abonnement Unibet Coolblue
pi_131314195
Yo,

Hoe kun je aantonen dat lim p->0 van (a/p)-(2+a)/(p^2)+(4/p^5)-2 naar infinity gaat?
Intuitief kun je het al zien, aangezien 4/p^5 het snelst naar oneindig gaat en dus sterker is dan -(2+a)/(p^2). ik moet het echter ook formeel aantonen?

iemand advies?
  woensdag 18 september 2013 @ 15:11:19 #202
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131314749
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:41 schreef CapnIzzy het volgende:
y=√(√(x)-2)

Domain is [4,∞)

Inverse geeft x=(y2+2)2

Range is dan toch (-∞,∞)? Het goede antwoord is blijkbaar [0,∞)

Voor y kan je toch elk getal invullen in de inverse?
Ook loop ik vast omtrent de inverse vinden van y = (x+1)/(x-2)

Ik kom tot
y(x-2)=x+1
yx-2y=x+1

Maar dit zal het niet zijn?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131315143
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:11 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Ook loop ik vast omtrent de inverse vinden van y = (x+1)/(x-2)

Ik kom tot
y(x-2)=x+1
yx-2y=x+1

Maar dit zal het niet zijn?
Zet alles met x aan een kant en de rest aan de andere kant.

Dan moet je wel zien dat je x buiten de haakjes kan halen.
  woensdag 18 september 2013 @ 15:26:58 #204
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131315224
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:24 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]
Zet alles met x aan een kant en de rest aan de andere kant.
:o
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  woensdag 18 september 2013 @ 15:27:57 #205
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131315252
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:24 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Zet alles met x aan een kant en de rest aan de andere kant.

Dan moet je wel zien dat je x buiten de haakjes kan halen.
Ik had hem al, thanks. Weet je misschien de vraag die ik gequote had?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131315278
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:27 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Ik had hem al, thanks. Weet je misschien de vraag die ik gequote had?
Een wortel van een element x is per definitie groter dan 0.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131315297
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:26 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

:o
Nou zet alles met eens aan een kant en de rest aan de andere kant.

Laat eens zien of je dat kan...
  woensdag 18 september 2013 @ 15:30:06 #208
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131315309
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:28 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Een wortel van een element x is per definitie groter dan 0.
Dank
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131315342
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:30 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Dank
In dit geval alleen de vierkantswortel. Niet voor bijv. een derdemachtswortels voor de azijnpissers.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  woensdag 18 september 2013 @ 15:31:58 #210
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131315361
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:31 schreef Amoeba het volgende:

[..]

In dit geval alleen de vierkantswortel. Niet voor bijv. een derdemachtswortels voor de azijnpissers.
Maar ook groter en gelijk aan 0 dan?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131316472
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:31 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Maar ook groter en gelijk aan 0 dan?
Jaja, natuurlijk. Mijn fout. Het bereik van de vierkantswortel van x is inderdaad groter of gelijk aan 0.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131317235
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:41 schreef CapnIzzy het volgende:
y=√(√(x)-2)

Domain is [4,∞)

Inverse geeft x=(y2+2)2

Range is dan toch (-∞,∞)? Het goede antwoord is blijkbaar [0,∞)

Voor y kan je toch elk getal invullen in de inverse?
Nee, want het rechterlid kan geen negatieve waarden aannemen vanwege al die kwadraten. Kijk maar:

y=√(√(x)-2)

inverteren (a.k.a. x en y verwisselen) geeft

x=√(√(y)-2)

x2 = (√(y)-2)

x2 + 2 = √(y)

(x2+2)2 = y

[ Bericht 6% gewijzigd door VanishedEntity op 18-09-2013 16:46:19 ]
pi_131317648
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:49 schreef mathematica013 het volgende:
Yo,

Hoe kun je aantonen dat lim p->0 van (a/p)-(2+a)/(p^2)+(4/p^5)-2 naar infinity gaat?
Intuitief kun je het al zien, aangezien 4/p^5 het snelst naar oneindig gaat en dus sterker is dan -(2+a)/(p^2). ik moet het echter ook formeel aantonen?

iemand advies?
Bedoel je
\lim _{p_\rightarrow_0}  \frac{a}{p} -\frac{2+a}{p^2} + \frac{4}{p^5} - 2
?

[ Bericht 0% gewijzigd door VanishedEntity op 18-09-2013 17:18:52 ]
pi_131318197
Range (bereik) zijn waarden die de functie aan kan nemen voor y. Domain (domein) zijn waarden die je voor x invult. Geen idee (6 vwo) wat het nut van die inverse in dit verhaaltje is, maar als je kijkt naar de functie zie je dat het in principe om een wortel gaat, en wortels altijd een positief getal opleveren. Ik weet niet precies waarom je de inverse bepaalt (kijken wat je kan invullen in de inverse? Geen idee), maar wortel trekken en kwadrateren zijn alleen elkaars inverse voor positieve getallen. (-2^2=4, maar wortel(4)=/=-2)

Heb je je best gedaan om een antwoord te typen, blijkt er een volgende pagina te zijn met de antwoorden. Oeps...
  woensdag 18 september 2013 @ 17:07:37 #215
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131318582
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:40 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Bedoel je
\lim _{x_\rightarrow_0}  \frac{a}{p} -\frac{2+a}{p^2} + \frac{4}{p^5} - 2
?
Ik zie nergens een x staan
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  woensdag 18 september 2013 @ 17:08:32 #216
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131318613
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:56 schreef Aardappeltaart het volgende:
Range (bereik) zijn waarden die de functie aan kan nemen voor y. Domain (domein) zijn waarden die je voor x invult. Geen idee (6 vwo) wat het nut van die inverse in dit verhaaltje is, maar als je kijkt naar de functie zie je dat het in principe om een wortel gaat, en wortels altijd een positief getal opleveren. Ik weet niet precies waarom je de inverse bepaalt (kijken wat je kan invullen in de inverse? Geen idee), maar wortel trekken en kwadrateren zijn alleen elkaars inverse voor positieve getallen. (-2^2=4, maar wortel(4)=/=-2)

Heb je je best gedaan om een antwoord te typen, blijkt er een volgende pagina te zijn met de antwoorden. Oeps...
Wat is je punt nu, in je verhaaltje?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  woensdag 18 september 2013 @ 17:10:51 #217
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131318683
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:26 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Nee, want het rechterlid kan geen negatieve waarden aannemen vanwege al die kwadraten. Kijk maar:

y=√(√(x)-2)

inverteren (a.k.a. x en y verwisselen) geeft

x=√(√(y)-2)

x2 = (√(y)-2)

x2 + 2 = √(y)

(x2+2)2 = y
Of je leest eerst even
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131318688
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:08 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Wat is je punt nu, in je verhaaltje?
Duidelijk maken dat wortels een positief getal opleveren en het niet altijd als inverse kwadrateren heeft, waarna ik erachter kwam dat dat al 42x eerder gezegd was, omdat er nog een pagina bijgekomen was.
pi_131318698
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:07 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Ik zie nergens een x staan
Je zeurt nu een beetje. Iemand die keurig TeX gebruikt maakt een schoonheidsfoutje terwijl je zelf vrij slordige unicode gebruikt zonder de mogelijkheden tot opmaak die FOK! biedt zoals superscript of subscript.

Je moet ervoor zorgen dat je de functie f(p) zo omschrijft dat je niet meer door nul gaat delen als je de limiet neemt.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  woensdag 18 september 2013 @ 17:12:23 #220
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131318713
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:11 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Je zeurt nu een beetje. Iemand die keurig TeX gebruikt maakt een schoonheidsfoutje terwijl je zelf vrij slordige unicode gebruikt zonder de mogelijkheden tot opmaak die FOK! biedt zoals superscript of subscript.

Je moet ervoor zorgen dat je de functie f(p) zo omschrijft dat je niet meer door nul gaat delen als je de limiet neemt.
Rustig aan hè
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  woensdag 18 september 2013 @ 17:16:08 #221
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131318802
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:11 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Duidelijk maken dat wortels een positief getal opleveren en het niet altijd als inverse kwadrateren heeft, waarna ik erachter kwam dat dat al 42x eerder gezegd was, omdat er nog een pagina bijgekomen was.
En ik bepaal de inverse zodat je makkelijk kan zien wat de range is van zo'n functie, domein kan je gelijk aflezen vanuit de originele functie. De originele functie heeft dus wortels, dus dan heeft de range sowieso geen negatieve getallen. Dat heb ik geleerd van Amoeba :P
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131319084
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:10 schreef CapnIzzy het volgende:
Of je leest eerst even
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:16 schreef CapnIzzy het volgende:
En ik bepaal de inverse zodat je makkelijk kan zien wat de range is van zo'n functie, domein kan je gelijk aflezen vanuit de originele functie. De originele functie heeft dus wortels, dus dan heeft de range sowieso geen negatieve getallen. Dat heb ik geleerd van Amoeba :P
Schatteke, dat ís de procedure voor het bepalen van een inverse: In de oorspronkelijke functie x en y omwisselen en daarna y uitdrukken als (in dat geval) functie van x. Trouwens, voor het bepalen van het bereik van de oorspronkelijke functie heb je diens inverse niet eens nodig.
  woensdag 18 september 2013 @ 17:31:00 #223
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131319187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:27 schreef VanishedEntity het volgende:
Schatteke, dat ís de procedure voor het bepalen van een inverse: In de oorspronkelijke functie x en y omwisselen en daarna y uitdrukken als (in dat geval) functie van x. Trouwens, voor het bepalen van het bereik van de oorspronkelijke functie heb je diens inverse niet eens nodig.
Sorry hoor, maar :') Je geeft antwoord op een vraag die niet eens gesteld wordt
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131319781
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:12 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Rustig aan hè
Misschien moet je zelf even tot bezinning komen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131319804
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:31 schreef CapnIzzy het volgende:
Sorry hoor, maar :') Je geeft antwoord op een vraag die niet eens gesteld wordt
Mss toch maar eerst beter leren lezen dan. Je vraagt zelf naar het bereik van je oorspronkelijke functie en geeft aan dat je dat geprobeerd hebt door de inverse te berekenen.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:41 schreef CapnIzzy het volgende:
y=√(√(x)-2)

Domain is [4,∞)

Inverse geeft x=(y2+2)2

Range is dan toch (-∞,∞)? Het goede antwoord is blijkbaar [0,∞)

Voor y kan je toch elk getal invullen in de inverse?

dikgedrukte door mij...

Los van het feit dat je inverse fout is (je had x en y omgewisseld) en mijn afleiding daarvan en verdere argumenten in post #212 domweg negeert, zie je ook over het hoofd dat je het bereik van de oorspronkelijke functie in dit geval kunt bepalen door de elementaire eigenschappen van vierkantswortelfuncties in ℜ te beschouwen. De radicant moet nl. 0 of groter zijn en de radicaal kan dan elke waarde in ℜ+ aannemen, indien je je beperkt tot de positieve wortel. Wat een vereiste is als je aan de nr.1 voorwaarde voor eigenschappen van functies wilt voldoen; nl. dat elke waarde van het origineel (de x-waarde) correspondeert met 1 bijbehorende unieke waarde voor het beeld (de y-waarde).

[ Bericht 2% gewijzigd door VanishedEntity op 18-09-2013 18:06:39 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')