Als het overal hetzelfde effect is, zou ik het in je TV zoeken. Maar als je een setting hebt om het weg te halen zie ik het probleem niet?quote:Op maandag 9 september 2013 02:25 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Hmm wat vreemd eigenlijk... Want (nu ik er op ben gaan letten) is het bij Dvd's ook, als je goed oplet bij donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld beelden die een fade-out naar zwart beeld krijgen, ondergaande zon, etc. Dit fenomeen bij dvd en bluray (zoals op foto hierboven) ligt dus niet aan mijn apparatuur, kabels of instellingen?
Dat is zeker waar, maar dan kom je gewoon bij de grens van het in het beeld opgenomen detailniveau.quote:Op maandag 9 september 2013 02:30 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Het is niet overal persé hetzelfde effect. Bij de ene donkere scene iets anders als bij de andere donkere scene. Heb het nu op verschillende schermen bekeken, en het zit 'm blijkbaar in de films zelf. Hoe hoger, overigens, het contrast van je scherm staat, hoe beter je het kan zien.
Dit dus.quote:Op maandag 9 september 2013 10:56 schreef Dimens het volgende:
Wat ik daar zie, is een verkeerd gekalibreerde televisie. Met name helderheid zal wel erg hoog staan.
Zet de televisie eens op beeldmodus "film" in plaats van op "levendig".
Ik krijg bijna de behoefte om je in je gezicht te slaan. Maar je vertelt nog nét niet dat duurdere gold-plated HDMI-kabels beter zijn, dus ik hou mijn handjes nog even thuis.quote:Op maandag 9 september 2013 11:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
welk type hdmi kabel gebruik je?
wel een hdmi highspeed kabel?
dit is de hdmi kabel met de snelste doorvoer, hoewel er binnenkort een nieuwer type bij komt.
HDMI 2 dacht ik.
Die HDMI is absoluut niet de oorzaak.quote:Op maandag 9 september 2013 14:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
die highspeed kabels heb je ook al voor +/- 10 euro en misschien nog goedkoper bij een 1 of andere action winkel
ik denk dat überhaupt de oudere versies niet of nauwelijks meer te koop zijn, want ja wat moet je met iets verouderd in de winkel als iedereen toch die nieuwere haalt
HDMI 2 werkt met dezelfde kabels.quote:Op maandag 9 september 2013 11:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
dit is de hdmi kabel met de snelste doorvoer, hoewel er binnenkort een nieuwer type bij komt.
HDMI 2 dacht ik.
Ik denk dat het wél aan je apparatuur of instellingen ligt. Colour banding zou niet zichtbaar mogen zijn, het zijn artefacten in de weergave. Vraag: heb je dit ook bij ontvangst van (analoge of digitale) televisie op hetzelfde toestel?quote:Op maandag 9 september 2013 02:25 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Hmm wat vreemd eigenlijk... Want (nu ik er op ben gaan letten) is het bij DVD's ook, als je goed oplet bij donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld beelden die een fade-out naar zwart beeld krijgen, ondergaande zon, etc. Dit fenomeen bij DVD en Blu-ray (zoals op foto hierboven) ligt dus niet aan mijn apparatuur, kabels of instellingen?
Ik heb analoge televisie, en daarbij is het me nog niet opgevallen, heb het ook nog niet bestudeerd moet ik zeggen.quote:Op maandag 9 september 2013 15:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk dat het wél aan je apparatuur of instellingen ligt. Colour banding zou niet zichtbaar mogen zijn, het zijn artefacten in de weergave. Vraag: heb je dit ook bij ontvangst van (analoge of digitale) televisie op hetzelfde toestel?
Ik denk het niet, het zou ook aan je Blu-ray speler kunnen liggen als het met televisie ontvangst niet optreedt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:27 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
[..]
Ik heb analoge televisie, en daarbij is het me nog niet opgevallen, heb het ook nog niet bestudeerd moet ik zeggen.
Het is niet continu te zien. En totaal niet bij lichte kleuren en scenes. Alleen bij behoorlijk donkere scenes kan je het zien (ook niet altijd). Bij sommige fade-to-black is er niets te zien. Ik begin steeds meer te denken dat het gewoon aan het beeldmateriaal zelf ligt.
Ga naar de instellingen van je Blu-Ray speler en zet "HDMI-uitvoer met diepe kleuren" eens uit.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:13 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Als ik van ingang verander met mijn afstandsbediening, en naar ingang "HDMI 1" ga (waar de BR-speler op staat aangesloten), verschijnt er kort bovenin het beeld "1080p 12 bit"... moet dit geen 24-bit zijn ? En zo ja, hoe kan ik dat veranderen?
Dat is al helemaal niet goed. Zet die TV om te beginnen eens op Cinema mode of hoe dat ook heet bij jouw toestel en zet ook de achtergrondverlichting van het scherm eens wat lager. En: schakel alle zogenaamde beeldverbeteraars uit. Houd er rekening mee dat bij de meeste moderne TV's de instellingen apart per ingang worden bijgehouden en opgeslagen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:13 schreef ErickjeAmsterdam het volgende:
Dank voor alle bruikbare opmerkingen. Ik heb bepaalde scenes op andere schermen (en spelers) getest, en deze vertonen dezelfde "colour banding". Mijn contrast staat echter wel op 90 (van 100), wat inderdaad behoorlijk hoog is, en zo bepaalde ongelijkheden wel erg benadrukt.
Mij niet. Met goede apparatuur en correcte instellingen mag je geen storende artefacten zien. Is dat toch zo, dan is er iets niet in orde.quote:Verder lijkt het me inderdaad sterk dat het aan de apparatuur / HDMI-kabels ligt.
Lees jij wel eens handleidingen van apparatuur die je zelf bezit? Zo nee, waarom niet, en zo ja, waarom steek je er dan niets van op?quote:Als ik van ingang verander met mijn afstandsbediening, en naar ingang "HDMI 1" ga (waar de BR-speler op staat aangesloten), verschijnt er kort bovenin het beeld "1080p 12 bit"... moet dit geen 24-bit zijn ? En zo ja, hoe kan ik dat veranderen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |