Stuur ze een rekening van 1600 euro per foto voor het gebruik van jouw fotosquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:36 schreef Nora.. het volgende:
Er zijn door mij gemaakte foto's gebruikt in een televisieprogramma (RTL4) en in een krant (Trouw). Op tv waren meerdere foto's secondenlang in beeld, in de krant stond slechts een klein plaatje. Ik neem aan dat dit niet zomaar mag. Er stond in elk geval geen naamsvermelding bij, vind ik niet zo netjes.
Is er iets wat ik kan doen?
1600 euro per gebruikte fotoquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:38 schreef Nora.. het volgende:
Dat doe ik met liefde, maar ik ben dan wel benieuwd naar een realistisch bedrag?
10.000 incl. rechtszaak.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:38 schreef Nora.. het volgende:
Dat doe ik met liefde, maar ik ben dan wel benieuwd naar een realistisch bedrag?
Ik zou even de oplage van de Trouw opzoeken. Aangezien je foto duizenden malen afgedrukt is zonder toestemming of enige vorm van inlichting is het basicly diefstal. Daar kan je volgens mij wel een redelijk dikke vergoeding voor krijgen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:36 schreef Nora.. het volgende:
Er zijn door mij gemaakte foto's gebruikt in een televisieprogramma (RTL4) en in een krant (Trouw). Op tv waren meerdere foto's secondenlang in beeld, in de krant stond slechts een klein plaatje. Ik neem aan dat dit niet zomaar mag. Er stond in elk geval geen naamsvermelding bij, vind ik niet zo netjes.
Is er iets wat ik kan doen?
Hoog inzetten, je kan altijd nog onderhandelen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Stuur ze een rekening van 1600 euro per foto voor het gebruik van jouw fotos
ze zullen sowieso gaan piepen, en dan nog een keer gaan piepen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Hoog inzetten, je kan altijd nog onderhandelen.
Dan nog heb je recht op betalingquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:42 schreef Lienekien het volgende:
En als Trouw nou rectificeert en alsnog de naam van de maker vermeldt?
Pff we willen cash zien natuurlijk!quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:42 schreef Lienekien het volgende:
Zullen ze nog steeds moeten dokken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:42 schreef Lienekien het volgende:
Ligt eraan in hoeverre de foto een 'citaat' was.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:42 schreef Lienekien het volgende:
Gedrukt is één, publiceren is twee en daar komen ze niet zomaar weg zonder dat TS een paar doezoes gaat pakken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:42 schreef Lienekien het volgende:
Ja, maar natuurlijk geen 1600 euro zoals jij steeds zegt. Hier heb je wat indicatie'squote:Op dinsdag 10 september 2013 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan nog heb je recht op betaling
Wat houdt dat precies in?quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ligt eraan in hoeverre de foto een 'citaat' was.
How to get rechtszaak.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Rekening sturen
Herinnering sturen
Aanmaning sturen
Beslag laten leggen
Geen discussie aangaan
Poep, jij mag zelf je tarieven bepalenquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:44 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ja, maar natuurlijk geen 1600 euro zoals jij steeds zegt. Hier heb je wat indicatie's
http://www.fotografenfede(...)/TarievenSFA2012.pdf
Nee, dat maakt niet uitquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:46 schreef Nora.. het volgende:
@ Sandyman: dank! Handig.
Bij Trouw zou ik inderdaad een rectificatie verwachten, maar bij RTL gaat dat denk ik niet op. Bovendien waren daar meerdere foto's schermvullend in beeld, dus dat gaat wat verder.
Maakt het overigens uit hoe zij aan de foto's zijn gekomen?
Dat mag, maar is niet realistisch en zal altijd door een rechter van tafel geveegd worden in het kader van niet marktconform. Zij hebben een fout gemaakt (of konden misschien de fotograaf niet opsporen) en kunnen dat recht zetten. Als jij dan een miljoen euro eist zal een rechter ook zeggen dat het niet redelijk is en zal eerder van een tarief uit gaan uit de lijst die ik je net heb laten zien. Je doet je naam eer aan, hulde.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poep, jij mag zelf je tarieven bepalen
Ik eis geen miljoen, ik vraag 1600 euroquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:51 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dat mag, maar is niet realistisch en zal altijd door een rechter van tafel geveegd worden in het kader van niet marktconform. Zij hebben een fout gemaakt (of konden misschien de fotograaf niet opsporen) en kunnen dat recht zetten. Als jij dan een miljoen euro eist zal een rechter ook zeggen dat het niet redelijk is en zal eerder van een tarief uit gaan uit de lijst die ik je net heb laten zien. Je doet je naam eer aan, hulde.
