abonnement Unibet Coolblue
pi_131372228
Laat ik dan even de scepticus blijven, en voor sommigen de ongelovige Thomas, als ik zeg: eerst zien, dan geloven. Wat mij betreft staat of valt dit met de deelname van alle onderzoekers. Ik heb de meeting van 4 mei nog voor ogen en met name wie er toen schitterden door afwezigheid (dan heb ik het dus niet over de mensen die afbericht hebben gegeven).
pi_131374864
Ik stel voor dat we een paar data prikken en gewoon de zaterdag pakken waarop de meesten van ons kunnen. Wie niet komt, wordt dan automatisch uitgesloten van het eindresultaat...
pi_131378592
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:24 schreef Dissectienaald het volgende:
Wie niet komt, wordt dan automatisch uitgesloten van het eindresultaat...
Is dat niet een beetje flauw. Als je nu niet kunt, dan wordt je meteen buiten gesloten.
Of wordt je wel op de hoogte gehouden als je je netjes afmeld?
De komende zaterdagen ben ik al volgepland met verjaardagen, Wilddagen, etc. dus voor mij wordt het sowieso lastig aanwezig te zijn.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar je onderzoeksresultaten. Heb je al enig idee wanneer je het ongeveer gaat publiceren. Leuk leesvoer voor de koude wintermaanden!
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_131379082
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:24 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik stel voor dat we een paar data prikken en gewoon de zaterdag pakken waarop de meesten van ons kunnen. Wie niet komt, wordt dan automatisch uitgesloten van het eindresultaat...
Keihard hoor :o
  vrijdag 20 september 2013 @ 20:46:25 #205
396430 Red-Baron
the truth is where?
pi_131392823
En hoe zit het dan met 'de ridders'? en hun 'onderzoeksresultaten'?
Zolang er geen spa in de grond gegaan is vind ik het incompleet...

Overigens, over die duitser in z'n caravan, stond daar in oorlogstijd niet een V3 of 4 raketinstallatie? (bron weet ik niet meer)
Iedereen creëert de werkelijkheid.
Eerst is er de gedachte, dan volgt de realiteit (niet andersom).
pi_131405714
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 20:46 schreef Red-Baron het volgende:
En hoe zit het dan met 'de ridders'? en hun 'onderzoeksresultaten'?
Zolang er geen spa in de grond gegaan is vind ik het incompleet...

Overigens, over die duitser in z'n caravan, stond daar in oorlogstijd niet een V3 of 4 raketinstallatie? (bron weet ik niet meer)
er stond eind 1944 bij de Margaritahut de V4 of wel Rheinbote installatie, die raketten richting Antwerpen afvuurde Heb ik laatst op Wikipedia gezet, en is ook nog redelijk veel over te vonden op internet.
pi_131469206
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 september 2013 12:47 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje flauw. Als je nu niet kunt, dan wordt je meteen buiten gesloten.
Of wordt je wel op de hoogte gehouden als je je netjes afmeld?
De komende zaterdagen ben ik al volgepland met verjaardagen, Wilddagen, etc. dus voor mij wordt het sowieso lastig aanwezig te zijn.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar je onderzoeksresultaten. Heb je al enig idee wanneer je het ongeveer gaat publiceren. Leuk leesvoer voor de koude wintermaanden!
Nee, afmelden vind ik iets anders. Gewoon niet komen opdagen, dan ben je wat mij betreft buitengesloten.

Wilddagen, mijn vrouw en ik gaan waarschijnlijk de zondag. Zou me leuk lijken je een keer te ontmoeten!
pi_131469225
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 13:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Keihard hoor :o
Zoals ik al tegen Toppie zei: als je niet kunt en je gewoon afmeldt, dan is dat iets anders. Maar waar ik gewoon niet van hou is als mensen toezeggen om te komen en vervolgens niet komen opdagen.
pi_131469251
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 20:46 schreef Red-Baron het volgende:
En hoe zit het dan met 'de ridders'? en hun 'onderzoeksresultaten'?
Zolang er geen spa in de grond gegaan is vind ik het incompleet...

Overigens, over die duitser in z'n caravan, stond daar in oorlogstijd niet een V3 of 4 raketinstallatie? (bron weet ik niet meer)
Volgens mij zijn de ridders ermee opgehouden, althans, de graafploeg. Ik weet niet of RHSearcher met de 'ridders' verdergaat.
  maandag 23 september 2013 @ 09:22:08 #210
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_131470014
Meer over de valkuilen van "oral history", naar aanleiding van http://www.nu.nl/binnenla(...)de-grote-schaal.html:
quote:
De Volkskrant meldde in april van dit jaar al dat er veel mis was met de publicities van Bax. De krant reisde naar Bosnië om onderzoek te doen in het bedevaartsoord Medjugorje, waarover Bax veel heeft gepubliceerd.
Daar werd ontdekt dat onder meer historische feiten die Bax in zijn werk beschrijft en plaatsen die hij noemt in de regio, onbekend zijn. Een geschiedenisboek waarnaar hij verwijst, blijkt in werkelijkheid een toeristische brochure.
Het onderzoeksrapport bevestigt dit nu. Bax zou bovendien feiten met betrekking tot een Brabants klooster, door hem aangevoerde onderscheidingen en belangwekkende opdrachten hebben verzonnen.
In het rapport van de onderzoekscommissie zijn interessante parallellen met "onze" casus te vinden: moorden, vernederingsrituelen, complottheorieën, anonieme informanten, verdwenen archieven... Ik citeer snel even een aantal passages:
quote:
Casus ‘Neerdonk’ en het onderzoek in Brabant van Bax (1974‐1989)
Beschuldigingen:
- Er is geen onafhankelijk empirisch bewijste vinden voor het bestaan van de bedevaartplaats
‘Neerdonk’ en het aldaar aanwezige klooster Elzendal, noch voor het conflict tussen
diocesane en reguliere geestelijkheid rond de verering van St.Gerardus dat leidde tot het
afbranden van een houten kerkje aldaarin 1879 en een ritueel waarin een heilige wordt
‘vernederd’.


- Bax’ gebruik van pseudoniemen voor deze casus, naar eigen zeggen op verzoek van de
betrokken orde,maakt het onmogelijk deze interpretatie te verifiëren en zijnmethodologie
is daarmee ondeugdelijk en onwenselijk.
quote:
Casus Medjugorje (1984‐2002)
Beschuldigingen:
- Bax beschrijft een ‘kleine oorlog’ in Medjugorje in 1992, met zo’n 140 dodelijke slachtoffers
en honderden vluchtelingen, die volgens enkele ooggetuigen, plaatselijke intellectuelen en
andere onderzoekers niet heeft plaatsgevonden.
...
quote:
Zoals in de Inleiding vermeld, is het checken en verifiëren van antropologisch veldwerk notoir
moeilijk, iets wat al in brede kring werd erkend in de tijd dat Bax actief was. Met het verstrijken van de jaren, het veranderen van de samenlevingen en het overlijden en verdwijnen van
sleutelpersonen, wordt een dergelijke controle steeds gecompliceerder. Deze moeilijkheid wordt
nog vergroot door de gewoonte van Bax om plaats‐ en persoonsnamen steeds te wijzigen, en om
niet of slechts uiterst summier naar geraadpleegde bronnen te verwijzen.
quote:
De zorg voor meer betrouwbare beeldvorming doet sommige hedendaagse etnografen pleiten voor het actief toetsen van de reactie van informanten op de verslaglegging van de etnograaf (Latour 2000; Mosse 2006). Ook wordt vandaag de dag meer waarde gehecht aan het archiveren, en dus naderhand controleerbaar maken, van het veldwerkonderzoek.
quote:
De beschuldiging dat de heiligenverering, het vernederingsritueel, het houten kerkje en het conflict met het diocees in ‘Neerdonk’ verzonnen zijn, is, gezien het feit dat er geen ondersteunende
bewijzen of bronnen voor gevonden kunnen worden, zeer aannemelijk. Het is niet vast te stellen of
het verhaal bedacht is door de ‘sleutelinformant’ van Bax of dat Bax zelf er de bron van is. Ook
zonder een antwoord op deze vraag kan de commissie een oordeel uitspreken over de door Bax
gehanteerde onderzoeksrapportage.
quote:
... de claim van Bax dat de ‘werkelijkheid’ die hij ontwaarde, door de Brabantse katholieke elite, en met name door het‘diocesane regime’, aan het zicht is onttrokken, lijkt een complottheorie waar
moeilijk geloof aan kan worden gehecht. Bax zelf draagt materiaal aan dat laat zien dat het Roomse
bolwerk zelfs in de succesjaren van het diocesane regime niet hermetisch was gesloten (Bax 1982;
1985a).
quote:
In de hele streek rond Medjugorje was er niemand die kon bevestigen dat er in dat jaar een groot aantal doden was gevallen. Ook constateerde De Boer dat registers van Citluk die volgens Bax waren verbrand, probleemloos te consulteren waren. Op basis van zijn onderzoek uit ook De Boer grote twijfels over het veldonderzoek van Bax.
quote:
Essentieel was zonder enige twijfel dat Bax geen origineel en ter plaatse verzameld onderzoeksmateriaal heeft kunnen overleggen omdat hij zijn archief na 2002 heeft ‘opgeheven’.
Daarbij kwam in de tweede plaats dat Bax veelvuldig verwees naar informanten, van wie de meesten al overleden of, in het geval van het Medjugorje onderzoek, binnen het tijdsbestek van de commissie onvindbaar waren.
quote:
Het is niet alleen misleidend omdat Bax één enkele sleutelinformant kritiekloos heeft nagepraat,
maar ook omdat hij wist dat die informant niet de waarheid vertelde. Historische bronnen geven
geen enkele ondersteuning voor zijn versie. De veldwerkdata die Bax presenteert worden
tegengesproken door meer controleerbare bronnen (zoals de cijfers van het KASKI). Schriftelijke claims dat Bax bepaalde archieven heeft geraadpleegd, of in een nonnenklooster onderzoek deed,
heeft hij tegenover de commissie ingetrokken, en waren dus ten tijde van hun publicatie misleidend.
quote:
In zijn verschillende verslagen en reacties benadrukte Bax ook de noodzaak van geheimhouding en de vaak grote problemen om informatie te checken in de oorlogssituatie waarin hij zijn onderzoek deed. Hij moest vaak afgaan op informatie van informanten en kon dat moeilijk controleren.
quote:
Het onderzoek is slordig, omdat Bax in veel gevallen de minimale methodologische verplichtingen die antropologen en historici nakomen als zij hun onderzoek verantwoorden (paginaverwijzingen; toegangsnummers van archieven) achterwege liet.

Het is tenslotte ethisch discutabel, niet alleen omdat Bax met grote stelligheid een beeld van het
katholicisme presenteerde op basis van een beperkte en discutabele empirische basis, maar ook
zonder vermelding gebruik maakte van het onderzoek van zijn studenten ‐ mits zijn bewering tegen de commissie dat zijn surveymateriaal door zijn studenten zou zijn verzameld waar is.
quote:
Elke onderzoeker wordt geconfronteerd met verhalen en informatie die niet direct te verifiëren zijn, maar die toch gebruikt worden als (deel)ondersteuning voor bepaalde inzichten. Het is een van de grondslagen van de wetenschap dat dergelijke twijfels en onduidelijkheid zoveel mogelijk worden geëxpliciteerd en verduidelijkt. Bax lijkt dat juist stelselmatig niet te hebben gedaan.
pi_131470050
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:24 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik stel voor dat we een paar data prikken en gewoon de zaterdag pakken waarop de meesten van ons kunnen. Wie niet komt, wordt dan automatisch uitgesloten van het eindresultaat...
Hier moet ik weer even op reageren.
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar dit impliceert dat je jezelf in een positie zet waar jíj beslist wie iets mag weten en wie niet.
Daar is FOK niet voor bedoeld. En is ook geheel strijdig met het al zo lang lopende voortraject. Trek die lijn es door, wat zou je er van vinden als de crew hier zou zeggen 'hey, persoon x reageert te weinig, persoon y reageert te traag, we blokkeren dit topic voor je'?

Een opmerking erbij 'als je jezelf afmeldt'is het anders' doet daar niets aan af, accentueert zelfs nogmaals het recht om te beslissen wie iets weten mag en wie niet.
  maandag 23 september 2013 @ 09:39:23 #212
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_131470343
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:23 schreef iteejer het volgende:
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar dit impliceert dat je jezelf in een positie zet waar jíj beslist wie iets mag weten en wie niet.
Ik denk dat Dissectienaald bedoelt dat hij in zijn eindverslag geen aandacht zal besteden aan vage hypotheses die niet met argumenten onderbouwd worden, ook niet wanneer daartoe uitgebreid gelegenheid wordt gegeven. Zijn boek, zijn keuze.
pi_131471922
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:23 schreef iteejer het volgende:

[..]

Hier moet ik weer even op reageren.
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar dit impliceert dat je jezelf in een positie zet waar jíj beslist wie iets mag weten en wie niet.
Daar is FOK niet voor bedoeld. En is ook geheel strijdig met het al zo lang lopende voortraject. Trek die lijn es door, wat zou je er van vinden als de crew hier zou zeggen 'hey, persoon x reageert te weinig, persoon y reageert te traag, we blokkeren dit topic voor je'?

Een opmerking erbij 'als je jezelf afmeldt'is het anders' doet daar niets aan af, accentueert zelfs nogmaals het recht om te beslissen wie iets weten mag en wie niet.
Nee, zo bedoel ik het dus niet, zo interpreteer jij het. Dat is een probleem met platte tekst. Ik beslis niet wie er meedoen, ik wil wel een voorstel doen, (misschien had ik dat er ook even expliciet bij moeten zetten) om ervoor te zorgen dat de mensen die meedoen in deze 'überwerkgroep' er wel serieus mee bezig zijn. Inderdaad, wat Iblardi hierboven zegt: geen wegwuifgedrag zonder argumenten. Ik noem bijvoorbeeld Nuwenspete die zegt dat de 'sprengkophypothese' met betrekking tot de zogenaamde 'fallus' van Wodan onzin is. Hij onderbouwt echter nergens waarom het onzin is. In het boek heb ik echter een prima verklaring waarom het wel een sprengkop is. Geen fallus, geen Wodan, geen verhaal. Ik ben bereid om daarover in discussie te gaan, maar niet met weglopers.
pi_131472070
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:44 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Nee, zo bedoel ik het dus niet, zo interpreteer jij het. Dat is een probleem met platte tekst. Ik beslis niet wie er meedoen, ik wil wel een voorstel doen, (misschien had ik dat er ook even expliciet bij moeten zetten) om ervoor te zorgen dat de mensen die meedoen in deze 'überwerkgroep' er wel serieus mee bezig zijn. Inderdaad, wat Iblardi hierboven zegt: geen wegwuifgedrag zonder argumenten. Ik noem bijvoorbeeld Nuwenspete die zegt dat de 'sprengkophypothese' met betrekking tot de zogenaamde 'fallus' van Wodan onzin is. Hij onderbouwt echter nergens waarom het onzin is. In het boek heb ik echter een prima verklaring waarom het wel een sprengkop is. Geen fallus, geen Wodan, geen verhaal. Ik ben bereid om daarover in discussie te gaan, maar niet met weglopers.
Ah, ok :)
Dan heb ik het fout geinterpreteerd, mijn excuses.
Vrijheid van meningsuiting en deelname aan discussies is voor FOK van wezenlijk belang, daarom zit ik daar altijd heel dicht op. Soms te dicht dus 8-)
pi_131473881
Nee, heel goed dat je daar bovenop zit. Graag zelfs. Met platte tekst is het overigens sowieso lastig communiceren.
  maandag 23 september 2013 @ 22:21:56 #216
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131496874
hello forum fellows

