abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130744652
Hoi,

Mijn moeder belt me net op dat hij de melding heeft harde schijf beschadigd en dat het aangeraden is om een back up te maken.

Gister was er nog niks aan de hand. Mijn nichtje heeft vandaag wel op de computer gezeten maar zegt dat ze alleen the sims en rollercoaster tycoon heeft gedaan.

Wat kan er aan de hand zijn en/of heeft mijn nichtje toch iets gedaan? En hoe moet je dit oplossen???
  maandag 2 september 2013 @ 16:18:38 #2
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_130744663
Ik denk dat je nichtje lid is van de NSA.
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_130744743
Wat heeft het beschadigd zijn van een schijf nou weer te maken met het maken van een backup?

Backups maak je altijd. Als je schijf beschadigd is, is het tijd om een backup terug te zetten.

-edit-
En wat je even moet doen is de SMART status van de schijf uitlezen. Als die in orde is kun je waarschijnlijk af met een check van het filesystem of desnoods een format (hoe dat op windows allemaal het makkelijkst gaat kunnen de windows-jongens hier veel beter uitleggen dan ik). Als die niet in orde is, is het tijd voor een nieuwe harde schijf.
pi_130744825
zolang de computer het nog gewoon doet kun je dus ook het beste nu nog een backup maken van je belangrijke data, anders gaat die verloren als de hardeschijf als nog gaat crashen vandaag of morgen.

en dan zien we hier binnen kort denk ik een topic verschijnen met: hardeschijf kapot hoe belangrijke data terug halen. en daar hebben we er al genoeg van geloof ik.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 2 september 2013 @ 16:26:01 #5
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_130744904
PC geeft geen melding dat een schijf kapot is, deze zou immers niet meer opstarten dan.

Inderdaad even de SMART status uitlezen met;
http://sourceforge.jp/pro(...)alDiskInfo5_6_2.zip/

Programma zet een melding erbij bij wat er eventueel mis zou zijn.
  maandag 2 september 2013 @ 16:29:33 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_130745014
Zo snel mogelijk externe harde schijf er aan hangen (of een USB-drive als ze weinig bestanden heeft), en daar alle persoonlijke bestanden naartoe kopiëren.

Daarna verder troubleshooten. Maak even een notitie van de exacte foutmelding en post deze hier!

Het runnen van een SMART-tooltje kan ook een goed idee zijn. Die leest de gezondheids-status van de schijf uit. Maak een screenshot van de uitvoer.

Maar stel eerst de bestanden veilig voordat je iets doet. De kans bestaat dat de schijf het helemaal begeeft, en dan ben je potentieel alles kwijt wat erop staat. Ik neem aan dat hij het nu nog redelijk/deels doet, dus gebruik die tijd slim. Misschien valt het mee, maar dat weet je nu nog niet.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_130745301
Ze vraagt vanavond de zoon van vrienden van hun, die weet veel van computers. En ik zei ook al als die nou niet kan dan kom ik vanavond wel alle bestanden overzetten op de Externe hardschijf voor de zekerheid.
pi_130745635
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:37 schreef Riann het volgende:
Ze vraagt vanavond de zoon van vrienden van hun, die weet veel van computers. En ik zei ook al als die nou niet kan dan kom ik vanavond wel alle bestanden overzetten op de Externe hardschijf voor de zekerheid.
Ik zou d'r aanraden de computer in de tussentijd uit te zetten. Als ze inderdaad verzuimd heeft backups te maken en de schijf is echt beschadigd (bad blocks), dan kan dat met de seconde erger worden.
  maandag 2 september 2013 @ 21:23:07 #9
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_130757757
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2013 16:47 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik zou d'r aanraden de computer in de tussentijd uit te zetten. Als ze inderdaad verzuimd heeft backups te maken en de schijf is echt beschadigd (bad blocks), dan kan dat met de seconde erger worden.
En dan is uitzetten en opstarten een betere optie?
Frysk bloed tsjoch op!
  maandag 2 september 2013 @ 22:32:01 #10
76108 bluuf
Powershell fan
pi_130761762
Zonder de exacte melding en het moment waarop deze melding tevoorschijn komt blijft het gissen naar wat er aan de hand is.
Als het een SMART melding is bij het opstarten dan is het duidelijk ; het zou echter ook een "fake" (malware) melding kunnen zijn in Windows.
  dinsdag 3 september 2013 @ 11:49:05 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_130772704
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:18 schreef Riann het volgende:
Mijn moeder belt me net op dat hij de melding heeft harde schijf beschadigd en dat het aangeraden is om een back up te maken.
"Hij" is de computer?
quote:
Gister was er nog niks aan de hand. Mijn nichtje heeft vandaag wel op de computer gezeten maar zegt dat ze alleen the sims en rollercoaster tycoon heeft gedaan.
Tja, zo gaat dat hè, het ene moment werkt iets, het andere moment is het stuk.
Vergelijk het met een houten vloer, je kan er duizenden, misschien wel miljoenen keren overheen lopen, maar zonder dat je het door hebt slijt de vloer en zak je er opeens doorheen.
quote:
Wat kan er aan de hand zijn en/of heeft mijn nichtje toch iets gedaan?
Harde schijf is versleten, heeft niets met het handelen van je nichtje te maken. Tenzij ze letterlijk op de computer is gaan zetten en de computer daarbij is omgevallen.
quote:
En hoe moet je dit oplossen???
Bestanden veilig stellen (vergeet de mail niet!)
en een nieuwe schijf in de computer zetten.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')