En zoals je ziet, is dat teveel. Staat ik geen verhouding tot waar het voor gebruikt is.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik eis geen miljoen, ik vraag 1600 euro
heb je ze zelf gestuurd?quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:54 schreef Nora.. het volgende:
Zij hebben zeker de fotograaf kunnen opsporen, zij hebben de foto's gekregen met mijn naam erbij en er werd expliciet vermeld dat de naam geplaatst moest worden. Niet zo netjes dus.
Nou, ik ga eens uitzoeken wat ik kan vragen.
Oplage trouw 91.000 (wiki), kleine foto heb je het over (8x10?) = 103 euro. Daarnaast je foto op tv, geen idee wat dat op zou moeten leveren, maar misschien ook zoiets, al denk ik wel dat je dan redelijk hoog inzet.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:59 schreef Nora.. het volgende:
Mocht hier een fotograaf voorbij komen: advies voor een realistisch bedrag is welkom
hoe komt men aan de foto?quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:59 schreef Nora.. het volgende:
Nee, ik heb de foto's niet zelf opgestuurd.
Jonge teef, die telly en kranten maken zoveel doekoe die 1600 is een lachertje sjap.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:58 schreef Sandyman het volgende:
[..]
En zoals je ziet, is dat teveel. Staat ik geen verhouding tot waar het voor gebruikt is.
Al bijna volwassen?quote:
Maar ben je nu op zoek naar een rectificatie met je naam of naar geld?quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:22 schreef Nora.. het volgende:
Ik heb ze aan iemand gegeven die de foto's nodig had voor een specifiek interview. Bij dit interview zou mijn naam bij de foto's vermeld worden. Toen meerdere mensen de persoon wilden interviewen vroegen deze ook om foto's. Deze foto's werden denk ik door dezelfde persoon toegestuurd (ik kan dit nog nalopen), maar wel met verzoek om naamsvermelding.
Daar gaat het niet om dat mediabedrijven geld verdienen. Een dienst die geleverd wordt (een foto in dit geval) wordt niet ineens duurder omdat een bedrijf winst maakt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:23 schreef Floxcie het volgende:
[..]
NEE, 1600 te veel vinden voor mediabedrijven, ook al is het in verhouding.
Maar de persoon waar jij je foto aan gegeven hebt mocht je foto verspreiden als je naam er maar onder stond, of begrijp ik het dan verkeerd?quote:
heb je hier toestemming voor gegeven? voor deze verspreiding?quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:22 schreef Nora.. het volgende:
Ik heb ze aan iemand gegeven die de foto's nodig had voor een specifiek interview. Bij dit interview zou mijn naam bij de foto's vermeld worden. Toen meerdere mensen de persoon wilden interviewen vroegen deze ook om foto's. Deze foto's werden denk ik door dezelfde persoon toegestuurd (ik kan dit nog nalopen), maar wel met verzoek om naamsvermelding.
Belachelijk. Het gaat niet alleen om de waarde van de foto, de geleverde dienst, maar ook hoe derden er commercieel gebruik van maken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om dat mediabedrijven geld verdienen. Een dienst die geleverd wordt (een foto in dit geval) wordt niet ineens duurder omdat een bedrijf winst maakt.
Er zijn in Nederland geen vastgestelde prijzen, jij mag zelf bepalen wat jouw prijs isquote:Op dinsdag 10 september 2013 16:51 schreef Nora.. het volgende:
Luxuria, het is een oude versie, hier is de nieuwe: http://www.fotografenfede(...)TarievenSFA-2013.pdf
amusements programma's: ¤ 231
oplage tot: 100.000 ¤ 93
Geen 1600,- dus PietverdrietAlhoewel het met 5 foto's wel aantikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |