quote:De 32-jarige Joris stapt wekelijks op zijn supersnelle motor om op de openbare weg te racen. Snelheden van ruim 250 kilometer per uur zijn daarbij 'doodnormaal'. 'Ik heb een blinde vlek voor de risico's.'
'Ik voeg 's avonds op mijn achterwiel in op de snelweg. Soms met bijna 200 kilometer per uur als ik mij die dag verveelde op mijn werk. Die kick heb ik gewoon nodig. Ik ben een adrenalinejunk. Racen op de openbare weg geeft een gevoel van vrijheid en dat geeft mijn leven zin,' vertelt motorfanaat Joris uit Dordrecht.
Hoewel hij doelbewust de gevaren opzoekt, is hij zeker niet dom. Hij rondde zijn universitaire studie rechten moeiteloos af en heeft inmiddels een goed betaalde baan als jurist. Zijn achternaam wil hij uit angst voor de politie niet in de krant, maar vertellen over zijn levensgevaarlijke drang wil hij wel.
'De zomer is een ideale tijd. Het is rustig op de weg en lang licht.' Joris laat filmpjes zien waarbij hij snelheden van 300 kilometer per uur haalt op de A15 of op zijn achterwiel door de polder scheurt. Zijn motor is een Suzuki GSX R 1000, favoriet bij veel raceliefhebbers die met elkaar wedijveren op het gebied van snelheid en stunts zoals 'wheelies'.
Een paar keer moest hij zijn rijbewijs inleveren en hij schat inmiddels al voor vele duizenden euro's aan boetes te hebben betaald. 'Maar bijna altijd ben ik de politie te snel af. Wat kunnen ze doen? Als ik het gas opentrek, ben ik zo weg. En als ik ga racen op straat haal ik vaak de nummerplaat van mijn motor.'
Kritiek op zijn rijstijl begrijpt hij goed, maar probeert hij desondanks fanatiek te weerleggen. 'Ik voel mij wel eens Jekyll en Hyde, want ik snap het wel, maar blijf toch zo rijden. Mensen zeggen vaak 'stel nou dat er een kind oversteekt' of 'je weet niet wat er allemaal kan gebeuren'. Nou, dat weet ik heel goed. Ik rijd juist heel geconcentreerd in tegenstelling tot veel andere weggebruikers. Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.'
Twee jaar geleden raakte een vriend van Joris zwaargewond tijdens een straatrace. 'Hij is nu gehandicapt en kan nooit meer motorrijden. Het had weinig gescheeld of hij was dood. En ik herinner mij het dodelijke ongeluk in de Botlek nog goed. Toen reed een motorrijder met zeer hoge snelheid op een auto in. De motorrijder en het echtpaar in de auto waren op slag dood.'
Politiewoordvoerder Patricia Wessels: 'Deze man is goed in staat zelf aan te geven hoe gevaarlijk het is wat hij doet. Wij zullen dit soort gasten dan ook direct van de straat plukken als we de kans krijgen. Wij zullen zijn motor proberen af te pakken en hem een gedragsmaatregel verkeer opleggen. Hij is niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor andere onschuldige weggebruikers. Dat is nog veel zorgelijker.'
Joris zegt niet onder de indruk te zijn: 'Logisch dat ze dat zeggen. Natuurlijk ken ik de gevaren, maar die schat ik wel lager in. Ik heb een blinde vlek voor de risico's, maar ik weet heel goed wat ik doe. Ik ben een kunstenaar op de motor en kan als de beste rijden.'
Straatraces zijn dan ook een bewuste keus van de Dordtenaar. 'Ik aanvaard de risico's en klaag niet over boetes. Wel kan ik mij boos maken over de wanverhouding tussen de hoogte van de boetes en wat je nu werkelijk hebt misdaan. Ik beroof geen oude vrouwtjes, maar krijg meer problemen als ik word gepakt,' zegt Joris kwaad.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ce-is-vrijheid.dhtml
Zo iemand gun je toch een overstekende lantarenpaal ?
In grote lijnen ben ik het daar ook wel mee eens. Ik vermoed nl. dat Joris de zaak een beetje aandikt, want 300 km/u, dat doe je niet geregeld en al helemaal niet in NL. Dat is echt zo extreem hard, dat wil je alleen op een volstrekt lege snelweg.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 09:51 schreef kipknots het volgende:
Ik ga ook niet zo moeilijk doen om iemand die bv 170-180 rijd op een rustige snelweg. Maar we hebben het hier over mensen die de weg als een speeltuin gebruiken. Als je die instelling hebt mag wat mij betreft direct je rijbewijs voor een paar jaar afgenomen worden. Als je voor de kick hard wil rijden ga je maar naar een circuit.
Ik had vroeger wel het e.e.a. paraat, ik hou mij er nu niet meer mee bezig.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 09:55 schreef DroogDok het volgende:
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar welke onderzoeken je refereert, SWOV is naar mijn idee toch wel een betrouwbaar instituut.
In theorie heb je gelijk, maar het ging dus om de praktijk...quote:Alerter rijden als je sneller rijdt..... Je zou bij elke snelheid op de weg moeten letten, dat dat niet gebeurt is geen excuus om dan maar harder te gaan rijden.
Nee, dat is niet zo. Wel geldt er een verzwaarde aansprakelijkheid. Maar dat is iets heel anders.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 09:56 schreef Spatzmann het volgende:
Ook niet helemaal waar. ja er is vaak geen snelheidslimiet, maar als je harder rijdt dan 130 dan ben je per definitie schuldig aan het ongeluk (aansprakelijk) waar je bij betrokken bent. Dan boet het niet eens dat een ander niet uitkeek.
In de OP lees ik dat hij het heeft over die figuren die zonder enige aanleiding even naar links gaan om jou te corrigeren.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 09:57 schreef kipknots het volgende:
Mwah, ligt eraan wat je onder afsnijden verstaat. Als je over snelheden spreekt zoals in de OP dan is een inhaalactie al heel snel (onbedoeld) afsnijden.
Als iemand opzettelijk afsnijd dan mag wat mij betreft zijn rijbewijs ook direct in de shredder. En als iemand bv niet spiegelt maar zijn auto er gewoon tussen gooit mag hij ook nog wel een nieuwe cursus doen
+1quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:32 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom die Joris dat geld dat nu naar boetes gaat niet gebruikt om te racen op het circuit.
Omdat die Joris een studie rechten heeft gedaan en we allemaal weten wat voor gewetenloze klootzakken die studie afronden.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:32 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom die Joris dat geld dat nu naar boetes gaat niet gebruikt om te racen op het circuit.
Als je hard mag rijden is het niet leuk, waarschijnlijk is het omdat het op de openbare weg gebeurd een deel van het plezier.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:32 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom die Joris dat geld dat nu naar boetes gaat niet gebruikt om te racen op het circuit.
Jammer, ben altijd wel nieuwsgierig naar dat soort onderzoeken. Google levert niet echt wat op met zals zoekterm hogere+snelheid+veiligerquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:30 schreef DS4 het volgende:
Ik had vroeger wel het e.e.a. paraat, ik hou mij er nu niet meer mee bezig.
Omdat racen op een circuit veel meer tijd kost. Je moet eerst naar een circuit rijden, alleen op tijden dat het ook nog toegankelijk is. Je moet het echt een complete circuitdag inplannen in het weekend ofzo.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:32 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom die Joris dat geld dat nu naar boetes gaat niet gebruikt om te racen op het circuit.
Dat is ook weer waar...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:37 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Omdat die Joris een studie rechten heeft gedaan en we allemaal weten wat voor gewetenloze klootzakken die studie afronden.
Volgens mij verwijst deze link naar dezelfde onderzoeksresultaten als die in dat stuk van het SWOV.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:39 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Jammer, ben altijd wel nieuwsgierig naar dat soort onderzoeken. Google levert niet echt wat op met zals zoekterm hogere+snelheid+veiliger
Wat die curve dus zegt is dat het gaat om snelheidsverschil t.o.v. het gemiddelde, met als achtergrond het aantal voertuigen dat jou inhalen of het aantal dat jij inhaalt. Als iedereen 200km/u zou het net zo veilig zijn als dat iedereen 100km/u rijdt. Ik kan me dat niet voorstellen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:04 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Volgens mij verwijst deze link naar dezelfde onderzoeksresultaten als die in dat stuk van het SWOV.
Verder staan hier ook wel wat interessante dingen, waarbij de Solomon Curve volgens mij hetgeen is waar we in deze discussie naar op zoek zijn.
Dat kan ik me ook niet voorstellen, maar ik denk dat je dat ook even los moet zien van deze curve, die is specifiek voor het snelheidsverschil tussen jou en de andere weggebruikers, een exacte snelheid wordt hier niet genoemd. In de eerste link staat een grafiekje waarbij je kan zien dat het aantal ongelukken toeneemt naar mate de snelheid hoger wordt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wat die curve dus zegt is dat het gaat om snelheidsverschil t.o.v. het gemiddelde, met als achtergrond het aantal voertuigen dat jou inhalen of het aantal dat jij inhaalt. Als iedereen 200km/u zou het net zo veilig zijn als dat iedereen 100km/u rijdt. Ik kan me dat niet voorstellen.
