quote:VPRO mogelijk in beroep rookzaak Hans Teeuwen
De VPRO overweegt in beroep te gaan tegen de boete die het kreeg van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) nadat Hans Teeuwen rokend te zien was in het programma Zomergasten. Dat schrijft de omroep op de eigen website.
De NVWA deelde de boete van 600 euro uit omdat 'alle werknemers het recht op een rookvrije werkplek hebben, dus ook de mensen die bij het interview met Teeuwen aanwezig waren, zoals interviewer Wilfried de Jong, de cameramensen en de geluidsmensen'.
Peter van Ingen, eindredacteur van Zomergasten, denkt de boete te kunnen aanvechten. "De NVWA heeft niet op locatie, in de studio, vastgesteld dat Hans Teeuwen een sigaret zat te roken, stelt Van Ingen in een reactie op de VPRO-site. "Men baseert zich op televisiebeelden. Sterker nog: men baseert zich op klachten van kijkers die Hans Teeuwen op televisie zagen roken. Daarmee vervallen we in een surrealistische discussie."
In feite heeft de NVWA geen poot om op te staan, denkt Van Ingen. "In feite kan alleen maar worden vastgesteld dat wat op televisie was te zien, eruit zag als Hans Teeuwen met een sigaret. Ik vind het interessant om uit te zoeken of het beeld van een rokende man een boete van 600 euro rechtvaardigt."
Bron: Volkskrant
Echt? Heb je daar een bron voor? Lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk. Een lege asbak is geen hard bewijs dat er een wet is overtreden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:32 schreef nikk het volgende:
In de kroeg is het staan van een lege asbak op de bar al voldoende grond voor een boete.
Ze zijn heel flauw maar ik vind ze technisch gezien wel valide. Hoe kan de NWA bewijzen dat er daadwerkelijk een sigaret gerookt is? Het zijn tv beelden, daar kun je makkelijk mee manipuleren.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:24 schreef starla het volgende:
De tegenargumenten zijn natuurlijk wel vrij zwak.
Natuurlijk is dat bullshit...quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 19:07 schreef Justinn het volgende:
[..]
Echt? Heb je daar een bron voor? Lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk. Een lege asbak is geen hard bewijs dat er een wet is overtreden.
Heel flauw ja. Vanuit wetenschappelijk-filosofisch standpunt kun je NIETS bewijzen, behalve als iets oneindig lang te reproduceren valt (1 falsificatie is genoeg). Aangezien een mensenleven, laat staan een rechtzaak niet oneindig lang duurt, is niets met 100% zekerheid te bewijzen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 19:08 schreef tanguay het volgende:
[..]
Ze zijn heel flauw maar ik vind ze technisch gezien wel valide. Hoe kan de NWA bewijzen dat er daadwerkelijk een sigaret gerookt is? Het zijn tv beelden, daar kun je makkelijk mee manipuleren.
Ja nu trek je het wel heel ver door. Maar als een controleur een bedrijf binnen stapt, en hij ziet mensen roken, ruikt de rook ziet de as vallen dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat er gerookt wordtquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 19:12 schreef starla het volgende:
[..]
Heel flauw ja. Vanuit wetenschappelijk-filosofisch standpunt kun je NIETS bewijzen, behalve als iets oneindig lang te reproduceren valt (1 falsificatie is genoeg) aangezien een mensenleven, laat staan een rechtzaak niet oneindig lang duurt, is niets met 100% zekerheid te bewijzen.
Maar dat is de klacht zelf ook. De nadruk wordt gelegd op de rookvrije werkplek, terwijl je de NVWA niet had gehoord als Teeuwen uitsluitend had gerookt op de momenten dat net een fragment was gestart.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:24 schreef starla het volgende:
De tegenargumenten zijn natuurlijk wel vrij zwak.
Ja, ik ridiculiseer het een beetje, maar bijna net zo ridicuul is ontkennen dat hij gerookt heeft.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 19:14 schreef tanguay het volgende:
[..]
Ja nu trek je het wel heel ver door. Maar als een controleur een bedrijf binnen stapt, en hij ziet mensen roken, ruikt de rook ziet de as vallen dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat er gerookt wordt, in dit geval is dat toch iets twijfelachtiger.
De NVWA controleert op de aanwezigheid van asbakken:quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 19:07 schreef Justinn het volgende:
[..]
Echt? Heb je daar een bron voor? Lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk. Een lege asbak is geen hard bewijs dat er een wet is overtreden.
Misschien moet je dat artikel eerst ook zelf eens lezen. Ze hebben een onderzoeksbureau een inventarisatie uit laten voeren. Sinds wanneer mogen onderzoeksbureaus boetes uitdelen?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:19 schreef nikk het volgende:
[..]
De NVWA controleert op de aanwezigheid van asbakken:
http://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=2203786
Een boete is dan gechargeerd, maar ik had met het plaatsen van de reactie een andere intentie. Namelijk de belachelijkheid van het huidige rookverbod aan te tonen. Kroegen worden namelijk aangesproken hierop. Je mag geen asbakken op de bar hebben staan.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:28 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Misschien moet je dat artikel eerst ook zelf eens lezen. Ze hebben een onderzoeksbureau een inventarisatie uit laten voeren. Sinds wanneer mogen onderzoeksbureaus boetes uitdelen?
Als een inspecteur ten tijde van het offerfeest iemand op zijn balkon zien staan met een schort om en een groot mes in zijn handen, mag hij die persoon niet aanspreken zolang hij hem niet daadwerkelijk een schaap ziet slachten?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Een boete is dan gechargeerd, maar ik had met het plaatsen van de reactie een andere intentie. Namelijk de belachelijkheid van het huidige rookverbod aan te tonen. Kroegen worden namelijk aangesproken hierop. Je mag geen asbakken op de bar hebben staan.
Ik weet niet wat het rookverbod te maken heeft met het slachten van dieren.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:39 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als een inspecteur ten tijde van het offerfeest iemand op zijn balkon zien staan met een schort om en een groot mes in zijn handen, mag hij die persoon niet aanspreken zolang hij hem niet daadwerkelijk een schaap ziet slachten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |