abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130811441
Dag iedereen :)

Onze poes is bijna een jaar oud en we willen er heel graag nog een kitten bij nemen. Nu zitten we alleen een beetje met het opvoeden. Bij ons poes (Lilo) hebben we hier bijna de hele kerstvakantie voor gehad. Ze was gelukkig al wel helemaal zindelijk, maar met opvoeden bedoel ik dan ook meer het kattenkwaad alvast een beetje afleren (in de gordijnen hangen, aan de bank krabben, etc). Ik heb al veel rond zitten neuzen en heb een klein poesje in het vizier die op 9 september het nest mag verlaten.

Nu is mijn vraag: is die vrije tijd nodig om de kitten 'op te voeden'. Bij Lilo was dit helemaal niet zo erg nodig, want ze deed het sowieso al niet echt veel. Af en toe wel aan de bank krabben, maar wij hebben een oude bank van oma gekregen en die stof is niet kapot te krijgen! :D verder viel het erg mee met de streken en hoog kunnen ze met 8 weken niet springen, dus daar maak ik me geen zorgen om. Wat is jullie opinie? Ik draai door de week niet echt lange dagen en ben op de maandag zelfs vrij. We zijn van plan haar dan op een vrijdag op te halen en dan hebben we dus de vrijdagavond, het hele weekend en ik alleen de maandag ook nog dus. Ik wil wel even peilen hoe onze poes van een jaar omgaat met de jonge vrucht.

Ze is een binnenkat, maar heeft al verscheidene keren mogen 'spelen' met de twee kittens van de buurjongen. In het begin was het blazen, omdat ze op onbekend terrein was. De afgelopen weken hebben we haar en de kittens op de gang gezet en hebben ze met elkaar gedold. Ook is een van de kittens bij ons in huis geweest en daar had ze geen enkel probleem mee. Het enige waar ze van gediend was, was dat de kitten van haar voerbak wou gaan eten. Maar dat moet geen probleem zijn, een extra voerbakje is zo geregeld.
Zal dit zich ook reflecteren op haar kattenbak? Hiermee bedoel ik, is het een vereiste dat ik een tweede kattenbak aanschaf voor het nieuwe katje?
Ik ben van plan het eerst aan te zien en als onze poes er niet van gediend is, een kattenbak te lenen van de buurjongen. Die heeft er nu een over. Dus ik heb wel al een back-up indien er een gevecht ontstaat ofzo. :P

Wat is jullie mening en eventuele ervaringen?
pi_130811578
Altijd een kattenbak extra aan de hoeveelheid katten die je hebt. Je zóu dus eigenlijk 3 kattenbakken moeten hebben. Maar dat vind ik zelf een beetje onzin. Kijk als je 6 katten hebt en 7 bakken, dan gaat het wel.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_130811722
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:01 schreef Brummetje_ het volgende:
Altijd een kattenbak extra aan de hoeveelheid katten die je hebt. Je zóu dus eigenlijk 3 kattenbakken moeten hebben. Maar dat vind ik zelf een beetje onzin. Kijk als je 6 katten hebt en 7 bakken, dan gaat het wel.
jij vind het onzin maar je kat waarschijnlijk niet (die regel is er niet voor niks). maarja sommige mensen houden katten in zulke kleine huisjes dat het al lastig is om 1 kattenbak kwijt te kunnen.
rikker de flikker
pi_130811768
Met kattenbakken ben je afhankelijk van de katten. Sommige kunnen hem delen, anderen niet. Wij hebben twee voor twee katten waarvan ze maar 1 echt gebruiken, de ander soms een plasje. Maar de een pistte wel eens elders en dat sindsdien opgehouden.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_130811793
2 katten, 2 kattenbakken. Waarvan er eentje meer voor de show is, want die gebruiken ze niet. Mijn poezen delen dus samen 1 bak, en dat zonder problemen.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 4 september 2013 @ 14:19:03 #6
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_130812027
4 katten, 1 (grote) kattenbak maar ze doen hun behoefte voornamelijk buiten ;)
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_130812112
Dankjulliewel voor de tips. Ik ga dus inderdaad eerst gewoon proberen om ze de kattenbak te laten delen. Gaat dat niet goed, dan kan ik tijdelijk een 'kittenbak' lenen van de buurjongen. Zijn kittens zijn er te groot voor en hij weet niet wat hij er momenteel mee moet, dus dat is handig.

Hebben jullie nog meningen over mijn vraag over opvoeden?
Is een weekend genoeg om even te peilen hoe het gaat, of moet ik ermee wachten tot ik een langere tijd vrij heb (vakantie dus).
pi_130812150
De eerste paar dagen zijn volgens mij het belangrijkst, zo heb ik het althans ervaren. Dus goed dat je dan thuis bent, daarna moet het vaak wel lukken (afhankelijk van hoe leuk je eerste kat de nieuwe vindt). Twee kattenbakken raad ik je wel aan! En een extra krabpaal kan ook geen kwaad, of je moet al een heel bouwwerk hebben staan.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130812197
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:22 schreef pipdebeer het volgende:
Dankjulliewel voor de tips. Ik ga dus inderdaad eerst gewoon proberen om ze de kattenbak te laten delen. Gaat dat niet goed, dan kan ik tijdelijk een 'kittenbak' lenen van de buurjongen. Zijn kittens zijn er te groot voor en hij weet niet wat hij er momenteel mee moet, dus dat is handig.

Is een weekend genoeg om even te peilen hoe het gaat, of moet ik ermee wachten tot ik een langere tijd vrij heb (vakantie dus).
Ik denk dat een lang weekend voldoende is, of je moet binnenkort vakantie hebben. Het is tevens het makkelijkst om ze voordat ze 1 jaar zijn te laten wennen aan een nieuwe kat. Dat schijnt het makkelijkst te zijn en het best te gaan.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130812377
Mijn kat gebruikt haar kattenbak (momenteel) niet. Doet alles buiten.

Ik zou wachten tot je wat langer de tijd hebt, dan een ruim weekend om de kat in huis te halen. Bij een vriend van ons duurde het ruim een maand totdat ze elkaar goed gedoogden.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_130812692
Ik zal nooit een maand vrij hebben om voor een nieuwe kat te zorgen.
Naar mijn mening zal ze er niet zoveel problemen mee hebben, aangezien ze andere katten accepteert in haar territorium. Of ze elkaar persoonlijk liggen is de grote vraag.

Een tweede krabpaal lijkt me niet nodig, aangezien onze poes hem nooooooit gebruikt. Echt nooit haha. Ze gebruikt voor ons vloerkleed, en dat is prima. :)

Ik denk dat ik even zal bekijken of het misschien dit weekend al gaat lukken :)
Vrijdag heb ik ook geen lange dag, dus de hele namiddag en avond heb ik sowieso tijd voor haar.
  Redactie Frontpage woensdag 4 september 2013 @ 14:51:50 #12
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_130812970
Alle materiaal verdubbelen, zoals een kattenbak, eet-/drinkbakjes, speeltjes, krabpaal. Uit mijn ervaring kunnen katten zeer kieskeurig zijn en willen ze graag hun eigen ding/plekje. Tevens zou ik een asielkat nemen waarvan al meer karaktereigenschappen duidelijk zijn. Van een kitten moet je nog maar zien hoe hij/zij zich ontwikkeld.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_130847748
Als je een kitten neemt, sowieso zorgen dat je een lang weekend thuis bent! Niet zozeer om iets af te leren, of te observeren hoe ze met elkaar omgaan (al is het ook erg belangrijk om daar in het begin bij te blijven, zeker met een kitten), maar ook zodat het kitten zich aan je kan hechten, daar zijn die eerste paar dagen echt belangrijk voor!
pi_130848118
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:51 schreef JeMoeder het volgende:
Tevens zou ik een asielkat nemen waarvan al meer karaktereigenschappen duidelijk zijn. Van een kitten moet je nog maar zien hoe hij/zij zich ontwikkeld.
Volwassen poes + kitten went veel makkelijker aan elkaar dan volwassen poes + volwassen poes.
Ja, ik generaliseer.
pi_130856205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:22 schreef pipdebeer het volgende:

Waarom niet meteen 2 kattenbakken aanschaffen? 2 kattenbakken voor 2 katten is echt het minimum hoor. Je voorkomt een hoop gezeur door een extra kattenbak aan te schaffen, zeker in het begin.

Verder zou ik zorgen dat je een dag of 3/4 vrij hebt voor het kitten. Dan kan het kitten rustig aan jou en aan zijn omgeving wennen.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 september 2013 @ 08:08:48 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_130873090
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:46 schreef Northside het volgende:

[..]

Volwassen poes + kitten went veel makkelijker aan elkaar dan volwassen poes + volwassen poes.
Dat ligt toch echt aan de katten zelf. Met kittens weet je bijvoorbeeld niet welke karaktereigenschappen die later krijgt. Zo is een kitten van ons uitgegroeid tot de grote anti-held van ons huishouden. De andere kat (leeft inmiddels niet meer helaas) durfde nauwelijks meer binnen te komen en werd om de haverklap aangevallen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_130874518
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 08:08 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat ligt toch echt aan de katten zelf. Met kittens weet je bijvoorbeeld niet welke karaktereigenschappen die later krijgt. Zo is een kitten van ons uitgegroeid tot de grote anti-held van ons huishouden. De andere kat (leeft inmiddels niet meer helaas) durfde nauwelijks meer binnen te komen en werd om de haverklap aangevallen.
Over het algemeen accepteren volwassen katten kittens veel makkelijker, ze snappen meestal wel dat het een kleintje is en zien het minder als een indringer. Maar inderdaad, dat zegt niks over hoe het kitten later gaat zijn! Hier ook zo eentje, als kitten bracht ie rust tussen de 2 volwassen poezen die geen vriendjes zijn, maar toen ie ouder werd... Maar bij hem blijkt maar weer dat kittens vaak makkelijker geaccepteerd worden, opvangkittens heeft ie geen moeite mee en issie vaak erg lief voor, maar een vreemde kat vliegt ie meteen op af.
pi_130878089
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 08:08 schreef JeMoeder het volgende:
Met kittens weet je bijvoorbeeld niet welke karaktereigenschappen die later krijgt.
Dat is een ander probleem.
Ja, ik generaliseer.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 september 2013 @ 12:30:06 #19
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_130878959
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 11:53 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat is een ander probleem.
Niet als je wilt dat katten met elkaar om kunnen gaan.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_130879763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 12:30 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Niet als je wilt dat katten met elkaar om kunnen gaan.
Dat weet je natuurlijk sowieso nooit van te voren.
  vrijdag 6 september 2013 @ 13:09:34 #21
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_130879905
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 09:39 schreef Holyme het volgende:

[..]

Over het algemeen accepteren volwassen katten kittens veel makkelijker, ze snappen meestal wel dat het een kleintje is en zien het minder als een indringer. Maar inderdaad, dat zegt niks over hoe het kitten later gaat zijn! Hier ook zo eentje, als kitten bracht ie rust tussen de 2 volwassen poezen die geen vriendjes zijn, maar toen ie ouder werd... Maar bij hem blijkt maar weer dat kittens vaak makkelijker geaccepteerd worden, opvangkittens heeft ie geen moeite mee en issie vaak erg lief voor, maar een vreemde kat vliegt ie meteen op af.
Nou bij mij niet hoor. Toen ik één van mijn katten als kitten in huis nam heeft deze er veel en vaak van langs gekregen van mijn oudere kat. Klein of niet die ouwe mepte er gewoon op los. Tot op heden zijn het nog steeds geen vrienden trouwens.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_130880030
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:09 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Nou bij mij niet hoor. Toen ik één van mijn katten als kitten in huis nam heeft deze er veel en vaak van langs gekregen van mijn oudere kat. Klein of niet die ouwe mepte er gewoon op los. Tot op heden zijn het nog steeds geen vrienden trouwens.
Daarom zeg ik ook "over het algemeen" en "meestal" :) De middelste hier is ook niet bepaald zachtaardig voor kleine poezelige bolletjes die toevallig voorbij stuiteren :+
pi_130881939
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:14 schreef Holyme het volgende:
Daarom zeg ik ook "over het algemeen" en "meestal" :) De middelste hier is ook niet bepaald zachtaardig voor kleine poezelige bolletjes die toevallig voorbij stuiteren :+
Bij mijn poezen slaan de moedergevoelens gelijk toe. 2 keer een kitten op bezoek gehad, 2 keer was het na een beetje snuffelen gelijk wassen en samen slapen etc.
Ja, ik generaliseer.
pi_130913034
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:10 schreef Oognip het volgende:

[..]

Waarom niet meteen 2 kattenbakken aanschaffen? 2 kattenbakken voor 2 katten is echt het minimum hoor. Je voorkomt een hoop gezeur door een extra kattenbak aan te schaffen, zeker in het begin.

Verder zou ik zorgen dat je een dag of 3/4 vrij hebt voor het kitten. Dan kan het kitten rustig aan jou en aan zijn omgeving wennen.
Omdat ik genoeg huishoudens heb gezien waarin twee katten makkelijk met 1 bak konden.
Daarom wil ik het even aanzien, daar is toch niks mis mee.
pi_130913152
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:14 schreef Northside het volgende:

[..]

Bij mijn poezen slaan de moedergevoelens gelijk toe. 2 keer een kitten op bezoek gehad, 2 keer was het na een beetje snuffelen gelijk wassen en samen slapen etc.
Aah, wat lief :)

Ja, je weet nooit hoe de katten met elkaar om zullen gaan. Op basis van hoe onze kat omgaat met de kitten van de buurjongen, heb ik geconstateerd dat onze poes niet zeer territoriaal is, behalve dus haar voerbakje.
De kitten van de buurjongen is een lompe, wilde knuffelpoes die van stoeien houdt. Op basis daarvan hebben ik en mijn vriend afgelopen donderdag een kitten uitgezocht die heel nieuwsgierig was naar wat er buiten de doos gebeurde (ze zat met haar zusje en broertje in een doosje). Vrijdag mochten ze officieel buiten de doos kijken en de eigenaar is gister dan ook begonnen met het zindelijk maken van de katjes. Over (hopelijk) twee weekjes mag het poesje met ons mee naar huis, mits ze dus zindelijk is.

Ik zal foto's posten als ze hier dan eindelijk is en ik kan ook wel bijhouden hoe het tussen de twee gaat. Altijd leuk om zulke ervaringen te lezen, vooral voor de mensen die een oudere kat hebben en er ook aan zitten te denken om er een kleintje bij te nemen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')