abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:39:32 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_130651693
Ik wil in ons huis de mechanische ventilatie uitbreiden naar de slaapkamers en tzt ook de woonkamer. Dit betreft alleen mechanische afzuiging. Er is geen mechanische toevoer.

Nu heb ik in een aantal kamers de mogelijkheid om te kiezen of ik de ventilatie hoog of laag uit de kamer laat zuigen. Ik heb wat rond gezocht naar aanbevelingen mbt plaatsing van de openingen, maar er wordt eigenlijk alleen een aanbeveling gedaan voor de debieten. Dit zowel in Nederlandse als Belgische richtlijnen en overheids informatie.

Weet iemand hier meer van dit stukje binnenhuisklimatologie? Wat ik zelf kan verzinnen is:

Voordelen van boven afzuigen:
-Zomers trek je vlotter de warmte uit de kamers

Voordelen van laag afzuigen
-'s Winters trek je de koudste lucht uit de kamers ipv de warmste. Qua stoken is het dus iets efficienter.
-CO2 is een van de zwaardere componenten van lucht en het is het bestanddeel waarvan je lichaam het gevoel krijgt dat het benauwd is. Als je dit het meest efficient wilt verwijderen zou je in principe bij onderaan afzuigen het beste effect hebben.
-Iets lagere aanleg kosten in mijn geval.
  PR/Manusje van alles vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:57:44 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_130652704
Je weet dat het toepassen van mv in elke ruimte zware overkill is he?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_130653470
Lekker leven in onderdruk, daar wordt je lichaam ook blij van.
  PR/Manusje van alles vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:21:25 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_130653993
quote:
9s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:11 schreef machtpen het volgende:
Lekker leven in onderdruk, daar wordt je lichaam ook blij van.
zolang je roosters open zijn, zal je dat niet zo snel merken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_130654603
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:39 schreef TR08 het volgende:
-CO2 is een van de zwaardere componenten van lucht en het is het bestanddeel waarvan je lichaam het gevoel krijgt dat het benauwd is. Als je dit het meest efficient wilt verwijderen zou je in principe bij onderaan afzuigen het beste effect hebben.
Die paar honderd ppm CO2 verspreiden zich volgens de Maxwell Boltzmann verdeling als een bezetene door de ruimte (tenzij je in het sub-Kelvin gebied terecht komt). Maakt dus niet uit waar je die CO2 afzuigt. Zorg voor voldoende frisse toevoer en maak de afzuiging waar het je goed uitkomt.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 31-08-2013 16:35:39 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130654965
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

zolang je roosters open zijn, zal je dat niet zo snel merken.
Je merkt het echt wel , je lichaam denkt dat je in een lagedrukgebied zit en daar word je niet rustig van. Biochemische processen worden ook negatief beinvloed door een lage onderdruk.
pi_130655678
quote:
9s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:40 schreef machtpen het volgende:

[..]

Je merkt het echt wel , je lichaam denkt dat je in een lagedrukgebied zit en daar word je niet rustig van. Biochemische processen worden ook negatief beinvloed door een lage onderdruk.
Daar heeft men balansventilatie voor bedacht.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_130660503
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 22:55 schreef cvboer het volgende:

[..]

Daar heeft men balansventilatie voor bedacht.
Dat zijn toch die installaties waarmee aan de lopende band astma-patiënten worden gekweekt?!
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 07:53:28 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_130664810
Ik weet genoeg, ik ga voor de plaats die bij montage het minste gedoe oplevert :)
pi_130665032
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 07:53 schreef TR08 het volgende:
Ik weet genoeg, ik ga voor de plaats die bij montage het minste gedoe oplevert :)
Slim. Bedenk wel dat de plek van de luchttoevoer (t.o.v. afzuigpunt), mede de efficiency van je luchtverversing bepaalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130665433
quote:
15s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 00:25 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat zijn toch die installaties waarmee aan de lopende band astma-patiënten worden gekweekt?!
Correctie, dat zijn de verkeerd geinstalleerde installaties.
Met het systeem zelf is niets mis.
pi_130667127
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 09:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Wc-eend.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2013 10:46:14 ]
pi_130671563
quote:
9s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:29 schreef machtpen het volgende:

[..]

Wc-eend.
Ruikt het hooguit wat frisser.

Het blijft vreemd dat de problemen met wtw vooral in Nederland plaatsvindt, of zou het komen doordat de meeste andere landen het systeem wel goed bedenken en onderhouden???

[ Bericht 16% gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2013 10:46:18 ]
pi_130672617
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 14:39 schreef klipper het volgende:

[..]

Ruikt het hooguit wat frisser.

Het blijft vreemd dat de problemen met wtw vooral in Nederland plaatsvindt, of zou het komen doordat de meeste andere landen het systeem wel goed bedenken en onderhouden???
Ik denk vooral het laatste, in Nederland mag het niets kosten dus zeker geen periodiek onderhoud en filters wisselen is volgens hun ook helemaal niet nodig
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:35:16 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_130677741
quote:
15s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 00:25 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 09:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, balansventilatie, is een goed systeem, mits het onderhoud ook goed uitgevoerd wordt.
Weekje geleden kwam ik bij een wtw, ding had 3 jaar geen onderhoud gehad. wtw units dien je jaarlijks te onderhouden, maandelijks de filters inspecteren en 5 jaarlijks een kanaalreiniging te doen.
Ik vind het allemaal wel bijzonder, auto's telt men zonder enige concessie 10 á 15k neer, een cv-ketel en het onderhoud eraan mag niks kosten.
Oja, fototje van de wtw:
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_130680618
Gadver. Wat is daar allemaal mis gegaan?
pi_130680985
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 18:35 schreef cvboer het volgende:
wtw units dien je jaarlijks te onderhouden, maandelijks de filters inspecteren en 5 jaarlijks een kanaalreiniging te doen.
LOL. Ik geloof je gelijk hoor, daar niet van. Maar het klinkt als 'wat je aan energie bespaart, ben je dubbel en dwars kwijt aan onderhoudsbeurten en filters'.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_130681127
Geef de gebruiker maar de schuld van technisch inferieure produkten en bouwregels. Illustreer dit alles met een wc-eend foto en het rtl-gehalte is ook weer gehaald.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2013 10:46:55 ]
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:16:36 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_130681130
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

LOL. Ik geloof je gelijk hoor, daar niet van. Maar het klinkt als 'wat je aan energie bespaart, ben je dubbel en dwars kwijt aan onderhoudsbeurten en filters'.
Geen idee wat een wtw aan energie bespaard, moet ik ooit nog een keer uitrekenen. Filters kun je voordelig via internet bestellen en kun je zelf doen.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:19:17 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_130681221
quote:
9s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:16 schreef machtpen het volgende:
Geef de gebruiker maar de schuld van technisch inferieure produkten en bouwregels. Illustreer dit alles met een wc-eend foto en het rtl-gehalte is ook weer gehaald.
Staat nergens in de bouwregels dat je je woning moet voorzien van balansventilatie. Tevens is een wtw niet van inferieure kwaliteit, dat wordt ie echter wel als de eigenaar van dat ding verzaakt om onderhoud te (laten)plegen.
pi_130681824
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:16 schreef cvboer het volgende:
Geen idee wat een wtw aan energie bespaard, moet ik ooit nog een keer uitrekenen.
Ben benieuwd naar de uitkomst. Vergeet ook het stroomverbruik niet mee te rekenen.

quote:
Filters kun je voordelig via internet bestellen en kun je zelf doen.
Geen idee wat die filters kosten, maar als ik zo zie wat bv een waterfilter kost voor een koelkast die ijsblokjes enzo maakt, wordt daar ook de 'printerstrategie' voor gebruikt: Apparaat tegen een lage prijs in de markt zetten, en de klant uitknijpen via de cartridges. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:45:35 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_130682330
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar de uitkomst. Vergeet ook het stroomverbruik niet mee te rekenen.

