abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130341496
Nu mn bramen jam niet doorgaat heb ik wel de smaak te pakken en de spullen in huis al om jam te maken, dus vanmiddag wil ik alsnog jam maken

heb 4 potten in huis, en 1 pak gelei suiker speciaal (daar staat op 1250 gram vruchten 500 gram suiker)

Nu vroeg ik me af, hebben jullie tips voor welke jam lekker is om te mkaen met vruchtendie nu in de winkel te koop zijn?

standaard aardbeien jam is zo ''standaard''

Ik dacht zelf miss pruimen jam? maar blijft het recept dan ook 1250gram pruimen en 500 gram suiker?
want ik lees hier bijv een heel andere recept:
http://www.margriet.nl/koken/recepten/pruimenjam.html

of hebben jullie andere smakelijke jam ideeen?
pi_130341530
Frambozenjam.
Kersenjam.
Abrikozenjam.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_130341936
Appeljam
Uienjam (hartig/zoet combinatie)
Aardbeienjam
Gemengde jam
Aalbessenjam (rode of witte)
Zwarte bessenjam
Bosbessenjam
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_130342506
Chilipeperjam O+

Afgelopen kerst dit recept gebruikt en iedereen (zelfs de zeurkouzen in de schoonfamilie *) ) vond het heel lekker!

Zoet en een tikje (maar niet heel erg) pittig _O_

Ingredients

150 grams long fresh red chilli peppers (deseeded and cut into 4 pieces)
150 grams red peppers (cored, deseeded and cut into rough chunks)
1 kilogram jam sugar
600 ml cider vinegar

Method

You will need 6 x 250ml / 1 cup sealable jars, with vinegar-proof lids, such as Kilner jars or re-usable pickle jars.

Sterilize your jars and leave to cool.

Put the cut-up chillies into a food processor and pulse until they are finely chopped. Add the chunks of red pepper and pulse again until you have a vibrantly red-flecked processor bowl.

Dissolve the sugar in the vinegar in a wide, medium-sized pan over a low heat without stirring.

Scrape the chilli-pepper mixture out of the bowl and add to the pan. Bring the pan to the boil, then leave it at a rollicking boil for 10 minutes.

Take the pan off the heat and allow it cool. The liquid will become more syrupy, then from syrup to viscous and from viscous to jelly-like as it cools.

After about 40 minutes, or once the red flecks are more or less evenly dispersed in the jelly (as
the liquid firms up, the hints of chilli and pepper start being suspended in it rather than floating on it), ladle into your jars. If you want to stir gently at this stage, it will do no harm. Then seal tightly.
Let me see you stripped down to the bone
pi_130381033
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:49 schreef minilot het volgende:
Chilipeperjam O+

Afgelopen kerst dit recept gebruikt en iedereen (zelfs de zeurkouzen in de schoonfamilie *) ) vond het heel lekker!

Zoet en een tikje (maar niet heel erg) pittig _O_

[ afbeelding ]

Ingredients

150 grams long fresh red chilli peppers (deseeded and cut into 4 pieces)
150 grams red peppers (cored, deseeded and cut into rough chunks)
1 kilogram jam sugar
600 ml cider vinegar

Method

You will need 6 x 250ml / 1 cup sealable jars, with vinegar-proof lids, such as Kilner jars or re-usable pickle jars.

Sterilize your jars and leave to cool.

Put the cut-up chillies into a food processor and pulse until they are finely chopped. Add the chunks of red pepper and pulse again until you have a vibrantly red-flecked processor bowl.

Dissolve the sugar in the vinegar in a wide, medium-sized pan over a low heat without stirring.

Scrape the chilli-pepper mixture out of the bowl and add to the pan. Bring the pan to the boil, then leave it at a rollicking boil for 10 minutes.

Take the pan off the heat and allow it cool. The liquid will become more syrupy, then from syrup to viscous and from viscous to jelly-like as it cools.

After about 40 minutes, or once the red flecks are more or less evenly dispersed in the jelly (as
the liquid firms up, the hints of chilli and pepper start being suspended in it rather than floating on it), ladle into your jars. If you want to stir gently at this stage, it will do no harm. Then seal tightly.

Dat klinkt erg appart inderdaad, maar was dat ook lekker voor op brood of n croissant??
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:42:47 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130386130
Ga van het weekeinde honingmeloenjam maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130408264
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 13:04 schreef casper019 het volgende:

[..]

Dat klinkt erg appart inderdaad, maar was dat ook lekker voor op brood of n croissant??
Ik vind van wel, zeker in combinatie met een aantal soorten vleeswaren! Maar smaken verschillen hè, kwestie van uitproberen. Mijn lief smeerde het 's morgens graag op een beschuitje met kaas.
Let me see you stripped down to the bone
pi_132128571
spam is niet gewenst op fok

[ Bericht 87% gewijzigd door Mirjam op 13-10-2013 18:58:00 ]
  † In Memoriam † zondag 13 oktober 2013 @ 18:28:28 #9
91830 MaximusTG
pi_132130533
Nou, en van wie zou die website nou toch zijn zeg.. Jamqueen - eerder spamqueen.
  zondag 13 oktober 2013 @ 19:39:43 #10
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_132132655
1500 gram peren, kaneel naar smaak, limoenrasp van 1 limoen, rozijnen, 1 zakje geleisuiker speciaal (halfzoete versie).

Peren schillen en klein snijden, samen met de suiker, kaneel, limoen en rozijnen koken totdat de peren zacht zijn. Dan in schone jampotten gieten en vijf minuten op de kop zetten.
If you can dream it, you can do it...
pi_132151348
Veelgemaakte jamfouten:

Te stijve jam: de vruchten blijken van nature al flink pectine te bevatten (bramen bijvoorbeeld). Dat had heus wel met minder geleermiddel gemogen.

Te snotterige/aromaloze jam: sommige vruchten zijn gewoon ongeschikt voor jam (druiven, peren).

Te flauwe jam: denk niet "ik maak eens jam met minder suiker, da's gezond." Resultaat is een verdrietige jam zonder effect. Voor een levendige fruitsmaak heb je echt 50/50 fruit/suiker nodig.

Te dure jam: je hoeft echt geen A-klasse fruit te gebruiken voor jam. Jam maken is juist voor als je een hopeloze overvloed hebt met veel kneusjes.
  † In Memoriam † maandag 14 oktober 2013 @ 12:05:48 #12
91830 MaximusTG
pi_132151670
Veelgemaakte jamfouten: ook wel jammer genoemd (8>
pi_132181476
Vijgenjam :Y
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:42:29 #14
414082 ZwerverJos
He je vijf euros voor me?
pi_132181485
plopjam.
pi_132185897
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:05 schreef MaximusTG het volgende:
Veelgemaakte jamfouten: ook wel jammer genoemd (8>
Tante van me had 1x de pan dicht laten zitten. Aarbeiensaus werd het dus. En lekker!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')