quote:
Op dinsdag 24 september 2013 06:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:Turkse broeders van mij. Ik heb enkele vragen en ik hoop dat deze met veel liefde beantwoord kunnen worden.
Ik heb zojuist een uitnodiging ontvangen voor de bruiloft van een maatje van mij. Het is een Islamitische bruiloft en specifiek Turks/Koerdisch. De vragen gaan over het algemeen over gedrag binnen de Turkse gemeenschap. Naast de gebruikelijke manier van gedrag, heb je uiteraard ook cultuurspecifiek gedrag.
- Wat zijn dingen die absoluut respectloos zijn en vermeden moeten worden (denk aan lichaamshouding etc. - vb. het OK-handgebaar betekent in Europa en Noord-Amerika 'ok' maar in Griekenland is het een belediging)?
Hm, even opgezocht...
![ac669.jpg]()
1. Goed gedaan! Of toch niet?
In onze cultuur is het omhoogsteken van de duim een positief gebaar. Zo zeggen we tegen iemand 'goed gedaan' of 'prima'.
Doe dit echter niet in Griekenland. Hier is het namelijk een grove belediging. Kijk er ook mee uit in Iran, waar het gezien wordt als een obsceen gebaar. Een opgestoken duim wordt vergeleken met het vrouwelijk geslachtsdeel. In de rest van het Midden-Oosten staat een opgestoken duim voor 'kus mijn ***!'
![4e6f3.jpg]()
3. Hand omhoog met gestrekte vingers
Wanneer we naar iemand zwaaien of een taxi willen gebaren om te stoppen, is het normaal om je hand in de lucht te steken met je vingers gestrekt.
De Grieken zullen dit gebaar heel wat minder vriendelijk ontvangen dan een enthousiaste groet. In Griekenland wordt dit gebaar namelijk opgevat als'moutza!' wat betekent: 'zak in de stront' of 'ik gooi vuil in je gezicht'.
![20fbe.jpg]()
6. Jaknikken
Daar kunnen we kort over zijn. In Nederland betekent knikken simpelweg: 'JA!'
maar mocht je in Griekenland, India en sommige Arabische landen een jaknikker tegenkomen, let dan goed op; hier betekent jaknikken juist 'NEE!' Overigens kan het knikken met het hoofd ook gebruikt worden om iemand aan te moedigen door te spreken. Ook wordt beweerd dat het knikken onstaan is door hongerige babies die dezelfde beweging maakt tijdens het zoeken naar de borst.
![43147.jpg]()
7. Nee-schudden
Ook dit betekent overduidelijk 'NEE!' bij ons.
Let wederom goed op in Griekenland, India en dit keer ook Bulgarije want hier betekent nee-schudden 'JA!' In een gesprek wordt er ook vaak nee geschud en dan betekent het 'daar zou ik iets tegenin willen brengen.' Het nee schudden schijnt zijn oorsprong te vinden bij een baby die genoeg van de borst heeft en dan dezelfde beweding maakt en daarmee zegt 'ik heb genoeg gehad'.
![4da78.jpg]()
9. Een nul vormen met duim en wijsvinger
Bij ons vorm je een nul met je duim en wijsvinger wanneer je iets picobello vindt, maar doe dit niet in Frankrijk, Tunesië en Marokko. In deze landen zeg je met dit gebaar dat iemand een nul is. Kijk ook uit in veel Zuid-Europese landen. Hier is het namelijk een verwijzing naar het vrouwelijk geslachtsdeel.
De Turken zien het als een homoteken. De cirkelvorm verwijst naar de anus van de man. Ook in Zuid-Amerika is het een obsceen gebaar. In enkele andere landen heeft het een andere, maar wel een positieve betekenis. In Italië betekent het 'bedankt' en in Japan zeg je ermee dat je je wisselgeld in munten terug wilt krijgen. In de Verenigde Staten staat het voor de 'o' van oké en wordt het gebaar in de duiksector veel gebruikt.
![59a88.jpg]()
10. De vlakke hand heen en weer bewegen naast de wang
Bij ons wordt het vooral voor en door kleine kinderen gebruikt om aan te geven wanneer iets lekker smaakt. Doe dit niet in bijna alle andere landen ter wereld. Je geeft er namelijk je onvrede met een situatie of gebeurtenis mee aan. Zo betekent dit gebaar in Marokko dat je iemand (prettig) gestoord vindt en
in Griekenland betekent het dat je iemand een pak slaag wilt geven.
lol

quote:
- Wat zijn dingen die erg gewaardeerd worden?
Gewoon jezelf zijn. Wij komen uit het zuiden, we zijn van nature warmer tegen elkaar.
quote:
- Hoe feliciteer je de bruid en bruidegom?
Wens hem sterkte en kijk haar vuil aan.

.
Als je gewoon gemeend laat merken dat je blij voor hem/haar bent, zit je goed. Je lichaamstaal is belangrijk.
quote:
- Wat voor cadeau is gebruikelijk?
Elk ander cadeau dan geld (of goud) snap ik niet. Ze zullen de komende tijd geld hard nodig hebben, dus jouw geld kunnen ze goed gebruiken. En dan geef je hen ook nog eens de keuze (met een gebruiksvoorwerp kun je minder dan met geld).
quote:
Ik dank u zeer.
Eet smakelijk.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2013 11:49:00 ]