Een voormalige goede vriend van me had ook iets vergelijkbaars. Als ik met die gozer om 1900 uur op een terras afsprak kon ik rustig om 2000 van huis vertrekken omdat ik om 2030 een berichtje zou krijgen dat hij er tien minuten later wel zou zijn.
Waarna hij vrolijk om 2115 aan komt kakken. Met altijd allerlei redenen van het hoe en waarom.
En dit was dus echt in zo'n 80% van de keren dat ik met dat figuur afsprak zo. Die man is chronisch niet in staat om zich aan afspraken te houden of op tijd te komen. Het was vervelend als we bier zouden gaan drinken, maar goed, ik kan me ook prima alleen vermaken in een kroeg. Maar ook bij verhuizingen en andere keren dat hij wel gewoon aanwezig moest zijn ging alles pas wanneer hij het wilde of kon.
En dan raakt zo'n figuur wel vrienden kwijt natuurlijk.
Dus dat er iets mankeert bij die kerel uit de OP lijkt me eigenlijk niet heel erg raar. Een soort kruising tussen ADHD en Anti-Sociale Persoonlijkheidstoornis of zo.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.