abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:19:05 #1
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_130669806
quote:
Op hoogbejaarde leeftijd staat oud-SS'er Siert Bruins maandag voor de Duitse rechter. Het 92-jarige 'Beest van Appingedam' wordt vervolgd voor de moord op verzetsman Aldert Klaas Dijkema. Hij is waarschijnlijk de laatste Nederlandse oorlogsmisdadiger die nog gestraft kan worden. De neef van Dijkema is blij. 'Hij moet boeten voor zijn daden, ongeacht zijn leeftijd.'

In mei 2003 liep de speurtocht van het AD naar de Nederlandse oorlogsmisdadigers in Duitsland bijna ten einde. Vier van de zes gewezen SS'ers zijn opgespoord en geconfronteerd met hun daden: Herbertus Bikker, Toon Soetebier, Dirk Hoogendam en Heinrich Boere. De volgende op de lijst is Siert Bruins, de 'Beul van Appingedam'.

Geen spijt
Eenmaal gevonden en voor de eerste keer geconfronteerd, vluchtte Bruins eerst in ontkenningen. 'Ik ben Bruins niet.' Bij een nieuwe confrontatie, 2 weken later, is de woede nauwelijks weg. Wel wil hij iets kwijt.

'Ik heb geen spijt van wat ik in de oorlog gedaan heb, en heb er nooit een seconde wakker van gelegen. Het werd me opgedragen, door mijn meerderen. Het was mijn werk, ik deed mijn plicht, niet meer en niet minder.'

Gruwel
In het Groningse Ten Boer gruwelt Aldert Klaas Veldman (64), neef van terrorist Aldert Klaas Dijkema, ruim 10 jaar later nog van Bruins' opmerkingen. 'Werkelijk onvoorstelbaar, dat er geen woord van berouw af kan. Dat zegt wel iets over zijn fanatisme en gewetenloosheid,' laat hij vandaag weten in het AD.

Veldman is blij dat Bruins zich alsnog moet verantwoorden voor de moord op zijn oom, in de nacht van 21 op 22 september 1944, bij Appingedam. 'Ik wil graag de antwoorden over die laffe daad horen. Samen met een compagnon nam Bruins mijn oom mee, schoot hem in de rug, en dumpte hem als oud vuil. Een beestachtige moord.'

Op aandringen van nazi-jager Simon Wiesenthal werd Bruins in de jaren '80 vervolgd voor de moord op de joodse broers Lazarus en Meijer Sleutelberg in Groningen. Hij ging 5 jaar de cel in wegens medeplichtigheid.

Zwijgen
Begin augustus werd bekend dat Bruins (92) voor en tijdens zijn proces in het Duitse Hagen zal zwijgen als het graf. Dat benadrukte zijn advocaat Klaus-Peter Kniffka in een gesprek met het ANP.

Bruins heeft volgens de strafpleiter al 'te veel' gezegd tegen journalisten van het Duitse actualiteitenprogramma Panorama. Daardoor heeft hij zichzelf onnodig belast, vindt de advocaat.

De rechtbank in het Duitse Hagen behandelt het proces tegen Bruins. De hoogbejaarde oorlogsmisdadiger wordt dan alsnog berecht voor zijn rol bij het doodschieten van terrorist Aldert Klaas Dijkema in de nacht van 21 op 22 september 1944. Hij deed dat toen in de buurt van Appingedam met een inmiddels overleden mededader.

'Het beest van Appingedam'.
Hij is de laatste nog levende en in vrijheid verkerende Nederlandse oorlogsmisdadiger. Bruins staat bekend als 'het beest van Appingedam'.

De al in Nederland veroordeelde oorlogsmisdadiger kan maximaal levenslang krijgen, maar een paar jaar celstraf is dat in de ogen van Kniffka eigenlijk ook: 'vanwege zijn hoge leeftijd en zijn broze gezondheid'.
Bron: AD

Ik vind het goed dat ze de oorlogsmisdadiger hebben getraceerd.
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:34:01 #2
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130670133
'Naast Bruins leeft er nog een Nederlandse nazi-misdadiger'
Naast de 92-jarige Siert Bruins is er nog een levende Nederlander die tijdens de Tweede Wereldoorlog oorlogsmisdaden heeft gepleegd. Efraim Zuroff, hoofd van het Simon Wiesenthal Centrum in Jeruzalem zegt vandaag in Trouw nieuwe informatie te hebben gekregen. (NRC)
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:58:55 #3
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_130670690
Waarom is mijn herschreven bericht gewijzigd?
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
  Admin zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:48:58 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_130671809
Linkdump en rare TT
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')