Voor de niet-Turken: er is een voorstel gedaan om aan het volgende Eurovisie Songfestival mee te doen met een Koerdisch liedje.quote:"Eurovision’a Kürtçe şarkıyla katılalım"
Eurovision Şarkı Yarışması’nda sürpriz öneri. Diyarbakır’da müzikle ilgili derneklerin yöneticileri, TRT’nin bu yıl Eurovision’a Kürtçe şarkıyla katılmasını istedi: “Şivan Perver’i bütün Avrupa tanıyor”
Türkiye'nin Eurovision Şarkı Yarışması’nda yer alıp almayacağı tartışılırken, yarışmaya TRT’nin Kürtçe şarkıyla katılması önerildi.
Lees verder op http://www.haberturk.com/(...)e-sarkiyla-katilalim.
+1quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:11 schreef Bortecinem het volgende:
Shivan Perwer heeft niks met Turkije. De enige populariteit die hij in Turkije geniet beperkt zich tot Koerdische kringen. Hij zou dus never nooit de hele Turkse bevolking kunnen vertegenwoordigen (i.t.t Ibrahim Tatlises bv). Verder vind ik dat er of in het Engels (geen fan, maar wereldtaal, iedereen kent het) of Turks gezongen moet worden.
Een Turk die niet alle Koerden over een kam scheert.quote:Wat een ezels die Koerden die Shivan Perwer voorstellen.
Turken hebben korte tenen, bij Turken liggen veel dingen gevoelig.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:06 schreef sylvesterrr het volgende:
Koerdisch? Laat me niet lachen.
Dat het in het Engels kan betekent niet dat het ook in het Koerdisch of een willekeurig andere taal ook kan. Met 'kan' bedoel ik dan de acceptatie door de Turken.
Hoe je het wendt of keert, Koerdisch ligt gevoelig bij Turken.
Er zijn meer mensen die Koerdisch spreken dan bijvoorbeeld Armeens, Deens, Noors, Litouws, Lets en Zweeds.quote:Verder zijn er - denk ik - weinig niet-Koerden die deze taal machtig, zowel in Turkije als in het buitenland.
Neequote:Op vrijdag 20 september 2013 09:16 schreef zarGon het volgende:
[..]
Voor de niet-Turken: er is een voorstel gedaan om aan het volgende Eurovisie Songfestival mee te doen met een Koerdisch liedje.
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb zoiets van: Ach, waarom niet? Als het in het Engels kan, kan het in het Koerdisch ook.
Alsof de vorige inzendingen de algehele (!) Turkse bevolking vertegenwoordigde.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:11 schreef Bortecinem het volgende:
Shivan Perwer heeft niks met Turkije. De enige populariteit die hij in Turkije geniet beperkt zich tot Koerdische kringen. Hij zou dus never nooit de hele Turkse bevolking kunnen vertegenwoordigen (i.t.t Ibrahim Tatlises bv). Verder vind ik dat er of in het Engels (geen fan, maar wereldtaal, iedereen kent het) of Turks gezongen moet worden.
Ik vind het anders een mooie variatie. Liever Turks en Koerdisch dan Engels.quote:Wat een ezels die Koerden die Shivan Perwer voorstellen.
Ja, en?quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:23 schreef zarGon het volgende:
Er zijn meer mensen die Koerdisch spreken dan bijvoorbeeld Armeens, Deens, Noors, Litouws, Lets en Zweeds.
...
Want?quote:
Breekt er oorlog uit in België.quote:Elk land zou in zijn eigen taal moeten zingen
Dus NL gaat meedoen met een Fries nummer? Zo'n beetje iedereen buiten Friesland (en vele mensen in Friesland zelf) zal het nummer niet kunnen verstaan.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:28 schreef zarGon het volgende:
[..]
Want?.
[..]
Breekt er oorlog uit in België..
Op zich mee eens, maar wat is er zo op tegen dat je de grootste minderheidsgroep niet tegemoet zou willen komen bij zo'n gemaakt evenement?
Dat het (totaal) aantal sprekers van een taal weinig zegt.quote:
Ten eerste liggen de percentages anders in Turkijequote:Wanneer bijvoorbeeld Duitsland zou meedoen met een Zweeds nummer, dan zou ik je argument begrijpen. Zo'n naar schatting 99% van de Duitsers in binnen- en buitenland zou dat nummer niet verstaan.
Wanneer Zweden meedoet met een Zweeds nummer, dan verstaat 99% van de Zweden het wel.
Durf je Sivan Perwer te vergelijken met een Turkse popzanger wat betreft populariteit in Turkije?quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:26 schreef zarGon het volgende:
[..]
Alsof de vorige inzendingen de algehele (!) Turkse bevolking vertegenwoordigde..
Dus daarom wil je een burgeroorlog starten? Je snapt toch wel wat voor een impact het zal hebben om een Koerdisch lied gezongen door een zanger als Sivan Perwer naar het ESF te sturen? Dat is gewoon trollen op het hoogste niveau.quote:Ik neem dat heel ESF niet serieus, dus waarom niet wat kleurrijker maken? Het gaat toch niet om de zangkwaliteiten...
Ik niet.quote:Ik vind het anders een mooie variatie. Liever Turks en Koerdisch dan Engels.
Dit is geen minderheden tegemoet komen, dit is hun de touwtjes in handen geven.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:28 schreef zarGon het volgende:
[..]
Want?.
[..]
Op zich mee eens, maar wat is er zo op tegen dat je de grootste minderheidsgroep niet tegemoet zou willen komen bij zo'n gemaakt evenement?
Eens. Het gaat erom dat het volk van desbetreffend land het wel verstaat.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat het (totaal) aantal sprekers van een taal weinig zegt.
ad 1: de mensen die Koerdisch spreken/verstaan blijven hoe-dan-ook in de minderheid.quote:Ten eerste liggen de percentages anders in Turkije
Ten tweede ligt de situatie anders in Turkije (geschiedenis tussen Koerden en Turken vs. Duitsers en Zweden)
Ten derde is het een mooi gebaar
Ten vierde stelt dat hele ESF weinig voor, beetje lol is leuk
De procedure in Nederland en Turkije lopen verschillend. In Turkije kiest de staats-tv de artiest(en), in Nederland wordt de inzending gekozen middels een Nationaal Songfestival.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:30 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Dus NL gaat meedoen met een Fries nummer? Zo'n beetje iedereen buiten Friesland (en vele mensen in Friesland zelf) zal het nummer niet kunnen verstaan.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:35 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Dit is geen minderheden tegemoet komen, dit is hun de touwtjes in handen geven.
In België spreekt zo'n 60% Vlaams als primaire taal, ook een iets andere verhouding dan in Turkije. Die zouden het om en om kunnen doen oid.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:28 schreef zarGon het volgende:
[..]
Want?.
[..]
Gewoon een nummer dat zowel door een Koerd als Turk wordt gezongen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:33 schreef Bortecinem het volgende:
De enige manier waarop ik Koerdisch in een Turkse uitzending kan voorstellen is als het een multiculti lied is met verschillende talen die in Turkije gesproken worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sanomi.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:36 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Eens. Het gaat erom dat het volk van desbetreffend land het wel verstaat.
Helder. Ik wist het wel, maar ik was me er niet van bewust.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:37 schreef zarGon het volgende:
[..]
De procedure in Nederland en Turkije lopen verschillend. In Turkije kiest de staats-tv de artiest(en), in Nederland wordt de inzending gekozen middels een Nationaal Songfestival.
Mocht een Fries liedje gekozen worden, wordt daarmee deelgenomen. in Turkije kan dat niet.
Zie ook http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-Fries-liedje.dhtml en http://www.alleshow.nl/in(...)de-grap-in-de-finale etc.
Popcoooorn!quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:33 schreef Bortecinem het volgende:
Dat is gewoon trollen op het hoogste niveau.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |