Het wisselen van rijbaan is een bijzondere verrichting waarbij alle overige verkeer voorgaat.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:04 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat.
Als de rechterbaan naar de linkerbaan komt, moeten ze toch echt het verkeer op de linkerbaan voorrang verlenen. Afsnijden is een overtreding.
Afdrukken, in groot lettertype, en aan de conflictzijde op je zijraam plakken.quote:Artikel 54 van RVV1990:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Hoe is de stoplicht verwarrend?quote:Op donderdag 12 september 2013 14:01 schreef CarolineC het volgende:
Maar ik snap het nu, thanks. Alleen het stoplicht vind ik verwarrend
En uiteraard moet degene die van rijbaan wisselt gewoon voorrang verlenen aan het verkeer dat zich al op die rijbaan bevindt.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:16 schreef ElPollo het volgende:
Overigens mag je bij het nemen van de bocht gewoon van baan wisselen, immers is er geen markering die dat verbiedt, maar ik kan me voorstellen dat dat erg verwarrend werkt.
Zo klinkt het inderdaad...quote:Op donderdag 12 september 2013 14:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
gezien haar vraag en dat ze t antwoord daarop niet eens wist, denk ik dat zij degene is die mensen snijdt...
Ik sla linksaf en wil op de rechterrijbaan uitkomen klinkt vrij logisch als je niet beseft dat degene die rechts naast je staat óók linksaf mag.
Dat idee heb ik ook, maar ik ben bereid TS het voordeel van de twijfel te geven.quote:
Uiteraard, maar als hij rechts uitgekomen is, wat vrij snel is, mag hij natuurlijk wel linksaf slaan.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:03 schreef padlarf het volgende:
[..]
Onzin, rechts moet gewoon rechts uitkomen.
Ja, maar daarbij mag hij andere weggebruikers niet hinderen/snijden.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:19 schreef L3IPO het volgende:
Uiteraard, maar als hij rechts uitgekomen is, wat vrij snel is, mag hij natuurlijk wel linksaf slaan.
dat pakje boter was een vooroordeel idd, dat jij zou snijden was een aanname. Het klinkt nl een stuk logischer dat jij naar rechts gaat omdat jij denkt dat je de enige bent die daar mag rijden dan dat de ander naar links gaat en jou snijdt omdat die duidelijk wél weet dat er twee banen naast elkaar zijn die linksaf slaan.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:19 schreef CarolineC het volgende:
Leuke vooroordelen wel, dat ik een Alto heb, mensen afsnij en mijn rijbewijs bij een pakje boter heb gekregen. Rij in een Saab en heb mijn rijbewijs in 1x gehaald in Rotterdam, dus dat zal wel meevallen![]()
Er is inderdaad geen wegmarkering in de bocht, ik rij langs de lijnen van de baan links van mij, de rechterbaan heeft die lijnen niet. Ik vind dat zij mijn baan niet op mogen.
Ze mogen je baan wel op, er is geen doorgetrokken lijn in of na de bocht, kortom mensen mogen van baan wisselen. Echter is het wisselen van een baan een bijzondere verrichting en moet je als wisselaar dus voorrang verlenen aan mensen die al op die baan zitten.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:19 schreef CarolineC het volgende:
Leuke vooroordelen wel, dat ik een Alto heb, mensen afsnij en mijn rijbewijs bij een pakje boter heb gekregen. Rij in een Saab en heb mijn rijbewijs in 1x gehaald in Rotterdam, dus dat zal wel meevallen![]()
Er is inderdaad geen wegmarkering in de bocht, ik rij langs de lijnen van de baan links van mij, de rechterbaan heeft die lijnen niet. Ik vind dat zij mijn baan niet op mogen.
Ah, op die manier. Ik dacht dat je tijdens het maken van de bocht bedoelde.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:19 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Uiteraard, maar als hij rechts uitgekomen is, wat vrij snel is, mag hij natuurlijk wel linksaf slaan.
Moet eerlijk bekennen dat ik die pijlen tijdens het rijden niet heb gezien zo dicht bij de stopstreep omdat er vaak auto's op staan. Ik dacht dat die bij de stopstreep een pijl voor rechtdoor was.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:22 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat pakje boter was een vooroordeel idd, dat jij zou snijden was een aanname. Het klinkt nl een stuk logischer dat jij naar rechts gaat omdat jij denkt dat je de enige bent die daar mag rijden dan dat de ander naar links gaat en jou snijdt omdat die duidelijk wél weet dat er twee banen naast elkaar zijn die linksaf slaan.
En sorry, maar ik vind het écht erg dom dat jij, met zo'n duidelijk pijlen op de weg, denkt dat ze daar niet linksaf mogen
Er is geen verkeersregel die het wisselen van baan in een bocht verbiedt.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:23 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Ik dacht dat je tijdens het maken van de bocht bedoelde.
dat kan ik me dan nog voorstellen, maar toen je dat plaatje maakte net, heb je t óók niet gezienquote:Op donderdag 12 september 2013 14:24 schreef CarolineC het volgende:
[..]
Moet eerlijk bekennen dat ik die pijlen tijdens het rijden niet heb gezien zo dicht bij de stopstreep omdat er vaak auto's op staan. Ik dacht dat die bij de stopstreep een pijl voor rechtdoor was.
Jawelquote:
Wel als er iemand naast zit.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:24 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Er is geen verkeersregel die het wisselen van baan in een bocht verbiedt.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:30 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Tuurlijk, die heeft voorrang, maar de handeling an sich is niet verboden.
Linkje hiervan op Google Maps?quote:Op donderdag 12 september 2013 14:19 schreef CarolineC het volgende:
quote:Op donderdag 12 september 2013 14:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Gewoon de N3/A16 opzoeken
https://maps.google.com/m(...)Netherlands&t=h&z=19
Teken eens hoe het volgens jou moet, zoals ik heb gedaan hierboven.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:03 schreef CarolineC het volgende:
In principe verandert deze informatie niets aan hoe ik rijd, namelijk defensief en constant kijken of niemand me afsnijdt. Iedereen in mijn omgeving vindt deze kruising trouwens vreselijk
Ik ben het helemaal eens met hoe jij het hebt getekend.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
Teken eens hoe het volgens jou moet, zoals ik heb gedaan hierboven.
Even vertaald naar jouw situatie:quote:Op donderdag 12 september 2013 15:23 schreef CarolineC het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal eens met hoe jij het hebt getekend.
Ik twijfelde alleen eerst of rechts rechtdoor moest en niet linksaf mocht. Maar dit klopt geloof ik
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |