trancethrust | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:07 |
Deel 2 mocht er animo voor zijn. Originele OP, (c) Tong80:
| |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:27 |
In grote lijnen ben ik het daar ook wel mee eens. Ik vermoed nl. dat Joris de zaak een beetje aandikt, want 300 km/u, dat doe je niet geregeld en al helemaal niet in NL. Dat is echt zo extreem hard, dat wil je alleen op een volstrekt lege snelweg. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:30 |
Ik had vroeger wel het e.e.a. paraat, ik hou mij er nu niet meer mee bezig. SWOV is onbetrouwbaar. Als je nauw samen gaat werken met een organisatie die alle belang heeft bij de conclusie dat snelheid heel erg belangrijk is voor de veiligheid en het voormalig opperhoofd daarvan heeft ook nog bewezen een groot voorstander te zijn van propaganda en misinformatie (agenten verbieden om met blik op de weg samen te werken omdat dat te objectief is!!!).... dan moet je wel heel goedgelovig zijn om de SWOV als betrouwbaar te zien. In theorie heb je gelijk, maar het ging dus om de praktijk... ![]() | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:32 |
Nee, dat is niet zo. Wel geldt er een verzwaarde aansprakelijkheid. Maar dat is iets heel anders. Bekende misvatting, maar wel een misvatting. | |
Tijn | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:32 |
Ik begrijp echt niet waarom die Joris dat geld dat nu naar boetes gaat niet gebruikt om te racen op het circuit. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:34 |
In de OP lees ik dat hij het heeft over die figuren die zonder enige aanleiding even naar links gaan om jou te corrigeren. Dat gedrag zie ik ook en daar hoef je echt geen 300 voor te rijden... Ooit hoop ik iets verderop in een file terecht te komen dat ik zo iemand eens een draai om de oren kan geven. Ben ik overigens ook fout, maar toch. Dat is nou eens echt idioot gedrag. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:34 |
+1 | |
SuperHarregarre | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:37 |
Omdat die Joris een studie rechten heeft gedaan en we allemaal weten wat voor gewetenloze klootzakken die studie afronden. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:37 |
Als je hard mag rijden is het niet leuk, waarschijnlijk is het omdat het op de openbare weg gebeurd een deel van het plezier. Soort kleptomaan, maar dan met asociaal verkeersgedrag. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:39 |
Jammer, ben altijd wel nieuwsgierig naar dat soort onderzoeken. Google levert niet echt wat op met zals zoekterm hogere+snelheid+veiliger ![]() | |
Mike4Ever | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:40 |
Omdat racen op een circuit veel meer tijd kost. Je moet eerst naar een circuit rijden, alleen op tijden dat het ook nog toegankelijk is. Je moet het echt een complete circuitdag inplannen in het weekend ofzo. Openbare weg is veel toegankelijker, je hoeft maar op de motor te stappen en je kunt over de landerijen blazen wanneer jij het wilt. Heb zelf geen motor maar herken dit wel met de auto, kan me ook niet hard genoeg gaan, het extra risico dat je hebt geeft misschien juist wel een kick. Als ik steeds een circuit op zou moeten zoeken om het gas te mogen dan was de lol van het rijden er snel af voor mij. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:46 |
Dat is ook weer waar... | |
Kper_Norci | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:04 |
Volgens mij verwijst deze link naar dezelfde onderzoeksresultaten als die in dat stuk van het SWOV. Verder staan hier ook wel wat interessante dingen, waarbij de Solomon Curve volgens mij hetgeen is waar we in deze discussie naar op zoek zijn. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:10 |
Wat die curve dus zegt is dat het gaat om snelheidsverschil t.o.v. het gemiddelde, met als achtergrond het aantal voertuigen dat jou inhalen of het aantal dat jij inhaalt. Als iedereen 200km/u zou het net zo veilig zijn als dat iedereen 100km/u rijdt. Ik kan me dat niet voorstellen. De eerste link onderschrijft dan weer het SWOV rapport waar ik eerder naar linkte. | |
lipjes | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:20 |
Las het gisteren ja. Ruimt zich vanzelf op, nadeel is dat hij ons als motorrijders een slecht imago geeft. | |
Kper_Norci | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:20 |
Dat kan ik me ook niet voorstellen, maar ik denk dat je dat ook even los moet zien van deze curve, die is specifiek voor het snelheidsverschil tussen jou en de andere weggebruikers, een exacte snelheid wordt hier niet genoemd. In de eerste link staat een grafiekje waarbij je kan zien dat het aantal ongelukken toeneemt naar mate de snelheid hoger wordt. Ga je echter beide grafieken combineren, dan is mijn conclusie dat de Solomon Curve steeds hoger komt te liggen naar mate de snelheid omhoog gaat. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:42 |
Waarom is dan het aantal ongevallen omhoog gegaan op de trajecten waar 80 km/u is ingesteld in NL? Waarom is destijds in NL het aantal ongevallen omlaag gegaan op de trajecten waar 120 km/u werd ingesteld (meer nog dan waar het 100 bleef)? Waarom blijken de autosnelwegen in Duitsland waar geen limiet geldt zo veilig te zijn? Op het moment dat mensen zich te veilig gaan voelen gaat de aandacht verslappen. Ik vrees dan ook voor technologische ontwikkelingen waarbij de auto alles over neemt. Niet voor niets kiest Mercedes er bij de nieuwe S-klasse voor om het te laten bij assistentie waarbij de bestuurder moet blijven opletten. Er is overigens bij mij geen ongeval bekend op de snelweg waarbij doden zijn gevallen (die lijsten zijn nauwkeurig ten aanzien van oorzaak) omdat men is aangereden door iemand die een forse snelheid reed van zeg boven de muldergrens (40 km/u te hard). 0. In al die jaren in Nederland. 0. Op een snelweg rij je allemaal dezelfde kant op. Daarom speelt snelheid nauwelijks een rol. Snelheid gaat met name een rol spelen als je daardoor niet meer kan corrigeren en natuurlijk helemaal in die gevallen waarbij je heel snel tot stilstand kan komen (je kan beter met 200 km/u via een vangrail terug de weg op stuiteren dan met 50 km/u een boom raken). | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:51 |
Je blijft soortgelijke dingen beweren, maar een bron is er nog niet en kan ik ook niet vinden. Lijkt me een hele boude stelling. 0, weet je het zeker? | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:56 |
Adviesdienst verkeer en vervoer. Die houdt het allemaal netjes bij. Maar het is voor mij wel tweedehand informatie. Als je het per se wil weten kun je het opvragen mbv de wob. Richt je brief tot de minister en je krijgt alle gegevens binnen 4 weken (of 8 als ze verdagen) en zo niet kun je nog geld toe krijgen ook... Ja, dat weet ik zeker (maar hou er rekening mee dat ik zeg dat ze mij niet bekend zijn en ik kan zo een lijstje van enig jaar gemist hebben... al denk ik dat het nieuws zou zijn geweest en alleen al daarom niet te missen is). | |
-Techno- | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:57 |
Mensen daar zijn er op ingesteld en maken beter gebruik van de beschikbare banen. Daar weet men dat er een groot verschil tussen snelheden zit. Eens. Bron? Zou het ook niet weten hoor. Drogreden. Als er een groot verschil is tussen verschillende snelheden dan speelt het wel degelijk een rol. Vooral als het gros van de automobilisten daar niet op ingesteld is. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:20 |
Jij rijdt kennelijk niet heel vaak in Duitsland, want het verschil in hoe men daar rijdt tov hier is (helaas) erg afgenomen, nog afgezien van het feit dat Duitsland een doorvoerland is en er dus heel veel mensen rijden uit andere landen. Ook die rijden daar veilig rond. Er wordt een lijst bijgehouden van alle dodelijke ongevallen in Nederland met daarbij een korte omschrijving en hoofdoorzaak. Die lijst. Heeft wel eens in enig jaar ook in de Elsevier gestaan, maar zoals gezegd: het Ministerie heeft die lijst en je kan daaruit de dodelijke ongevallen op de snelwegen halen, dat scheelt ook meteen een hoop leeswerk. Nee, feit. Maar je mag het proberen te weerleggen hoor. Kom alleen niet met onzin als dat het een drogreden is. Nee, want de energie bij een klap is (tenzij je op een vrachtwagen klapt, of achter op een file) zoveel minder geconcentreerd dat je er doorgaans vrij ongeschonden vanaf komt. Hoge snelheden zijn op autosnelwegen helemaal niet zo'n probleem. Daarom zijn er ook gewoon landen die het niet nodig vinden om een maximum in te stellen. Ook in Nederland is de norm er niet voor de veiligheid, maar voor het milieu. | |
-Techno- | vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:33 |
Vaak genoeg geweest, vooral het beter gebruik van banen valt me op. Hier in Nederland heb je notoire linksrijders, die heb ik daar veel minder gezien. "Het is veilig want ze rijden dezelfde kant op" is een drogreden. Ik heb het dan ook over het verschil in snelheden en de verwachting daarvan. Heb niks tegen een hogere maximum snelheid an sich. Het is eerder in combinatie van die twee. Hier op de dijk mocht je vroeger 80, tijd later 50 en sinds vorige week 30. En dat heeft niks met milieu te maken. Motorrijders maakte het gewoon te bont qua snelheid (doen ze nog steeds daar niet van) | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:57 |