Waarom is dan het aantal ongevallen omhoog gegaan op de trajecten waar 80 km/u is ingesteld in NL? Waarom is destijds in NL het aantal ongevallen omlaag gegaan op de trajecten waar 120 km/u werd ingesteld (meer nog dan waar het 100 bleef)?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:10 schreef DroogDok het volgende:
Als iedereen 200km/u zou het net zo veilig zijn als dat iedereen 100km/u rijdt. Ik kan me dat niet voorstellen.
Je blijft soortgelijke dingen beweren, maar een bron is er nog niet en kan ik ook niet vinden.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:42 schreef DS4 het volgende:
Waarom is dan het aantal ongevallen omhoog gegaan op de trajecten waar 80 km/u is ingesteld in NL? Waarom is destijds in NL het aantal ongevallen omlaag gegaan op de trajecten waar 120 km/u werd ingesteld (meer nog dan waar het 100 bleef)?
Lijkt me een hele boude stelling. 0, weet je het zeker?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:42 schreef DS4 het volgende:
Er is overigens bij mij geen ongeval bekend op de snelweg waarbij doden zijn gevallen (die lijsten zijn nauwkeurig ten aanzien van oorzaak) omdat men is aangereden door iemand die een forse snelheid reed van zeg boven de muldergrens (40 km/u te hard). 0. In al die jaren in Nederland. 0.
Adviesdienst verkeer en vervoer. Die houdt het allemaal netjes bij. Maar het is voor mij wel tweedehand informatie.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:51 schreef DroogDok het volgende:
Je blijft soortgelijke dingen beweren, maar een bron is er nog niet en kan ik ook niet vinden.
Ja, dat weet ik zeker (maar hou er rekening mee dat ik zeg dat ze mij niet bekend zijn en ik kan zo een lijstje van enig jaar gemist hebben... al denk ik dat het nieuws zou zijn geweest en alleen al daarom niet te missen is).quote:Lijkt me een hele boude stelling. 0, weet je het zeker?
Mensen daar zijn er op ingesteld en maken beter gebruik van de beschikbare banen. Daar weet men dat er een groot verschil tussen snelheden zit.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom is dan het aantal ongevallen omhoog gegaan op de trajecten waar 80 km/u is ingesteld in NL? Waarom is destijds in NL het aantal ongevallen omlaag gegaan op de trajecten waar 120 km/u werd ingesteld (meer nog dan waar het 100 bleef)?
Waarom blijken de autosnelwegen in Duitsland waar geen limiet geldt zo veilig te zijn?
Eens.quote:Op het moment dat mensen zich te veilig gaan voelen gaat de aandacht verslappen. Ik vrees dan ook voor technologische ontwikkelingen waarbij de auto alles over neemt. Niet voor niets kiest Mercedes er bij de nieuwe S-klasse voor om het te laten bij assistentie waarbij de bestuurder moet blijven opletten.
Bron? Zou het ook niet weten hoor.quote:Er is overigens bij mij geen ongeval bekend op de snelweg waarbij doden zijn gevallen (die lijsten zijn nauwkeurig ten aanzien van oorzaak) omdat men is aangereden door iemand die een forse snelheid reed van zeg boven de muldergrens (40 km/u te hard). 0. In al die jaren in Nederland. 0.
Drogreden.quote:Op een snelweg rij je allemaal dezelfde kant op. Daarom speelt snelheid nauwelijks een rol.
Als er een groot verschil is tussen verschillende snelheden dan speelt het wel degelijk een rol. Vooral als het gros van de automobilisten daar niet op ingesteld is.quote:Snelheid gaat met name een rol spelen als je daardoor niet meer kan corrigeren en natuurlijk helemaal in die gevallen waarbij je heel snel tot stilstand kan komen (je kan beter met 200 km/u via een vangrail terug de weg op stuiteren dan met 50 km/u een boom raken).
Jij rijdt kennelijk niet heel vaak in Duitsland, want het verschil in hoe men daar rijdt tov hier is (helaas) erg afgenomen, nog afgezien van het feit dat Duitsland een doorvoerland is en er dus heel veel mensen rijden uit andere landen. Ook die rijden daar veilig rond.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:57 schreef -Techno- het volgende:
Mensen daar zijn er op ingesteld en maken beter gebruik van de beschikbare banen. Daar weet men dat er een groot verschil tussen snelheden zit.
Er wordt een lijst bijgehouden van alle dodelijke ongevallen in Nederland met daarbij een korte omschrijving en hoofdoorzaak. Die lijst. Heeft wel eens in enig jaar ook in de Elsevier gestaan, maar zoals gezegd: het Ministerie heeft die lijst en je kan daaruit de dodelijke ongevallen op de snelwegen halen, dat scheelt ook meteen een hoop leeswerk.quote:Bron? Zou het ook niet weten hoor.
Nee, feit. Maar je mag het proberen te weerleggen hoor. Kom alleen niet met onzin als dat het een drogreden is.quote:Drogreden.
Nee, want de energie bij een klap is (tenzij je op een vrachtwagen klapt, of achter op een file) zoveel minder geconcentreerd dat je er doorgaans vrij ongeschonden vanaf komt.quote:Als er een groot verschil is tussen verschillende snelheden dan speelt het wel degelijk een rol. Vooral als het gros van de automobilisten daar niet op ingesteld is.
Vaak genoeg geweest, vooral het beter gebruik van banen valt me op. Hier in Nederland heb je notoire linksrijders, die heb ik daar veel minder gezien.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 12:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij rijdt kennelijk niet heel vaak in Duitsland, want het verschil in hoe men daar rijdt tov hier is (helaas) erg afgenomen, nog afgezien van het feit dat Duitsland een doorvoerland is en er dus heel veel mensen rijden uit andere landen. Ook die rijden daar veilig rond.
"Het is veilig want ze rijden dezelfde kant op" is een drogreden.quote:[..]
Er wordt een lijst bijgehouden van alle dodelijke ongevallen in Nederland met daarbij een korte omschrijving en hoofdoorzaak. Die lijst. Heeft wel eens in enig jaar ook in de Elsevier gestaan, maar zoals gezegd: het Ministerie heeft die lijst en je kan daaruit de dodelijke ongevallen op de snelwegen halen, dat scheelt ook meteen een hoop leeswerk.
[..]
Nee, feit. Maar je mag het proberen te weerleggen hoor. Kom alleen niet met onzin als dat het een drogreden is.
Ik heb het dan ook over het verschil in snelheden en de verwachting daarvan. Heb niks tegen een hogere maximum snelheid an sich.quote:[..]
Nee, want de energie bij een klap is (tenzij je op een vrachtwagen klapt, of achter op een file) zoveel minder geconcentreerd dat je er doorgaans vrij ongeschonden vanaf komt.
Hoge snelheden zijn op autosnelwegen helemaal niet zo'n probleem. Daarom zijn er ook gewoon landen die het niet nodig vinden om een maximum in te stellen.
Het is eerder in combinatie van die twee. Hier op de dijk mocht je vroeger 80, tijd later 50 en sinds vorige week 30. En dat heeft niks met milieu te maken. Motorrijders maakte het gewoon te bont qua snelheid (doen ze nog steeds daar niet van)quote:Ook in Nederland is de norm er niet voor de veiligheid, maar voor het milieu.
Het is enorm toegenomen en het is bijna niveau NL tegenwoordig. Gelukkig is het nog niet niveau België, want daar is het echt rampzalig.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 12:33 schreef -Techno- het volgende:
Vaak genoeg geweest, vooral het beter gebruik van banen valt me op. Hier in Nederland heb je notoire linksrijders, die heb ik daar veel minder gezien.
Dat stond er dan ook niet. Er stond dat het nauwelijks een rol speelt en er stond uitgelegd waarom het nauwelijks een rol speelt.quote:"Het is veilig want ze rijden dezelfde kant op" is een drogreden.
Ok, maar dan nog zijn de gevolgen van hoge snelheid op autosnelwegen vaak klein, zelfs als het tot een ongeval komt. Dodelijke ongevallen op snelwegen? Nou, b.v. een vrachtwagen die achterop een auto klapt. Of iemand die op een file rijdt, of een wegafzetting. Dat is kenmerkend voor een dodelijk ongeval op de autosnelweg.quote:Ik heb het dan ook over het verschil in snelheden en de verwachting daarvan. Heb niks tegen een hogere maximum snelheid an sich.
Ik had het over de norm op autosnelwegen.quote:Het is eerder in combinatie van die twee. Hier op de dijk mocht je vroeger 80, tijd later 50 en sinds vorige week 30. En dat heeft niks met milieu te maken. Motorrijders maakte het gewoon te bont qua snelheid (doen ze nog steeds daar niet van)
In Duitsland is het aantal dodelijke ongelukken per inwoner, per auto's op de weg en per gereden kilometer hoger dan in ons land, waarbij vooral dat laatste redelijk afwijkt...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:42 schreef DS4 het volgende:
Waarom blijken de autosnelwegen in Duitsland waar geen limiet geldt zo veilig te zijn?
Grote voordelen voor NL: gematigde weersomstandigheden, weinig doorvoer, vlakke wegen, modern autopark...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 13:14 schreef The_stranger het volgende:
In Duitsland is het aantal dodelijke ongelukken per inwoner, per auto's op de weg en per gereden kilometer hoger dan in ons land, waarbij vooral dat laatste redelijk afwijkt...
(4,5/7.2/7.2 t.o.v 3,9/7/5,6).
Toegegeven, dat gaat niet alleen over de snelweg, maar Duitsland is niet perse veiliger dan ons land.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |