abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130975660
Goeienavond allen,

Graag even een mening hierover. Onlangs viel mij op dat bij voornamelijk donkere beelden (bij DVD en zelfs ook BluRay films) de kleurovergangen behoorlijk blokkerig zijn. Vreemd, aangezien BluRay toch Full HD is ? Na een hoop zoeken in de eindeloze functie-menu's kwam ik het knopje "Vloeiende gradatie" tegen. Deze stond uit, en zodra ik het aan zette (op "hoog"), was het "blokkerige" zo goed als verdwenen en kreeg ik bij deze donkere beelden een mooi glad beeld. Is iemand anders dit ook opgevallen? Ik kon mijn vinger er al niet op plaatsen... Waarom is de beeldkwaliteit van donkere beelden op BluRay toch zo slecht? Of ligt het aan mijn tv, HDMI-kabel o.i.d.? Ik heb een Sony Bravia 3D-tv; type: KDL-46HX92x, BluRay-speler type: BDP-S480.

Twee foto's om te laten zien; eerste afbeelding (helikopter 's-nachts) zonder vloeiende gradatie, en onderste afbeelding MET vloeiende gradatie. De sluitertijd van de camera was wat langer, dus het is op de foto nóg gedetailleerder te zien. Ik hoor het wel.

maandag 9 september 2013 @ 01:57:11 #2
381517 Zapata
held op sokken
pi_130975933
uit nieuwsgierigheid; de knop Vloeiende gradatie zit op je blu-ray speler?
pi_130976048
Nee, in één van de menu's van de tv
pi_130976182
In de compressie die voor veel videoformaten (waarschijnlijk ook voor bluray, maar dat weet ik niet zeker) gaan ze er vanuit dat donkere beelden minder goed zichtbaar zijn en daarom doen ze daar meer compressie op (== minder detail, maar kleinere videobestanden). Wellicht compenseert de vloeiende gradatie dat.
Snelle reisplanner voor Desktop & Mobiel: RPLN.nl
WebHawk WebHawk WebHawk WebHawk WebHawk
pi_130976219
Hmm wat vreemd eigenlijk... Want (nu ik er op ben gaan letten) is het bij Dvd's ook, als je goed oplet bij donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld beelden die een fade-out naar zwart beeld krijgen, ondergaande zon, etc. Dit fenomeen bij dvd en bluray (zoals op foto hierboven) ligt dus niet aan mijn apparatuur, kabels of instellingen?
pi_130976233
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 02:25 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Hmm wat vreemd eigenlijk... Want (nu ik er op ben gaan letten) is het bij Dvd's ook, als je goed oplet bij donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld beelden die een fade-out naar zwart beeld krijgen, ondergaande zon, etc. Dit fenomeen bij dvd en bluray (zoals op foto hierboven) ligt dus niet aan mijn apparatuur, kabels of instellingen?
Als het overal hetzelfde effect is, zou ik het in je TV zoeken. Maar als je een setting hebt om het weg te halen zie ik het probleem niet? :+
pi_130976260
Het is niet overal persé hetzelfde effect. Bij de ene donkere scene iets anders als bij de andere donkere scene. Heb het nu op verschillende schermen bekeken, en het zit 'm blijkbaar in de films zelf. Hoe hoger, overigens, het contrast van je scherm staat, hoe beter je het kan zien.
pi_130976267
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 02:30 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Het is niet overal persé hetzelfde effect. Bij de ene donkere scene iets anders als bij de andere donkere scene. Heb het nu op verschillende schermen bekeken, en het zit 'm blijkbaar in de films zelf. Hoe hoger, overigens, het contrast van je scherm staat, hoe beter je het kan zien.
Dat is zeker waar, maar dan kom je gewoon bij de grens van het in het beeld opgenomen detailniveau.
pi_130976280
Inderdaad. Als je een dergelijke donkere scene zoals ik met die afbeelding als voorbeeld gaf, bijvoorbeeld op Pauze zet (op een LCD scherm) en je loopt eens heen en weer langs je scherm, zie je ook lichtintensiteit-veranderingen en zijn die kleuroverlappingen ook duidelijk te zien.
pi_130978114
dat verloop van een kleur naar een andere kleur heet als ik mij niet vergis colour banding:
http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding
pi_130980056
Wat ik daar zie, is een verkeerd gekalibreerde televisie. Met name helderheid zal wel erg hoog staan.

Zet de televisie eens op beeldmodus "film" in plaats van op "levendig".
pi_130980718
welk type hdmi kabel gebruik je?
wel een hdmi highspeed kabel?
dit is de hdmi kabel met de snelste doorvoer, hoewel er binnenkort een nieuwer type bij komt.
HDMI 2 dacht ik.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 9 september 2013 @ 13:32:28 #13
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_130983913
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2013 10:56 schreef Dimens het volgende:
Wat ik daar zie, is een verkeerd gekalibreerde televisie. Met name helderheid zal wel erg hoog staan.

Zet de televisie eens op beeldmodus "film" in plaats van op "levendig".
Dit dus.

Daarnaast is het een LCD en die doen het qua zwart sowieso slecht.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_130984375
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
welk type hdmi kabel gebruik je?
wel een hdmi highspeed kabel?
dit is de hdmi kabel met de snelste doorvoer, hoewel er binnenkort een nieuwer type bij komt.
HDMI 2 dacht ik.
Ik krijg bijna de behoefte om je in je gezicht te slaan. Maar je vertelt nog nét niet dat duurdere gold-plated HDMI-kabels beter zijn, dus ik hou mijn handjes nog even thuis.
Anyhow, voor de beeldkwaliteit van BluRay (in 2D dan) heeft het type HDMI-kabel geen invloed, daar HDMI 1.0 al de volledige beeldkwaliteit van een schijf over kan brengen. (En als dat niet zo was, zou het beeld zwart moeten blijven; met HDMI moet het óf goed werken, óf niet werken) :P
pi_130984854
die highspeed kabels heb je ook al voor +/- 10 euro en misschien nog goedkoper bij een 1 of andere action winkel :)

ik denk dat überhaupt de oudere versies niet of nauwelijks meer te koop zijn, want ja wat moet je met iets verouderd in de winkel als iedereen toch die nieuwere haalt :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_130984937
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 14:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
die highspeed kabels heb je ook al voor +/- 10 euro en misschien nog goedkoper bij een 1 of andere action winkel :)

ik denk dat überhaupt de oudere versies niet of nauwelijks meer te koop zijn, want ja wat moet je met iets verouderd in de winkel als iedereen toch die nieuwere haalt :)
Die HDMI is absoluut niet de oorzaak.
  maandag 9 september 2013 @ 14:18:06 #17
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_130985273
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
HDMI 2 dacht ik.
HDMI 2 werkt met dezelfde kabels.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_130987613
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 02:25 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Hmm wat vreemd eigenlijk... Want (nu ik er op ben gaan letten) is het bij DVD's ook, als je goed oplet bij donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld beelden die een fade-out naar zwart beeld krijgen, ondergaande zon, etc. Dit fenomeen bij DVD en Blu-ray (zoals op foto hierboven) ligt dus niet aan mijn apparatuur, kabels of instellingen?
Ik denk dat het wél aan je apparatuur of instellingen ligt. Colour banding zou niet zichtbaar mogen zijn, het zijn artefacten in de weergave. Vraag: heb je dit ook bij ontvangst van (analoge of digitale) televisie op hetzelfde toestel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 09-09-2013 15:31:16 ]
pi_131010829
Dank voor alle bruikbare opmerkingen. Ik heb bepaalde scenes op andere schermen (en spelers) getest, en deze vertonen dezelfde "colour banding". Mijn contrast staat echter wel op 90 (van 100), wat inderdaad behoorlijk hoog is, en zo bepaalde ongelijkheden wel erg benadrukt.

Verder lijkt het me inderdaad sterk dat het aan de apparatuur / HDMI-kabels ligt.

Als ik van ingang verander met mijn afstandsbediening, en naar ingang "HDMI 1" ga (waar de BR-speler op staat aangesloten), verschijnt er kort bovenin het beeld "1080p 12 bit"... moet dit geen 24-bit zijn ? En zo ja, hoe kan ik dat veranderen?
pi_131011199
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:26 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik denk dat het wél aan je apparatuur of instellingen ligt. Colour banding zou niet zichtbaar mogen zijn, het zijn artefacten in de weergave. Vraag: heb je dit ook bij ontvangst van (analoge of digitale) televisie op hetzelfde toestel?
Ik heb analoge televisie, en daarbij is het me nog niet opgevallen, heb het ook nog niet bestudeerd moet ik zeggen.

Het is niet continu te zien. En totaal niet bij lichte kleuren en scenes. Alleen bij behoorlijk donkere scenes kan je het zien (ook niet altijd). Bij sommige fade-to-black is er niets te zien. Ik begin steeds meer te denken dat het gewoon aan het beeldmateriaal zelf ligt.
pi_131011274
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:27 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:

[..]

Ik heb analoge televisie, en daarbij is het me nog niet opgevallen, heb het ook nog niet bestudeerd moet ik zeggen.

Het is niet continu te zien. En totaal niet bij lichte kleuren en scenes. Alleen bij behoorlijk donkere scenes kan je het zien (ook niet altijd). Bij sommige fade-to-black is er niets te zien. Ik begin steeds meer te denken dat het gewoon aan het beeldmateriaal zelf ligt.
Ik denk het niet, het zou ook aan je Blu-ray speler kunnen liggen als het met televisie ontvangst niet optreedt.
pi_131011311
En hoe kan ik dat controleren, denk je?
pi_131011416
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:13 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Als ik van ingang verander met mijn afstandsbediening, en naar ingang "HDMI 1" ga (waar de BR-speler op staat aangesloten), verschijnt er kort bovenin het beeld "1080p 12 bit"... moet dit geen 24-bit zijn ? En zo ja, hoe kan ik dat veranderen?
Ga naar de instellingen van je Blu-Ray speler en zet "HDMI-uitvoer met diepe kleuren" eens uit.
pi_131011622
Heb ik gedaan, maar zie geen verschil. Zijn er nog andere mogelijke functies?
pi_131011691
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:13 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Dank voor alle bruikbare opmerkingen. Ik heb bepaalde scenes op andere schermen (en spelers) getest, en deze vertonen dezelfde "colour banding". Mijn contrast staat echter wel op 90 (van 100), wat inderdaad behoorlijk hoog is, en zo bepaalde ongelijkheden wel erg benadrukt.
Dat is al helemaal niet goed. Zet die TV om te beginnen eens op Cinema mode of hoe dat ook heet bij jouw toestel en zet ook de achtergrondverlichting van het scherm eens wat lager. En: schakel alle zogenaamde beeldverbeteraars uit. Houd er rekening mee dat bij de meeste moderne TV's de instellingen apart per ingang worden bijgehouden en opgeslagen.
quote:
Verder lijkt het me inderdaad sterk dat het aan de apparatuur / HDMI-kabels ligt.
Mij niet. Met goede apparatuur en correcte instellingen mag je geen storende artefacten zien. Is dat toch zo, dan is er iets niet in orde.
quote:
Lees jij wel eens handleidingen van apparatuur die je zelf bezit? Zo nee, waarom niet, en zo ja, waarom steek je er dan niets van op?

Er wordt normaal gebruik gemaakt van 8 bits per kleurkanaal. Daar kunnen dan door de speler door interpolatie 10 of 12 bits of zelfs 16 bits per kleurkanaal van worden gemaakt. Kijk eens wat er gebeurt als je deze instelling in de speler verandert. En ja, dit staat in de handleiding van de speler.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')