Het is enorm toegenomen en het is bijna niveau NL tegenwoordig. Gelukkig is het nog niet niveau België, want daar is het echt rampzalig. Dat stond er dan ook niet. Er stond dat het nauwelijks een rol speelt en er stond uitgelegd waarom het nauwelijks een rol speelt. Ok, maar dan nog zijn de gevolgen van hoge snelheid op autosnelwegen vaak klein, zelfs als het tot een ongeval komt. Dodelijke ongevallen op snelwegen? Nou, b.v. een vrachtwagen die achterop een auto klapt. Of iemand die op een file rijdt, of een wegafzetting. Dat is kenmerkend voor een dodelijk ongeval op de autosnelweg. Ik ben wel met je eens dat snelheidsverschillen de kans op een ongeval vergroten, al maakt dan weer dat rustige snelheden bestuurders in slaap doet sukkelen waardoor ze die file missen, of de wegafzetting (dat lukt sommigen zelfs ondanks die balken die ze daarvoor op de weg leggen om je wakker te schudden!). Ik had het over de norm op autosnelwegen. Een weg die van 80 naar 30 gaat (of van 80 naar 60) zonder dat er op dat punt b.v. een woonwijk is aangelegd of een andere kenmerkende wijziging is doorgaans volstrekte idiotie. Onder het mom "duurzaam veilig". En precies dat is wat ik tegen de focus op snelheid heb. Men lost de problemen niet op, men komt met steeds idiotere beperkingen. En waarom? Echte oplossingen kosten geld. Snelheden verlagen levert op zodra je er een flitspaal bij zet. Pervers. | |
The_stranger | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:14 |
In Duitsland is het aantal dodelijke ongelukken per inwoner, per auto's op de weg en per gereden kilometer hoger dan in ons land, waarbij vooral dat laatste redelijk afwijkt... (4,5/7.2/7.2 t.o.v 3,9/7/5,6). Toegegeven, dat gaat niet alleen over de snelweg, maar Duitsland is niet perse veiliger dan ons land. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:24 |
Grote voordelen voor NL: gematigde weersomstandigheden, weinig doorvoer, vlakke wegen, modern autopark... Deze cijfers kun je niet zo maar met elkaar vergelijken. | |
The_stranger | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:36 |
Jij zeg dat de (snel)weg in Duitsland "zo veilig" is, door het afwezig zijn van een snelheidslimiet... (waar op steeds meer plekken vanaf wil en er steeds meer plekken zijn met limieten). | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:07 |
Ik zeg dat ze veilig zijn, niet dat ze veilig zijn doordat er geen limiet is. Je moet wel goed lezen wat ik schrijf. En dat men limieten wil is om dezelfde reden als dat we in Nederland 100 km/u hanteren op een 5 baans A2. Gezeik van omwonenden. Geluidsoverlast dus. Geregeld staat er zeer waardevolle informatie daaromtrent in de Auto, Motor und Sport. Ik kan je dat blad van harte aanbevelen (abbo op de iPad kost weinig en is simpel). | |
Yreal | vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:46 |
Niet hard rijden op een gsxr1000 ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 24 augustus 2013 @ 03:13 |
Het zal je maar gebeuren met 300 km/uur. ![]() http://www.hln.be/hln/nl/(...)-knalt-op-beer.dhtml | |
DS4 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 08:38 |
Nou moet ik toch wel zeggen dat het enige tijd geleden is sinds ik voor het laatst een beer de A15 over zag steken... | |
Afhaalchinees | zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:59 |
Klopt, daarom zijn zeer hoge snelheden op de A15 gerechtvaardigd. | |
DS4 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:36 |
Ho, ho... een eland schijnt ook gevaarlijk te zijn! | |
El_Liberaliste | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:44 |
Ik kan die Joris wel gaan veroordelen, maar ik kan er best begrip voor opbrengen - zonder het direct goed te keuren. Ik hink een beetje tussen de gedachte dat het risico dat je iemand anders wat aandoet té hoog is en tussen de kick die je hieruit kunt halen. Gelukkig heb ik zelf geen snelle auto, maar ik rij regelmatig in auto's die wel écht snel zijn en dan is het gewoon lastig om je in te houden. Ik denk dat bestuurders die er bewust voor kiezen en de risico's inschatten (of ze nou wel of niet keihard gaan rijden) over het algemeen best goede bestuurders zijn. Maar als het fout gaat, dan gaat het natuurlijk ook goed fout. Ik zie zo'n type als Joris niet zo snel lam van de drank op zijn motor stappen. Voor wat betreft locaties van snelheidscontroles is de politie zeer voorspelbaar en mensen die dagelijks hetzelfde stuk snelweg rijden kunnen dat beamen. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:00 |
Niet voor Joris, want die let goed op. | |
DS4 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:09 |
De elandproef met 300 km/u op een motor... dat is een youtube filmpje waar ik de popcorn voor uit de kast trek... |