Helaas zijn niet alle grote mensen zo slim om zich aan de regels te houden. Dus dan is het alsnog nodig om te controleren of mensen zich er wel aan houden.quote:Op zondag 1 september 2013 16:46 schreef tribalwars het volgende:
maar nu verder met topic.
Natuurlijk hebben we in mijn ideale maatschappij wat basis regels.
Maar we hebben geen mensen die het gaan controleren. We vertrouwen er op dat de groter mensen wel op de regels letten en de jongere mensen in de gaten houden.
Klinkt als een meesterplanquote:Op zondag 1 september 2013 16:46 schreef tribalwars het volgende:
Maar we hebben geen mensen die het gaan controleren. We vertrouwen er op dat de groter mensen wel op de regels letten en de jongere mensen in de gaten houden.
Ja oke kan. Ik verwacht niet dat mensen zich als zware criminelen gedragen als er gelijkheid is en overvloed. Een beetje controle kan geen kwaad.quote:Op zondag 1 september 2013 16:48 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Helaas zijn niet alle grote mensen zo slim om zich aan de regels te houden. Dus dan is het alsnog nodig om te controleren of mensen zich er wel aan houden.
Ok, en wat gaat er voor zorgen dat mensen de natuur om hun dorpje niet gaan slopen?quote:Op zondag 1 september 2013 16:46 schreef tribalwars het volgende:
maar nu verder met topic.
Natuurlijk hebben we in mijn ideale maatschappij wat basis regels.
Waarom niet? Genoeg zware criminelen die nu in overvloed leven en gewoon hun praktijken doorzetten. Waarom zou dat anders worden?quote:Op zondag 1 september 2013 16:50 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ja oke kan. Ik verwacht niet dat mensen zich als zware criminelen gedragen als er gelijkheid is en overvloed.
Omdat je niet echt aan rijkdom kunt komen. Met overvloed bedoel ik eten dat is er genoeg aanwezig.quote:Op zondag 1 september 2013 16:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom niet? Genoeg zware criminelen die nu in overvloed leven en gewoon hun praktijken doorzetten. Waarom zou dat anders worden?
Criminaliteit uit armoede is, zeker in Nederland, erg zeldzaam.
Wat voor gelijkheid? Money? Regels?quote:Op zondag 1 september 2013 16:50 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ja oke kan. Ik verwacht niet dat mensen zich als zware criminelen gedragen als er gelijkheid is en overvloed.
Regels zijn voor iedereen gelijk. En geld bestaat er niet. We hebben een andere vorm van ruilhandel. Daarnaast is alles van iedereen. Dat kan makkelijk als je er goede afspraken over maakt.quote:Op zondag 1 september 2013 16:53 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Wat voor gelijkheid? Money? Regels?
.. dat is inderdaad ideaal. Maar niet haalbaar.quote:Op zondag 1 september 2013 16:55 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Regels zijn voor iedereen gelijk. En geld bestaat er niet. We hebben een andere vorm van ruilhandel. Daarnaast is alles van iedereen.
waarom niet volgens jouw? Omdat je niet het huidig systeem kan loslaten.quote:Op zondag 1 september 2013 16:58 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
.. dat is inderdaad ideaal. Maar niet haalbaar.
'Daarnaast is alles van iedereen' ... Niet iedereen heeft dezelfde belangen en intenties...quote:Op zondag 1 september 2013 16:59 schreef tribalwars het volgende:
[..]
waarom niet volgens jouw? Omdat je niet het huidig systeem kan loslaten.
Ja oke daarom is mijn ideale maatschappij ook niet voor iedereen van belang. Maar het huidig systeem draaiend houden is ook geen optie.quote:Op zondag 1 september 2013 17:03 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
'Daarnaast is alles van iedereen' ... Niet iedereen heeft dezelfde belangen en intenties...
Alles is van iedereen, maar je hebt wel ruilhandel. Dat is tegenstrijdig.quote:Op zondag 1 september 2013 16:55 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Regels zijn voor iedereen gelijk. En geld bestaat er niet. We hebben een andere vorm van ruilhandel. Daarnaast is alles van iedereen. Dat kan makkelijk als je er goede afspraken over maakt.
Door daar reken mee te houden. Dat kan als je goede afspraken maakt.quote:Op zondag 1 september 2013 17:05 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Alles is van iedereen, maar je hebt wel ruilhandel. Dat is tegenstrijdig.
En hoe ga je nou voorkomen dat de natuur gesloopt wordt?
Ja klopt maar een klein ding hou je toch.quote:Op zondag 1 september 2013 17:08 schreef motorbloempje het volgende:
Regels zijn gelijk, maar worden wel door een iemand of een groepje mensen bedacht, in den beginne.
Vervolgens wordt er democratisch bepaald welke regels wel en welke eventueel niet worden toegevoegd/aangepast/gewijzigd. Echter, zo zul je nooit een rechtssysteem kunnen bedenken waar IEDEREEN het mee eens is. Stel je dat een meerderheid wint, dan zit je met een groep mensen die de wijziging niet zien zitten, en stel je dat 100% moet instemmen, dan zit je nog steeds met een groep mensen die niet blij zijn dat de situatie hetzelfde blijft.
Ik zeg alleen nog even: was het maar zo makkelijk als jij denkt. Dan hadden we een betere en aangenamere wereld.quote:Op zondag 1 september 2013 17:04 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ja oke daarom is mijn ideale maatschappij ook niet voor iedereen van belang. Maar het huidig systeem draaiend houden is ook geen optie.
En wat nou als 1 of meer mensen zich niet aan die afspraak houdt.quote:Op zondag 1 september 2013 17:08 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Door daar reken mee te houden. Dat kan als je goede afspraken maakt.
Een droom hoeft niet alleen maar in je hoofd te blijven. Je kunt het ook uitvoeren. Problemen kun je oplossen al hoe wel niet alle.quote:Op zondag 1 september 2013 17:11 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik zeg alleen nog even: was het maar zo makkelijk als jij denkt. Dan hadden we een betere en aangenamere wereld.
Helaas is en blijft het een droom.
Dan kun je die in het eerste geval een waarschuwing geven. En als iemand teveel zicht niet aan de regels houdt kan hij of zij vertrekken.quote:Op zondag 1 september 2013 17:12 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En wat nou als 1 of meer mensen zich niet aan die afspraak houdt.
Als het uitvoerbaar is wel ja. Dat is deze niet.quote:Op zondag 1 september 2013 17:12 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Een droom hoeft niet alleen maar in je hoofd te blijven. Je kunt het ook uitvoeren. Problemen kun je oplossen al hoe wel niet alle.
Dat maak jij ervan met genoeg mensen is het uitvoerbaar. In je eentje lukt dat inderdaad niet.quote:Op zondag 1 september 2013 17:14 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Als het uitvoerbaar is wel ja. Dat is deze niet. :/
.. Iedereen is gelijk toch? Dan heeft een waarschuwing weinig zin.quote:Op zondag 1 september 2013 17:14 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Dan kun je die in het eerste geval een waarschuwing geven. En als iemand teveel zicht niet aan de regels houdt kan hij of zij vertrekken.
Ok, en hoe ga je dat organiseren zonder handhavers van de regels?quote:Op zondag 1 september 2013 17:14 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Dan kun je die in het eerste geval een waarschuwing geven. En als iemand teveel zicht niet aan de regels houdt kan hij of zij vertrekken.
Dan pak je ze toch gelijk aan allemaal op dezelfde manier probleem opgelost.quote:Op zondag 1 september 2013 17:14 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
.. Iedereen is gelijk toch? Dan heeft een waarschuwing weinig zin.
Dan heb je wel een paar handhavers nodig. Maar als iedereen gelijk is en een gelijk hoeveelheid spullen krijgt en een gelijk hoeveelheid rechten dan heb je in mijn ogen niet veel handhavers nodig.quote:Op zondag 1 september 2013 17:16 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ok, en hoe ga je dat organiseren zonder
handhavers van de regels?
Alternatief scenario, wat nou als een heel dorp dat gaat doen?
Een spoedvergadering met wie?quote:Op zondag 1 september 2013 17:18 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Dan heb je wel een paar handhavers nodig.
Dat is moeilijk weet ik niet zelf vertrekken. Of een spoedvergadering beginnen.
Waar is dit nou weer een reactie op?quote:Op zondag 1 september 2013 16:53 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Omdat je niet echt aan rijkdom kunt komen.
Ik weet wat overvloed betekent. Ik wil weten hoe jij overvloed gaat bereiken.quote:Met overvloed bedoel ik eten dat is er genoeg aanwezig.
Met het bestuur van het volk.quote:Op zondag 1 september 2013 17:19 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Een spoedvergadering met wie?
Heb je trouwens ook door dat je idee steeds meer op het huidige systeem begint te lijken?
Hij zijn ook maar ideeën die zijn nooit perfect dat is overig niks in deze wereld. En trouwens beter dan leven in deze duistere berenput. En daarnaast het kan ook best goed uitpakken.quote:Op zondag 1 september 2013 17:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Waar is dit nou weer een reactie op?
[..]
Ik weet wat overvloed betekent. Ik wil weten hoe jij overvloed gaat bereiken.
En verder één van de andere duizenden haken en ogen die al opgemerkt zijn over jouw fantasie-maatschappij.
Ok, dus we hebben al een bestuur van het volk (zeg maar een kabinet/parlement etc), een groep ordehandhavers (politie), eigendommen voor ruilhandel. Iedereen is in den beginne gelijk en heeft gelijke rechten (grondwet). Nu nog een leger om dorpen die zich niet aan de regels houden onder de duim te houden en je hebt een soort communistische versie van een moderne samenleving.quote:Op zondag 1 september 2013 17:20 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Met het bestuur van het volk.
Een paar elementen van het huidig systeem betekend niet dat het zo is.
Een leger heb je niet nodig. En dus is dat slecht omdat je meteen denkt aan Stalin en de koude oorlog maar zo ziet het er helemaal niet uit het is veel eerlijker. We moeten alles mensen leren om te delen. Denken dat je steeds maar meer moet gaat ons niet uit de brand helpen. Dat is op langer termijn onze dood. En dat wordt je aangeleerd . Je wordt niet geboren als een hebzuchtige varken dat is een leugen om het systeem draaiend te houden.quote:Op zondag 1 september 2013 17:26 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ok, dus we hebben al een bestuur van het volk (zeg maar een kabinet/parlement etc), een groep ordehandhavers (politie), eigendommen voor ruilhandel. Iedereen is in den beginne gelijk en heeft gelijke rechten (grondwet). Nu nog een leger om dorpen die zich niet aan de regels houden onder de duim te houden en je hebt een soort communistische versie van een moderne samenleving.
Denken dat iedereen tevreden gaat zijn met een gemiddelde hoeveelheid spullen en macht is verschrikkelijk naief. Er zijn altijd mensen die meer willen. Ook meer dan ze strikt genomen nodig hebben.
Ok, en dan bedenkt een dorpje dat ze beter zijn dan de rest en zetten hun eigen millitia op om de omringende dorpjes te veroveren. Wat wil je dan doen, een vergadering afroepen en ze streng toespreken?quote:Op zondag 1 september 2013 17:28 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Een leger heb je niet nodig. En dus is dat slecht omdat je meteen denkt aan Stalin en de koude oorlog maar zo ziet het er helemaal niet uit het is veel eerlijker. We moeten alles mensen leren om te delen. Denken dat je steeds maar meer moet gaat ons niet uit de brand helpen. Dat is op langer termijn onze dood. En dat wordt je aangeleerd . Je wordt niet geboren als een hebzuchtige varken dat is een leugen om het systeem draaiend te houden.
Maar zo iets gebeurt niet in een maatschappij waarin alles gelijk is. Daarom bouwen we ook maar 3 of 4 dorpjes bij elkaar. De andere verhuizen weer een flink stuk verder op.quote:Op zondag 1 september 2013 17:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ok, en dan bedenkt een dorpje dat ze beter zijn dan de rest en zetten hun eigen millitia op om de omringende dorpjes te veroveren. Wat wil je dan doen, een vergadering afroepen en ze streng toespreken?
Heb je nu al eens wat gelezen over het communisme?quote:Op zondag 1 september 2013 17:48 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Maar zo iets gebeurt niet in een maatschappij waarin alles gelijk is. Daarom bouwen we ook maar 3 of 4 dorpjes bij elkaar. De andere verhuizen weer een flink stuk verder op.
"Iedereen moet lief voor elkaar zijn" is geen idee. Dat is gewoon wat jij wenselijk vindt. Ik ben geinteresseerder in hoe je jouw plannen dient te realiseren.quote:Op zondag 1 september 2013 17:21 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Hij zijn ook maar ideeën die zijn nooit perfect dat is overig niks in deze wereld. En trouwens beter dan leven in deze duistere berenput. En daarnaast het kan ook best goed uitpakken.
Daarnaast overig weet iemand of er snoeverij gebieden zijn op deze wereld.
Niet zoveel. Alleen vroeger in schoolboeken.quote:Op zondag 1 september 2013 17:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heb je nu al eens wat gelezen over het communisme?
Maar waarom nietquote:Op zondag 1 september 2013 17:48 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Maar zo iets gebeurt niet in een maatschappij waarin alles gelijk is. Daarom bouwen we ook maar 3 of 4 dorpjes bij elkaar. De andere verhuizen weer een flink stuk verder op.
Dat is eigenlijk fout gezegd er is niet overvloed in eten maar we hebben wel meer dan genoeg. ja oke dan scheelt het een paar kleine dingetjes maar in het grootste gedeelte ben je gelijk. In ieder geval het is een veel eerlijker systeem en daar draait het bij mij om.quote:Op zondag 1 september 2013 17:51 schreef ems. het volgende:
[..]
"Iedereen moet lief voor elkaar zijn" is geen idee. Dat is gewoon wat jij wenselijk vindt. Ik ben geinteresseerder in hoe je jouw plannen dient te realiseren.
Je schetst bijvoorbeeld (ik weet dat je dit weer gaat ontwijken, maargoed) dat we overvloed hebben. Hoe? Overvloed is niet zomaar iets wat je uit het niets haalt. Daarnaast zijn je ideeeen over "gelijkheid" op z'n zachts naïef te noemen. Gelijkheid bestaat niet, en al helemaal niet in de situatie die jij schetst.
quote:
Oquote:
Omdat we er allemaal een beetje hetzelfde over denken. Zou wel kunnen maar daar ga ik nog niet over nadenken.En waarom zouden ze ons aanvallen alles ze genoeg voedsel hebben?quote:
Weer quote je mij zonder dat het ingaat op wat ik vraag/schrijf. "meer dan genoeg hebben" is hetzelfde als overvloed.quote:Op zondag 1 september 2013 17:55 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk fout gezegd er is niet overvloed in eten maar we hebben wel meer dan genoeg. ja oke dan scheelt het een paar kleine dingetjes maar in het grootste gedeelte ben je gelijk. In ieder geval het is een veel eerlijker systeem en daar draait het bij mij om.
Ja, want alle mensen op aarde zijn allemaal van die vriendelijke en zachtaardige wezens he. Van al de oorlogen die mensen in al die duizenden jaren uit hebben gevochten zullen er niet veel zijn begonnen vanwege een gebrek aan voedsel, gok ik zo...quote:Op zondag 1 september 2013 17:57 schreef tribalwars het volgende:
[..]
[..]
O
[..]
Omdat we er allemaal een beetje hetzelfde over denken. Zou wel kunnen maar daar ga ik nog niet over nadenken.En waarom zouden ze ons aanvallen alles ze genoeg voedsel hebben?
Ja er is ook geen plek voor hebzuchtig monsters.quote:Op zondag 1 september 2013 18:00 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ja, want alle mensen op aarde zijn allemaal van die vriendelijke en zachtaardige wezens he. Van al de oorlogen die mensen in al die duizenden jaren uit hebben gevochten zullen er niet veel zijn begonnen vanwege een gebrek aan voedsel, gok ik zo...
Dat is dus het punt; dat is er wel.quote:Op zondag 1 september 2013 18:01 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ja er is ook geen plek voor hebzuchtig monsters.
Maar hoe ga je dat nou voorkomen? Dat is de vraag die je nog steeds niet kan beantwoorden. Denken dat mensen geen narigheid meer uit gaan halen als ze voldoende te eten hebben strookt simpelweg totaal niet met de werkelijkheid. Dan zouden alle westerse landen een criminaliteit van 0 moeten hebben.quote:Op zondag 1 september 2013 18:01 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ja er is ook geen plek voor hebzuchtig monsters.
Dat ja, het is niet robust tegen aso'squote:Op zondag 1 september 2013 18:03 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is dus het punt; dat is er wel.
De geschetste maatschappij heeft nog een grote zwakheid, namelijk dat het een "zwakke" maatschappij is. Als de sterkere, hebzuchtige "monsters" die niet jouw visie delen je dorpje zien branden ze het gewoon plat.
Zit je daar met je goede gedrag net kindertjes te vertellen over hoe gelijk ze wel niet zijn
Oh dat probleem. Dat is roepen we duidelijk een halt toe we zeggen dat we niks doen. En dat ze van ons af moeten blijven anders hebben we veel hout nodig. We gaan daar als we er zijn niet zomaar weg.quote:Op zondag 1 september 2013 18:03 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is dus het punt; dat is er wel.
De geschetste maatschappij heeft nog een grote zwakheid, namelijk dat het een "zwakke" maatschappij is. Als de sterkere, hebzuchtige "monsters" die niet jouw visie delen je dorpje zien branden ze het gewoon plat.
Zit je daar met je goede gedrag net kindertjes te vertellen over hoe gelijk ze wel niet zijn
Natuurlijk wordt er nog wel kleine overtreden begaan. Maar echte zware misdaden zijn er gewoon weg niet meer.quote:Op zondag 1 september 2013 18:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Maar hoe ga je dat nou voorkomen? Dat is de vraag die je nog steeds niet kan beantwoorden. Denken dat mensen geen narigheid meer uit gaan halen als ze voldoende te eten hebben strookt simpelweg totaal niet met de werkelijkheid. Dan zouden alle westerse landen een criminaliteit van 0 moeten hebben.
Doe eens niet zo simpel johquote:Op zondag 1 september 2013 18:17 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt er nog wel kleine overtreden begaan. Maar echte zware misdaden zijn er gewoon weg niet meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |