2006 1,00 0,55 +10,00% 0,50 0,60 0,55 0,55 0,50 0,55 40
okt 2006 5,00 0,25 +25,00% 0,15 0,30 0,25 0,25 0,20 0,25 131
quote:Mooie lay-out
Op dinsdag 26 november 2002 10:13 schreef WaSTeiL het volgende:Bijvoorbeeld:code:Fonds Huidig % Verschil Bied Laat Laag Hoog Vorig slot Open Volume
okt 2006 1,00 0,55 +10,00% 0,50 0,60 0,55 0,55 0,50 0,55 40
okt 2006 5,00 0,25 +25,00% 0,15 0,30 0,25 0,25 0,20 0,25 131
Of is het juist zo dat je ze dan nu koopt voor €0.55, maar eigenlijk €1 waard zijn?
Puur gezien in de cijfers... wanneer zou je break-even draaien of winst gaan maken als je nu opties zou kopen over die van okt. 2006 1,00?
Is dat afhankelijk van de waarde van het aandeel, of alleen afhankelijk van de waarde van de betreffende optie?
GTN is nu niet zo'n goed voorbeeld voor de uitleg, neem eens een tabelletje ING bijvoorbeeld. Daar heb je uitoefenprijzen van boven en van onder de huidige koers.
Er zijn verschillende bedragen:
Huidige koers
Premie
Uitoefenprijs dit is de prijs die je in oktober 2006 mag betalen.
code:Portfolio Wasteil:Positie Portfolio naam Netto waarde historisch Stijging % Stijging
1 Wasteil Port. 108.699,22 100.000,00 8.699,22 +8,70%
2 dolle_hond_pf 102.553,86 100.000,00 2.553,86 +2,55%
3 YozD's port. 100.198,28 100.000,00 198,28 +0,20%
4 dolle_hond 100.147,99 100.000,00 147,99 +0,15%
5 mister_popcorn 100.043,45 100.000,00 43,45 +0,04%
6 Beursguru Coelho 97.586,22 100.000,00 -2.413,78 -2,41%
7 2high4u 96.583,67 100.000,00 -3.416,33 -3,42%
Op dit moment druk aan het kijken wat er gekocht kan gaan worden.. Ik heb een hele rare strategie en dat is het kopen van aandelen van bedrijven die op een bovengemiddeld gedaald zijn op de beurs zonder enige aanwijsbare reden zoals bijvoorbeeld tegenvallende kwartaalcijfers..
Zo had ik een aantal weken Aegon gekocht op een moment dat de hele beurs in de plus stond behalve Aegon. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen toen de beurs negatief gestemd was, want één van de weinige stijgers was toen Aegon. Idem voor Fortis.
Op dit moment is het iets moeilijker op een postief gestemde beurs. Dan zijn er weinig dalers.. misschien een andere strategie bedenken voor een positief gestemde beurs....
Hoe is het met jullie?
Ja, ik weet het!! Ik moet me niet druk maken omdat het nog heel erg vroeg is en er van alles nog kan gebeuren, maar ..... ik wil winst maken!!!!
voor jullie allemaal : SUCCES met jullie aankopen en verkopen... ik wens jullie het beste toe op de beurs
quote:Er zijn mensen die in Technische Analyse 'geloven'. Met behulp van
Op vrijdag 29 november 2002 14:26 schreef Lassekjus het volgende:
...maar waar zou ik dat op gebaseerd hebben...??? Tis moeilijk dat is mij wel duidelijk geworden...
Maar in ieder geval, moi weet het even niet meer...heb laatste tijd
nogal wat geld verloren door stomme transacties: putjes en calletjes
kopen en verkopen zonder systeem en zonder reden, 'Euronext
Casino idee' dus. Naja, vanaf nu wat gefundeerder te werk gaan
dan maar!
quote:elke vorm van analyse is kun je al haast technische analyse noemen
Op vrijdag 29 november 2002 15:25 schreef yozd het volgende:
Ej!
[..]Er zijn mensen die in Technische Analyse 'geloven'. Met behulp van
allerlei grafieken enzo proberen zij dan koop- en verkooppunten te
ontdekken. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar mij lijkt het meer
een self-fulfilling prophecy:
Dingen die je kunt doen zijn:
- Kijken of een bedrijf winstgevend is
- Kijken naar de koers-winstverhouding
- Kijken naar de hoogste en de laagste koers
- Kijken naar het divident-rendement
- Kijken naar de winstverwachting
- Kijken hoe het aandeel zich verhoudt ten opzichte van sectorgenoten
- Iets lezen over de geschiedenins van het bedrijf en leren over de producten en diensten die ze leveren
Met al deze dingen kun je je kansen vergroten.
2. dolle_hond_pf
3. WaSTeiL
4. YozD's port
5. dolle_hond
6. mister_popcorn
7. Beursguru Coelho
Ik weet niet of iedereen dit kan zien, maar dit zijn de charts van de rendement gegevens van de spelers van de Fok!zine IEX.nl competitie...
quote:ja hoor, gewoon aanmelden
Op maandag 9 december 2002 20:22 schreef Lassekjus het volgende:
Kan ik ook nog meedoen met dat beurspel van het fokforum???
quote:idd, heel mooi
Op dinsdag 10 december 2002 12:53 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik ben wel trots op de grafiekjes....Wat zijn ze mooi hé!!!
Slot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |