Dit viel me wel op, facebook is echt een hele slechte methode om te zien wie het 'goed' voor elkaar heeft omdat mensen de verhalen opblazen en alleen de leuke dingen posten maar niet de vervelende dingen.quote:Op donderdag 5 september 2013 12:24 schreef Solitudo het volgende:
Als ik mijn Facebook feed check en ik zie hoe andere mensen het leuk voor elkaar hebben voel ik de pijnscheuten naar binnen schieten.
Dank, kan je alleen maar gelijk geven hierin.quote:Op donderdag 5 september 2013 12:49 schreef Lienekien het volgende:
Je hebt waarschijnlijk door je vriendinnetjes weinig goede vriendschappen opgebouwd. En door je vriendinnetjes niet gewend geraakt aan alleen zijn.
Alles is nog niet verloren.
Ga niet verhuizen uit wanhoop, maar omdat het leuk en nieuw en spannend is.
Bedankt dat je meedenkt, dat toont wel een ander perspectief ja.quote:Op donderdag 5 september 2013 12:53 schreef motorbloempje het volgende:
Denk overigens niet alleen aan de echt grote steden; ook daar kun je nog best eenzaam zijn ivm anonimiteit. Natuurlijk moet je om werkgelegenheid denken en dergelijken, maar steden als Den Bosch, Nijmegen, Tilburg, etc. zijn net wat behapbaarder als je het mij vraagt. Althans, ik ben zelf geen echt stedenmens, en woon nu met veel plezier in een klein dorpje zonder enige voorzieningen op een pub en 2 restaurantjes namaar heb het zelf wel altijd naar m'n zin gehad in bijvoorbeeld Nijmegen, waar ik er niet aan zou moeten denken om in A'dam of Utrecht te wonen. Als je zelf wel dolgraag in een grotere stad wilt wonen heb ik niets gezegd
Dit is slechts mijn eigen ding
Je hebt gelijk. Dit zeg ik ook regelmatig tegen mijzelf.quote:Op donderdag 5 september 2013 12:53 schreef PBateman1978 het volgende:
Grow some balls.
Jezelf leren vermaken is een van de belangrijkste dingen die je moet leren in 't leven imo.
Anders ben je altijd afhankelijk van een ander voor je levensgeluk.
Verder ook ophouden met dat jezelf vergelijken met anderen om te kijken ''hoe ver je achterloopt''...
Ten eerste is er geen algemeen regelboek voor het leven waarin staat wat je bereikt moet hebben op welke leeftijd, ten tweede start niemand op exact dezelfde startpositie dus is vergelijken compleet nutteloos.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken of het mogelijk is om een paar weken te reizen, in je eentje.
Als je het idee hebt dat je helemaal vast zit in het leven, dan is het misschien handig om professionele hulp te gaan zoeken.quote:
Klopt. Facebook is alleen maar een van de voorbeelden waarbij ik contstant aan kennissen of vrienden refereer die het in mijn ogen "beter voor elkaar hebben". Ik zal mijn eigen pad moeten verkennen in plaats van gefrustreerd te raken waarom ik niet hetzelfde pad als de ander heb kunnen bewandelen.quote:Op donderdag 5 september 2013 13:44 schreef upnx het volgende:
Stop met het zelfmedelijden en gedraag je als een volwassene. Je kunt je op Facebook met een enkel zinnetje al je vrienden voorbij streven: "voor mij geen Facebook meer, druk druk druk!". Geef jezelf wat te doen, er komen vanzelf mensen kijken.
Bedankt voor je suggesties. Ik heb gelukkig professionele hulp in de vorm van een wekelijks bezoek aan de psycholoog. Die kan het gevoel helaas niet wegnemen, maar probeert wel om mij handvatten te geven om er mee om te gaan. Ik heb erover gedacht om aan zulke groepmeetings deel te nemen maar op dit moment ben ik zo verdrietig/angstig dat ik de behoefte nog niet kan vinden om daar ook daadwerkelijk heen te gaan. Misschien wel iets voor de toekomst.quote:Op donderdag 5 september 2013 16:12 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als je het idee hebt dat je helemaal vast zit in het leven, dan is het misschien handig om professionele hulp te gaan zoeken.