ik ben weer terug
ik had iets gedaan wat niet mocht dus moest ik een weekje (terecht) brommen
maar dat gaf me wel de mogelijkheid wat losse eindjes op te zoeken
omdat het meeste over HRH dit forum al is gepasseerd
ook wil ik DN bedanken voor zijn altijd duidelijke antwoorden op mijn vragen
een van die losse eindjes is voor mij de bibliotheek van Frank
is het zeker dat deze in een schuur bij Samoza opgeslagen heeft gelegen
volgende week heb ik de uitslag over de botten maar zoals ik al eerder zei verwacht ik niet
dat daar iets anders uit zal komen dan dat het dierlijk is
na mijn aanvaring met leden van werkgroep 2 van vorige week hoop ik dat het nu duidelijk is dat
ik daar geen deel van uitmaak
All empty souls tend to extreme opinions.
W.B. Yeats
  maandag 23 september 2013 @ 22:30:11 #217
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131497308
Ik wil ze wel mijn complimenten geven voor het feit dat ze de eigenaar van de rooste
zover hebben gekregen dat ze mogen graven bij wat ik noem de sprengkop.
jullie moeten toch een goed verhaal hebben verteld.
ik ben erg benieuwd naar het verhaal
de luiken van aluminium zijn namelijk vrij kostbaar.
Nog een vraag voor DN zijn er twee putten nodig voor een sprengkop
onder de luiken zitten namelijk twee putten naast elkaar ook te zien in het boek pagina 141
All empty souls tend to extreme opinions.
W.B. Yeats
  maandag 23 september 2013 @ 22:36:54 #218
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131497638
een ander los eindje is voor mij, de reden van afgraving in de jaren 80 van de dam die
door de Witte Klap liep
die dam stond niemand in de weg en voor diegene die bekent is met de situatie ter plekken
die moet zijn afgegraven met een hydro. kraan met een hele lange giek
dit is nogal omslachtig voor een dammetje die niemand in de weg ligt
misschien is er iemand die de reden weet ?????
All empty souls tend to extreme opinions.
W.B. Yeats
  maandag 23 september 2013 @ 22:46:49 #219
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131498049
voor de mensen uit Nunspeet
is er iemand die de naam S.J.G. Dijkstra iets zegt
hij moet omstreeks 1915 al op middelbare leeftijd zijn geweest
hij was waarschijnlijk arts of zo
All empty souls tend to extreme opinions.
W.B. Yeats
pi_131498107
interbellum, probeer alles in 1 a 2 posts te houden. Dat houdt het wat overzichtelijker en dat maakt het voor de ander ook eenvoudiger om op je te reageren.

Gebruik eventueel je 'edit' knop om een voorgaande post aan te vullen.
★★★
  maandag 23 september 2013 @ 23:05:19 #221
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131498793
quote:
7s.gif Op maandag 23 september 2013 22:48 schreef ajacied4lf het volgende:
interbellum, probeer alles in 1 a 2 posts te houden. Dat houdt het wat overzichtelijker en dat maakt het voor de ander ook eenvoudiger om op je te reageren.

Gebruik eventueel je 'edit' knop om een voorgaande post aan te vullen.
ik zal er op letten
All empty souls tend to extreme opinions.
W.B. Yeats
pi_131503880
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:30 schreef interbellum het volgende:
Ik wil ze wel mijn complimenten geven voor het feit dat ze de eigenaar van de rooste
zover hebben gekregen dat ze mogen graven bij wat ik noem de sprengkop.
jullie moeten toch een goed verhaal hebben verteld.
ik ben erg benieuwd naar het verhaal
de luiken van aluminium zijn namelijk vrij kostbaar.
Nog een vraag voor DN zijn er twee putten nodig voor een sprengkop
onder de luiken zitten namelijk twee putten naast elkaar ook te zien in het boek pagina 141
Feitelijk is voor een sprengkop helemaal geen put nodig. Je graaft uit tot op de watervoerende laag en dan zorg je ervoor dat het water vaart krijgt door dat op een heuvel te doen, en zo nu en dan een wijerd in de beekloop te plaatsen, zodat je het water genoeg energie geeft om een molenrad aan te drijven. Daarvoor zijn sprengbeken op de Veluwe veelal gebruikt. Ook om landgoederen te verfraaien met watervalletjes en dergelijke.

Er is een hypothese geopperd dat de watervoerende laag veel lager zat dan verwacht, en dat daarom een put is geslagen. Misschien wel twee. Ik weet niet wat de gedachtengang daarachter is geweest.
pi_131503915
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:36 schreef interbellum het volgende:
een ander los eindje is voor mij, de reden van afgraving in de jaren 80 van de dam die
door de Witte Klap liep
die dam stond niemand in de weg en voor diegene die bekent is met de situatie ter plekken
die moet zijn afgegraven met een hydro. kraan met een hele lange giek
dit is nogal omslachtig voor een dammetje die niemand in de weg ligt
misschien is er iemand die de reden weet ?????
Een mogelijke reden is dat het gebied nogal onder roofbouw onderhevig is geweest tussen 1929-1935 door de N.V. Nieuw Nunspeet. Er bestaat documentatie dat Staatsbosbeheer in 1937 de boel weer flink moest herstellen, vooral in de Mythstee. Het ven stond bijna droog door de wildgroei. Het is mogelijk dat ze dat ook bij Witte Klap hebben geconstateerd, en dat in die opruimwerkzaamheden gelijk de dam is weggehaald. Misschien dat de eigenaar van De Roostee er aanvullende gegevens over heeft.
pi_131503968
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:21 schreef interbellum het volgende:
hello forum fellows

een van die losse eindjes is voor mij de bibliotheek van Frank
is het zeker dat deze in een schuur bij Samoza opgeslagen heeft gelegen

Los eindje met zware consequenties. Hoe weet de Werkgroep wat voor boeken in zijn kast hebben gestaan als de bibliotheek is verdwenen? Ze noemen niet de naam van degene die hen die thema's heeft verteld over Germaanse rituelen en Zuid Amerikaanse vergiften... Dirk van Huijgenbosch wordt genoemd (uit mijn hoofd), maar die leest alleen christelijke boeken... Hij herinnerde zich 'oude boeken' (waarschijnlijk 200 jaar oud) en boeken over Indië. Dus de 'bron' voor die boeken over Germaanse rituelen is een ander...
pi_131504233
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:30 schreef interbellum het volgende:
de luiken van aluminium zijn namelijk vrij kostbaar.
Nog een vraag voor DN zijn er twee putten nodig voor een sprengkop
onder de luiken zitten namelijk twee putten naast elkaar ook te zien in het boek pagina 141
Ik denk dat "de prijs" voor een bezitter als van de roostee geen bezwaar is, er wordt door hem veel onderhoud en nieuwe aanplant gedaan. Dat alleen al kost meer dan de woning waar ik in woon..

Maar die twee putten.. een goede vraag..

quote:
0s.gif
dit is nogal omslachtig voor een dammetje die niemand in de weg ligt
misschien is er iemand die de reden weet ?????
Zeer aannemelijk is de reden dat het ven dicht begon te groeien. Dit gebeurde ook met de kikkervijver en de rhodondedronvijver. Misschien wel veel werk, maar ja..SBB..
Mijn (aanvullende) vraag is: waar is de bagger gebleven? Vaak is het afvoeren ook veel werk en wordt het gewoon ergens in de buurt gedumpt. En is met de bagger van de andere vijvers ook gebeurd.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')