abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:26:10 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_130396505
Eén van de oprichters van de succesvolle fondsenwervingsorganisatie Alpe d’Huzes heeft in één jaar 160.000 euro aan management fees in rekening gebracht, schrijft NRC Handelsblad vandaag. Dit staat haaks op het ‘antistrijkstokbeleid’ dat Alpe d’HuZes en aanverwante stichtingen uitdragen. Bedoeling is dat de opbrengst volledig wordt besteed aan kankeronderzoek.

Oprichter Coen van Veenendaal bedacht in 2005 samen met een vriend het plan om op één dag tot zesmaal toe de befaamde berg uit de Tour de France te beklimmen. Het werd een jaarlijks evenement waar duizenden vrijwilligers aan deelnemen. Samen haalden ze in de loop der jaren meer dan 100 miljoen euro op. Van begin af aan draait Alpe d’HuZes op vrijwilligers. Op grond van het 'strikte antistrijkstokbeleid' wordt er niemand betaald.

'Niemand doet mee voor persoonlijk gewin'
Dit geldt ook voor de stichting Inspire2live. Die kreeg van Alpe d’HuZes en KWF Kankerbestrijding 5 miljoen euro toegezegd om wetenschappelijk onderzoek naar kanker te bevorderen. Op de site van Inspire2live staat:

"De organisatie opereert op basis van nulkosten; al het geld dat wordt ingezameld gaat naar de strijd tegen kanker. Altruïsme is wat ons allen drijft. Niemand doet mee voor persoonlijk gewin."

Maar Van Veenendaal declareerde volgens het onlangs gepubliceerde jaarverslag (2011) 160.650 euro aan management fees via zijn privé-bv.

"Ik begrijp dat dit vragen oproept", zegt bestuurder Bart Veilbrief van Inspire2live. "Het leidde bij ons intern ook tot veel discussie." Volgens Veilbrief, die niet betaald wordt, besloot Van Veenendaal enkele jaren geleden toch geld te vragen voor zijn inspanningen. Veilbrief:

"Dat wekte verbazing binnen onze organisatie. Want het niet-betalen was een boodschap die hij zelf ook nadrukkelijk uitdroeg.”

'Wij staan volledig achter zijn werkzaamheden'
Volgens Veilbrief is aanvankelijk besloten Van Veenendaal te betalen. Maar in 2012 kwamen ze daar van terug. "Wij hebben mei 2012 besloten die betalingen te stoppen. Juist omdat het intern tot te veel discussie leidde. Maar wij staan volledig achter zijn werkzaamheden." Van Veenendaal verwijst voor een reactie naar die van Veilbrief.

Ook Johan van der Waal, voorzitter van Alpe D’HuZes, is verbaasd over de bedragen:

"Wij zijn zelf strikt in besteding van het geld. Wij doen alles vrijwillig. Ik zit nu ook op mijn werk terwijl ik u bel bijvoorbeeld."

Veilbrief zegt dat Inspire2live na onstuimige groei nu bezig is de structuur te verbeteren. "We zetten een raad van toezicht op."

"Bestuur distantieert zich van keuze Van Veenendaal"
Update 19.40: Het bestuur van de stichting Alpe d'HuZes "distantieert zich van de keuze van Coen van Veenendaal en Inspire2Live om Van Veenendaal werkzaamheden tegen betaling uit te laten voeren". Dat staat in een officiële verklaring die vanavond naar aanleiding van de berichtgeving op de site van Alpe d'HuZes is verschenen. Het bestuur zegt "geschokt" te zijn door de hoogte van de vergoedingen aan Van Veenendaal en het programma Understanding Life.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)areerde-160-000-euro

Wie controleert wie :?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130397257
Idd frappant;
quote:
Het bestuur van de stichting Alpe d'HuZes "distantieert zich van de keuze van Coen van Veenendaal en Inspire2Live om Van Veenendaal werkzaamheden tegen betaling uit te laten voeren".
Damagecontrol, hoe de neuk kun je je als bestuur nou van zoiets distantiëren, ze stonden erbij en keken ernaar.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:49:27 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_130397442
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 21:45 schreef John5 het volgende:
Idd frappant;

[..]

Damagecontrol, hoe de neuk kun je je als bestuur nou van zoiets distantiëren, ze stonden erbij en keken ernaar.
Vandaar mijn vraag.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130397498
Ik las het vanmiddag al. Smakeloos imo. Zeker omdat ze antistrijkstok zijn enzo.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_130397545
Niemand controleert ze, het is een stichting, die mogen wat dat betreft aankutten wat ze willen. Het is lauw dat ze roepen dat al het werk door vrijwilligers wordt gedaan en er geen geld wordt verdient, maar daar kun je, behalve Coen met pek en veren door het dorp heen jagen, weinig aan doen.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_130397569
Mensen zonder geweten.
pi_130401892
Erg wrang inderdaad, zeker gezien het "anti-strijkstok-beleid".

Sowieso dubieus om als oprichter - en wellicht is hij zelfs nog wel bestuurslid van de stichting? - via je eigen bedrijf advies te verlenen aan die stichting, in plaats van dat je dat doet vanuit je functie binnen die stichting. :')

Die constructie doe je in dit geval ook alleen maar met het doel er zelf financieel wijzer van te worden.

Enkele maanden geleden was er ook al een bericht dat er schijnbaar nogal veel geld op de planken bleef liggen bij deze stichting in plaats van dat het geld geinvesteerd werd. Het gaat zelfs om 37 miljoen van de - tot juni 2013 - opgehaalde 75 miljoen aan opbrengsten.

Zie oa: Tientallen miljoenen Alp d'Huzes nog ongebruikt.

Een quote uit het artikel:
quote:
Kankeronderzoeker Ad van Gorp zegt in de krant dat het beleid zo streng is dat veel onderzoekers niet eens meer de moeite nemen om een onderzoeksvoorstel in te dienen. De procedure waarin wordt bepaald of de stichting geld beschikbaar stelt is volgens hem ondoorzichtig en duurt maanden. Veel onderzoekers willen hier volgens de krant niet over praten omdat ze bang zijn hun eigen ramen in te gooien.
Al met al heb ik zo m'n bedenkingen bij deze organisatie. Al krijg ik al gauw de kriebels zodra NGO's zich uiterst commercieel gaan presenteren en zich voorstaan op een "antistrijkstok-beleid".

[ Bericht 22% gewijzigd door Tomatenboer op 23-08-2013 23:36:45 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_130402828
Oh, ik dacht dat er stond: Oplichter Alpe du HuZes declareert 160.000 jeuros
pi_130404343
Veenendaal, je zou er maar wonen.

On-topic: wel naaiend ja, als hij nou vanaf het begin had gezegd dat ie elk jaar 5000 zelf krijgt ok, maar dit is gwn genaaid worden waar je zelf bijfietst (_O-)
I never forget a face, but in your case I’d be glad to make an exception.
pi_130405960
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 23:24 schreef Tomatenboer het volgende:

Enkele maanden geleden was er ook al een bericht dat er schijnbaar nogal veel geld op de planken bleef liggen bij deze stichting in plaats van dat het geld geinvesteerd werd. Het gaat zelfs om 37 miljoen van de - tot juni 2013 - opgehaalde 75 miljoen aan opbrengsten.

Zie oa: Tientallen miljoenen Alp d'Huzes nog ongebruikt.

Een quote uit het artikel:

[..]

".
Mooi man. Wordt er goed en uitvoerig nagedacht over hoe het geld besteed wordt... Zit men daar weer op te kankeren
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:58:04 #11
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_130406522
Coen66 twitterde op dinsdag 20-08-2013 om 17:09:25 Mooi om iemand te ontmoeten die ondanks een dodelijke hersentumor, kan relativeren en alles doet om anderen te helpen. #respect reageer retweet
:') :') :')
pi_130407928
Storm in een glas water...
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 05:49:06 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_130408104
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 04:05 schreef nikk het volgende:
Storm in een glas water...
Oprichter Coen van Veenendaal van het goede doel Alpe d'HuZes ligt zwaar onder vuur wegens hoge declaraties. Dat schrijft het AD. De man achter het beroemde fietsevenement op de Franse berg Alpe d'Huez heeft bijna 3 ton gedeclareerd bij zijn nieuwe goede-doelinstelling Inspire2live. Geld dat is ingezameld via Alpe d'HuZes.

Van Veenendaals declaraties wekken vooral veel kritiek omdat hij altijd predikte dat organisatoren zelf niets mogen verdienen aan fondsenwerving. Onder meer de huidige voorzitter van Alpe d'HuZes en fietsers die voor het goede doel zes keer de berg van 1860 meter zijn opgereden, hebben geen goed woord over voor Van Veenendaals handelwijze, zo bericht het AD.

Van Veenendaal bedacht in 2005 Alpe d'HuZes: op één dag zes keer de beroemde Tour de France-berg Alpe d'Huez opfietsen om geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker. De editie van 2013 leverde 25 miljoen euro op. Een strikte regel van Alpe d'Huzes is dat de organisatie uit louter vrijwilligers bestaat en dat ál het geld via KWF naar projecten gaat.

Juist Van Veenendaal benadrukte dat vrijwillige aspect het hardst. Maar nu lijkt het erop dat de oprichter van Alpe d'HuZes tóch een manier vond zelf geld te verdienen aan het goede doel, door in 2010 een andere organisatie (Inspire2live) op te richten en zichzelf daar te laten inhuren als dure manager.

De huidige voorzitter van Alpe d'HuZes, Johan van der Waal, vindt het moreel absoluut onjuist dat Van Veenendaal werd betaald. 'Juist hij, die altijd en overal als een soort Martin Luther King riep dat zijn organisatie het allemaal voor niets deed en de halve wereld dat ook moest doen. Het is moreel erg verwerpelijk.'

Onder deelnemers aan Alpe d'HuZes valt het nieuws niet in goede aarde. Westlander Dirk Huis was dit jaar aanvoerder van Team Westland, ruim 40 fietsers die met hun deelname aan Alpe d'HuZes het bedrag van - toeval of niet - zo'n 3 ton bijeen fietsten. 'Dit is natuurlijk triest en staat haaks op hun 'anti-strijkstokbeleid'. Juist omdat de stichting altijd zegt dat je elke euro die je nodig hebt als deelnemer, zelf via sponsors moet verdienen. En dan declareert de oprichter een compleet salaris. Wat moet je er anders van zeggen dan: dit kan niet.'

Deelneemster Carla van der Hoeven noemt het zelfs 'schandalig'. 'Want ik heb me de tandjes gewerkt voor elke euro. Weet je wat je nu gaat krijgen: dat niemand hier straks nog een euro voor geeft.'

zaterdag 24 augustus 2013 @ 06:27:42 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_130408159
tjah het verbaast me niks, alles draait om eigen gewin in deze wereld. Daarom gaat er geen een rooie cent van mij naar welk "goed" doel dan ook.
pi_130411957
Welkom in de harde commerciële wereld die zieligheidsindustrie heet :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_130411992
Las het ook, werd er gewoon misselijk van, heb hem vorig jaar gereden, dit jaar trouwens niet meegedaan omdat de nadruk veel te veel op de sponsering ligt, je word als team omwijs gepushed om maar die 20K binnen te halen, en dat in een tijd dat bedrijven en mensen niet staan te springen om te sponsoren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Trouwste user 2022 maandag 26 augustus 2013 @ 07:24:01 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_130468885
Alpe d'HuZes-oprichter Coen van Veenendaal ontkent zijn zakken te hebben gevuld met subsidiegeld van de sponsortocht. Dat meldt het AD. 'De berichten zijn eenzijdig en ongefundeerd', reageert Van Veenendaal op de ontstane ophef. 'Het ligt allemaal veel genuanceerder.'

De oprichter verdiende in 2 jaar tijd bijna 3 ton bij zijn nevenstichting, die zich bezighoudt met kankeronderzoek. Dat was zijn belangrijkste inkomstenbron. Van Veenendaal had naar eigen zeggen geen tijd voor ander werk en deed het bestuurswerk altijd gratis. 'Ik besteed nu nog 10 uur per week om lezingen te geven voor Alpe d'HuZes, onbezoldigd.'

De stichting kreeg afgelopen weekend veel vragen over het declaratiegedrag van Coen van Veenendaal. De medeoprichter van Alpe d'Huzes predikte altijd het 'antistrijkstokbeleid'. Dat hij er via een omweg geld aan heeft verdiend, zorgt voor veel boosheid onder deelnemers. Van der Waal: 'Mensen vragen nu vooral om uitleg, maar er zijn ook mensen die zo teleurgesteld zijn dat ze zeggen dat ze niet meer willen meedoen.'

In april 2010 stapte Van Veenendaal uit het bestuur van Alpe d'Huzes om de stichting Inspire2Live op te richten. Deze stichting richt zich onder meer op fondsenwerving en het bevorderen van kankeronderzoek. Van Veenendaal werd voorzitter en huurde nog datzelfde jaar zichzelf als consultant in, waarvoor hij betaald kreeg.

Hij was belast met de uitvoering van het programma Understanding Life, dat onder meer een samenwerkingsverband van de beste wetenschappers omvat. Het wordt gesubsidieerd door KWF Kankerbestrijding, met geld dat uit de opbrengst van Alpe d'Huzes komt. Met het managementwerk verdiende Van Veenendaal volgens de jaarverslagen in 2 jaar tijd 290.176 euro.

De vraag is of de stichting Alpe d'Huzes niet al eerder wist, of had kunnen weten, dat Van Veenendaal flink verdiende via zijn stichting. Er lag een afspraak dat mensen die bij de uitvoering van de programma's van Inspire2Live betrokken zijn, niet meer dan 100 euro per uur mogen declareren. Van der Waal erkent dat het bestuur wel van deze afspraak wist, maar nooit heeft geweten dat de inkomsten van de oprichter zo hoog waren opgelopen.

Oud-bestuurslid Klaas Veenbaas stelt in een verklaring echter dat zeker de helft van het bestuur wél vanaf het begin op de hoogte was van de inkomsten van Van Veenendaal. De dubbelrol van de oprichter was volgens hem 'onhandig', maar de opstelling van het huidige bestuur noemt hij 'opruiend en bizar'.

KWF Kankerbestrijding gaat speciale instructies geven aan alle 100.000 vrijwilligers die volgende week tijdens de jaarlijkse collecteweek huis aan huis geld ophalen. Dit vanwege de ontstane commotie rondom sponsoractie Alpe d'HuZes, schrijft De Telegraaf vandaag.

Een KWF-woordvoerder: 'Gelet op alle negatieve reacties verwachten wij dat onze collectanten het nodige over zich heen zullen krijgen. Wij willen voorkomen dat de collectebussen leeg blijven. Vandaar dat wij onze vrijwilligers duidelijke aanwijzingen gaan geven hoe ze met alle kritiek aan de voordeur moeten omgaan.'

† In Memoriam † maandag 26 augustus 2013 @ 07:42:37 #18
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130468979
en de kwf heeft zeker geen strijkstok :')
ik vind het tamelijk hypocriet dat ze nu gaan zeuren. de directie van het kwf zit daar toch ook niet gratis?

dat die man zoveel geld gekregen heeft, vind ik echt achterlijk, maar het kwf moet zich niet heiliger voordoen dan het is.
pi_130472158
Hoogste tijd voor een anti-strijkstok keurmerk, ik weet alleen niet wat dat weer gaat kosten en wie daaraan gaat verdienen ;(
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_130472646
:') wat nou strijkstok :') we praten hier over 1,5 ton op 100.000.000 euro :D
Dat is wat anders dan die andere zogenaamde goede doelen waar de directeur een miljoen en meer denkt te moeten incasseren ieder jaar
pi_130472945
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dat is wat anders dan die andere zogenaamde goede doelen waar de directeur een miljoen en meer denkt te moeten incasseren ieder jaar
Dat is natuurlijk niet bijster veel, maar de organisatie profileert zich nou eenmaal als enkel bestaande uit vrijwilligers.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_130475181
quote:
Ok kom maar op met die organisaties
pi_130478042
quote:
Prima, maar kom er dan gewoon eerlijk voor uit ipv zogenaamd 'anti-strijkstok' te zijn. Ook al zou hij een (beneden) modaal inkomen krijgen, dan nog past dat niet bij wat ze uitdragen (anti-strijkstok en 100% vrijwillig), ongeacht hoeveel miljoenen ze op weten te halen.
  † In Memoriam † maandag 26 augustus 2013 @ 15:04:55 #24
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130478591
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 13:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ok kom maar op met die organisaties
de bloedbank.
waar je geen bloed mag doneren als je aankruist dat je bloed alleen voor zieke mensen gebruikt mag worden :')
pi_130480123
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 15:04 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

de bloedbank.
waar je geen bloed mag doneren als je aankruist dat je bloed alleen voor zieke mensen gebruikt mag worden :')
Ok ik moet toegeven dat ik geen wiskundig genie ben maar sinds wanneer is 268.000 gelijk aan een miljoen? Het is zelfs geen miljoen als we er guldens van maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')