FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [centraal] Tram Topic deel 3
Flodder450vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:04
Vervolg op het succesvolle tramtopic deel 1!
Flodder450vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:06
Nou was mijn vraag, heeft iemand meer info over de tram in Rhenen? ik weet dat de vader van mij opa daar conductuer geweest is, maar verder dan een paar fotos van de traceverlegging in het centrum kom ik niet :')
Flodder450vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:06
Is het trouwens ook een idee om de OP een beetje mooi te maken?
larsicozondag 18 augustus 2013 @ 16:23
Ik zit hier nu met uitzicht op de Stadhoudersweg, Rotterdam in de buurt van Vroesenpark. Hier rijdt al een aantal jaar geen tram meer, maar nu zie ik ineens weer trams rijden. Iemand enig idee wat ze hier doen?
MREnmaandag 19 augustus 2013 @ 22:58
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 14:06 schreef Flodder450 het volgende:
Nou was mijn vraag, heeft iemand meer info over de tram in Rhenen? ik weet dat de vader van mij opa daar conductuer geweest is, maar verder dan een paar fotos van de traceverlegging in het centrum kom ik niet :')
Ik vind zo snel in het de NVBS beeldbank (in aanbouw) een kleine 120 foto's als ik zoek op tram en Rhenen. Hier van een kleine selectie voor de liefhebbers hier, ook wat plaatjes met personeel:

rhenen01.jpg

rhenen02.jpg

rhenen03.jpg

En voor informatie zijn er natuurlijk ook wat boeken en DVD's beschikbaar:
rhenen04.jpg

[ Bericht 7% gewijzigd door MREn op 19-08-2013 23:04:40 ]
Flodder450dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:07
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 22:58 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik vind zo snel in het de NVBS beeldbank (in aanbouw) een kleine 120 foto's als ik zoek op tram en Rhenen. Hier van een kleine selectie voor de liefhebbers hier, ook wat plaatjes met personeel:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En voor informatie zijn er natuurlijk ook wat boeken en DVD's beschikbaar:
[ afbeelding ]
Danku _O_
heb je een linkje naar de site? :D
MREndinsdag 20 augustus 2013 @ 14:54
Die lijst boeken komt uit de bibliotheekcatalogus, trefwoord 'NBM', te vinden op http://nvbs.com/toon.php?pag=Bibliotheek

De beeldbank wordt nog gevuld en is nog niet online beschikbaar. Het wordt sowieso een ledendienst. Wellicht later vanavond nog wat plaatjes als je wil. Info beeldbank: http://nvbs.com/toon.php?pag=Beeldbank
Flodder450vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:54 schreef MREn het volgende:
Die lijst boeken komt uit de bibliotheekcatalogus, trefwoord 'NBM', te vinden op http://nvbs.com/toon.php?pag=Bibliotheek

De beeldbank wordt nog gevuld en is nog niet online beschikbaar. Het wordt sowieso een ledendienst. Wellicht later vanavond nog wat plaatjes als je wil. Info beeldbank: http://nvbs.com/toon.php?pag=Beeldbank
top! bedankt!

Ik zal eens vragen aan mn pa wanneer zijn opa dat heeft gedaan, heb hier en daar dingen gehoord over de paardentram, maar ik zal het even navragen :D
borkzondag 1 september 2013 @ 23:55
Sla morgen je slag:

UTRECHT - De trambaan in Utrecht is weer compleet. Deze zomer is het traject tussen het Jaarbeursplein en Kanaleneiland-Zuid geheel vernieuwd en vanaf zondag rijden de trams weer.

Het spoor tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein was na dertig jaar dringend aan vervanging toe. Die operatie werd in tweeën gesplitst, verdeeld over twee zomervakanties. Volgend jaar zomer volgt de laatste fase van het project: het vernieuwen van de spoorbeveiliging.

Tijdens de maandagochtendspits worden reizigers verrast met een paar zingende stewardessen, als excuus voor de overlast
.
#ANONIEMmaandag 2 september 2013 @ 09:35
Oh...dat lijkt mij leuk alleen jammer dat het zo te zien al vanmorgen vroeg was...

Of geldt dit ook voor de komende dagen?

[ Bericht 75% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 09:46:53 ]
Pinnenmutskemaandag 2 september 2013 @ 09:37
ik hou nog steeds van de Kusttram in België _O_
Darkwing_Duckwoensdag 4 september 2013 @ 15:47
Deze clip van Paul van Haver al gezien? Ik vraag me af of Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel er zo blij mee was, want die waren dus niet ingelicht... :+
Bitlorddonderdag 5 september 2013 @ 18:32
Een van de afwijkende tramsystemen in de wereld is de kabeltram van San Francisco. De kabeltram rijdt al sinds 1873 door de straten van deze Californische stad. Decennia werd het syteem in grote getale gebruikt door de inwoners van San Francisco. De laatste tientallen jaren wordt de kabeltram voornamelijk bevolkt door toeristen die de stad aandoen. De kabeltram is één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad en is opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places.

