abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130668828
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 07:43 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Gewoon in elkaar draaien en een stukje tape eroverheen
Ga eens buiten spelen ofzo. Dit soort adviezen wordt niemand beter van.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:26:09 #27
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_130669971
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:42 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ga eens buiten spelen ofzo. Dit soort adviezen wordt niemand beter van.
Ik was al buiten aan het spelen toen ik die reactie plaatste, ik pas me enkel maar aan aan het niveau van de TS, met zijn 100 ampère kroonsteentjes :')
pi_130670035
Ok dat ben ik weer met je eens.
Laat die handjes wapperen!
pi_130671606
100 ampere, dat is een kabel van 16mm2, maar toch liever 25mm2 voor een beetje veiligheid.
pi_130672516
God, die maximaal 100 amp gaat van de accu naar een schakelaar en daarna naar de omvormer, alles op dikke (buiten, waar max 5000 watt door heen mag) kabel. De rest van de lampjes e.t.c. draait op 12v met een maximum van 50 watt (max 5 amp) dus waar doet men moeilijk over? :P

Rest nog steeds mijn zoektocht.

Is het er niet? dan moet ik het zelf maar gaan ontwerpen denk ik :) voor mijn gat in de markt :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_130673902
Filmpje van die schakelaar als je hem voor de eerste keer aanzet is iets wat ik wil zien! 8-)

Ik ben het stadium van waarschuwen nu wel voorbij :{
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:12:57 #32
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_130673914
Die 'dikke' kabel van je voor 5000W is berekend op 5kW bij 230V, zeg maar 22A. Faktor 5 verschil met jouw 100A. Daar zit het probleem in.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_130674168
Ik denk dat de schakelaar die 100A ook niet leuk vind... ;(

Edit - en als je wel een fatsoenlijke schakelaar hebt snap ik niet dat je nog moeilijk doet over die paar kwartjes voor wat Wago's valt scheinbaar wel mee, die schakelaars zijn er al vanaf een pasr tientjes. Had verwacht dat dat industrele spul veel duurder zou zijn

[ Bericht 12% gewijzigd door Ai_KaRaMBa op 31-08-2013 16:31:07 ]
pi_130674276
5000 watt kan wel door 1mm2 kabel, als het voltage maar hoog genoeg is. Het gaat niet op watt maar ampère. De ampère bepaald de dikte van de geleider. Voltage bepaald de afscherming die de kabels en dergelijke moeten hebben om geen vonken te krijgen.
pi_130690707
Misschien moet je eens kijken in de botenwereld http://www.ripcamarine.co(...)5%20Contactstrips%22

Teken anders eens een schema wat je precies wilt aansluiten en post dat hier eens.
Als ik het goed begrijp is het: 12V accu> 12v verbruikers (verlichting ?)+omvormer 12V-230V

Ik zou de kabel van de accu naar de omvormer zou kort mogelijk houden ivm spanningsverlies (denk maximaal 1m ofzo) en aan beide kanten van de kabel een kabeloog monteren (aan de kant van de accu en aan de omvormer kant dus)
Voor een omvormer van 1000W praat je bij 12V over 84A, ik zou daar toch wel een draad van minimaal 25 mm2 voor gebruiken, dit om je spanningsverlies te beperken en omdat een dikkere draad zijn warmte beter kwijt kan.
2 stukjes draad (1 voor de + en 1 voor de -) van een meter kost ook de hoofdprijs niet
Hier staat wel een stukje over kabelberekening voor omvormer http://omvormers-12v-naar(...)u-aansluitkabels.php

Die "dikke" grondkabel van jou kun je niet gebruiken om de 12V kant van de omvormer aan te sluiten, daar is de draaddiameter veel te dun voor.
Die kabel is sowieso onzinnig, ik neem aan dat die kabel 3-aderig met een aardscherm is ?
Voor 12V heb je alleen een - kabel en een + kabel nodig
pi_130806143
zou u eens een foto kunnen plaatsen van de instalatie zoals u die nu heeft draaien?
ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
dit soort spanningen en stromen en dan zeveren over kroonsteentjes en wagoklemmen.

ook de grondkabel enzovoort zou ik willen zien.

oja. kijk voor de gein je verzekering eens na. als het verkeerd gaat en u fikt af zal geen verzekering uitbetalen door een onduigdelijke instalatie .

maargoed. liever eigenwijs als helemaal geen zelfvertrouwen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')