quote:
Op woensdag 4 september 2013 15:32 schreef Ivo1985 het volgende:Overigens vraag ik me af hoe vaak een chauffeur daar daadwerkelijk tijdens het rijden slaapt, ook bij dubbele bemanning zal dat niet heel vaak gebeuren. De chauffeurs moeten namelijk per 30 uur minimaal 9 uur aaneengesloten rusten, waarvan minimaal 8 uur beide chauffeurs tegelijk moeten rusten. In die periode van 30 uur mogen ze beiden ook maximaal 10 uur rijden, waarbij ze tussen het rijden door 2x minimaal 45 minuten pauze moeten houden, namelijk uiterlijk na 4,5 uur aaneengesloten rijden.
Chauffeur 1 kan dus om 20:00 uur beginnen met zijn rust, en mag dan op z'n vroegst om 5 uur de volgende ochtend weer aan het werk. Maar dat mag alleen als chauffeur 2 vóór 21:00 uur de wagen heeft stilgezet en aan z'n rust is begonnen. Rijdt chauffeur 2 door tot 23:00 uur, dan moet chauffeur 1 minimaal rust houden tot de volgende ochtend 7 uur.
Je kan die 30 uur natuurlijk vanaf het moment dat een pendelrit begint gaan rekenen, maar ook bijv. al ervoor rekenen door een chauffeur zoveel uur vrij te geven. Verder rijden pendels vaak 's nachts en wordt er onderweg regelmatig gewisseld. Als jij om 9 uur 's ochtends aan komt in Oostenrijk, heb jij tot ten minste 5 uur om beide te rusten (die gezamenlijke 8 uur). Meeste pendels vertrekken toch vaak na het avondeten, dus in praktijk zal het tussen uitladen van de gasten en inladen een uurtje of 10 tot 12 zitten. In die tijd moet de bus natuurlijk ook nog even van binnen snel schoon gemaakt worden en eventueel tanken, maar verder zal het wel loslopen.
Oostenrijk is zo'n 1100 km, dus zeg dat je er 100 per uur rijdt en totaal 2 uur rust hebt en om 9 uur in de ochtend arriveert, dan ben je tegen de tijd dat je aan de terugreis gaat beginnen, al 24 van je 30 uur verder, waarin ook de minimale rust voor beide chauffeurs gevallen is, plan je dat praktisch, bijv. chauffeur 1 rijdt het eerste stuk op de heenreis en het laatste stuk op de terugreis, dan kom je prima uit met je 30 uur. Ga je dat nog verder oprekken, vroeg vertrekken uit Nederland/vroeg aankomen en laat weer daar vertrekken, van dan zijn er tegen de tijd dat chauffeur 1 voor de tweede keer achter het stuur kruipt, er al 30 uren verstreken. Als je 19:00 vertrekt uit Nederland, is je aankomst in Oostenrijk dus 8:00. Vertrek je om 22:00 uit Oostenrijk, dan ben je sinds chauffeur 1 op de bok stapte, al 27 uur verder. Dan hoeft chauffeur 2 maar 3 uurtjes te rijden waarna chauffeur 1 weer een blok van 30 uur heeft waarin hij er 10 mag rijden.