De kabeltram wijkt af door de manier van aandrijving van de trams. Onder de trambaan bevindt zich een kabel die zich constant voortbeweegt met een snelheid van 15 km/h. De trambestuurder van de kabeltram kan simpelgezegd een stang aan deze kabel bevestigen, waardoor de tram zich kan verplaatsen. De trams hebben zelf geen motor. De kabels onder de straat worden aangedreven vanuit de centrale remise aan de Mason Street. Hier wordt ook het onderhoud en de restauratie van de cablecars uitgevoerd en is een museum te vinden over de cable car (vrij toegankelijk).

Tot 1890 werden in grote aantallen cablecarlijnen in de stad geopend. Op het hoogtepunt waren er 23 lijnen. De frequenties in de drukste straten konden zo hoog zijn als elke 15 seconden. Van dit dichte netwerk is weinig meer over. De electrische trambedrijven vervingen de bestaande cablecar-trams. In de jaren 40-60 werden vervolgens de nog bestaande cablecars en trambedrijven op grote schaal vervangen door bussen. Er bleven, mede door protesten van inwoners van San Francisco en onvoldoende motorvermogen van dieselbussen op de steile hellingen, drie cablecarlijnen over, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.

SF1_zpsf2b00b91.jpg
We beginnen onze toer bij gelijke de drukste halte van het net. Bij de drukke halte Powell & Market staan vaak veel toeristen te wachten op de kabeltram. Bij deze halte en draaipunt vertrekken twee van drie lijnen. De Powell-Masonlijn en de Powell-Hydelijn rijden tot aan het cablecarmuseum op een gezamelijk traject. Daarna hebben de lijnen een eigen route.

SF2_zpsee5d72b2.jpg

We lopen iets verder de Powell street op. Voor wie niet erg lang wil wachten is het aan te raden één of twee haltes met de cablecar op te lopen. Zoals te zien, laten de conducteurs de trams niet geheel vollopen bij het beginpunt, om ook voor reizigers onderweg ruimte over te houden.

We zien trouwens wagen 9 van de serie trams die dienst doen op de Powell-Mason- en Powell-Hydelijnen. Er zijn voor beide lijnen net geen 30 trams beschikbaar, zowel nieuwe als oude trams. Wie denkt dat dit een oud exemplaar is, heeft het mis. De 9 werd gebouwd tussen 1997 en 2000 en is uitgedost in de kleuren van de Market Street Railway, een van de trambedrijven uit het vroegere San Francisco.

SF3_zps431eda22.jpg
Nu maar eens een foto van een van de steile hellingen waar de kabeltram bekend van is. Deze wagen met nummer 25 is een stuk ouder dan de 9 van de vorige foto.
Het frame dateert uit de periode 1888-1890 en destijds reed de tram op de Powell Street Railway. Na de grote aardbeving en de grote brand (kapotte gasleidingen vlogen in brand na de aarbeving) werd de tram naar een andere lijn overgeplaatst. De tram is grotendeels opnieuw opgebouwd in 1973.

SF4_zpsfda6e683.jpg
Wagen 16 uit 1990, met alleen een oud dak afkomstig van de 516 uit 1893. Gestoken in de kleuren van de MUNI tussen 1939 en 1947.

SF5_zps04e2d50a.jpg
We komen al weer redelijk snel bij een van de eindpunten van de Powell-lijnen, de halte Taylor & Bay. Aan de niet-toeristische zijde van beide Powell-lijnen is er een buffer gemaakt. Hier staan vaak meerdere trams met het personeel te wachten. Tram 11 komt oorspronkelijk uit 1893 en is in 1977 vrijwel compleet opnieuw opgebouwd.

Videootje bij hetzelfde eindpunt waar tram 2 gekeerd wordt. De trams van de Powell-lijnen zijn eenrichtingswagens, waarvoor een draaischijf aan elk eindpunt noodzakelijk is.

SF6_zpsa4c44130.jpg
In de buurt van de remise/cablecarmuseum splitsen de twee Powell-lijnen zich van elkaar. Vanwege de onder de grond gelegen kabels moet de conducteur met kracht het wissel omgelegd houden. Let op de soort van strengelspoorconstructie op de achtergrond. Na het wissel lopen beide lijnen nog een enkele honderden meters parallel aan elkaar.

SF7_zps69b81c82.jpg
De lijn die hier afsplitst, de Powell-Hydelijn kent ook enkele zeer steile stukken, wat wel redelijk te zien is aan de hand van deze foto. De 21 is een nieuwe tram uit 1992. De originele 21 was in een te slechte staat en werd in 1987 gesloopt.

SF8_zps21294b84.jpg
SF9_zps3e996eaa.jpg
Hier een foto van een lege 15 aan het eindpunt Hyde & Beach. De 15 uit 1893 voor de Market Street Railway's Sacramento Clay cable car line. Verbouwd in 1954. Het voorste gedeelte van de tram is open, met naar buiten geplaatste langsbanken. Voor deze langsbanken zijn enkele staanplaatsen. Daarachter een gesloten gedeelte met naar binnen gelegen plaatsen. Daarachter nog een balkon met een handvol staanplaatsen. De bestuurder bevindt zich tussen beide langsbanken in het open gedeelte. De conducteur verplaatst zich over de hele tram. Op de zeer steile stukken staat hij meestal achteraan om de extra handrem te gebruiken.

SF10_zpse0c88d70.jpg
Naast de beide Powell-lijnen is er ook de California Street-cable car. Deze lijn heeft ander materieel dan de Powell. De voertuigen zijn net wat langer en voorzien van een "stuurstand" aan beide zijden. Aan de eindpunten van deze lijn zijn er dan ook overloopwissels en ontbreken de draaischijven. Op de foto stel 58 uit 1914.

SF11_zps77948a14.jpg
De California Street cable line heeft door de lijnvoering naar een aantal
bedrijven in het centrum van de stad en het ontbreken van ander openbaar vervoer ook nog een forensenfunctie. Toch is het grootste deel van de reizigers ook hier toerist. Stel 49 is een relatief nieuwe tram uit 1992.

SF12.jpg
Vanaf het bovenste gedeelte van de California Street is er een mooi uitzicht op de rest van de straat en de o zo drukke Bay Bridge. In de verte tramstel 54 en verder nog net zichtbaar het eindpunt bij de Market Street.

SF13.jpg
Stelletje 54 komt nog dichterbij, gebouwd enkele maanden na de aardbeving van 1906.

SF14_zps03355d07.jpg
Het interieur van een van de Powell-trams.

SF15_zps7d096998.jpg
Op de locatie waar de beide Powell-trams van elkaar splitsen en ook de California-lijn het dichtstbij is, bevindt zich de centrale werkplaats en aandrijflijn. Ook het gratis toegankelijke museum zit in dit gebouw.

SF16_zps91125288.jpg
Het meest opvallende van dit pand zijn de verschillende aandrijflijnen van de kabeltramlijnen. Vanuit het museum zijn deze lijnen gewoon te bekijken.

SF17_zps86c065ef.jpg
Ìn het museum is onder meer dit oude trammetje te vinden met nummer 8. Een erg oude tram en wel uit 1873.

SF18_zps08a0a680.jpg
SF19_zps7dd51c7d.jpg

Naast de aandrijflijn en de enkele museumtrammetjes is onder het museum de remise van alledrie de lijnen. Deze is niet vrij toegankelijk, maar vantevoren toestemming vragen opent deuren die normaal gesloten kunnen blijven. Er is bij de kabeltram een flinke reserve, want toen ik in de remise was, verbleven hier de 3, 13, 15, 19, 21, 22, 42, 50, 52, 53 en nog een twee tot drietal andere trams in de remise/werkplaats.

Het aantal reizigers van de cable car ligt dagelijks op meer dan 6400. Een groot deel van deze reizigers koopt voor hun rit een losse enkele reis van $6. De dagkaarten voor het gehele Muni-openbaar vervoernet zijn trouwens ook geldig op de Cable car. Ondanks de vrij hoge inkomsten, liggen de uitgaven voor het net ook vrij hoog. Het ondergrondse net van kabels is duur in onderhoud, evenals de personeelskosten (2 man op elke car). De stang die de tram met de kabel verbindt slijt snel en dient regelmatig vervangen te worden.

Tot slot 9 minuten durende video met verschillende beelden die ik tijdens mijn bezoek aan de San Francisco Cable Car heb gemaakt.
Peterdonderdag 5 september 2013 @ 18:54
Leuk verslag!
Duveldonderdag 5 september 2013 @ 20:03
Mooi verslag, gave foto's!
borkvrijdag 6 september 2013 @ 14:17
Goed gedaan Bitlord, leuk verslag met fraaie plaatjes!
borkvrijdag 6 september 2013 @ 14:17
Tramverkeer Utrecht plat door kapotte bovenleiding

UTRECHT - Het tramverkeer in Utrecht ligt plat sinds vanochtend op het Europaplein een vrachtwagen de bovenleiding kapottrok.

Vervoersbedrijf Connexxion zet bussen in en denkt dat de stremming tot 'laat in de avond' kan duren. In Nieuwegein rijden de trams wel maar er kan in beide richtingen geen tramverkeer langs het Europaplein.

