tja wat is beter idd. Het voornaamste is dat ik foto's maak tijdens danswedstrijden. Door de bewegingen van de dansers heb ik vaak onscherpe foto's. Ik weet dat je lenzen heb met de motor om scherp te stellen in de lens heb zitten maar die zijn net even te duur voor mij als beginnende hobby fotograaf.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:09 schreef rechtsom het volgende:
Wat is jouw definitie van 'beter'?
Maak anders met beide lenzen dezelfde foto (zelfde positie, zelfde ondewerp, vlak na elkaar) vergelijk dat en voila, je weet welke het beste is!
Iso omhoog, diafragma open en sluitertijd naar beneden?quote:Op donderdag 12 september 2013 15:17 schreef NLjordi het volgende:
[..]
tja wat is beter idd. Het voornaamste is dat ik foto's maak tijdens danswedstrijden. Door de bewegingen van de dansers heb ik vaak onscherpe foto's. Ik weet dat je lenzen heb met de motor om scherp te stellen in de lens heb zitten maar die zijn net even te duur voor mij als beginnende hobby fotograaf.
misschien moet ik meer kennis opbouwen met de instellingen van het toestel voor dat ik over een lens etc ga beginnen
Dan moet je een lichtsterkere lens hebben (lager F getal) of een betere flitser. Maar op de zoom stand bereik je daar ook niet heel veel mee.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:17 schreef NLjordi het volgende:
[..]
tja wat is beter idd. Het voornaamste is dat ik foto's maak tijdens danswedstrijden. Door de bewegingen van de dansers heb ik vaak onscherpe foto's. Ik weet dat je lenzen heb met de motor om scherp te stellen in de lens heb zitten maar die zijn net even te duur voor mij als beginnende hobby fotograaf.
misschien moet ik meer kennis opbouwen met de instellingen van het toestel voor dat ik over een lens etc ga beginnen
ja idd, dat is de beercan lens.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:13 schreef staaltje het volgende:
Check http://www.dyxum.com/lenses/
Die 70-210 is waarschijnlijk de befaamde 'beercan'
In dat geval houd je beter die 70-210. Die f4 betekent dat hij lichtsterker is (minder licht nodig heeft) dan de f4.5-5.5 van de 75-300. Jouw onscherpte komt waarschijnlijk niet door je focus-motor, maar doordat je lens te lang 'open' staat voor een foto. Met een lichtsterkere lens heb je een kortere sluitertijd en minder zgh 'motion-blur'.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:17 schreef NLjordi het volgende:
[..]
heb de sluitertijden van deze foto:quote:Op donderdag 12 september 2013 15:44 schreef kanovinnie het volgende:
70-210f/4. Wat zijn je sluitertijden? Want het kan ook zijn dat je niet snel genoeg focust.
Oke, bedankt voor de tipquote:Op donderdag 12 september 2013 16:29 schreef kanovinnie het volgende:
Komt door je sluitertijd, die zal je naar minimaal 1/200 moeten zetten.
Of 2e gordijn flitsenquote:Op donderdag 12 september 2013 16:29 schreef kanovinnie het volgende:
Komt door je sluitertijd, die zal je naar minimaal 1/200 moeten zetten.
Ik zou sowieso vanaf statief schietenquote:Op donderdag 12 september 2013 16:27 schreef NLjordi het volgende:
[..]
heb de sluitertijden van deze foto:
[ afbeelding ]
f waarde: f/ 4.5
belichting: 1/13
iso-snelheid: 1600
max lensopening: 4.34
Idd, het dode punt als er gedraaid wordt timenquote:Op donderdag 12 september 2013 17:11 schreef staaltje het volgende:
En wat ook helpt is natuurlijk kunnen dansenAls je weet wanneer een koppel even stil zal staan of relatief weinig zal bewegen in een figuur kan je dat gebruiken om een foto-moment te timen.
Helaas, een danser beweegt van links naar rechts, over het midden en staat nooit op dezelfde plaats. Statief is daarom niet mogelijk om mee te fotograferen. Want je moet dan altijd je statief verplaatsenquote:Op donderdag 12 september 2013 17:10 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik zou sowieso vanaf statief schieten
F op 7 als publiek ook scherp moet zijn of anders meer inzoomen zodat je de dansers hebt
sluitertijd kan laag maar dan moet je op 2e gordijn flitsen. Dan bewaar je en sfeerlicht en heb je je dansers scherp
Anders omhoog tussen de 80 en 200, gewoon proberen
Dat scheelt, ik dans zelf ook redelijk niveau dus weet dan wat ze doenquote:Op donderdag 12 september 2013 17:11 schreef SunChaser het volgende:
[quote]Op donderdag 12 september 2013 17:11 schreef staaltje het volgende:
En wat ook helpt is natuurlijk kunnen dansenAls je weet wanneer een koppel even stil zal staan of relatief weinig zal bewegen in een figuur kan je dat gebruiken om een foto-moment te timen.
Geen flitser, naja alleen een stnadaard flitser op de camera. Is misschien handig om aan te schaffen dus ben wel rond aan het kijken hiervoor.quote:
Je hebt toch een ingebouwde flitser?quote:Op donderdag 12 september 2013 17:24 schreef NLjordi het volgende:
Geen flitser. Is misschien handig om aan te schaffen dus ben wel rond aan het kijken hiervoor.
dat bedacht ik me ook toen ik op invoeren drukte.quote:Op donderdag 12 september 2013 17:25 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je hebt toch een ingebouwde flitser?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |