quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:43 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Je beantwoordt nog steeds mijn eerste vraag niet. Dus nogmaals: wat is dat begrip "realiteit" dat je erbij sleept, wat bedoel je daarmee? Ik vraag geen definitie (en al helemaal geen metadefinitie); gewoon een omschrijving. Jouw wedervraag begrijp ik niet goed, eerlijk gezegd.
Nee dat is precies wat je wel vraagt, de definitie lijkt mij globaal wel duidelijk, dus of je bent niet bekend met het concept realiteit of stelt de verkeerde vraagquote:Reality
From Wikipedia, the free encyclopedia
Reality is the state of things as they actually exist, rather than as they may appear or might be imagined.[1] In a wider definition, reality includes everything that is and has been, whether or not it is observable or comprehensible. A still more broad definition includes everything that has existed, exists, or will exist.
Philosophers, mathematicians, and other ancient and modern thinkers, such as Aristotle, Plato, Frege, Wittgenstein, and Russell, have made a distinction between thought corresponding to reality, coherent abstractions (thoughts of things that are imaginable but not real), and that which cannot even be rationally thought. By contrast existence is often restricted solely to that which has physical existence or has a direct basis in it in the way that thoughts do in the brain.
Reality is often contrasted with what is imaginary, delusional, (only) in the mind, dreams, what is false, what is fictional, or what is abstract. At the same time, what is abstract plays a role both in everyday life and in academic research. For instance, causality, virtue, life and distributive justice are abstract concepts that can be difficult to define, but they are only rarely equalled with pure delusions. Both the existence and reality of abstractions is in dispute: one extreme position regard them as mere words, another position regard them as higher truths than less abstract concepts. This disagreement is the basis of the philosophical Problem of universals.
The truth refers to what is real, while falsity refers to what is not. Fictions are considered not real.
Kunnen wel maar doen niet, het is m.i. doeltreffender om als oplossing voor jouw probleem zelf de reis te ondernemen en kijken waar je uitkomt. Maar om je een richting te geven zou ik zeggen dat het Tibetaans dodenboek een mooie insteek is of zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:28 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Boeiend antwoord; dank je wel. Kun je wat gedetailleerder uitleggen hoe bewustzijn kan helpen bij zingeving? Je kunt namelijk ook zeggen dat het feit van ons bewustzijn aanleiding kan geven tot diepe nihilistische wanhoop, omdat we ons dan ook bewust zijn van pijn en verdriet.
Wanneer we spreken over een begrip als realiteit dan moeten we beseffen dat er een onderscheid is tussen fenomenen en noumena. We kunnen elk spreken over dingen die soortgelijk zijn voor ons alleen. We kunnen intersubjectieve uitspraken doen over wat we zien als realiteit. Daar buiten bestaat een realiteit van dingen die we niet met onze zintuigen kunnen waarnemen. Deze dingen an sich zijn voor ons onbereikbaar en daarover kunnen we ook geen zinnige uitspraken doen. Realiteit an sich is voor ons niet te kennen, we kennen slechts de realiteit zoals het ons voordoet volgens de ervaring en die gevormd wordt door onze cognitie.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nee, een realist
als je het over definities van definties wilt hebben past dat niet hier meer denk ik, al.. als je pessiment bent wanneer je realist bent, welke waarde heeft pessimisme?
Wat ik ermee bedoel is vrij simpel, er is voor jou geen enkele manier om buiten de kaders van je eigen subjectieve raam naar de "werkelijkheid" te kijken. De "werkelijkheid" die je lijkt te zien is een reflectie van jezelf. Zelfs als je deze werkelijkheid deelt met nog een miljard anderen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
voorbij te komen, wat bedoel je hier precis mee, jezelf buiten realiteit zetten, natuurlijk, dan houd je op te bestaan
verder zijn mijn ervaringen niet subjectief, al ben ik wel subjectief aan mijn ervaringen, maar dat maakt ze niet minder realiteit
quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:46 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
[..]
Nee dat is precies wat je wel vraagt, de definitie lijkt mij globaal wel duidelijk, dus of je bent niet bekend met het concept realiteit of stelt de verkeerde vraag
Sorry, ik kap deze discussie even af, omdat ik je weinig samenhangend vind. Als ik jou gewoon iets vraag en je geeft mij een of ander zeer algemeen en breed Wikipedia-artikel en gaat blaten over roze wolken, dan voel ik me niet serieus genomen.quote:Op
zaterdag 14 september 2013 00:48 schreef Life2.0 het volgende:
Jij zoekt/zocht een zin van het leven, zin in het leven, die kon je niet vinden dus je werd 'pessimist' maar als jij enkel van een roze wolk naar de realiteit bent gekomen, wat is dan het verschil tussen realiteit en pessimisme?
En ja hoor, daar komt Kant de kamer binnenwandelen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:51 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Wanneer we spreken over een begrip als realiteit dan moeten we beseffen dat er een onderscheid is tussen fenomenen en noumena. We kunnen elk spreken over dingen die soortgelijk zijn voor ons alleen. We kunnen intersubjectieve uitspraken doen over wat we zien als realiteit. Daar buiten bestaat een realiteit van dingen die we niet met onze zintuigen kunnen waarnemen. Deze dingen an sich zijn voor ons onbereikbaar en daarover kunnen we ook geen zinnige uitspraken doen. Realiteit an sich is voor ons niet te kennen, we kennen slechts de realiteit zoals het ons voordoet volgens de ervaring en die gevormd wordt door onze cognitie.
nee, hoe zich het voordoet is geen realiteit, maar een perceptie van de realiteit, als ik droom een wasbeer te zijn, is de inhoud van de droom geen realiteit, voor mij niet, voor niemand nietquote:Op zaterdag 14 september 2013 00:51 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Wanneer we spreken over een begrip als realiteit dan moeten we beseffen dat er een onderscheid is tussen fenomenen en noumena. We kunnen elk spreken over dingen die soortgelijk zijn voor ons alleen. We kunnen intersubjectieve uitspraken doen over wat we zien als realiteit. Daar buiten bestaat een realiteit van dingen die we niet met onze zintuigen kunnen waarnemen. Deze dingen an sich zijn voor ons onbereikbaar en daarover kunnen we ook geen zinnige uitspraken doen. Realiteit an sich is voor ons niet te kennen, we kennen slechts de realiteit zoals het ons voordoet volgens de ervaring en die gevormd wordt door onze cognitie.
als jij twijfelt aan de realiteit, moet je je ook zorgen makenquote:Op zaterdag 14 september 2013 00:57 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
[..]
Sorry, ik kap deze discussie even af, omdat ik je weinig samenhangend vind. Als ik jou gewoon iets vraag en je geeft mij een of ander zeer algemeen en breed Wikipedia-artikel en gaat blaten over roze wolken, dan voel ik me niet serieus genomen.
Om een droom te hebben van een wasbeer moet je wel een idee hebben van een dier dat lijkt op een wasbeer en strepen heeft enz. Over realiteit an sich is niet te spreken, omdat we het niet kunnen voorstellen noch waarnemen. Er is alleen uitspraken te doen over onze waarneming van realiteit en zelfs daarover zijn we het niet eens. Wat echt is, is een ontologische vraag en waaruit de realiteit bestaat is een kwestie van wat er bestaat in de wereld.quote:Op zaterdag 14 september 2013 02:10 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nee, hoe zich het voordoet is geen realiteit, maar een perceptie van de realiteit, als ik droom een wasbeer te zijn, is de inhoud van de droom geen realiteit, voor mij niet, voor niemand niet
Ik krijg er een vergoeding voor, maar dat is ook niet zo vreemd want ik steek er erg veel tijd in. Het is geen authentieke denktank, en in principe ook nog maar net filosofisch te noemen. Zeer rationeel, zonder emoties of belangen....De waarheid gaat boven de gezondheid van de mens bijvoorbeeld. Hebben we een vraagstuk en komen we uit opdat de mens fout is, dan is dat zo, ookal mochten wij dan zelf gezichtsverlies lijden. Omdat we dit beleid vanaf het begin voeren is dit natuurlijk nog nooit voorgekomen, gezien wij dus voor de waarheid strijden. Of het een leuk begrip is is relatief, ik vond dat het de lading wel dekte.quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:05 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Interessant dat je in een filosofische denktank zit. Moet ik me dan iets officieels voorstellen, waarvoor je misschien wel betaald krijgt, of is het zomaar een leuke uitdrukking voor een soort vereniging? Overigens denk ik dat het probleem in bredere kring speelt dan alleen onder het deel van de bevolking dat je "geleerd" zou kunnen noemen. Ik denk dat iedereen die enigszins gevoelig en intelligent is en graag wat dieper over existentiële zaken nadenkt het moeilijk heeft in deze maatschappij. Onder andere doordat onze definitie van "succes" nogal beperkt is. Alleen wie veel geld, seks en aanzien heeft, is succesvol. Wie die dingen niet heeft, is een loser. Vergelijk dat eens met de definitie van een negentiende eeuwse denker als Walter Pater:
[..]
Misschien heeft Pater wel gelijk en moeten we steeds streven naar de schoonheidsbeleving in het moment zelf. In ieder geval zou ik zelf wel een vrijwel geheel buitenmaatschappelijke denker of kunstenaar willen worden, ook al betekent dat in praktische zin levenslange armoede. Veel erger dan mijn huidige situatie kan het toch niet worden. Ik heb nooit het gevoel gehad thuis te horen tussen het gros van mijn landgenoten.
Hoe ziet jouw leven eruit?
Dit heb ik altijd wel begrepen maar een stap verder nemend blijken ook de religies geen geruststelling te kunnen bieden, immers kun je altijd de vraag blijven opwerpen: 'Wat is het nut hier van ? Dus wat is het nut van het leven na het leven ? Wat is het nut van het bestaan van God en de hemel ? De hemel zou dan een plek moeten zijn waar je niet meer kan filosoferen. En dan, dan is de hemel een plek waar je eigenlijk gewoon een (gelukkig) zwijn bent i.p.v. een bewuste entiteit, een mens. Blijkbaar vonden veel mensen het concept van God (en hemel) een genoeg voldoening gevend antwoordt, maar voor zij die eenmaal kennis hebben gemaakt met de kracht van de twijfel en scepticisme zal er nimmer een sluitend antwoord gegeven kunnen worden op de existentiële miserie.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:12 schreef dingesdedinges het volgende:
Religie is weliswaar vaak heel geruststellend,
Kan inderdaad. En vergeet niet, er zijn er waarschijnlijk zat geweest die er wel een eind aan hebben gemaakt toen ze de nutteloosheid niet meer konden dragen. Wat ik min of meer bedoelde is dat zelfs binnen een zinloos leven allerlei zaken zich aan je opdringen ( liefde, familie, school, baan etc ) waardoor je vanzelf allerlei ( tussen )''doelen'' aangereikt krijgt. Onze biologische behoeften stuwen 99% van de mensheid voort en zijn zo sterk dat al die mensen totaal niet de behoefte voelen om de drijfveren achter de drijfveren te onderzoeken. Ook prima...quote:Overigens begrijp ik je punt over zelfmoord minder goed. Als alles in het leven werkelijk zinloos is, is ook de afwezigheid van lijden (hetgeen je met zelfmoord meestal beoogt) zinloos en kun je net zo goed niets doen.
Bekijk de zelfmoordstatistieken inderdaad maar. Komt vrijwel niet voor in 3de wereldlanden. Wel ironisch natuurlijk. Zij die niet meer bezig zijn met overleven zijn eerder geneigd niet meer te willen leven.quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Uiteindelijk is het ook een luxeprobleem voor een deel. Ik denk dat als je in één of andere 3e wereldland 12 uur per dag stenen staat te breken en blij bent dat je in je nest ligt ( en dat je dat überhaupt hebt ) zingevingsvragen een stuk minder prominent aanwezig zijn.
Dat kan ook andere oorzaken hebben, trouwens. De grotere rol die religie doorgaans speelt in derdewereldlanden bijvoorrbeeld. (In de meeste godsdiensten is zelfmoord zwaar taboe.) Ik weet niet of het zingevingsvraagstuk wel een luxeprobleem is. De opkomst van religies in primitieve tijden, die vanuit ons moderne westerse standpunt heel karig en armoedig waren, lijkt strijdig met een dergelijke zienswijze. Bovendien zullen arme mensen zich ongetwijfeld heus ook weleens afvragen wat voor zin hun armoede en het daarmee samenhangende lijden hebben. Wel zullen zij minder gelegenheid hebben tot zwelgen in hun existentiële twijfel.quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:15 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Bekijk de zelfmoordstatistieken inderdaad maar. Komt vrijwel niet voor in 3de wereldlanden. Wel ironisch natuurlijk. Zij die niet meer bezig zijn met overleven zijn eerder geneigd niet meer te willen leven.
Heel herkenbaar voor 90%, maar nee ik heb geen antwoorden. Hoewel? Jawel een beetje. Ik ben mijn pessimisme zat. Ik wil niet gedeprimeerd zijn. Althans niet 24/7. Daar lijkt een oplossing te liggen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:51 schreef dingesdedinges het volgende:
Ik twijfel een beetje of ik dit in F&L of in R&P moet plaatsen, omdat het met allebei wat te maken heeft. Maar omdat het in essentie toch een filosofisch probleem is, heb ik voor de eerste optie gekozen. Als de mods het niet met me eens zijn, volg ik hun instructies trouwens met plezier op.
Een paar jaar geleden ben ik uit een heel diepe depressie "ontwaakt". Inmiddels ben ik weer aardig hersteld, voor wst betreft het normaal functioneren in het dagelijks leven. Toch zie ik nu de wereld om me heen in een heel ander licht dan eerst. Pessimistischer. Alsof er een grauwe sluier over de werkelijkheid ligt gedrapeerd. Het verschil tussen mijn hudige toestand en de depressie is alleen dat nu door de voile tenminste nog de zon lijkt te schijnen, terwijl ik voorheen alles louter pikzwart zag.
Vermoedelijk is mijn melancholie thans te wijten aan een klassiek geval van existentiële twijfel, gok ik zo.
We leven in een schier onmetelijk groot universum, op een van de vele miljarden rotsklompjes die rond een van de vele miljarden gasbollen in de immense kosmische leegte draaien. Er is zeer waarschijnlijk geen god aan wie we verantwoording moeten afleggen en die ons in ruil daarvoor zou kunnen helpen. Daarnaast is het menselijk bestaan, en daarmee ook mijn eigen leven, wellicht volkomen zinloos. Ik heb althans nog nooit een echt overtuigend argument gezien voor de bewering dat het leven wel degelijk zin heeft.
Nu ken ik wel de moderne quasifilosofische zelfhulp-mantra, dat we zelf de zin van ons leven moeten definiëren. Maar wat is de zin daar dan weer van? Gelukkig worden? Voor de meeste mensen is geluk een tamelijk efemeer verschijnsel, en ik betwijfel dan ook of de "gelukssom" van een doorsnee mensenleven uiteindelijk boven nul uitkomt. Maar zelfs als we langdurig gelukkig zouden kunnen worden, wat dan nog? Uiteindelijk gaan we er allemaal aan. Ten opzichte van de eeuwigheid van ons dood-zijn, lijken die paar jaartjes op deze planeet tamelijk betekenisloos. Waarom zou je nog ergens moeite voor doen? De meesten van ons zijn geen geniale kunstenaars of wetenschappers, en velen krijgen geen kinderen. Het merendeel van de mensheid laat dus niets blijvends achter, wanneer men dit aardse tranendal verlaat.
Zit ik hier hele dagen stilletjes over te huilen. Natuurlijk niet. Ik ben zo nu en dan echt gelukkig. Vooral muziek en mijn andere hobby's houden me op de been. Toch komen soms de donkere gedachten opzetten, vooral 's nachts, als ik alleen in mijn bed lig en de wereld zo stil lijkt.
Zijn er anderen hier die geplaagd worden door soortgelijke angsten en twijfels? Hoe hebben jullie het opgelost? Soms lijkt het wel of iedere oplossing die ik zelf bedenk, na verloop van tijd ontmaskerd wordt als zijnde gebaseerd op illusies en wensdenken. Vooral het verlies van mijn geloof, tijdens mijn puberteit, laat nog steeds diepee sporen na.
En nog steeds...quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:31 schreef Cockwhale het volgende:
Ook altijd lastig gevonden om maar gewoon met de massa mee te doen, hun regeltjes te volgen en de wereld te accepteren zoals het is.
So, there are others like me...quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:06 schreef UltraR het volgende:
Echter heb ik sterk het gevoel dat ik veel en veel te moralistisch en idealistisch ben voor de harde werkelijkheid. Ik twijfel dan ook ontzettend (heb eigenlijk geen flauw idee) over wat ik wil gaan doen qua baan/carrière. Ik vrees dat ik al heel snel extreem gefrustreerd zal raken over de weinige mogelijkheden die er zijn om iets te bereiken en de vele energie die zal gaan zitten in het vechten tegen de egoïstische aard van de gemiddelde mens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |