abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131032214
Deel 2.

OP:

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 17:06 schreef thespaceman1 het volgende:
Dit hoor je vaak mensen (zowel sommige westerlingen zelf, als mensen van andere culturen) zeggen wanneer je roept dat culturen als die van Rusland verwerpelijk zijn op bepaalde aspecten.
Natuurlijk moeten we niet doen alsof 'onze' cultuur in alles perfect is. Zeker als je Amerika meetelt als westerse cultuur.

Echter op b.v. het punt van mensenrechten is het gewoon terecht dat je zegt dat ons standpunt ten opzichte van o.a. Rusland 'superieur' is. Er is nergens bewezen dat vrouwen dommer zijn dan mannen. Vrouwen hebben gemiddeld geen lager IQ dan mannen en kunnen daarom b.v. even goed meedenken en praten over wie er regeren moet. En homoparen voeden hun kinderen even succesvol op als heteroparen. Het is dus ook nergens bewezen dat homo's ook maar ergens minderwaardig zijn.

Als Poetin of een of andere maffe imam dus roept dat vrouwen of homo's minder rechten moeten hebben, ligt de bewijslast om aan te tonen dat ze ergens minder goed in zijn dus bij hun. Lukt dat niet, dan zitten ze dus fout en zijn ze hypocriet in hun opvatting.

Ik snap niet dat er mensen zijn die doen of streven naar gelijke mensenrechten slechts een cultureel gebonden norm van 'het westen' is. Het is eigenlijk niet eens een norm, want objectief gezien is er niet eens een basis om te beweren dat b.v. homo's geen kinderen zouden mogen accepteren en hetero's wel. Dat 'wij' iedereen gelijk behandelen is dus niet eens een norm maar juist een objectieve benadering. Je moet het omdraaien: waarom zou je mensen NIET gelijk behandelen, zolang er geen bewijs is dat ze in bepaalde dingen slechter of minder zijn?

Wat dit betreft mogen wij als het westen zijnde ons dus superieur voelen. Mensen mee eens, of hebben jullie hier andere ideeën over?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 11 september 2013 @ 03:14:27 #2
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_131049393
Superieur voelen betreft dit mag best... daar halen we het vertrouwen vandaan om anderen proberen te overtuigen.
Anders wordt het als we onze superioriteitsgevoel zo uitspelen, dat de ander het idee heeft dat ze als minderwaardig worden gezien door ons.

Op dat moment kun je geen gelijkwaardige discussie meer aangaan. En dan kun je ook niets meer veranderen... en dan kun je met al jouw superioriteitsgevoel nog roepen wat je wilt, maar dan heb je je zelf zo bloot gegeven, dat je aan de zijlijn komt te staan.

Dus hoe superieur je je ook voelt... gedraag je nooit zo. Geef de tegenstander (bedenk altijd dat de tegenstander nooit jouw vijand is, wanneer deze een discussie wil aangaan) de ruimte om zijn argumenten te noemen en ook om deze te verdedigen.
En laat je nooit laatdunkend uit over de anderen, maar overtuig hem/haar van jouw argumenten. Of laat hem of haar minimaal twijfelen... Je hoeft in een discussie geen duidelijke winnaar te hebben... soms is iemand aan het twijfelen brengen al genoeg... dan zoekt dit persoon daarna wel zijn eigen weg!
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_131057746
Ik vind de titel nog steeds storend. Alsof de niet-westerlingen zich niet superieur zouden voelen.
Conscience do cost.
  woensdag 11 september 2013 @ 16:49:20 #4
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_131063624
Moeilijk; want waar lees je aan af of een cultuur superieur is (uberhaupt kán zijn?)
Cultuur is zo iets groots; er zijn zoveel factoren....
Zo vind ik de manier waarop men in bijv. de Islamitische cultuur omgaat met moordenaars en verkrachters beter dan de manier waarop men er in t westen mee omgaat om t maar even populair te zeggen.
Maar op religieus / persoonlijk gebied zou ik niet in zo'n fascistische cultuur willen wonen.... :{w

Hoe de mensen daar dan weer met elkaar omgaan -op straat zeg maar- is imho wel weer 'beter' dan in t westen; socialer.

Dus ja; wat maakt een cultuur superieur?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_131084021
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 13:55 schreef ems. het volgende:
Ik vind de titel nog steeds storend. Alsof de niet-westerlingen zich niet superieur zouden voelen.
Als je goed leest, acht het Westen hun cultuur, dus niet zijn eigen cultuur maar de cultuur van anderen, superieur.
Dat is het verwijt van diverse mensen: dat het westen via cultuurrelativisme buigt voor de islam (en andere culturen/geloven.)

Dus de titel is storend, want we weten niet goed wat er mee bedoeld wordt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131084032
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:49 schreef Descendent het volgende:
Moeilijk; want waar lees je aan af of een cultuur superieur is (uberhaupt kán zijn?)
Cultuur is zo iets groots; er zijn zoveel factoren....
Zo vind ik de manier waarop men in bijv. de Islamitische cultuur omgaat met moordenaars en verkrachters beter dan de manier waarop men er in t westen mee omgaat om t maar even populair te zeggen.
Maar op religieus / persoonlijk gebied zou ik niet in zo'n fascistische cultuur willen wonen.... :{w

Hoe de mensen daar dan weer met elkaar omgaan -op straat zeg maar- is imho wel weer 'beter' dan in t westen; socialer.

Dus ja; wat maakt een cultuur superieur?
Het verschil dat je maakt is heel goed, al ben ik het met details niet eens.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131226350
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:16 schreef Molurus het volgende:

Wat dit betreft mogen wij als het westen zijnde ons dus superieur voelen. Mensen mee eens, of hebben jullie hier andere ideeën over?
Superieur? Nee dat zeker niet. Daarvoor heeft het Westen historisch gezien te veel zwarte bladzijden. Maar 'beter', tsja eigenlijk wel. Ik weet immers niks van miljoenen Westerse vluchtelingen die op zoek zijn naar een betere toekomst in Derde-Wereldlanden. Maar dat plak ik dus achter de definitie van 'beter' economische redenen.

Iedere samenleving waar ze van mening zijn dat sommige groepen mensen niet gelijk zijn aan de rest van de mensen, tsja die kan je wel inferieur noemen, hoewel het dan lijkt alsof je niks van zulke samenlevingen zou kunnen leren. Maar Het Westen mag zijn cultuur wel beter vinden dan zulke culturen. De vraag is dus, hoe ga je er mee om? En Het Westen ging er ooit zo slecht mee om (slavernij) dat zijn cultuur dus absoluut niet beter of superieur was.
pi_131226543
Ik denk dan ook niet dat je superioriteit moet meten aan de hand van ethische kwesties in deze.

Of nouja, eigenlijk wel. Aangezien 'superieur' an sich al eigenlijk een mening is. Het is maar net hoe je het wilt bekijken.
Conscience do cost.
pi_131227944
Verwijzing naar artikel dat misschien interessant is voor hier:

Can non-Europeans think?
What happens with thinkers who operate outside the European philosophical 'pedigree'?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_131228762
Dit is altijd zo lastig! Maar ik denk niet dat superieur het juiste woord is, ondanks het feit dat ik zelf erg blij ben met mijn westerse opvoeding.

Ik denk dat ik het het makkelijkste uit kan leggen, hoe ik erin sta, met een nogal controversieel voorbeeld.

Enkele maanden geleden is er hier in London koelbloedig een soldaat vermoord, midden op straat, door een boze moslim. Nu kan en wil ik geen enkele moord goedpraten: niet van deze meneer, niet van een boze scheidende vader, niet van een hongerlijdende ziel. Niet, nooit, niemand. Maar deze dader wist nog zijn betoog te geven, waarom hij dit deed.
Hij was het namelijk zat dat wij, het Westen, zijn land maar binnen bleven komen met onze regels. Onze normen en waarden, en de mensen daar oplegden wat er gebeuren moest, en 'nee' werd niet geaccepteerd.

En dát, dát kon ik volledig begrijpen. Zijn actie niet, zijn boosheid wel.
Sharia hier in het Westen? In Nederland? In het VK? Nee, wie denken ze wel niet dat ze zijn? Ze zijn hier in het Westen, ze hebben zich maar aan te passen. Willen ze dat niet? Dan gaan ze toch lekker terug?

Maar 'terug' is het Westen net zo hard bezig om alles wat anders is uit te roeien. De hypocrisie, de grootheidswaanzin, alles. Alles wat anders is kan niet meer, en mag nergens meer. Het Westen heeft bepaald dat haar norm waarheid is, en alle internationale organisaties hebben zich daar naar te schikken het als leidraad te gebruiken. En dat klopt niet. Gewoon niet.
Ja doei.
pi_131228924
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 08:42 schreef Aether het volgende:

Can non-Europeans think?
What happens with thinkers who operate outside the European philosophical 'pedigree'?
Geweldig artikel!
Ja doei.
pi_131267803
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 09:34 schreef motorbloempje het volgende:
Dit is altijd zo lastig! Maar ik denk niet dat superieur het juiste woord is, ondanks het feit dat ik zelf erg blij ben met mijn westerse opvoeding.

Ik denk dat ik het het makkelijkste uit kan leggen, hoe ik erin sta, met een nogal controversieel voorbeeld.

Enkele maanden geleden is er hier in London koelbloedig een soldaat vermoord, midden op straat, door een boze moslim. Nu kan en wil ik geen enkele moord goedpraten: niet van deze meneer, niet van een boze scheidende vader, niet van een hongerlijdende ziel. Niet, nooit, niemand. Maar deze dader wist nog zijn betoog te geven, waarom hij dit deed.
Hij was het namelijk zat dat wij, het Westen, zijn land maar binnen bleven komen met onze regels. Onze normen en waarden, en de mensen daar oplegden wat er gebeuren moest, en 'nee' werd niet geaccepteerd.

Sharia hier in het Westen? In Nederland? In het VK? Nee, wie denken ze wel niet dat ze zijn? Ze zijn hier in het Westen, ze hebben zich maar aan te passen. Willen ze dat niet? Dan gaan ze toch lekker terug?

Maar 'terug' is het Westen net zo hard bezig om alles wat anders is uit te roeien. De hypocrisie, de grootheidswaanzin, alles. Alles wat anders is kan niet meer, en mag nergens meer. Het Westen heeft bepaald dat haar norm waarheid is, en alle internationale organisaties hebben zich daar naar te schikken het als leidraad te gebruiken. En dat klopt niet. Gewoon niet.
In Londen? Hoe zat dat ook alweer met de plundering en vernieling van hele Londense wijken?
Beschaving? Waar dan?
Of de Parijse banlieues?
pi_131267967
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 08:42 schreef Aether het volgende:

Can non-Europeans think?
Of course non-Europeans can not think.
Only Indo-Europeans can think.
Because of their languages, not because of their origin. For I am not a racist.
pi_131268072
Het gaat niet eens noodzakelijkerwijs om de uitgesproken, bewuste superioriteit, maar wat imo een veel grotere rol speelt is een westerse bias, waar veel (de meeste) mensen zich naar mijn mening niet of nauwelijks van bewust zijn. Iedereen is biased uiteraard, dat is niet voorbehouden aan enkel Westerlingen.
All meanings, we know, depend on the key of interpretation. (George Eliot)
pi_131268226
quote:

Dat is iets wat je altijd zult houden. Ik keur het niet goed, maar dit is niet typisch westers. Elke dominante cultuur of religie zou het zelfde doen, want op die manier heb je meer macht. Iedereen overtuigen dat jouw visie het beste is en alle tegenstanders uitschakelen. Op die manier is ook het christendom in Nederland gekomen.

Verder den ik dat westerlingen hun cultuur superieur vinden, omdat iedereen hier als gelijkwaardig wordt behandeld, ongeacht je geslacht of geaardheid. Het zal misschien door mijn westerse opvoeding komen, maar ik kan me niet voorstellen dat vrouwen en homo's het wel prima vinden dat ze als minderwaardig worden gezien. De enige groep die het wel prima vind is de groep die niet gediscrimineerd wordt.

De vraag alleen is of je met culturen die laks hebben aan mensenrechten moet bemoeien. Je zou zeggen van niet, want dat zijn hun eigen zaken. En het is niet zo dat westerse landen vanaf het begin aan gelijkwaardigheid deden, dus het is hypocriet om andere culturen daarop te wijzen. Aan de andere kant hebben we geleerd om op te komen voor de zwakken. Als je buurman of buurvrouw mishandeld wordt denk je ook niet :" Dat is hun manier van leven, dus ik bemoei me er niet mee."

Ik vind het daarom lastig, omdat je het eigenlijk nooit goed kan doen.
signatuurloos
pi_131271569
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 01:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

In Londen? Hoe zat dat ook alweer met de plundering en vernieling van hele Londense wijken?
Beschaving? Waar dan?
Of de Parijse banlieues?
Wat wil je hier mee zeggen?
Ja doei.
pi_131302987
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 10:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Wat wil je hier mee zeggen?
Bij nader inzien ben ik over de banlieues (hoe schrijf je dat ook weer??) niet meer zo zeker.
Maar de plunderingen in Londen, waren dat niet gewoon autochtone Londenaren?
En laatst bij een benzineschaarste in de VSvA moesten er ook politieagenten aan te pas komen om rellen te voorkomen.
Wat ik wil zeggen is, dat onze cultuur en beschaving maar een heel, heel dun laagje is.
Kijk maar op internet of gewoon in het verkeer. Niks beschaving, laat staan hogere beschaving.
pi_131303112
Mee eens, maar ik snapte vooral niet of je daarmee mijn post probeerde te ontkrachten en/of verkeerd begrepen had ofzo?
Ja doei.
pi_131303722
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 00:45 schreef motorbloempje het volgende:
Mee eens, maar ik snapte vooral niet of je daarmee mijn post probeerde te ontkrachten en/of verkeerd begrepen had ofzo?
Ik geloof niet dat onze cultuur superieur is aan welke cultuur dan ook.
Wel ben ik blij hier te leven en ik vind dat we het heel goed geregeld hebben. Zelfs met de regering die we hebben.

Maar superieur? Dus ik denk dat we het goed eens zijn.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:07:38 #20
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_131844693
quote:

Volgens mij was het iemand uit Afrika en ging zijn boosheid over Afganistan. Dat kan dus niet zijn land zijn. Het ging hier om iemand die gek is gemaakt door islamistische propaganda en/of die van zichzelf al gek is. Geen relatie met het onderwerp van deze topic.
Het zijn niet 'wij, het Westen' dat landen 'blijft binnenkomen met onze regels' etc. Wat een bullshit. Kolonialisme is een ver verleden. Het zijn die landen zelf waarin een strijd plaatsvindt tussen moderne (let op, niet Westerse) waarden aan de ene kant en traditionele waarden aan de andere kant.
Het Westen raakt daarbij politiek en militair betrokken, omdat de wereld een global village is.

Ik dacht dat deze topic met overeenstemming was afgesloten maar het gaat gewoon door in een soort schemertopic met off-topic geemmer. Lees mijn laatste bijdragen in de afgesloten topic en kom met een on-topic respons. Anders ga ik mezelf herhalen, en dat mag niet van Roxio.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_131844888
Niet veel off-topic aan mijn post anders.

En kolonialisme een ver verleden? Ja, imperialisme echter niet. En ja, er is een verschil tussen kolonialisme en imperialisme. Kolonialisme is een imperialistische aangelegenheid, maar imperialistische acties zijn niet altijd koloniaal.

Lees anders "Culture and Imperialism" van Edward Said eens door.

quote:
Said argues that, although the "age of empire" largely ended after World War II, when most colonies gained independence, imperialism continues to exert considerable cultural influence in the present. To be aware of this fact, it is necessary, according to Said, to look at how colonialists and imperialists employed "culture" to control distant land and peoples.
Ja doei.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 15:36:08 #22
339669 JerryWesterby
pi_131845608
Ook dat is verleden tijd hoor. Er zijn geen 'imperialisten' die 'verre landen en volkeren' besturen bladiebla. In die landen zelf is een evolutie en revolutie van waarden aan de gang die leidt naar steeds betere waarden. Dat die waarden in Europa eerder ontdekt zijn is niet relevant. Dat had ook ergens anders kunnen gebeuren.

De titel van dit topic is dus ook off-topic. Er kan beter een nieuw topic gestart worden met de titel: Er zijn universele waarden en de mensheid komt daar stapje voor stapje achter, net zoals wetenschappelijke theorieen over het universum stapje voor stapje steeds betere verklaringen worden van hoe de wereld werkelijk in elkaar zit.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 04-10-2013 15:49:29 ]
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_131846135
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 15:36 schreef JerryWesterby het volgende:
Ook dat is verleden tijd hoor. Er zijn geen 'imperialisten' die 'verre landen en volkeren' besturen bladiebla. In die landen zelf is een evolutie en revolutie van waarden aan de gang die leidt naar steeds betere waarden. Dat die waarden in Europa eerder 'ontdekt' zijn is niet relevant. Dat had ook ergens anders kunnen gebeuren.

De titel van dit topic is dus ook off-topic. Er kan beter een nieuw topic gestart worden met de titel: Er zijn universele waarden en de mensheid komt daar stapje voor stapje achter, net zoals wetenschappelijke theorieen over het universum stapje voor stapje steeds betere verklaringen worden van hoe de wereld werkelijk in elkaar zit.
Dat is een mening/hypothese, geen feit, en onderstreept enkel de huidige titel van deze reeks, m.i.
Ja doei.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 16:00:16 #24
339669 JerryWesterby
pi_131846416
Heb je mijn bijdragen in de vorige topic nou gelezen of niet? Daarin heb ik betoogd waarom ik denk dat er universele waarden zijn. Ga daar nu eens op in, anders heeft deze discussie geen zin.

Ik zal het in deze topic voor de duidelijkheid nog wel een keer gaan formuleren (ondanks Rococo), maar heb daar nu geen tijd voor.
pi_131846571
Ja, en het blijft jouw mening/visie, geen feit. Net als dat mijn mening geen vaststaand feit is, maar mijn mening/visie.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')