Bij de dames (waar ik meer van weet dan bij de heren) is dat zeker zo, maar met de kanttekening dat de -48 bij de dames ook maar zeer smal is.
De sterkst bezette klasses bij de dames zijn de -57 en de -63 in mijn ogen. Spijtig te zeggen voor Nederland misschien, maar de -70kg bij de dames is internationaal wat matig. Nederland doet het daarin natuurlijk fantastisch (Polling & Bolder top 4 wereldranglijst). Maar zonder Decosse of Japanse dames die daar ECHTE top zijn blijft er niet veel over (misschien Barbara Matic, nu nog junior, die daar de strijd met Polling aan kan? Op het EK had ze het er niet makkelijk mee). De -78kg is Verkerk een van de weinige dames die aantrekkelijk judo laat zien, met schouderworpen etc. Gekscherend kan je het ook wel de Uchi Mata-klasse noemen. Meer dan eens is zijn gevechten in deze klasse twee dames die met 1 been in de lucht staan te maaien op een zeer onaantrekkelijke en eentonige manier.
De dames +78kg vind ik persoonlijk niks meer met sport te maken hebben. Er is bijvoorbeeld een Oekrainse in die klasse (Kindzerska, deed overigens niet mee op het WK), die laat zichzelf gewoon vallen en houdt de tegenstander vast wat vervolgens een yuko oplevert. Als je als tegenstander wil blijven staan en weerstand biedt aan dit hangende gewicht ben je al je gewrichten niet meer zeker... (Ik weet dat er ook atletische dames zijn in deze klasse, en die steun ik ook van harte maar die komen vaak net te kort.)