[..]

Geen idee wat die filters kosten, maar als ik zo zie wat bv een waterfilter kost voor een koelkast die ijsblokjes enzo maakt, wordt daar ook de 'printerstrategie' voor gebruikt: Apparaat tegen een lage prijs in de markt zetten, en de klant uitknijpen via de cartridges. :D
Dat eerste zal ik een keertje uitrekenen. :) Ben zelf ook wel benieuwd. Voor 1 jaar filters ( elke maand vervangen) ben je 52 euro kwijt. Let wel, elke maand vervangen is niet persé noodzakelijk, het is afhankelijk waar woont. Controleer ze wel elke maand.
pi_130682507
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:19 schreef cvboer het volgende:

[..]

Staat nergens in de bouwregels dat je je woning moet voorzien van balansventilatie. Tevens is een wtw niet van inferieure kwaliteit, dat wordt ie echter wel als de eigenaar van dat ding verzaakt om onderhoud te (laten)plegen.
Ik hoop toch wel dat er minimale regels zijn om die ondingen te installeren.

De filters zijn zijn zeer zeker van inferieure kwaliteit gooi er dan een industrieel koolstoffilter tussen die gaan makkelijk 3 jaar mee en kosten misschien een 100 euro en die hoef je ook niet te controleren.

Hier hebben we gewoon een bedrijfstak die technisch inferieure produkten levert en dan stelt dat het de schuld van de gebruiker is.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2013 10:47:29 ]
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:06:44 #24
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_130683156
quote:
9s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:50 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ik hoop toch wel dat er minimale regels zijn om die ondingen te installeren.

De filters zijn zijn zeer zeker van inferieure kwaliteit gooi er dan een industrieel koolstoffilter tussen die gaan makkelijk 3 jaar mee en kosten misschien een 100 euro en die hoef je ook niet te controleren.

Hier hebben we gewoon een bedrijfstak die technisch inferieure produkten levert en dan stelt dat het de schuld van de gebruiker is.
Je bent niet verplicht om een wtw te installeren, als je dat wel wil, heb je inderdaad voorschriften.
wtw filters heb je ook in verschillende gradaties van filtratie van fijnstof.
Een koolstoffilter in een wtw gaat net zo snel, zo niet sneller verstopt zitten door vuildeeltjes die hij van buiten aanzuigt. Tevens heeft ook een koolstoffilter onderhoud nodig. Een dergelijk filter in een wtw is onzin, tenzij je in een cleanroom wil wonen.

Verder kun je je beter eerst verdiepen in de materie voordat je gaat roeptoeteren dat wtw's kut zijn en de gebruiker onterecht de schuld krijgt. Tevens moet je niet je eigen mening als feit naar voren brengen als je niet weet waar je het over hebt.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2013 10:47:33 ]
pi_130685326
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 21:06 schreef cvboer het volgende:

[..]

Een koolstoffilter in een wtw gaat net zo snel, zo niet sneller verstopt zitten door vuildeeltjes die hij van buiten aanzuigt. Tevens heeft ook een koolstoffilter onderhoud nodig. Een dergelijk filter in een wtw is onzin, tenzij je in een cleanroom wil wonen.

Je hebt dus totaal geen praktische ervaring met een koolstoffilter en je loopt je vage theorietjes hier te droeftoeterroepen. Gewoon weer een bedrijfstak met beunhazen.

Een koolstoffilter heeft geen onderhoud nodig die vervang je gewoon, bij een wtw zou je daar 3 jaar mee kunnen doen wil je het op safe spelen dan doe je dat na 2 jaar. Eventueel zou je daar nog een heel simpele voorfilter constructie bij kunnen gebruiken maar die kosten ook de hoofdprijs niet.

Het enige waar je gelijk in hebt is dat een koolstoffilter lucht aanlevert van cleanroom kwaliteit maar daardoor krijg je ook geen sick-building achtige verschijnselen zoals astma.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2013 10:47:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')