Voor contacten zou je kunnen kijken op websites zoals nmlk.nl en fellas.nl. Daarnaast lopen er hier ook topics over nieuwe contacten opdoen. Als je meer info wilt dan moet je dat maar even zeggen.
Wow. Ik moest je post even een paar keer doorlezen maar je slaat de spijker op z'n kop. Gelukkig heb ik nog wel wat mensen om me heen waarmee ik kan praten, maar helaas smelt het positieve gevoel als sneeuw voor de zon zodra ik weer alleen thuis ben en het malen weer begint. Ik probeer nu voor zover het gaat mijn vrije tijd zoveel mogelijk in te vullen met vrienden, ook al heb ik er soms niet zo heel veel zin in. Ik moet er nu steeds energie in steken om af te spreken terwijl ik dit nooit deed toen ik nog een relatie had. Ik merk ook dat mijn vrienden hun leven er eigenlijk niet op in hebben gericht om met enige regelmaat met mij te hangen. Maargoed, als ik maar niet thuis alleen hoef te zitten. Ik ben altijd gewend geweest om altijd iemand 'tot mijn beschikking' te hebben en het voelt erg beangstigend nu ik eigenlijk voor het eerst echt op mijzelf aangewezen ben. Mijn (nu dus) ex was altijd erg pamperend en verzorgend (ondanks dat we vaak ruzie hadden en er eigenlijk weinig liefde meer was tussen ons) en ik moet zeggen dat ik dat ook heel erg mis. Ineens alles zelf in het huishouden moeten doen kost me 100x zoveel energie dan normaal. Ik probeer vroeger te gaan slapen om de dagen korter te maken. Hoop echt dat ik hier op een of andere manier sterker uit ga komen, want ik voel met de dag de verleiding groter worden om m'n ex op te bellen en te zeggen dat ik het weer wil proberen. Maar ik weet dat dat alleen maar het uitstellen van deze klap zal zijn... zoals je zegt: ik zal het toch allemaal zelf uit moeten zoeken.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:00 schreef Salmannassar het volgende:
Helaas, Solitudo. Met de ervaringen van een ander op dit front kan je niets IMHO. Je zult je eigen recept moeten ontwikkelen net zoals wij allemaal. En ik denk dat verhuizen niets oplost. Je hebt last van verlatingsangst en dat zul je overal hebben. Je heb tekort aandacht gehad en dat wreekt zich nu in een algemeen gevoel van onbehagen. Terwijl je het toch redelijk voor-me-kaar hebt. Maar dat vergelijken daar moet je radicaal mee ophouden, zinloos, en de vergelijking gaat altijd mank. Roeien met de riemen die je op dit moment hebt en eens een serieus gesprek in de spiegel voeren. Kritisch zijn en je wat minder als een slachtoffer zien van omstandigheden waar je geen grip op hebt. Leren het onacceptabele te accepteren is daar een onderdeel van. Met jezelf in dialoog gaan en jezelf de vraag stellen waarom je niet alleen kan zijn i.p.v. hoe je niet alleen kan zijn. En niet verwachten dat je (meteen) het antwoord moet weten want daarvoor zul je diep moeten graven en dat kost tijd , moeite en lef. Het zal wellicht je hele huidige zelfbeeld op zijn kop zetten. Maar daaraan is IMHO niets verloren want zoals het nu gaat is het ook kut. En een goed gesprek met iemand die je écht vertrouwd zou ook geen kwaad kunnen. (Maar laat me raden, die heb je juist niet) Zodat je al die problemen eens van je af kan praten. Je verhaal hier plaatsen is ook een goede stap en wie weet zegt 1 of meerdere van ons iets nuttigs waar je echt wat mee kan maar uiteindelijk zul je het toch zelf uit moeten knobbelen. Ik acht jou daar zeker toe in staat (voor zover ik oordelen kan) maar nou moet je er zelf nog in gaan geloven. Succes!
Hi, Solitudo.quote:Op vrijdag 6 september 2013 09:48 schreef Solitudo het volgende:
[..]
Wow. Ik moest je post even een paar keer doorlezen maar je slaat de spijker op z'n kop. Gelukkig heb ik nog wel wat mensen om me heen waarmee ik kan praten, maar helaas smelt het positieve gevoel als sneeuw voor de zon zodra ik weer alleen thuis ben en het malen weer begint. Ik probeer nu voor zover het gaat mijn vrije tijd zoveel mogelijk in te vullen met vrienden, ook al heb ik er soms niet zo heel veel zin in. Ik moet er nu steeds energie in steken om af te spreken terwijl ik dit nooit deed toen ik nog een relatie had. Ik merk ook dat mijn vrienden hun leven er eigenlijk niet op in hebben gericht om met enige regelmaat met mij te hangen. Maargoed, als ik maar niet thuis alleen hoef te zitten. Ik ben altijd gewend geweest om altijd iemand 'tot mijn beschikking' te hebben en het voelt erg beangstigend nu ik eigenlijk voor het eerst echt op mijzelf aangewezen ben. Mijn (nu dus) ex was altijd erg pamperend en verzorgend (ondanks dat we vaak ruzie hadden en er eigenlijk weinig liefde meer was tussen ons) en ik moet zeggen dat ik dat ook heel erg mis. Ineens alles zelf in het huishouden moeten doen kost me 100x zoveel energie dan normaal. Ik probeer vroeger te gaan slapen om de dagen korter te maken. Hoop echt dat ik hier op een of andere manier sterker uit ga komen, want ik voel met de dag de verleiding groter worden om m'n ex op te bellen en te zeggen dat ik het weer wil proberen. Maar ik weet dat dat alleen maar het uitstellen van deze klap zal zijn... zoals je zegt: ik zal het toch allemaal zelf uit moeten zoeken.
Bedankt voor je oprechte advies. Ik snap inderdaad dat bepaalde symptomen die ik beschrijf je doen denken aan iemand met borderliner, maar ik denk toch dat niet het geval is (zoals je zelf ook al zegt). Ik slik nog geen antidepressiva, in de eerste instantie omdat ik geen biochemische afwijking heb waardoor ik me altijd down voel. De afgelopen jaren heb ik altijd goed/stabiel in m'n vel gezeten omdat ik onderbewust altijd die (sociale) veiligheid had.. Wat ik wel doe is het slikken van Sint Janskruid, een op kruiden gebaseerd kalmeringsmiddel. Ik heb wel het idee dat dit de ergste randjes er afhaalt als het echt even allemaal heel moeilijk gaat. Bedankt voor het meedenken en je betrokkenheid!quote:Op vrijdag 6 september 2013 10:27 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Hi, Solitudo.
Nou, daar doe ik het allemaal voor zal ik maar zeggen.Moet zeggen dat je klachten mij doen denken aan die van borderliners (kan niet zonder relatie, emotioneel hulpeloos en aan de Goden overgeleverd en niet bij machte de regie over het eigen leven te voeren) maar ik noem je beslist geen borderliner, laat dat duidelijk zijn. Het kan b.v. ook een depressie zijn. (ze gaan vaak samen btw)
Wat zijn die zog. handvatten die de psycholoog je geeft? En heeft ie het al over eventuele medicatie gehad? Want je moet toch wat. Zo als het nu gaat kan het niet blijven, dat wordt een vicueuze cirkel. De Mens is een gewoontedier, ongeacht of die gewoontes nou goed of slecht zijn. Maar ik geloof dat jij kan leren hoe je je demonen de baas wordt. Je lijkt me een intelligente kerel dus met de juiste steun komt het wel goed. Kwestie van tijd dunkt me. Je hebt IMHO je 1e stap op het juiste pad gezet. Ga zo door en als je wat dwars zit kan je het hier altijd kwijt. Ik hou de vinger i.i.g. aan de pols.
Groetjes!
Ja dat is inderdaad een pragmatisch stappenplan. Ik zal ook zeker met deze punten aan de slag moeten de komende tijd.. Toen ik een paar jaar geleden op eigen initiatief naar een psycholoog ging kwam de "kille" situatie waarin ik ben opgegroeid wel ter sprake. Ik merkte dat dit me enorm raakte omdat ik wist dat ik wat had gemist in m'n jeugd (emotionele veiligheid/gevoel van steun). Toen de psycholoog na mijn reactie mijn ouders uitnodigde om een keer een gesprek bij te wonen barste ik tijdens het gesprek uit in tranen. M'n moeder reageerde vrij laconiek en vond dat de psycholoog op zoek was naar een zwak punt om een oorzaak voor mijn depressie aan te kunnen wijzen. We hebben het er eigenlijk nooit meer over gehad omdat ik weet dat ze het beiden (oprecht) niet zo ervoeren dat ze er emotioneel nooit voor ons waren. Denk dat het wel een relatie heeft met de angsten die ik vandaag de dag ervaar.quote:Op vrijdag 6 september 2013 11:11 schreef Cockwhale het volgende:
Heb je je ouders wel eens verteld hoe jij je jeugd thuis hebt ervaren in relatie tot hun ouderschap?
Stap 1, lijkt me het delen van je gevoelens met andere mensen die je op dit moment vertrouwd.
Stap 2, kijken naar wat jou specifiek angstig maakt in deze situaties.
Stap 3, leren alleen te kunnen zijn zonder hier meteen allerlei angstige rampscenario's aan te koppelen.
Stap 4, het actief zoeken van nieuwe contacten, niet vanuit paniek, maar vanuit een normale behoefte.
Dank je voor je reactie. Zelf heb ik twee jaar terug ook een halfjaar in het buitenland gestudeerd. Maar omdat ik bang was dat ik daar in een sociaal isolement zou komen besloot ik toen de relatie met deze ex aan te houden zodat ik altijd nog "iemand" back home had. Zeer verkeerde keuze bleek achteraf. Ik had daar een enorm leuk meisje leren kennen wat niks werd omdat ik al een vriendin had (maar dus wel had kunnen worden) en had ook snel vriendcontacten daar, die na verloop van de periode doodbloedden omdat mijn vriendin eigenlijk wilde dat ik minder deel zou nemen aan de sociale activiteiten daar (ze was bang dat ik er vandoor zou gaan met een ander). Heeft ook niet bepaald meegeholpen achteraf, ik had toen al deze keuze moeten maken.quote:Op vrijdag 6 september 2013 11:13 schreef Koral het volgende:
Als ik jou was (en ik kan me wat voorstellen van je situatie. Mijn omgeving is vrij internationaal, en ben zelf ook nogal eens verhuisd waardoor vaste vriendengroep in nabije omgeving nooit van de grond kwam) zou ik een baan zoeken waar je met veel leeftijdgenoten zit.
Je zit toch het grootste deel van je dag op het werk. Mijn ervaring is dat daar vriendschappen uit ontstaan die ook buiten het werk om gaan waardoor je je niet zo snel eenzaam voelt. Je huidige collega's hebben waarschijnlijk toch andere prioriteiten zoals hun gezin of de benodigde rust in het weekend ipv plannen maken om uit te gaan in het weekend.
En als je over het grootste deel van je dag happy bent en goed in je vel zit, is het ook makkelijker om aan andere persoonlijke kwesties te werken!
Wow, je punt werd dus meteen bewezen in dat gesprek. In alle eerlijkheid vind ik het een bijzonder egoïstische en weinig empathische reactie van hun kant. Dus omdat zij het niet zo ervoeren, is het dus niet waar - argument. Ik dacht het in het gesprek ging om jouw gevoelens en ervaringen..quote:Ik merkte dat dit me enorm raakte omdat ik wist dat ik wat had gemist in m'n jeugd (emotionele veiligheid/gevoel van steun). Toen de psycholoog na mijn reactie mijn ouders uitnodigde om een keer een gesprek bij te wonen barste ik tijdens het gesprek uit in tranen. M'n moeder reageerde vrij laconiek en vond dat de psycholoog op zoek was naar een zwak punt om een oorzaak voor mijn depressie aan te kunnen wijzen. We hebben het er eigenlijk nooit meer over gehad omdat ik weet dat ze het beiden (oprecht) niet zo ervoeren dat ze er emotioneel nooit voor ons waren. Denk dat het wel een relatie heeft met de angsten die ik vandaag de dag ervaar.
Tja weetje, het is wel eens vervelend als je gaat verhuizen en je moet een bedrijf inhuren terwijl anderen vrienden hebben die even mee helpen.quote:Vraag richting jou; heb jij nooit (wellicht in mindere mate) ervaren wat ik nu ervaar? Of heb je nooit moeite gehad met het feit dat je niet altijd iemand had om op terug te vallen?
Klopt. Heb het er wel eens met mijn oudere (half)broer/(half)zus over gehad en we zijn het er over eens dat vooral onze moeder altijd erg op zichzelf gericht was. Ze was druk met haar eigen leven en had weinig aandacht voor haar kids. Mijn vader heeft een zacht karakter en liet/laat zich altijd meeslepen en knikt dus altijd ja op wat het ook is dat onze moeder zei/deed. Dit resulteerde er dus ook in dat hij ook eigenlijk altijd "afwezig" was..quote:Op vrijdag 6 september 2013 13:45 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wow, je punt werd dus meteen bewezen in dat gesprek. In alle eerlijkheid vind ik het een bijzonder egoïstische en weinig empathische reactie van hun kant. Dus omdat zij het niet zo ervoeren, is het dus niet waar - argument. Ik dacht het in het gesprek ging om jouw gevoelens en ervaringen..
quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:45 schreef Koral het volgende:
[..]
Tja weetje, het is wel eens vervelend als je gaat verhuizen en je moet een bedrijf inhuren terwijl anderen vrienden hebben die even mee helpen.
Aan de andere kant zijn er bepaalde sociale verplichtingen waar ik ook niet elke keer op zit te wachten. Week in week uit dezelfde koppen zien en spreken is ook niet echt mijn idee van een feestelijk leven.
Ik denk dat ik naast sommige momenten van gemis, de vrijheid om je eigen spreekwoordelijke boontjes te doppen ook wel waardeer.
Als je over een poosje kinderen hebt, krijg je via hun wel weer andere vrienden.
M.i. kun je zonder bepaalde verplichtingen nu nog makkelijk het avontuur zoeken. Zo te horen was je buitenland ervaring nog niet helemaal af. Spijt over je keuze toen hoef je niet te hebben. Als je toen anders had gekozen had je nu waarschijnlijk spijt gehad je relatie te hebben opgegeven? Maar Wat houdt je tegen over de grens het avontuur te zoeken? Huisje, boompje, beestje kan over 5 jaar ook nog wel.
En wat je baan betreft, dan kan je ook op korte termijn proberen te veranderen! Vraag 1: Wat is jou definitie van leven?
Vervolgvraag: hoe ga je dat bewerkstelligen?
Hoi Koral, bedankt voor je toevoeging. Vind het mooi om te lezen hoe nuchter jij met "eenzaamheid" omgaat en dat je eigenlijk zegt dat het ook best aangenaam kan zijn. Ik kan me dit ergens ook wel voorstellen, zal alleen nog wat tijd bij mij kosten voordat ik er ook enigzins zo in sta. Dat het leven verandert zodra je huisje boompje beestje gaat, zal er denk ik inderdaad ook voor zorgen dat je makkelijker (wellicht oppervlakkige) relaties opbouwt met stellen die in dezelfde levensfase verkeren. Maar dat zal voorlopig nog niet het geval zijn voor mijquote:Op vrijdag 6 september 2013 15:00 schreef Koral het volgende:
Trouwens; de relatie tussen mij en mijn ouders heeft ook wel wat deuken opgelopen in mijn jongere jaren (zacht uitgedrukt. Contact is lange tijd verbroken geweest). Wat ik ervan geleerd heb is voor geluk/ happiness niet te veel te verlangen van anderen. Kan t ook niet tegen vallen.
Hoi Salman,quote:Op vrijdag 6 september 2013 17:11 schreef Salmannassar het volgende:
Je moet het vooral bij jezelf zoeken, Sol. Dat is m.i. het juiste pad. Je niet meer in cirkeltjes laten vangen, maar de vanger worden ahw. En wat dacht je trouwens van een kat of hond nemen? Ik woon sinds 3mnd ook voor het eerst alleen en ik ben erg gelukkig met mijn 17jrge. kat. Een andere baan zoeken en vinden heeft trouwens ook zijn risico's en je vervangt alleen maar het ene kringetje met een ander.
(BTW "kinderen krijgen en via hun nieuwe vrienden vinden" Hoe verzin je het, Koral?)
P.S. fredfire@live.nl...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |