boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 16:47 |
Ik heb nog niet zo heel lang geleden een 2de handswagen. Nu is het probleem dat er nogal ferm wat olie lekt. * Iemand een idee wat het kan zijn en wat het mogelijk zou kosten? * Moet die olie terug aangevuld worden? ![]() Groetjes, Beetje niets-wetend van auto's. | |
1299 | donderdag 19 september 2013 @ 16:49 |
Als je een dermate gebrek aan kennis hebt, kun je beter gewoon langs een garage gaan. | |
blup | donderdag 19 september 2013 @ 16:49 |
Je moet het wel weer aanvullen ja. De lekkage kan van alles zijn, van vrij onschuldig tot zeer zorgelijk. Aftapplugje tot lekke kop. | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 16:57 |
Tuurlijk, maar kan me het niet garanderen dat het te veel kost. En naar een garage gaan = betalen. Dus ik moet ik beetje weten wat het kan zijn. Ik heb al enkele topics gezien van de typische koppakking die stuk gaat. Enig idee hoe ik dit kan bekijken als het wel de koppakking is? | |
Darkomen | donderdag 19 september 2013 @ 17:18 |
Waarschijnlijk kleppendeksel pakking, veel voorkomend probleem. Aangezien je niks van auto's weet, gewoon bij de garage langs gaan. | |
sturmpie | donderdag 19 september 2013 @ 17:18 |
oliepeil in de gaten houden en kijk eens goed onder je motorkap, en onder de motor, waar het olielek zit. als je weet waar het lek is, bel je de garage, en je vraagt wat/hoe en de mogelijke kosten | |
Spooky4u | donderdag 19 september 2013 @ 17:21 |
is toch logisch, olie is vloeibaar dus lekt als er ergens iets niet goed aangesloten is. Nu nagaan waar het vandaan komt. | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 17:23 |
Enig idee wat kosten daarvan zijn? | |
Darkomen | donderdag 19 september 2013 @ 17:34 |
Nee, maar dat weet de garage wel. | |
Mano_ | donderdag 19 september 2013 @ 18:07 |
Je kan even in het koelvloeistof-reservoir kijken of er olie in drijft. Dan heb je waarschijnlijk met een lekke koppakking te maken. Ook kan je iemand vragen om een dot gas te geven terwijl je achter de auto staat. Blauwe rook: de auto verbruikt olie en kan van een lekke koppakking tot lekkende zuigerveren zijn. Witte rook (niet een beetje damp, dat zegt niets. Echt een pluim witte rook): de auto verbruikt koelvloeistof wat duidt op een lekke koppakking. Geen rook? Dan zou je op je parkeerplaats olieplekken moeten zien en lekt het dus extern. Dan zou het aan het carter kunnen zitten, de aftap-plug, keerringen aan krukas of nokkenas of de kleppendekselpakking. Geen rook is vaak goedkoper om te repareren. Let wel: dit alles enkel om een vaag idee te vormen waar het vandaan komt. Er kan veel meer aan de hand zijn, maar daar ga je enkel met een goede inspectie door een kundige monteur achter komen. | |
Palomar | donderdag 19 september 2013 @ 18:47 |
Eerst eens kijken wat voor vloeistof het precies is. Zwart/bruin is motorolie, rood is stuurbekrachtigingsolie. Als het niet vettig is en transparant dan kan het ook nog koelvloeistof zijn. Peil iig even het oliepeil van de motor bij koude motor. Als dat te laag is sowieso niet meer mee rijden en eerst bijvullen met de juiste olie (niet teveel). | |
Pizza_Boom | donderdag 19 september 2013 @ 18:48 |
Een 206 met stuurbekrachtiging? | |
Palomar | donderdag 19 september 2013 @ 18:52 |
Ja | |
Pizza_Boom | donderdag 19 september 2013 @ 18:55 |
Oja, tuurlijk... My bad. ![]() | |
Palomar | donderdag 19 september 2013 @ 18:57 |
![]() | |
Sounddragon | donderdag 19 september 2013 @ 19:01 |
Om te beginnen: schoonmaken Daarna kun je pas zien waar er eventueel iets vandaan komt. Koppakking verhalen hierboven zijn een beetje voorbarig. Ga eerst maar een bos poetslappen en een paar bussen remmenreiniger halen om de boel schoon te maken. | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 21:02 |
Laten we eens beginnen bij het begin: - Wat voor motor heeft die 206 ? Zie ook: PTA / MERK ! TYPE ! BOUWJAAR ! MOTOR ! BRANDSTOF ! AANDRIJVING ! - Waarom denk je dat het ding olie lekt ? Ligt er een plas olie onder ? Is het oliepeil lager als je net gereden hebt en olie peilt ? - Wat voor olie lekt er volgens jou ? - Heb je de auto bij een particulier of bij een bedrijf gekocht ? | |
blup | donderdag 19 september 2013 @ 21:07 |
Is het hele blok ranzig of alleen onder nat? | |
DDriver | donderdag 19 september 2013 @ 23:09 |
Is het een oud 206'je? Bij ons lekte er ook olie, bleek dat de koppakking en nog iets kapot waren, oftewel ¤700,- aan kosten. Snel autootje ingeruild voor een nieuwe! Schijnt wel een 206 kwaaltje te zijn.. | |
blup | donderdag 19 september 2013 @ 23:14 |
Algemeen kwaaltje hoor.. | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 23:29 |
Hey 2cv, bedankt om me hieraan te helpen herinneren. Je hebt gelijk , ben het niet gewoon om zo iets hier te posten. - 206 van het BOUWJAAR 2000 - een 1400 benzine - Mijn auto staat dagelijks op de kiezels , op die manier zie je dat er olie achterblijft op de kiezels ![]() - Zwarte olie dus ik gok dan toch motorolie. Ook al ken ik er niets van! - Auto is particulier gekocht maar blijkbaar toch door de keuring geraakt... | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 23:30 |
Van het bouwjaar 2000. 700 euro ... voor mijn eerste auto die ik pas 3-4 maanden heb. Zucht, dat is balen... dat zie ik niet echt zitten ![]() | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:31 |
Peil je olie ook eens. Een paar drupjes lekken is niet zo erg. Doet mijn auto ook. | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 23:31 |
Ik zal als ik eens tijd heb proberen een foto te nemen. Maar natuurlijk niet vanboven op de motordingen bij de knop maar je ziet vanonder best wel veel olie als je goed kijkt. Alluwel het volgens mij moeilijk is om daar een foto van te maken xD | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 23:33 |
Is goed , ga ik dan zeker eens doen. Alluwel hij normaal een melding zou geven als olie nietmeer goed is , toch? Ghoh een paar drupjes. Ik vind best wel dat er veel plekjes op mijn kiezel zijn. dus echt kleine paar drupjes zou ik het mss ook weer niet noemen. | |
Palomar | donderdag 19 september 2013 @ 23:34 |
Als ie die melding geeft 'als de olie niet meer goed is' dan ben je veel te laat. Gewoon periodiek peilen. Vooral als ie lekt. Voor de duidelijkheid, met een te laag oliepeil gaat je motor kapot en is je auto total loss. | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:35 |
Die melding krijg je zodra het te laat is. Dat is n.l. een lampje op het dashboard dat gaat branden omdat de oliedruk te laag is. En die druk is dan te laag omdat de pomp geen olie meer aanzuigt omdat de olie weg is. Dan wordt je motor dus ook niet gesmeerd. Ga dus NIET af op dat lampje. | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 23:35 |
Goed dat je dat doorgeeft. Bedankt! | |
Pizza_Boom | donderdag 19 september 2013 @ 23:37 |
Hmmm, als er een standaard TU blokje in ligt, zal die pas een melding geven als je oliedruk onder ik meen 0,5 bar komt. En ja, dat is veel te laag en nee, dat is niet per definitie schadelijk. Als het goed is zijn al die TU blokjes film gesmeerd en kunnen ze best een tijd zonder olie vullen. Echter, goed is anders. | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:37 |
Je kan natuurlijk ook russisch roulette gaan spelen ... | |
boeleke | donderdag 19 september 2013 @ 23:38 |
Ik leer hier nog best veel voor men eerste autootje ![]() Nu hopen dat het niet die 700 euro is , want dat zie ik echt niet zitten... | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:40 |
Voor 700 euro kan je HEEL veel olie kopen ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 19 september 2013 @ 23:42 |
Been there, done that. Kleine duizend km met een veel te laag oliepijl rijden (en ook gewoon 6000 toeren maken) met een 1100tje uit een Citroën. Uiteindelijk nokte, weer wat weken na het olievullen, een van de krukasseals er plots mee (bijna dagelijks gebruiken, 's ochtends meenemen, helemaal droog, 300 km later weer zetten, 3 uur later nog een keer verplaatsen en een natte plas vinden) en is die vervangen. Natuurlijk de bakzijde, dus hele bak eruit en ook meteen toen de koppeling en de primaire as keerring en de steekaskeerringen meegenomen. Ding rijdt nog steeds zonder problemen. | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:44 |
Zoals ik al zei: je kan ook russisch roulette gaan spelen. | |
Pizza_Boom | donderdag 19 september 2013 @ 23:45 |
Zoals ik al zei, het hoeft niet per definitie problemen te geven. Verstandig is anders, zeker als je geen verstand hebt van auto's, maar meteen die horrorverhalen dat een auto maar weg moet en het blok aan gort is, zijn onzin. | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:46 |
Een paar vrienden van me denken daar anders over. Olie weg, motor dood. En dat was een mercedesmotor. En mercedes is goed, toch ? Ik blijf er bij: het is russisch roulette. | |
Pizza_Boom | donderdag 19 september 2013 @ 23:49 |
Een TUtje aan gort helpen is een hele prestatie. Auto's die naar de sloop gaan, gaan dat vaker vanwege een te slechte carrosserie en/of duur te fixen afkeurpunten (draagarmen, uitlaat, schokdempers) dan omdat ze motorisch zo slecht zijn. | |
2cv | donderdag 19 september 2013 @ 23:50 |
Dat geldt voor vrijwel alle auto's. | |
noutie | vrijdag 20 september 2013 @ 08:59 |
Zoals gezegd, ga naar de garage. Het kan alles zijn. losse oliefilter, lekke kleppendekselpakking, dop los, aftapplug los. Ermee doorrijden is onverstandig en als het veel lekt ook een milieudelict. | |
Fer | vrijdag 20 september 2013 @ 09:37 |
Een auto van 700¤ die wat olie lekt, niet ongebruikelijk. Gewoon regelmatig peilen en kijken of er echt veel verbruikt wordt of niet. | |
_Arthur | vrijdag 20 september 2013 @ 11:31 |
Nee niet aanvullen, gewoon wachten totdat de olie op is, dan lekt ie niet meer ![]()
| |
Sounddragon | vrijdag 20 september 2013 @ 12:14 |
Welja joh doen ze allemaal, gewoon laten lekken en bijvullen, kan allemaal geen kwaad ![]() Je kunt er ook een kwartiertje aan spenderen en een klepdekselpakking van misschien wel een heel tientje tussen prakken zodat hij weer dicht is.. één liter olie minder lekken , en je hebt het terugverdiend. En de motorrijders zijn weer blij dat er een lekhok minder rondrijdt, zodat het niet meer spekglad op de weg is na een regenbui. | |
boeleke | vrijdag 20 september 2013 @ 16:29 |
Wie zegt dat auto 700 euro koste ![]() Ik heb wel iets opgemerkt, ook al weet ik niet zeker als het iets is. Rechts van de motor zit zo een blokje omhoog. Dit is het hoogste punt waar olie zit , dus in principe moet daar dan toch de olie vandaan komen of niet? Anders zou ik niet weten hoe dat daar komt :p. Het is niet heel duidelijk , foto is van internet gehaald maar ook peugeot (nog niet kans gehad om er een foto van te maken). Vind niets duidelijker. Enig idee wat dit is? ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 20 september 2013 @ 16:50 |
Hebbie geen kleiner plaatje? ![]() Deze effe geleased ergens; ![]() Dat slangetje wat daar loopt is de carterventilatie, daar kan wel een beetje vettigheid omheen zitten, maar het hoort er niet uit te zeiken zeg maar.. Dat slangetje zit bovenop je kleppendeksel, het bovenste deel van je motor zeg maar, dat kun je losschroeven, dan kijk je op je nokkenas en de tuimelaars. Daar is het één groot oliespetterfeest als je motor loopt. Daarom, zit er tussen dat deksel en de kop een pakking, en die willen nog wel eens verteren en dan gaat ie een beetje olie 'zweten'. Als je dat gewoon braaf heel lang negeert en niet schoonmaakt, gaat het vanzelf harder lekken, en dan lijkt het een heel drama, maar het kan zomaar het resultaat zijn van jarenlang een drupje of 2 per week, en dat maakt een zooitje. Doeken, remmenreiniger -> schoonmaken, en daarna verder kijken. En nou zeg ik het niet meer ![]() | |
Deskjet | vrijdag 20 september 2013 @ 19:05 |
Dasty ipv remmenreiniger is wellicht een alternatief gezien het geslacht van TS. ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 20 september 2013 @ 19:16 |
Kweenie; mannen gebruiken Dasty, en vrouwen alleen remmenreiniger ofzo ![]() | |
mitchelll0181 | vrijdag 20 september 2013 @ 19:35 |
Waar woon je ? Rij ff langs kan ik wel Ff kijken voor je. Hoogvliet ( rdam ) | |
Deskjet | vrijdag 20 september 2013 @ 20:05 |
Oeps, my bad. Ik kreeg de indruk dat TS een vrouw was.. | |
Sounddragon | vrijdag 20 september 2013 @ 20:09 |
Daar zijn nou die icoontjes voor he, je weet wel, die jij zelf niet aan hebt gezet in je profiel ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 20 september 2013 @ 20:09 |
Gokje ; .be | |
zuigmarmot | dinsdag 24 september 2013 @ 16:38 |
Als hij olie lekt door de carterventilatie (die zit er voor de emissieeisen) dan zijn waarschijnlijk je zuigerveren niet helemaal lekker meer, en blaast je auto de olie mooi naar boven, zo je motor weer in, maar dan heb je wel mooie rookwolken achter je auto bij het rijden | |
2cv | woensdag 25 september 2013 @ 04:18 |
Been there, done that. Valt best mee ![]() |