abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131373654
quote:
"Eurovision’a Kürtçe şarkıyla katılalım"

Eurovision Şarkı Yarışması’nda sürpriz öneri. Diyarbakır’da müzikle ilgili derneklerin yöneticileri, TRT’nin bu yıl Eurovision’a Kürtçe şarkıyla katılmasını istedi: “Şivan Perver’i bütün Avrupa tanıyor”

Türkiye'nin Eurovision Şarkı Yarışması’nda yer alıp almayacağı tartışılırken, yarışmaya TRT’nin Kürtçe şarkıyla katılması önerildi.

Lees verder op http://www.haberturk.com/(...)e-sarkiyla-katilalim.
Voor de niet-Turken: er is een voorstel gedaan om aan het volgende Eurovisie Songfestival mee te doen met een Koerdisch liedje.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb zoiets van: Ach, waarom niet? Als het in het Engels kan, kan het in het Koerdisch ook.
pi_131374304
Nee.
pi_131374379
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 09:53 schreef Bortecinem het volgende:
Nee.
Want?
pi_131374563
Koerdisch? Laat me niet lachen.

Dat het in het Engels kan betekent niet dat het ook in het Koerdisch of een willekeurig andere taal ook kan. Met 'kan' bedoel ik dan de acceptatie door de Turken.

Hoe je het wendt of keert, Koerdisch ligt gevoelig bij Turken. Verder zijn er - denk ik - weinig niet-Koerden die deze taal machtig, zowel in Turkije als in het buitenland.
pi_131374651
Shivan Perwer heeft niks met Turkije. De enige populariteit die hij in Turkije geniet beperkt zich tot Koerdische kringen. Hij zou dus never nooit de hele Turkse bevolking kunnen vertegenwoordigen (i.t.t Ibrahim Tatlises bv). Verder vind ik dat er of in het Engels (geen fan, maar wereldtaal, iedereen kent het) of Turks gezongen moet worden.

Wat een ezels die Koerden die Shivan Perwer voorstellen. :')
pi_131374817
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:11 schreef Bortecinem het volgende:
Shivan Perwer heeft niks met Turkije. De enige populariteit die hij in Turkije geniet beperkt zich tot Koerdische kringen. Hij zou dus never nooit de hele Turkse bevolking kunnen vertegenwoordigen (i.t.t Ibrahim Tatlises bv). Verder vind ik dat er of in het Engels (geen fan, maar wereldtaal, iedereen kent het) of Turks gezongen moet worden.
+1

Shivan heb ik nooit van gehoord trouwens, zal zometeen eens een nummer van hem zoeken. :D

quote:
Een Turk die niet alle Koerden over een kam scheert. ^O^

Ik heb alleen maar Turken gekend die dat wel doen, vandaar dat ik even een traantje moest wegpinken. ;(
pi_131374844

Nee, daar versta ik geen enkel woord van. :')
pi_131374854
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:06 schreef sylvesterrr het volgende:
Koerdisch? Laat me niet lachen.

Dat het in het Engels kan betekent niet dat het ook in het Koerdisch of een willekeurig andere taal ook kan. Met 'kan' bedoel ik dan de acceptatie door de Turken.

Hoe je het wendt of keert, Koerdisch ligt gevoelig bij Turken.
Turken hebben korte tenen, bij Turken liggen veel dingen gevoelig.

quote:
Verder zijn er - denk ik - weinig niet-Koerden die deze taal machtig, zowel in Turkije als in het buitenland.
Er zijn meer mensen die Koerdisch spreken dan bijvoorbeeld Armeens, Deens, Noors, Litouws, Lets en Zweeds.

...
pi_131374924
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 09:16 schreef zarGon het volgende:

[..]

Voor de niet-Turken: er is een voorstel gedaan om aan het volgende Eurovisie Songfestival mee te doen met een Koerdisch liedje.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb zoiets van: Ach, waarom niet? Als het in het Engels kan, kan het in het Koerdisch ook.
Nee :')

Elk land zou in zijn eigen taal moeten zingen ^O^
pi_131374931
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:11 schreef Bortecinem het volgende:
Alsof de vorige inzendingen de algehele (!) Turkse bevolking vertegenwoordigde. :P.

Ik neem dat heel ESF niet serieus, dus waarom niet wat kleurrijker maken? Het gaat toch niet om de zangkwaliteiten...

quote:
Ik vind het anders een mooie variatie. Liever Turks en Koerdisch dan Engels.
pi_131374959
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:23 schreef zarGon het volgende:
Er zijn meer mensen die Koerdisch spreken dan bijvoorbeeld Armeens, Deens, Noors, Litouws, Lets en Zweeds.

...
Ja, en?

Wanneer bijvoorbeeld Duitsland zou meedoen met een Zweeds nummer, dan zou ik je argument begrijpen. Zo'n naar schatting 99% van de Duitsers in binnen- en buitenland zou dat nummer niet verstaan. :')

Wanneer Zweden meedoet met een Zweeds nummer, dan verstaat 99% van de Zweden het wel.
pi_131374987
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:26 schreef Ayca het volgende:

[..]

Nee :')
Want? :P.

quote:
Elk land zou in zijn eigen taal moeten zingen ^O^
Breekt er oorlog uit in België. :D.

Op zich mee eens, maar wat is er zo op tegen dat je de grootste minderheidsgroep niet tegemoet zou willen komen bij zo'n gemaakt evenement?
pi_131375027
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:28 schreef zarGon het volgende:

[..]

[..]

Op zich mee eens, maar wat is er zo op tegen dat je de grootste minderheidsgroep niet tegemoet zou willen komen bij zo'n gemaakt evenement?
Dus NL gaat meedoen met een Fries nummer? Zo'n beetje iedereen buiten Friesland (en vele mensen in Friesland zelf) zal het nummer niet kunnen verstaan. _O-
pi_131375044
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:27 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ja, en?
Dat het (totaal) aantal sprekers van een taal weinig zegt.

quote:
Wanneer bijvoorbeeld Duitsland zou meedoen met een Zweeds nummer, dan zou ik je argument begrijpen. Zo'n naar schatting 99% van de Duitsers in binnen- en buitenland zou dat nummer niet verstaan. :')

Wanneer Zweden meedoet met een Zweeds nummer, dan verstaat 99% van de Zweden het wel.
Ten eerste liggen de percentages anders in Turkije
Ten tweede ligt de situatie anders in Turkije (geschiedenis tussen Koerden en Turken vs. Duitsers en Zweden)
Ten derde is het een mooi gebaar
Ten vierde stelt dat hele ESF weinig voor, beetje lol is leuk
pi_131375052
Wel hilarisch dat uitgerekend deze nepturk die zich ervoor schaamt Turks te spreken opkomt voor de Turkse taal. _O-
pi_131375082
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:26 schreef zarGon het volgende:

[..]

Alsof de vorige inzendingen de algehele (!) Turkse bevolking vertegenwoordigde. :P.
Durf je Sivan Perwer te vergelijken met een Turkse popzanger wat betreft populariteit in Turkije?

En behalve dat, Sivan Perwer vertegenwoordig ook niet de gehele Koerdische bevolking. Dus het sturen van een Koerdisch lied zal een nog kleiner publiek tevreden stellen (en een groter publiek boos maken).

quote:
Ik neem dat heel ESF niet serieus, dus waarom niet wat kleurrijker maken? Het gaat toch niet om de zangkwaliteiten...
Dus daarom wil je een burgeroorlog starten? Je snapt toch wel wat voor een impact het zal hebben om een Koerdisch lied gezongen door een zanger als Sivan Perwer naar het ESF te sturen? Dat is gewoon trollen op het hoogste niveau.

quote:
Ik vind het anders een mooie variatie. Liever Turks en Koerdisch dan Engels.
Ik niet.

De enige manier waarop ik Koerdisch in een Turkse uitzending kan voorstellen is als het een multiculti lied is met verschillende talen die in Turkije gesproken worden.
pi_131375145
quote:

[..]

[..]

Dit is geen minderheden tegemoet komen, dit is hun de touwtjes in handen geven.
pi_131375160
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:31 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat het (totaal) aantal sprekers van een taal weinig zegt.
Eens. Het gaat erom dat het volk van desbetreffend land het wel verstaat. :)

quote:
Ten eerste liggen de percentages anders in Turkije
Ten tweede ligt de situatie anders in Turkije (geschiedenis tussen Koerden en Turken vs. Duitsers en Zweden)
Ten derde is het een mooi gebaar
Ten vierde stelt dat hele ESF weinig voor, beetje lol is leuk
ad 1: de mensen die Koerdisch spreken/verstaan blijven hoe-dan-ook in de minderheid.
ad 2: dat staat er m.i. los van. Los van het feit dat een Koerdisch nummer niet geaccepteerd zal worden door vele Turken vanwege de geschiedenis zal een groot deel van de Turken het gewoon niet verstaan. Een Engels nummer vind ik al discutabel terwijl Engels een wereldtaal is, laat staan Koerdisch..
ad 3: je vindt het een mooi gebaar, dat kan.
ad 4: wat is daar lollig aan?
pi_131375197
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:30 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Dus NL gaat meedoen met een Fries nummer? Zo'n beetje iedereen buiten Friesland (en vele mensen in Friesland zelf) zal het nummer niet kunnen verstaan. _O-
De procedure in Nederland en Turkije lopen verschillend. In Turkije kiest de staats-tv de artiest(en), in Nederland wordt de inzending gekozen middels een Nationaal Songfestival.

Mocht een Fries liedje gekozen worden, wordt daarmee deelgenomen. in Turkije kan dat niet.

Zie ook http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-Fries-liedje.dhtml en http://www.alleshow.nl/in(...)de-grap-in-de-finale etc.
pi_131375204
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:35 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Dit is geen minderheden tegemoet komen, dit is hun de touwtjes in handen geven.
:D.
pi_131375256
quote:

[..]

[..]

In België spreekt zo'n 60% Vlaams als primaire taal, ook een iets andere verhouding dan in Turkije. Die zouden het om en om kunnen doen oid.
Waarom zouden we ze wel tegemoet komen?
pi_131375266
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:33 schreef Bortecinem het volgende:
De enige manier waarop ik Koerdisch in een Turkse uitzending kan voorstellen is als het een multiculti lied is met verschillende talen die in Turkije gesproken worden.
Gewoon een nummer dat zowel door een Koerd als Turk wordt gezongen.

Onderstaand nummer is m.i. een mooi voorbeeld hiervan (Turks-Grieks overigens).
pi_131375289
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Eens. Het gaat erom dat het volk van desbetreffend land het wel verstaat. :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sanomi.

Waarom zo hardnekkig blijven vasthouden aan zulke regels? Kan muziek die je niet verstaan per definitie niet mooi of geschikt zijn?
pi_131375305
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:37 schreef zarGon het volgende:

[..]

De procedure in Nederland en Turkije lopen verschillend. In Turkije kiest de staats-tv de artiest(en), in Nederland wordt de inzending gekozen middels een Nationaal Songfestival.

Mocht een Fries liedje gekozen worden, wordt daarmee deelgenomen. in Turkije kan dat niet.

Zie ook http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-Fries-liedje.dhtml en http://www.alleshow.nl/in(...)de-grap-in-de-finale etc.
Helder. Ik wist het wel, maar ik was me er niet van bewust. :)
pi_131375311
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:33 schreef Bortecinem het volgende:
Dat is gewoon trollen op het hoogste niveau.
Popcoooorn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')