Ging wel eentje rond van vroeger idd..quote:Op donderdag 9 januari 2014 13:46 schreef Frutsel het volgende:
Is die foto wel echt? Niet dat ze weer een foto van "vroegah" hebben gebruikt
Wel vet..dacht dat het niet zo ver zou komen
quote:U.S. Cold Blast WInds Down, Fails to Set Any All-Time Cold Records
The remarkable Arctic cold blast that brought dangerously cold wind chills of -30°F or lower to at least nineteen states is winding down today.
Not a Historic Cold Wave
As notable as this week's cold wave was--bringing the coldest air seen since 1996 or 1994 over much of the nation--the event failed to set any monthly or all-time record low minimum temperature records at airports and cooperative observing stations monitored by NOAA's National Climatic Data Center.
As wunderground's weather historian Christopher C. Burt summed it up for me, "The only significant thing about the cold wave is how long it has been since a cold wave of this force has hit for some portions of the country--18 years, to be specific. Prior to 1996, cold waves of this intensity occurred pretty much every 5-10 years. In the 19th century, they occurred every year or two (since 1835)."
quote:Extreme kou teistert VS en Canada
Een groot deel van de Verenigde Staten en Canada is in de greep van extreme kou. De polar vortex, een lagedrukgebied uit de noordpool, zakt opnieuw naar het zuiden af en brengt ‘deep freeze‘ in het midden en oosten van Canada en het midwesten en noordoosten van de VS. Hield de bittere kou begin januari maar een paar dagen stand, dit keer keer moet iedereen zich voor langere tijd tegen koning Winter wapenen.
Meteorologen gebruiken de term polar vortex voor een hardnekkige storm met koude lucht en krachtige winden die zich meestal boven de poolcirkel ophoudt. Soms kan de storm naar het zuiden oprukken.
Ja...het is koud daar in de USA.quote:
quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:16 schreef Lemans24 het volgende:
In Canada stond een bejaardentehuis in brand. Het blussen verliep voorspoedig, maar het bluswater bevroor vrijwel direct, waardoor de toegang tot het pand wordt belemmerd:
[ afbeelding ]
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-25865573
Nou, wat een lol, die lage temperaturen
Ik mis even de relevantie met de lage temperaturen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
5 doden en 26 vermisten, niet echt om te juichen, lijkt me.
Ik begrijp uit het artikel en de berichtgeving op tv dat het door de kou extra moeilijk was voor de brandweermannen om het gebouw te betreden.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik mis even de relevantie met de lage temperaturen.
Nadat het vuur eenmaal gedoofd was ja. Dan komen er uberhaupt zo goed als geen overlevenden meer uit. Maar goed, het gaat natuurlijk wel heel erg ver om dit aan de koude te wijden. Dan is wat dat betreft hitte nog fataler door de bosbranden die er vaak mee gepaard gaan.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:27 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik begrijp uit het artikel en de berichtgeving op tv dat het door de kou extra moeilijk was voor de brandweermannen om het gebouw te betreden.
quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Nadat het vuur eenmaal gedoofd was ja. Dan komen er uberhaupt zo goed als geen overlevenden meer uit. Maar goed, het gaat natuurlijk wel heel erg ver om dit aan de koude te wijden.
Extremen zijn nooit goed, hitte of kou, droogte of wateroverlast.quote:Firefighters battled the blaze for five hours in temperatures as low as minus 22 Celsius (minus 7.6 Fahrenheit) -- freezing conditions that have continued to hamper rescue efforts
-22 is trouwens alles behalve bijzonder. Gelukkige samenloop van omstandigheden, zeggen we maar.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
[..]
Extremen zijn nooit goed, hitte of kou, droogte of wateroverlast.
Ongelukkige, bedoel je toch?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:56 schreef Dven het volgende:
[..]
-22 is trouwens alles behalve bijzonder. Gelukkige samenloop van omstandigheden, zeggen we maar.
Da`s een beste klapper....quote:Af en toe voelt het alsof ik in Groundhog Day zit, alleen in plaats dat iedere dag hetzelfde is, is het iedere week. Weer sneeuw, weer glad. .
Helaas was er afgelopen donderdag wel deze pile up, vanwege whiteout conditions ;
Klopt. Zo'n sadist ben ik nu ook weer niet.quote:
En uiteindelijk is het gemiddeld dus niet eens koud op aarde, op dit momentquote:Op woensdag 29 januari 2014 21:34 schreef cynicus het volgende:
Record hoge temperaturen in Alaska:
[ afbeelding ]
ClimateCrocks
Inderdaad, wereldwijd gezien is de aarde eerder uitzonderlijk warm (ten opzichte van de menselijke geschiedenis). Over een paar dagen komen de samenvattingen van Januari weer uit en ik verwacht dat die dit bevestigen. Zie bijvoorbeeld de samenvatting van December:quote:Op vrijdag 31 januari 2014 18:19 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En uiteindelijk is het gemiddeld dus niet eens koud op aarde, op dit moment
Met het bijbehorende plaatje:quote:The average combined global land and ocean surface temperature for December 2013 was the third highest for December since records began in 1880, at 0.64°C (1.15°F) above the 20th century average of 12.2°C (54.0°F).
Hou 't maar bij wishful thinking.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 17:55 schreef Iwanius het volgende:
Even een opmerking die natuurlijk openstaat voor een tegengeluid.
Gezien de stijgende temperaturen komende week (zachter weer) neem ik aan dat de eerder geopperde reactie dat het weer wat nu de USA al een tijdje in zijn greep houdt deze kant uit zal komen nu wel zo een beetje van de baan is. Of is dat wishful thinking?
Reden? We gaan langzamerhand al richting februari - maart..
en Michigan is toch wel wat gewend heb ik altijd begrepen?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 20:00 schreef popolon het volgende:
Verwachting voor vandaag. 12+ inches hier.![]()
[ afbeelding ]
Ik hou van de winter maar dit wordt zelfs mij wat teveel.
Ja.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 21:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
en Michigan is toch wel wat gewend heb ik altijd begrepen?
Wow.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 23:08 schreef popolon het volgende:
Nou hier ook even dan, vanmiddag genomen:
Check 2.10 minuten, autootje aan de rechterkant, helemaal onder de sneeuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |