abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 augustus 2013 @ 01:19:28 #76
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_130224170
Ik ben rustig aan als denemarken mijn pu's met Noorwegen en sweden aan het integreren :P. Wel wat moeite moeten doen om groter te worden noorwegen om te kunnen integreren.

Wel raar dat een klein land als Denemarken Zweden eronder heeft gekregen. Zweden is echt veel sterker militair gezien.



Zo ziet het er nu een beetje uit :P
Ik loop alleen wel achter in mijn colonisatie effort. Maar dat gaat rap denk ik als mijn land een beetje op stoom komt nu

[ Bericht 31% gewijzigd door BurnaBoy op 19-08-2013 02:33:41 ]
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
  maandag 19 augustus 2013 @ 02:35:33 #77
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_130225400
Ik twijfel of ik nu duitsland in moet gaan of met rusland gaan klooien.
Duitsland is veel rijker enzo, maar aan de andere kant zit je weer met de HRE.
En ik had al een mooie botsing gehad met Oostenrijk die HRE leider is.

Is er een manier om de HRE binnen te komen of is het gewoon pech hebben.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_130225434
quote:
10s.gif Op maandag 19 augustus 2013 01:19 schreef BurnaBoy het volgende:
Ik ben rustig aan als denemarken mijn pu's met Noorwegen en sweden aan het integreren :P. Wel wat moeite moeten doen om groter te worden noorwegen om te kunnen integreren.

Wel raar dat een klein land als Denemarken Zweden eronder heeft gekregen. Zweden is echt veel sterker militair gezien.

Maar je moet nagaan dat Paradox Zweden altijd buffed in haar games :P

Denemarken en Zweden waren toen nog niet echt aparte landen, een flink deel van zuidelijk Zweden was officieel en feitenlijk Deens, pas na de duizendste oorlog ofzo werd dat Zweeds.

Zweden en Denemarken hadden een vergelijkbaar bevolkingsaantal maar Denemarken was compacter, dat scheelde ook.

Pas nadat de Zweedse identiteit 'ontwaakte' en de Deense heerschappij als kwalijk werd gezien kwamen ze echt in opstand. Vergeet niet dat Denemarken in die tijd ook in Engeland en vooral in Rusland en Estland rondklooiden met koloniën. Die waren best sterk toen.
pi_130225452
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 02:35 schreef BurnaBoy het volgende:
Ik twijfel of ik nu duitsland in moet gaan of met rusland gaan klooien.
Duitsland is veel rijker enzo, maar aan de andere kant zit je weer met de HRE.
En ik had al een mooie botsing gehad met Oostenrijk die HRE leider is.

Is er een manier om de HRE binnen te komen of is het gewoon pech hebben.
Heb in EU IV nog geen HRE gespeeld, maar in deeltje 3 moest je een provincie hebben die deel uitmaakte van het HRE om lid te kunnen worden. Een provincie lid maken kon via een decision, maar die heb je nu niet meer op die manier per provincie. Ben niet helemaal zeker over hoe het dan moet.
pi_130225480
En nog even een eigen kritiekpuntje:

Verschillen in legers zijn imho te groot als de tech levels ook maar een beetje hoger dan de andere partij zijn.

Ik heb net 38k Uzbek troepen verloren aan 15k Moskovieten met vijf levels voorsprong, terwijl mijn commander beter was en zij een river crossing en mountain penalty hadden.

Dan klopt er iets niet naar mijn mening. Ik bedoel maar, ik had ook gewoon kanonnen, een hoge morale, een goede verhouding cavalry.. dat is het allemaal niet. De voorsprong die zij op mij hebben is achterlijk groot geworden. Het zou imho voor Nomaden mogelijk moeten zijn om te westernizen met een oost-Europese buur, niet per sé alleen met een West-Europese buur. Da's een flinke handicap die vooral vervelend is als je echt groot begint te worden.
  maandag 19 augustus 2013 @ 02:50:47 #81
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_130225575
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 02:42 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
En nog even een eigen kritiekpuntje:

Verschillen in legers zijn imho te groot als de tech levels ook maar een beetje hoger dan de andere partij zijn.

Ik heb net 38k Uzbek troepen verloren aan 15k Moskovieten met vijf levels voorsprong, terwijl mijn commander beter was en zij een river crossing en mountain penalty hadden.

Dan klopt er iets niet naar mijn mening. Ik bedoel maar, ik had ook gewoon kanonnen, een hoge morale, een goede verhouding cavalry.. dat is het allemaal niet. De voorsprong die zij op mij hebben is achterlijk groot geworden. Het zou imho voor Nomaden mogelijk moeten zijn om te westernizen met een oost-Europese buur, niet per sé alleen met een West-Europese buur. Da's een flinke handicap die vooral vervelend is als je echt groot begint te worden.

Oh, ik heb een PU ergens in het midden naast duitsland.
Succession war daarzo, naja ik vrolijk mijn troepen daarheen. Maar ik had niet militairistisch idee en een techlvl lager. 20k tegen 20k. Ik defensie en volledig in de pan gehakt door Bavaria.
Daar stond ik ook wel even van te kijken.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
  maandag 19 augustus 2013 @ 02:52:12 #82
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_130225588
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 02:38 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Maar je moet nagaan dat Paradox Zweden altijd buffed in haar games :P

Denemarken en Zweden waren toen nog niet echt aparte landen, een flink deel van zuidelijk Zweden was officieel en feitenlijk Deens, pas na de duizendste oorlog ofzo werd dat Zweeds.

Zweden en Denemarken hadden een vergelijkbaar bevolkingsaantal maar Denemarken was compacter, dat scheelde ook.

Pas nadat de Zweedse identiteit 'ontwaakte' en de Deense heerschappij als kwalijk werd gezien kwamen ze echt in opstand. Vergeet niet dat Denemarken in die tijd ook in Engeland en vooral in Rusland en Estland rondklooiden met koloniën. Die waren best sterk toen.
Het is nu ALLEMAAL deens :P

Moet alleen nog even Adm Tech naar lvl 10 en dan Scandinavië vormen.
Dan rusland even kloppen en dan naar amerika op lvl 14.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
  maandag 19 augustus 2013 @ 12:21:35 #83
366803 AthCom
Overigens ...
pi_130231982
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 02:42 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
En nog even een eigen kritiekpuntje:

Verschillen in legers zijn imho te groot als de tech levels ook maar een beetje hoger dan de andere partij zijn.

Ik heb net 38k Uzbek troepen verloren aan 15k Moskovieten met vijf levels voorsprong, terwijl mijn commander beter was en zij een river crossing en mountain penalty hadden.

Dan klopt er iets niet naar mijn mening. Ik bedoel maar, ik had ook gewoon kanonnen, een hoge morale, een goede verhouding cavalry.. dat is het allemaal niet. De voorsprong die zij op mij hebben is achterlijk groot geworden. Het zou imho voor Nomaden mogelijk moeten zijn om te westernizen met een oost-Europese buur, niet per sé alleen met een West-Europese buur. Da's een flinke handicap die vooral vervelend is als je echt groot begint te worden.

Klopt ja. Mijn arme Ottomanen met 1 militair techlevel minder werden in de pan gehakt door Fransen. Ik: 31.000 man, zij: 20.000. Geen penalty's of zo, generaals waren nagenoeg hetzelfde. Om de een of andere reden zijn mijn dice rolls ook altijd kut (0-4) en de AI heeft vaak 7-9, behalve in een fase waar weinig doden vallen.

Lucky nations staat bij mij standaard uit in SP.
Moira. is tof. :7
pi_130233539
Crusader kings 2 en UE4 zijn beide awesome. Speel nu zelf als een gebied in Japan maar snap nog weinig van de trade enz. Iemand nog goede algemene tactics?
  maandag 19 augustus 2013 @ 14:06:48 #85
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_130235746
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 02:42 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
En nog even een eigen kritiekpuntje:

Verschillen in legers zijn imho te groot als de tech levels ook maar een beetje hoger dan de andere partij zijn.

Ik heb net 38k Uzbek troepen verloren aan 15k Moskovieten met vijf levels voorsprong, terwijl mijn commander beter was en zij een river crossing en mountain penalty hadden.

Dan klopt er iets niet naar mijn mening. Ik bedoel maar, ik had ook gewoon kanonnen, een hoge morale, een goede verhouding cavalry.. dat is het allemaal niet. De voorsprong die zij op mij hebben is achterlijk groot geworden. Het zou imho voor Nomaden mogelijk moeten zijn om te westernizen met een oost-Europese buur, niet per sé alleen met een West-Europese buur. Da's een flinke handicap die vooral vervelend is als je echt groot begint te worden.

Ook naar hun NI's gekeken? Met Frankfurt heb ik Plutocratic en Quality, en daardoor doen mijn troepen 25% meer damage (als ik combat abilitie en discipline goed begrijp) en heb ik ook nog eens 0,25 extra moraal. Ik win niet elk gevecht (wel bijna alles) maar het is vooral een echte manpower-drain voor de AI die ik daarmee helemaal kapot maak.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 19 augustus 2013 @ 14:07:14 #86
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_130235761
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:08 schreef Roarzcorp. het volgende:
Crusader kings 2 en UE4 zijn beide awesome. Speel nu zelf als een gebied in Japan maar snap nog weinig van de trade enz. Iemand nog goede algemene tactics?
Wat snapt u niet?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 19 augustus 2013 @ 14:09:03 #87
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_130235843
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:21 schreef AthCom het volgende:

[..]

Klopt ja. Mijn arme Ottomanen met 1 militair techlevel minder werden in de pan gehakt door Fransen. Ik: 31.000 man, zij: 20.000. Geen penalty's of zo, generaals waren nagenoeg hetzelfde. Om de een of andere reden zijn mijn dice rolls ook altijd kut (0-4) en de AI heeft vaak 7-9, behalve in een fase waar weinig doden vallen.

Lucky nations staat bij mij standaard uit in SP.
NI-3 van Frankrijk:

quote:
Elan: 33% bonus to Morale and 10% faster morale recovery
Zou dit je de das om hebben gedaan? Samen met mogelijk wat andere ideas (ik weet niet wat je zelf hebt?) wordt het dan al gauw lastig. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 19 augustus 2013 @ 16:23:39 #88
366803 AthCom
Overigens ...
pi_130240900
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:09 schreef Euribob het volgende:

[..]

NI-3 van Frankrijk:

[..]

Zou dit je de das om hebben gedaan? Samen met mogelijk wat andere ideas (ik weet niet wat je zelf hebt?) wordt het dan al gauw lastig. :P
:o Dat zou dan best eens kunnen, al lag het niet alleen aan morale, ook hun damage was groter. ;( Wel een achterlijk goede buff voor een land dat toch al veel te goed is. :P
Moira. is tof. :7
  maandag 19 augustus 2013 @ 16:31:56 #89
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_130241221
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 16:23 schreef AthCom het volgende:

[..]

:o Dat zou dan best eens kunnen, al lag het niet alleen aan morale, ook hun damage was groter. ;( Wel een achterlijk goede buff voor een land dat toch al veel te goed is. :P
Nou met de Ottoman ideas 2 en 7:

quote:
Timariot System: +15% cavalry power.
The Timariot Sipahi cavalry were, with the Janissaries, an elite core of troops within the Ottoman army. Tightly connected to the bey system, Timariot soldiers were given land in return for service, ensuring their loyalty.

Imperial School of Naval Engineering: 20% cheaper ships.
Always a major naval power in its region, the Ottomans didn’t found a proper naval academy until the 1770s. Naval engineering was one of the centerpieces of the curriculum.
Zou je eens een andere tactiek kunnen proberen; meer leunen op je cavalerie (ik weet niet hoe het met de ottomanen zit, maar vul dat in ieder geval tot het maximum), en hun havens blokkeren met je goedkopere schepen. (En ik zou de NI's Aristocratie en Quality een kans geven, weet niet welke je hebt?)

Weet niet of je dan even sterk bent als ze, maar dan moet het je in ieder geval lukken om ze te verslaan als je sterk in de meerderheid bent.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_130242827
Nu de patch is uitgekomen waarbij de peasant's war is gefixed ga ik weer verder met mijn Hindustan save. Ik ga wat land verliezen, want dit is mijn revolt risk mapmode :D



Maar ik overleef het wel! Als mijn eilanden maar in leven blijven...
pi_130243769
Overleefd zonder landverlies :) Het einde werkte nu goed en met -100 prestige en een paar leningen kan ik nu weer op gaan bouwen :) Nu wat minder snel uibreiden voordat het weer triggert!
  maandag 19 augustus 2013 @ 23:07:19 #92
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_130256744
Zojuist glasrijke overwinning op Oman behaald. Oman kwam zelf met een peace offer waarbij ze 9!! provincies aan mij afstaan. :D

Nu wel een overextension van 94 %, maar met de duurste provincie om te coren voor 50 en de goedkoopsten 8, is dat snel voorbij. :)
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_130257438
Huh. Lan Xan zit in mijn Uzbek game in China, Qara Koyunlu in Qatar, Madurai niet meer in Madurai, Bar zit in Zwitserland, Montenegro is twee provincies opgeschoven naar het noorden, het Palatinaat zit niet meer in de Pfalz en Shun ligt tegenwoordig in Mandsjoerije.

Oh ja, Augsburg is de sterkste Duitse staat.

Verder gaat het wel lekker :')
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 01:08:06 #94
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_130260770
Mijn eerste coalition war gevochten tegen Lithuania, Ook een tegenvaller hoor.
Ze werden wel geroflstompt maar vervolgens kun je niks eisen eigenlijk. En tevens dat ding wat je kunt aanvinken dat de war leader geen peace mag maken. AI houd daar geen rekening mee.
:(

Al diverse malen gehad dat ik geforceerd vrede had terwijl ik net lekker aan het heerschen was. En voor dat extra provincietje wou gaan. Al begin ik wel te voelen dat admintech achter gaat lopen.
Scheelt ook niet dat mijn eerste idee ook een ADM idee was :').

Alleen niet oorlog voeren is zo saai. :D
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_130260888
Dat vinkje is niet dat de warleader geen vrede mag sluiten, dat vinkje geeft alleen aan dat de warleader in geval van winst/verlies geen provincies van je mag weggeven óf aan je mag geven.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 01:17:08 #96
409244 spiegelspel
ik doe aan ventileren
pi_130261010
Ik ben nu bezig met Venetië. alleen jammer dat ik tussen Oostenrijk en het Ottomaanse rijk zit

http://imageshack.us/f/823/2oyd.png/ (copy/paste deze link)

ps. Vraagje hoe kan ik afbeeldingen laten zien op het forum. (ik faal)
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 01:21:35 #97
366803 AthCom
Overigens ...
pi_130261109
Zojuist in mijn Moskovië-campagne voor elkaar gekregen dat ik in een PU belandde onder Ryazan. :') Gelijk onafhankelijkheidsoorlog, event gekregen dat mijn legitimacy nog lager kwam te staan – op nul dus – en nu is het 'alweer' 20.

Novgorod en Kazan zijn al dood, Litouwen is uit de PU met Polen gestapt en recht in een coalitie tegen mij. Dit kan een leuke campagne worden. :7

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 01:17 schreef spiegelspel het volgende:
Ik ben nu bezig met Venetië. alleen jammer dat ik tussen Oostenrijk en het Ottomaanse rijk zit

http://imageshack.us/f/823/2oyd.png/ (copy/paste deze link)

ps. Vraagje hoe kan ik afbeeldingen laten zien op het forum. (ik faal)
Gebruik imgur (doe ik in ieder geval altijd) en plak de link in je comment. Selecteer je link en klik op het pictogram dat je naast subscript en superscript ziet staan.
Moira. is tof. :7
pi_130261114
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 01:17 schreef spiegelspel het volgende:
Ik ben nu bezig met Venetië. alleen jammer dat ik tussen Oostenrijk en het Ottomaanse rijk zit

http://imageshack.us/f/823/2oyd.png/ (copy/paste deze link)

ps. Vraagje hoe kan ik afbeeldingen laten zien op het forum. (ik faal)
Imageshack werkt hier niet, een andere host gebruiken is genoeg.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 01:32:52 #99
366803 AthCom
Overigens ...
pi_130261348

Mijn erfgenaam moet dood. ;(

Byzantium die ineens terugkomt. :9
Moira. is tof. :7
pi_130264158
Met hordes heb je een event waarbij je erfgenaam dood gaat of een paar stacks rebellen spawnen, ik kies altijd dat de erfgenaam dood gaat. Mijn eigen loterij, elke keer hopen op een fatsoenlijke erfgenaam.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')