abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131167434
Hallo allemaal,

Het is gelukt, de zwaluwstaartplaten liggen in mijn huis!
Nu wil ik beginnen met het leggen van vloerverwarming. Het plan is om met 4 groepen 40m2 slang te gaan leggen (ongeveer 100 meter per groep).

Kan ik de vloerverwarmingsslangen zo direct aan de zwaluwstaartplaten bevestigen of is het verstandig om krimpnetten neer te leggen? De zwaluwstaartplaten liggen tussen de randisolatie.

En wat is verstandig om als betonhoogte te nemen? Ik lees op internet zoveel verschillende hoogtes dat ik niet meer weet wat nu juist is. Ik denk dat ik mijn beton niet 100% waterpas afgestreken krijg dus waarschijnlijk komt er nog iets egalisatie op.
De bedoeling is om er een natuurstenen vloer op te gaan leggen.

Wie o wie kan mij advies geven?
pi_131167948
Sowieso je vloerverwarming op krimpnetten monteren. Je krimpnetten leg je op blokjes, zodat het krimpnet goed in de specie verwerkt zit. Voor betonhoogte zit je op ongeveer 8 á 9 cm, je hebt dan zo'n 4 tot 5 cm boven je vloerverwarming.
Uiteraard isoleer je de zwaluwstaartplaten vanaf de onderzijde.

Die betonblokjes zijn de kosten niet: http://www.bouwstaalnet.n(...)tm_campaign=koopkeus

[ Bericht 11% gewijzigd door cvboer op 14-09-2013 17:36:17 ]
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_131168800
Er moet toch ook iets toegevoegd worden aan het water bij de specie om de warmte door te laten ?
pi_131169276
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 17:47 schreef john2406 het volgende:
Er moet toch ook iets toegevoegd worden aan het water bij de specie om de warmte door te laten ?
Je bedoelt een toevoeging om de betonvloer elastisch te houden. Ja, dat klopt, dat moet ook nog.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator zaterdag 14 september 2013 @ 19:16:08 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_131171529
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 17:47 schreef john2406 het volgende:
Dat is zeker te weten nodig ! Al moet je natuurlijk ook zaken als het aanbrengen van randisolatie niet vergeten :)
pi_131213588
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2013 17:22 schreef cvboer het volgende:
Sowieso je vloerverwarming op krimpnetten monteren. Je krimpnetten leg je op blokjes, zodat het krimpnet goed in de specie verwerkt zit. Voor betonhoogte zit je op ongeveer 8 á 9 cm, je hebt dan zo'n 4 tot 5 cm boven je vloerverwarming.
Uiteraard isoleer je de zwaluwstaartplaten vanaf de onderzijde.

Die betonblokjes zijn de kosten niet: http://www.bouwstaalnet.n(...)tm_campaign=koopkeus
Sorry voor de late reactie.
Ik heb ook foto's gezien dat mensen de krimpnetten direct op de zwaluwstaartplaten hebben gelegd. Ik begrijp dat je met behulp van die blokjes de krimpnetten beter in de specie kan verwerken maar een nadeel is de hoge vloer wat ook een extra belasting is voor de houten balken.
Ik vind ook op internet van die lange kunstof strips die ook als afstandhouders voor krimnetten gebruikt kan worden, is dit ook goed?

Heeft er ook iemand een voorbeeld voor de toevoeging aan het water om het beton elastisch te maken?
pi_131214257
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:22 schreef Bennn88 het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie.
Ik heb ook foto's gezien dat mensen de krimpnetten direct op de zwaluwstaartplaten hebben gelegd. Ik begrijp dat je met behulp van die blokjes de krimpnetten beter in de specie kan verwerken maar een nadeel is de hoge vloer wat ook een extra belasting is voor de houten balken.
Ik vind ook op internet van die lange kunstof strips die ook als afstandhouders voor krimnetten gebruikt kan worden, is dit ook goed?

Heeft er ook iemand een voorbeeld voor de toevoeging aan het water om het beton elastisch te maken?
Als je de krimpnetten rechtstreeks op de zaluwstaart legt, hebben de krimpnetten geen functie meer,, namelijk het verstevigen van de vloer. Die kunststof afstandhouders zijn ook goed.

Toevoegmiddel: http://www.aangenaamwarm.(...)-kan-10ltr-1372.html
pi_131214456
Oke, super bedankt voor je antwoorden! Dan gaan we de vloer iets hoger maken dan gepland, maar er in ieder geval dat kans op scheuren zo klein mogelijk blijft!
pi_131239584
Kan iemand mij verder nog vertellen wanneer er voor 16mm of voor 20mm vloerverwarmingsslang wordt gekozen?
  maandag 16 september 2013 @ 18:35:58 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131246857
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:18 schreef Bennn88 het volgende:
Kan iemand mij verder nog vertellen wanneer er voor 16mm of voor 20mm vloerverwarmingsslang wordt gekozen?
Des te groter het oppervlakte wat verwarmd moet worden, des groter de buis. In woonhuizen kom je
doorgaans 14 of 16 mm tegen. Gebruik je de vloerverwarming als hoofdverwarming, leg je de buizen 15 cm uit elkaar, is het als bijverwarming bedoeld, volstaat 20 cm.

Voor vloerverwarming wordt meestal het slakkenhuispatroon aangehouden, dit levert de mooiste warmteverspreiding op. Het ziet er zo uit:

[ Bericht 7% gewijzigd door cvboer op 16-09-2013 18:44:28 ]
pi_131252580
Ik lees ook vaak op internet dat 10cm wordt aangehouden voor hoofdverwarming. Zit er aan te denken om 10cm in ieder geval bij mijn ramen aan te houden.

En wanneer is het een groot oppervlak? Ik heb 40 m2 dus dat is niet heel veel. Ik heb net 400 meter 16 mm slang besteld:-)
  maandag 16 september 2013 @ 20:34:47 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131252893
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 20:29 schreef Bennn88 het volgende:
Ik lees ook vaak op internet dat 10cm wordt aangehouden voor hoofdverwarming. Zit er aan te denken om 10cm in ieder geval bij mijn ramen aan te houden.

En wanneer is het een groot oppervlak? Ik heb 40 m2 dus dat is niet heel veel. Ik heb net 400 meter 16 mm slang besteld:-)
Bedrijfshallen, scholen, andere publieke ruimtes, daar heb je grotere oppervlaktes. hoh 10 cm bij je ramen is altijd goed. We zijn hier in K&W gek op foto's, ;)
pi_131254873
Haha, bedankt voor de adviezen. Zodra de slangen liggen zal ik het posten:-)
pi_131255732
krimpnetten zijn bij zwaluwstaartplaten niet noodzakelijk en hebben gezien de doorgaans beperkt vloerdikte ook totaal geen nut. De slangen kun je gewoon direct op de zwaluwstaartplaten bevestigen.

http://reppel.nl/nl/lewis-zwaluwstaartplaten/vloerverwarming

Als je 90 mm beton gaat storten over een zwaluwstaartvloer ben je verkeerd bezig. Je houten balken zijn zeer waarschijnlijk niet berekend op deze belasting (ik neem aan dat het renovatie is met een oude houten vloer).
pi_131256935
Dat klopt, het gaat om een renovatie met een oude houten vloer. Mijn eerste reactie was ook dat het me erg veel leek. Ik zie ook op heel veel websites foto's waar ze de slangen op krimpnetten monteren die direct op de zwaluwstaartplaten leggen. Daar komt dan 40-50 mm beton op.
Maar dit is wat ik bedoel, er worden zoveel verschillende dingen gezegd.. wat is nu juist?
  maandag 16 september 2013 @ 21:41:32 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131257308
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 21:19 schreef _VoiD_ het volgende:
krimpnetten zijn bij zwaluwstaartplaten niet noodzakelijk en hebben gezien de doorgaans beperkt vloerdikte ook totaal geen nut. De slangen kun je gewoon direct op de zwaluwstaartplaten bevestigen.

http://reppel.nl/nl/lewis-zwaluwstaartplaten/vloerverwarming

Als je 90 mm beton gaat storten over een zwaluwstaartvloer ben je verkeerd bezig. Je houten balken zijn zeer waarschijnlijk niet berekend op deze belasting (ik neem aan dat het renovatie is met een oude houten vloer).
Ik denk dat ik in deze fout zit met mijn advies, ik had er geen rekening mee gehouden dat de zwaluwstaartplaten over een oude houten vloer lagen. Was van nieuwbouw uitgegaan waar met de constructie rekening was gehouden met een dergelijke vloer.
pi_131257802
Wat adviseer je dan? Geen krimpnetten, slangen direct op platen monteren en dan 40-50 mm beton?
Of hebben krimpnetten wel nut met afstandhoudertjes van 10-15 mm?
pi_131257839
een krimpnet kan trouwens geen kwaad, maar dan is het echt puur voor de bevestiging van de vloerverwarming. Om krimp te beperken is het niet echt nuttig gezien de zeer geringe dikte van de vloer. Daarnaast, er zit een stalen gezette plaat onder de dunne betonvloer. Die kan als krimpwapening dienen.
pi_131258434
Oke, dus jij zegt zwaluwstaartplaten met daarop direct de slangen (evt krimpnet enkel voor het monteren van de slangen en niet om het krimpen tegen te gaan).
Hoeveel mm beton?
pi_131268588
Zou niet dikker gaan dan 75 mm totaal (dus inclusief zwaluwstaarten, dus een opstort van circa 60 mm).
pi_131268641
Volg Reppel gewoon. Daar staan instructies.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')