abonnement Unibet Coolblue
pi_131337527
In de programma's Obesitas en De Grootste Verliezer is het doel om zo snel mogelijk zoveel mogelijk af te vallen. Ik heb begrepen dat als je meer dan 25% energie tekort komt op een dag tekort komt dat je lichaam dan op een gegeven moment omschakelt naar een survivalmode (spierafbraak, lagere BMR (basal metabolic rate), ooit een nuttig mechanisme voor strenge winters, nu een obstakel om blijvend vet kwijt te geraken. Een simpele berekening leert dat als die 25% klopt dat je 2-4 kg. per maand kan afvallen als normaal (obees) mens, enkel in extreme gevallen (grote mensen die morbide obees zijn) zou je over de 4 kg. heen kunnen gaan. Voor deze berekening zoek je op wat de BMR is van de modale persoon (voor vette ongespierde mensen lager dan voor magere gespierde mensen bij hetzelfde gewicht en dezelfde lengte) die een bepaalde lengte en een bepaald gewicht heeft (tabel) en vermenigvuldig je deze BMR met een activiteitsfactor die afhangt van het aantal keren per week dat je sport, de intensiteit waarmee je sport en de zwaarte van je werk (voor actieve mensen 1,5-1,9). Je veronderstelt dat je 25% energietekort per dag mag hebben, wetende dat het in stand houden van 1 kg. vetweefsel ongeveer 7800 kcal. vergt kom je op die 2-4 kg. per maand.

Dus, kan het op een verantwoorde wijze wat ze in die programma's doen, 2-4 kg. per week afvallen, of zetten deze programma's voor verreweg de meeste kandidaten de jojobeweging in werking? Indien het laatste, wat weegt dan zwaarder? In het geval van morbide obesitas snel naar een veiliger vetpercentage toegaan of het jojoeffect? Wat als je lichaam eenmaal in survivalmode gaat? Hoe voorkom je dat je snel terug aankomt en hoe zorg je er voor dat je lichaam uit die survivalmode gaat? Er is enorm veel te vinden over dit onderwerp maar er zijn maar weinig mensen echt deskundig. Ik hoop dan ook dat mensen die echt verstand van zaken hebben (vraag het desnoods eens aan een collega) hier feit van fictie willen scheiden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-09-2013 01:03:40 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 september 2013 @ 01:18:53 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131337835
als je niks in je maag hebt
gaat je lichaam over op vetverbranding
tot een bepaald vetpercentage, en dan schakelt je lichaam over op spier
anorexia ..laatste fase
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 19 september 2013 @ 01:34:06 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131337948
die dikkertjes kan je een jaar lang laten lopen, met 1 kop erwtensoep en twee krekkers per dag
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_131338264
Zowieso is het grootste effect van een crash-dieet dat je enorm dehydrateert. Je raakt veel meer vocht kwijt dan vet en zodra je weer genoeg gaat drinken zit dat gewicht er binnen een week weer aan.
pi_131339323
Is het niet zo dat juist het bewegen ervoor zorgt dat de spieren niet worden afgebroken en de verbranding op peil blijft?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_131349663
Ik hoop dat ook de deskundigen, aan wie ik dit vroeg, nog reageren.
Het gaat hier niet om een crashdieet, het gaat hier om een langdurige aanpassing van het eetpatroon en de beweging.
Ik herhaal de vragen nog maar eens:

• Klopt het dat je lichaam in een survivalmode gaat bij ongeveer 25% energietekort?
• Is het voor extreem obese mensen desalniettemin verantwoord dat hun lichaam in survivalmode gaat gezien de gezondheidsschade die hun extreme overgewicht oplevert op de korte termijn?
• Als je lichaam in die survivalmode gaat hoe los je dat op?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 september 2013 @ 15:51:06 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_131350483
Volgens mij is er niet zo heel veel wetenschappelijk bewijs voor die starvation mode. Ik heb wel eens een redelijk overtuigend argument gelezen dat langeduursporters eerder vet aanmaken bij extra calorie-inname, maar ook dat kan vooral zijn omdat ze niet leren maat te houden.

Dat de programma's niet werken en misschien zelfs niet meer gemaakt zouden moeten worden blijkt overigens wel uit de 'een jaar later' reunies, waar iedereen altijd het oude gewicht weer terug heeft gekregen. Het probleem is dat die programma's met crash dieten en intensief sporten geen relatie hebben met het normale leven, en daarom weinig transfer effect.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2013 @ 16:25:34 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131351540
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoop dat ook de deskundigen, aan wie ik dit vroeg, nog reageren.
veel kans dat die deskundigen, geen FOK! account hebben
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_131351903
Jawel hoor, er zijn meerdere actieve forumgenoten die een gepromoveerde arts of een gepromoveerde bioloog zijn. Ik heb in een draad waarin zij reageren een oproep gedaan dus hopelijk komen er nog wat reacties van hen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131352021
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 15:51 schreef speknek het volgende:
Dat de programma's niet werken en misschien zelfs niet meer gemaakt zouden moeten worden blijkt overigens wel uit de 'een jaar later' reunies, waar iedereen altijd het oude gewicht weer terug heeft gekregen. Het probleem is dat die programma's met crash dieten en intensief sporten geen relatie hebben met het normale leven, en daarom weinig transfer effect.
Dat zal inderdaad sowieso een probleem zijn. Zo gauw ze weer moeten werken kunnen ze niet meer zo veel sporten, zo gauw er geen toezicht meer is zullen ze weer meer voedsel innemen. Hoe dan ook lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat onder normale omstandigheden het beste is om geleidelijk af te vallen met maximaal een paar kg. per maand aangezien je datgene wat daarvoor nodig is op de lange termijn kan volhouden.

quote:
Volgens mij is er niet zo heel veel wetenschappelijk bewijs voor die starvation mode.
Volgens mij is het wel bewezen dat je bij langdurige ondervoeding, hoe groot je vetreserve ook is, spieren gaat afbreken wat sowieso leidt tot een lager energieverbruik maar ik kan er niet mijn hand voor in het vuur steken. Ik ga zelf ook eens wat meer zoeken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 september 2013 @ 16:55:37 #11
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131352486
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
• Klopt het dat je lichaam in een survivalmode gaat bij ongeveer 25% energietekort?
bij energietekort gaat je lichaam over op vetbranding
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
• Is het voor extreem obese mensen desalniettemin verantwoord dat hun lichaam in survivalmode gaat gezien de gezondheidsschade die hun extreme overgewicht oplevert op de korte termijn?
zolang zij vet hebben dat door het lichaam verbrand kan worden, is er geen probleem voor de gezondheid. het is natuurlijk wel belangrijk om voldoende vocht te nemen, bij grote inspanningen, zodat de afvalstoffen worden afgevoerd. bij tekort aan vocht onstaan er serieuze problemen
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
• Als je lichaam in die survivalmode gaat hoe los je dat op?
je lichaam gaat alleen in survivalmode als er geen eten meer is in de spijsvertering. je lichaam schakelt over op vetverbranding. als je weer voedsel in je maag krijgt, gaat je lichaam weer over op normale vertering met het voedsel dat in je maag aanwezig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door sturmpie op 19-09-2013 17:06:58 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 19 september 2013 @ 17:11:19 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_131352919
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Volgens mij is het wel bewezen dat je bij langdurige ondervoeding, hoe groot je vetreserve ook is, spieren gaat afbreken wat sowieso leidt tot een lager energieverbruik maar ik kan er niet mijn hand voor in het vuur steken. Ik ga zelf ook eens wat meer zoeken.
Ja dat sowieso wel; metabolisme is direct gecorreleerd aan hoeveelheid spieren, en die breken af bij ondervoeding.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2013 @ 21:41:13 #13
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131363809
Het afvallen is niet de kunst, het gaat om het eraf houden. Dát is de grote valkuil waar ook de wetenschap nog geen antwoord op heeft. Een tijdje terug stond er een interessant artikel over in het ntvg (nederlands tijdschrift voor geneeskunde). Als je het wil lezen moet je me maar even een berichtje sturen, dan regel ik dat artikel voor je.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131363934
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 17:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja dat sowieso wel; metabolisme is direct gecorreleerd aan hoeveelheid spieren, en die breken af bij ondervoeding.
Ik hoorde straks een interessant triviaatje: dikke mensen zouden minder testosteron hebben. Hoe ironisch als dat klopt, juist dat stofje wat je nodig hebt om actief te bewegen wat je nodig hebt omdat je te dik bent heb je minder. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131363992
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:41 schreef Pluizel het volgende:
Het afvallen is niet de kunst, het gaat om het eraf houden. Dát is de grote valkuil waar ook de wetenschap nog geen antwoord op heeft.
Vandaar deze vragen van mij natuurlijk. Juist het inzicht in waarom er gejojo'd wordt is essentiëel om obesitas te bestrijden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 september 2013 @ 22:00:12 #16
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131364755
Nouja als je het artikel straks leest zul je lezen dat je lichaam inderdaad een soort van "spaarstand" krijgt, waarbij je al maar honger houdt tot je weer op je uitgangsgewicht bent. Zelfs mensen die een jaar later het gewicht er nog af wisten te houden hadden nog net zo veel honger als in het begin.
Een tekort aan leptine wordt ook genoemd als oorzaak. Met ook testjes in muizen die toen ze kunstmatig leptine kregen ineens ophielden met te veel eten.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131364989
Ik ga het artikel met veel interesse lezen.
Als de honger de mediator is dan zou je dus in principe het jojoën kunnen voorkomen door veel te blijven bewegen en zo regelmatig mogelijk te eten en te slapen? Het regelmatige eten zorgt er voor dat je met kleinere porties je honger stilt.
Ik neem aan dat het artikel deze vraag beantwoord, krijgen die hormoonspiegels binnen enkele jaren na het afvallen een nieuw evenwichtsniveau?
Ik neem aan dat ze onderzoek doen naar behandelingen die op die hormoonspiegels inwerken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 september 2013 @ 22:17:24 #18
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131365508
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ga het artikel met veel interesse lezen.
Als de honger de mediator is dan zou je dus in principe het jojoën kunnen voorkomen door veel te blijven bewegen en zo regelmatig mogelijk te eten en te slapen? Het regelmatige eten zorgt er voor dat je met kleinere porties je honger stilt.
Ik neem aan dat het artikel deze vraag beantwoord, krijgen die hormoonspiegels binnen enkele jaren na het afvallen een nieuw evenwichtsniveau?
Ik neem aan dat ze onderzoek doen naar behandelingen die op die hormoonspiegels inwerken?
Nee dat is de grap nou net, die mensen hielden ondanks een gezond leefpatroon tóch honger.
Verder ben ik niet bepaald een afvalgoeroe dus ik geef het stokje door aan de echte voedingsprofessionals.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131365611
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik hoorde straks een interessant triviaatje: dikke mensen zouden minder testosteron hebben. Hoe ironisch als dat klopt, juist dat stofje wat je nodig hebt om actief te bewegen wat je nodig hebt omdat je te dik bent heb je minder. ;)
Het kan natuurlijk ook dat die mensen minder bewegen, en dus dikker zijn, omdat ze minder testosteron hebben ;).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_131366243
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:17 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Nee dat is de grap nou net, die mensen hielden ondanks een gezond leefpatroon tóch honger.
Op de lange termijn (3-4 jaar later)?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131366344
quote:
3s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:19 schreef M.rak het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk ook dat die mensen minder bewegen, en dus dikker zijn, omdat ze minder testosteron hebben ;).
Daar had ik ook aan gedacht. Eens opzoeken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 september 2013 @ 23:28:24 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131368995
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik hoorde straks een interessant triviaatje: dikke mensen zouden minder testosteron hebben. Hoe ironisch als dat klopt, juist dat stofje wat je nodig hebt om actief te bewegen wat je nodig hebt omdat je te dik bent heb je minder. ;)
alcohol breekt testosteron af
mensen die geregeld alcohol drinken zouden dikker moeten zijn dan mensen die zelden alcohol drinken
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_131375913
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:25 schreef sturmpie het volgende:

[..]

veel kans dat die deskundigen, geen FOK! account hebben
_O-
pi_131377158
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 00:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In de programma's Obesitas en De Grootste Verliezer is het doel om zo snel mogelijk zoveel mogelijk af te vallen. Ik heb begrepen dat als je meer dan 25% energie tekort komt op een dag tekort komt dat je lichaam dan op een gegeven moment omschakelt naar een survivalmode (spierafbraak, lagere BMR (basal metabolic rate), ooit een nuttig mechanisme voor strenge winters, nu een obstakel om blijvend vet kwijt te geraken. Een simpele berekening leert dat als die 25% klopt dat je 2-4 kg. per maand kan afvallen als normaal (obees) mens, enkel in extreme gevallen (grote mensen die morbide obees zijn) zou je over de 4 kg. heen kunnen gaan. Voor deze berekening zoek je op wat de BMR is van de modale persoon (voor vette ongespierde mensen lager dan voor magere gespierde mensen bij hetzelfde gewicht en dezelfde lengte) die een bepaalde lengte en een bepaald gewicht heeft (tabel) en vermenigvuldig je deze BMR met een activiteitsfactor die afhangt van het aantal keren per week dat je sport, de intensiteit waarmee je sport en de zwaarte van je werk (voor actieve mensen 1,5-1,9). Je veronderstelt dat je 25% energietekort per dag mag hebben, wetende dat het in stand houden van 1 kg. vetweefsel ongeveer 7800 kcal. vergt kom je op die 2-4 kg. per maand.

Dus, kan het op een verantwoorde wijze wat ze in die programma's doen, 2-4 kg. per week afvallen, of zetten deze programma's voor verreweg de meeste kandidaten de jojobeweging in werking? Indien het laatste, wat weegt dan zwaarder? In het geval van morbide obesitas snel naar een veiliger vetpercentage toegaan of het jojoeffect? Wat als je lichaam eenmaal in survivalmode gaat? Hoe voorkom je dat je snel terug aankomt en hoe zorg je er voor dat je lichaam uit die survivalmode gaat? Er is enorm veel te vinden over dit onderwerp maar er zijn maar weinig mensen echt deskundig. Ik hoop dan ook dat mensen die echt verstand van zaken hebben (vraag het desnoods eens aan een collega) hier feit van fictie willen scheiden.
Volgens mij is dat enigszins afhankelijk van het lichaamsgewicht. Als je extreem zwaar bent kun je probleemlozer ver onder je onderhoudsniveau gaan zitten dan wanneer je minder (te) zwaar bent. Verder wordt in de meeste gevallen het afvallen gecombineerd met een vorm van krachttraining waarmee de spiermassa op peil gehouden wordt of zelfs toeneemt (=> je onderhoudsniveau verhoogt).
pi_131377172
De deskundigen zitten overigens hier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')