De trams tussen Kanaleneiland Zuid en het Jaarbeursplein reden sinds begin deze week weer na een renovatie van zes weken.

rtv Utrecht
Bitlordzaterdag 7 september 2013 @ 16:17
Alvast door middel van een video een teaser van de volgende aflevering uit San Francisco. De fotorapportage volgt soon:

Bitlordzondag 8 september 2013 @ 13:31
De meesten onder ons waren waarschijnlijk wel bekend met het bestaan van de cable car in San Francisco. Wat mogelijk minder mensen weten, is dat de stad nog een ander, bijzonder interessant trambedrijf in huis heeft. Naast de reguliere (snel)tram is er namelijk ook de F-line over de Market Street naar de havenwerven.

In 1982 was de aanleg van de dubbele metrotunnel onder de drukke Market Street klaar. Vanaf dat moment gingen de nog resterende tramlijnen in de binnenstad van San Francisco onder de grond. De overgebleven rails van de ondergronds gebrachte tramlijnen bleven liggen. Een jaar later was het noodzakelijk dat de Cable Car, in mijn vorige reportage beschreven, er een jaar uitging voor een grootscheepse renovatie van de infrastructuur. Om een vervangende bewegende toeristische attractie in de stad te hebben, kwam er het idee van een Trolley Festival in de zomermaanden, waarbij gebruik gemaakt werd van de overgebleven straatsporen in de Market Street. Samen met de nog resterende PCC-trams uit San Francisco kwamen er historische trams vanuit verschillende delen van de wereld. Zo staan er op Flickr uit die periode foto's van een tram uit Porto.

Het trolleyfestival bleek een enorm succes en werd ook in de op 1983 volgende jaren gehouden.

Besloten om er een structurele lijn van te maken en de bestaande rails te vernieuwen. Intussen zorgde de grote aardbeving van 1989 ervoor dat een snelwegviaduct op de Embarcadero, de weg tussen de oude haven en de rest van de stad, instortte. Hierdoor kwam er ruimte vrij om het havengebied te herstructueren in een toeristisch verblijfsgebied en was verlenging van het tracé van de aanbouw zijnde definitieve F-lijn mogelijk.

En zo was er na enkele jaren weer permanent een tram bovengronds in de binnenstad, die ook nog eens een verlenging van een aantal kilometers had gekregen langs de verschillende pieren van de oude haven. Voor het materieel werden interessante keuzes gemaakt. De lijn zou constant geëxploiteerd worden met museumtrams. 14 tweedehands PCC-trams werden aangekocht van het trambedrijf van Philadelphia. Daarnaast werden drie nog in San Francisco aanwezige tweerichting-PCC's gerenoveerd. Tot de komst van de weinig succesvolle Boeing-trams waarover ik een volgende keer schrijf, beschikte San Francisco al over een grote vloot PCC-trams.

Uiteindelijk bleek de F-line een dusdanig succes, dat er nog meer PCC-cars werden aangekocht en gerestaureerd. Daarnaast kreeg men de beschikking over een tiental Peter Witt-trams uit Milaan.

Op dit moment beschikt men over 47 gerestaureerde historische trams, waarvan een groot deel dagelijks inzetbaar is. Daarnaast is er nog een redelijke reserve aan PCC-cars en andere trams om te gebruiken voor onderdelen of om op een later moment te restaureren.

Enfin, laten we hieronder maar eens op pad gaan. Eerst het lange stuk over de Market Street, en dan langs de verschillende pieren naar de Fishermans Wharf.

F1.jpg
De eerste afbeelding is gemaakt bij het zuidelijke eindpunt Castro, kennelijk bekend om de gayscene in deze wijk. MUNI PCC 1077 laadt passagiers uit. Had ik al ergens anders geschreven dat ter verhoging van de attractiviteit van de F-lijn de PCC-trams in de kleuren van de verschillende voormalige Amerikaanse trambedrijven zijn gestoken? Erg leuk! De 1077 is oorspronkelijk gebouwd tussen 1946 en 1948 voor Minneapolis. In 1953 ging het stel naar Newark. In 2004 werd het stel door San Francisco overgekocht en is sinds juli 2012 in dienst in de kleuren van het voormalige trambedrijf van Birmingham, Alabama.

F2.jpg
De 1079 (Detroit, Michigan).

F3.jpg
En nogmaals de 1079. De reguliere dienst gaat hier rechtsaf, maar er liggen nog sporen door de plantenbakken naar een oude tramtunnel, maar hier mogen de historische trams niet meer komen.

F3a.jpg
De 1061 in de kleuren van Pacific Electric.

F4.jpg
Laten we maar eens instappen en op pad gaan met een van de PCC-trams. De normale tarieven zijn geldig, wat neerkomt op $2 voor een enkele reis. "Mobib"-apparaten zijn bij elke deur aanwezig, waarop je dagkaarten kan valideren.

F5.jpg
De 1058 in de kleuren van Chicago passeert ons. Deze tram komt van oorsprong uit Philadelphia.

F6.jpg
De behoorlijke gele 1057 in de kleuren van Cincinnati, Ohio, nadert een tramhalte op de Market Street. De eerste paar haltes vanaf Castro richting de binnenstad zijn de haltes en trams nog relatief leeg. Let op de laaghangende mist op de achtergrond.

F7.jpg
Als we vervolgens verder trammen het centrum in, wordt het druk. Niet alleen in tram, met "echte" reizigers (20%) en toeristen (80%), maar ook op straat. De Market Street is echt een van de hoofdassen van San Francisco. Dit komt niet alleen door de tram, maar ook door in dezelfde straat rijdende bus- en trolleybuslijnen. Onder de straat ligt er daarnaast nog eens een ondergrondse tramlijn, en daaronder nog eens een expressmetro (BART). Op een zeker punt bij Montgomery station passeren de lijnen F, J, K, T, L, M, N, S, 2, 5, 6, 9, 9L, 10, 12, 21, 31, 38, 38L, samen goed voor meer dan 150 vertrekken per uur per richting. Op de foto de 1078 in de kleuren van San Diego. Deze wagen rijdt pas sinds een jaar door San Francisco.

F8.jpg
Naast een flink aantal PCC-trams, beschikt de MUNI ook over een tiental Peter Witt-trams uit het Italiaanse Milaan. Deze zijn vaak op de dienst te vinden, zowel in het geel als in het groen. De 1818 in het groen/groen op de Market Street.

F9.jpg
En vervolgens de 1859.

F9a.jpg
De 1063 in de kleuren van Baltimore, Maryland. let op de constructie van de bovenleiding. De F-lijn gebruikt een van de vier draden voor de plus. Retourstroom gaat via de rails. De vier kabels per richting worden gebruikt om tegelijkertijd twee trolleybussen naast elkaar te kunnen laten rijden.

F10.jpg
We gaan iets verder en komen uit bij het einde/begin van de Market Street. Met een kleine omweg langs het F-line trammuseum (wel aardig, ook gratis toegang) gaat de F-line linksaf over het Embarcadero, de weg langs de verschillende pieren. Stel 1075 in de kleuren van Cleveland, Ohio.

F11.jpg
In dezelfde bocht maken we kennis met een van de oorspronkelijk uit San Francisco afkomstige tweerichting PCC's. De uit 1948 stammende 1009 is geschilderd in de kleuren van Dallas.

F12.jpg
Even later komt de 1008 langs (links de 1818). De 1008 is in de oorspronkelijke kleuren van San Francisco gestoken. Let op de toekomstigbestendige bestemming Fort Mason.

F13.jpg
Nu we aangekomen zijn op de Embarcadero, kunnen we kennis maken met de versterkingstrams op het drukste gedeelte van de F-lijn. Terwijl over het gehele traject PCC- en Milanese trams ongeveer elke 6 minuten rijden, rijdt er in de middag ook nog eens elk kwartier een versterkingstram op het drukke gedeelte over de Embarcadero. Deze ritten worden over het algemeen uitgevoerd met het bijzondere materieel wat beschikbaar is. Een van deze diensten werd tijdens mijn bezoek gereden met de 1, een uit 1912 stammende tram van San Francisco. Pas gerestaureerd en schitterend, lieten ze deze tram alleen maar rijden op het deel van de F-lijn waar de lijn voornamelijk over een eigen baan rijdt.

F14.jpg
Interieur van de 1.

F15.jpg
Later op de dag trof ik een andere speciale tram aan, maar dan wel op het reguliere traject van de F-lijn door de Market Street. Inrukkend naar de remise rijden de bijzondere trams eenmaal per dag over de normale lijn. Zo kon ik ook deze bijzondere openluchttram uit het Engelse Blackpool (de 228) zien.

F16.jpg
Naast de trams die op straat te zien zijn, ben ik ook altijd benieuwd naar de vloot die niet wordt gebruikt. Met enige moeite is het mij gelukt om legaal te fotograferen op de remiseterreinen van de MUNI. Links de 916 uit het Australische Melbourne. Deze tram is momenteel nog in restauratie. Rechts de 1056 in de kleuren van Kansas, ook nog in restauratie.

F17.jpg
Twee Milanese trams (1811 & 1893), de linker in haar alleroudste kleuren.

F18.jpg
De 1055 in de andere remise, in de kleuren van Pennsilvania.

F19.jpg
De 1072 in de kleuren van Mexico City.

F20.jpg
De 496 uit Melbourne. Deze wagen zou wel dienstvaardig zijn, maar heb ik niet op straat gezien.

F21.jpg
Deze 952 uit New Orleans, Louisiana, is nog in restauratie.

F22.jpg
De 798 komt van oorsprong ook uit San Francisco en stamt ui 1924. Deze tram wacht nog op restauratie.

F23.jpg
De 351 komt uit Johnstown, Pennsilvania en staat ergens in een hoekje weggestopt.

F24.jpg
Ook van deze wagen moge het duidelijk zijn dat ze niet op straat verschijnt. De tram komt uit Moskou.

F25.jpg
Niet op straat gezien, wel in de remise op de foto gezet. De 1071 met de kleurstelling van Minneapolis.

F26.jpg
Werkwagen C1 uit 1916. Wordt nog steeds af en toe gebruikt bij werkzaamheden.

F27.jpg
De 578 uit Kobe, Japan.

F28.jpg
Met enig geluk geraakte ik nog in de werkplaats, met een zeer interessante vondst. Links de stokoude 578 uit 1896, die het zo lang heeft volgehouden door te zijn omgebouwd tot werkwagen. In 1956 werd de tram gerestaureerd en sindsdien sporadisch ingezet voor extra ritten op lijn F. Rechts een voor de "wereldgeschiedenis" minder belangrijke tram, maar daarentegen weer erg
interessant voor dit specifieke topic. De 737 is uit Brussel afkomstig en had daar wagenparknummer 7037. Bij de komst van de wagen in 2004 is de wagen vernummerd in 737 en gestoken in de kleuren van partnerstad Zurich. Er zijn plannen om de wagen op een later moment terug te brengen in de oude crème-kleuren van Brussel. De tram leek een hardnekkige technische storing te hebben, en was daarom al enige tijd niet meer ingezet.

F29.jpg
Bij een trambedrijf dat op een zo'n grote schaal gebruik maakt van museumtrams, uitbreidingsplannen heeft en voldoende geld, is het bijna onvermijdelijk dat er nog ergens een opslagterrein moest zijn met trams die nog niet gerenoveerd waren. De locatie hiervan was mij niet bekend, maar naar afloop van een bezoek aan één van de remise stond ik bij het wachten op de sneltram terug naar het centrum een beetje om mee heen te kijken. Toen zag ik tussen een schutting de vorm van een PCC-tram op een plek waar de remise van net niet was. Dat kon dus wel eens die opslag zijn, wat dus ook zo bleek te zijn. Een flink aantal PCC-trams stond hier. Deels als onderdelenleverancier, deels om op een later moment nog te worden gerestaureerd tot museumtram. Met de klok mee een onbekende kop, rechtsboven de 1054 in de kleuren van Pennsilvania die in 2003 na een botsing buiten dienst is gesteld. Rechtsonderin de 2147 in de SEPTA-kleuren van de jaren 90. Wordt waarschijnlijk alleen voor onderdelen gebruikt.

F30.jpg
Linksboven nog een tweerichtingcable car. Ik vermoed de 51, die momenteel gerestaureerd wordt. Rechts daarvan de 3557 uit Hamburg. Wordt mogelijk ooit nog eens opgeknapt. De 3e is mij onbekend, de 4e is nog compleet zoals zij (1168) in 1982 buiten dienst ging in San Francisco. Linksonderin de 151 uit Osaka, Japan en rechtsonder de 1128 van San Francisco, welke in 1983 voor de trolleyfestivals uit die jaren was omgeschilderd in de kleuren van St. Louis.

F31.jpg
Weer terug naar de binnenstad, waar de avond inmiddels zijn intrede heeft gedaan. Buiten is het donker, binnen in de PCC-trams is het behaaglijk en hangt er een goede sfeer. De trammetjes zijn druk tot overvol.

F32.jpg

F32a.jpg

F33.jpg

Na zoveel foto's wordt het tijd om er maar eens af te sluiten met deze reportage van een zeer interessant trambedrijf. Het gaat hier veel verder dan hobbyisten die met trammetjes spelen. De F-line is zowel een belangrijke toeristische attractie van de stad geworden als een vervoersoplossing, die twee keer zoveel reizigers trok als de buslijn die zij jaren geleden verving. De laatst beschikbare cijfers uit 2007 geven aan dat de lijn destijds 20.000 reizigers trok, per dag! De toekomst van de F-line en de exploitatie met museumtrams ziet er vooralsnog rooskleurig uit. Vanaf de Fhisherman's Wharf wordt de lijn binnen enkele jaren met enkele kilometers doorgetrokken in westelijke richting langs de haven. Met deze verlenging wordt getracht de toeristische aantrekkelijkheid van dit gebied te vergroten en de omgeving van Fort Mason beter te ontsluiten met het openbaar vervoer. Bij deze verlenging gaat men gebruik maken van een 1200 meter lange oude spoortunnel die daar nog midden in de stad ligt. Naast deze verlenging van de F-line zijn er ook vergevorde plannen om de E-Embarcadero lijn in gebruik te nemen. Over al bestaande sporen van de de F-lijn langs de havens zou deze lijn verder moeten lopen onder de Baybridge door over de sporen van de T-sneltramlijn naar het honkbalstadium, het Caltrainstation en de nieuwbouw in de oude havens aldaar. Met deze lijn zou de ontwikkeling van dit gebied verder worden gestimuleerd.

Een geweldige stad, waarvan ik benieuwd ben hoeveel museumtrammetjes er over tien jaar wel niet op straat te vinden zijn!
Duvelzondag 8 september 2013 @ 13:47
Erg, erg gaaf! Leuk ook dat je de moeite hebt genomen om de remise te bezoeken!
Peterzondag 8 september 2013 @ 20:05
Wow, dat is nog eens andere koek dan elke zondag een aantal ritjes in de binnenstad rijden zoals hier in Den Haag gebeurt..
borkmaandag 9 september 2013 @ 09:51
Heel gaaf!
borkdinsdag 17 september 2013 @ 17:56
De lat is wel hoog gelegd door Bitlord dus maar een simpel nieuws berichtje:

Auto botst tegen sneltram op pas geopende kruising

stupide titel van rtv-utrecht imho |:(
#ANONIEMwoensdag 18 september 2013 @ 12:49
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:32 schreef Bitlord het volgende:
Een van de afwijkende tramsystemen in de wereld is de kabeltram van San Francisco. De kabeltram rijdt al sinds 1873 door de straten van deze Californische stad. Decennia werd het syteem in grote getale gebruikt door de inwoners van San Francisco. De laatste tientallen jaren wordt de kabeltram voornamelijk bevolkt door toeristen die de stad aandoen. De kabeltram is één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad en is opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places.

De kabeltram wijkt af door de manier van aandrijving van de trams. Onder de trambaan bevindt zich een kabel die zich constant voortbeweegt met een snelheid van 15 km/h. De trambestuurder van de kabeltram kan simpelgezegd een stang aan deze kabel bevestigen, waardoor de tram zich kan verplaatsen. De trams hebben zelf geen motor. De kabels onder de straat worden aangedreven vanuit de centrale remise aan de Mason Street. Hier wordt ook het onderhoud en de restauratie van de cablecars uitgevoerd en is een museum te vinden over de cable car (vrij toegankelijk).

Tot 1890 werden in grote aantallen cablecarlijnen in de stad geopend. Op het hoogtepunt waren er 23 lijnen. De frequenties in de drukste straten konden zo hoog zijn als elke 15 seconden. Van dit dichte netwerk is weinig meer over. De electrische trambedrijven vervingen de bestaande cablecar-trams. In de jaren 40-60 werden vervolgens de nog bestaande cablecars en trambedrijven op grote schaal vervangen door bussen. Er bleven, mede door protesten van inwoners van San Francisco en onvoldoende motorvermogen van dieselbussen op de steile hellingen, drie cablecarlijnen over, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.

[ afbeelding ]
We beginnen onze toer bij gelijke de drukste halte van het net. Bij de drukke halte Powell & Market staan vaak veel toeristen te wachten op de kabeltram. Bij deze halte en draaipunt vertrekken twee van drie lijnen. De Powell-Masonlijn en de Powell-Hydelijn rijden tot aan het cablecarmuseum op een gezamelijk traject. Daarna hebben de lijnen een eigen route.

[ afbeelding ]

We lopen iets verder de Powell street op. Voor wie niet erg lang wil wachten is het aan te raden één of twee haltes met de cablecar op te lopen. Zoals te zien, laten de conducteurs de trams niet geheel vollopen bij het beginpunt, om ook voor reizigers onderweg ruimte over te houden.

We zien trouwens wagen 9 van de serie trams die dienst doen op de Powell-Mason- en Powell-Hydelijnen. Er zijn voor beide lijnen net geen 30 trams beschikbaar, zowel nieuwe als oude trams. Wie denkt dat dit een oud exemplaar is, heeft het mis. De 9 werd gebouwd tussen 1997 en 2000 en is uitgedost in de kleuren van de Market Street Railway, een van de trambedrijven uit het vroegere San Francisco.

[ afbeelding ]
Nu maar eens een foto van een van de steile hellingen waar de kabeltram bekend van is. Deze wagen met nummer 25 is een stuk ouder dan de 9 van de vorige foto.
Het frame dateert uit de periode 1888-1890 en destijds reed de tram op de Powell Street Railway. Na de grote aardbeving en de grote brand (kapotte gasleidingen vlogen in brand na de aarbeving) werd de tram naar een andere lijn overgeplaatst. De tram is grotendeels opnieuw opgebouwd in 1973.

[ afbeelding ]
Wagen 16 uit 1990, met alleen een oud dak afkomstig van de 516 uit 1893. Gestoken in de kleuren van de MUNI tussen 1939 en 1947.

[ afbeelding ]
We komen al weer redelijk snel bij een van de eindpunten van de Powell-lijnen, de halte Taylor & Bay. Aan de niet-toeristische zijde van beide Powell-lijnen is er een buffer gemaakt. Hier staan vaak meerdere trams met het personeel te wachten. Tram 11 komt oorspronkelijk uit 1893 en is in 1977 vrijwel compleet opnieuw opgebouwd.

Videootje bij hetzelfde eindpunt waar tram 2 gekeerd wordt. De trams van de Powell-lijnen zijn eenrichtingswagens, waarvoor een draaischijf aan elk eindpunt noodzakelijk is.

[ afbeelding ]
In de buurt van de remise/cablecarmuseum splitsen de twee Powell-lijnen zich van elkaar. Vanwege de onder de grond gelegen kabels moet de conducteur met kracht het wissel omgelegd houden. Let op de soort van strengelspoorconstructie op de achtergrond. Na het wissel lopen beide lijnen nog een enkele honderden meters parallel aan elkaar.

[ afbeelding ]
De lijn die hier afsplitst, de Powell-Hydelijn kent ook enkele zeer steile stukken, wat wel redelijk te zien is aan de hand van deze foto. De 21 is een nieuwe tram uit 1992. De originele 21 was in een te slechte staat en werd in 1987 gesloopt.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier een foto van een lege 15 aan het eindpunt Hyde & Beach. De 15 uit 1893 voor de Market Street Railway's Sacramento Clay cable car line. Verbouwd in 1954. Het voorste gedeelte van de tram is open, met naar buiten geplaatste langsbanken. Voor deze langsbanken zijn enkele staanplaatsen. Daarachter een gesloten gedeelte met naar binnen gelegen plaatsen. Daarachter nog een balkon met een handvol staanplaatsen. De bestuurder bevindt zich tussen beide langsbanken in het open gedeelte. De conducteur verplaatst zich over de hele tram. Op de zeer steile stukken staat hij meestal achteraan om de extra handrem te gebruiken.

[ afbeelding ]
Naast de beide Powell-lijnen is er ook de California Street-cable car. Deze lijn heeft ander materieel dan de Powell. De voertuigen zijn net wat langer en voorzien van een "stuurstand" aan beide zijden. Aan de eindpunten van deze lijn zijn er dan ook overloopwissels en ontbreken de draaischijven. Op de foto stel 58 uit 1914.

[ afbeelding ]
De California Street cable line heeft door de lijnvoering naar een aantal
bedrijven in het centrum van de stad en het ontbreken van ander openbaar vervoer ook nog een forensenfunctie. Toch is het grootste deel van de reizigers ook hier toerist. Stel 49 is een relatief nieuwe tram uit 1992.

[ afbeelding ]
Vanaf het bovenste gedeelte van de California Street is er een mooi uitzicht op de rest van de straat en de o zo drukke Bay Bridge. In de verte tramstel 54 en verder nog net zichtbaar het eindpunt bij de Market Street.

[ afbeelding ]
Stelletje 54 komt nog dichterbij, gebouwd enkele maanden na de aardbeving van 1906.

[ afbeelding ]
Het interieur van een van de Powell-trams.

[ afbeelding ]
Op de locatie waar de beide Powell-trams van elkaar splitsen en ook de California-lijn het dichtstbij is, bevindt zich de centrale werkplaats en aandrijflijn. Ook het gratis toegankelijke museum zit in dit gebouw.

[ afbeelding ]
Het meest opvallende van dit pand zijn de verschillende aandrijflijnen van de kabeltramlijnen. Vanuit het museum zijn deze lijnen gewoon te bekijken.

[ afbeelding ]
Ìn het museum is onder meer dit oude trammetje te vinden met nummer 8. Een erg oude tram en wel uit 1873.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Naast de aandrijflijn en de enkele museumtrammetjes is onder het museum de remise van alledrie de lijnen. Deze is niet vrij toegankelijk, maar vantevoren toestemming vragen opent deuren die normaal gesloten kunnen blijven. Er is bij de kabeltram een flinke reserve, want toen ik in de remise was, verbleven hier de 3, 13, 15, 19, 21, 22, 42, 50, 52, 53 en nog een twee tot drietal andere trams in de remise/werkplaats.

Het aantal reizigers van de cable car ligt dagelijks op meer dan 6400. Een groot deel van deze reizigers koopt voor hun rit een losse enkele reis van $6. De dagkaarten voor het gehele Muni-openbaar vervoernet zijn trouwens ook geldig op de Cable car. Ondanks de vrij hoge inkomsten, liggen de uitgaven voor het net ook vrij hoog. Het ondergrondse net van kabels is duur in onderhoud, evenals de personeelskosten (2 man op elke car). De stang die de tram met de kabel verbindt slijt snel en dient regelmatig vervangen te worden.

Tot slot 9 minuten durende video met verschillende beelden die ik tijdens mijn bezoek aan de San Francisco Cable Car heb gemaakt.
Dank voor dit uitgebreide verslag met bijbehorende zelf geschoten? foto's.

Herken er veel van (trams & ritjes) tijdens mijn verblijf in San Francisco.
(heb ook nog ergens foto's liggen geschoten indertijd met mijn analoge foto-camera)
borkwoensdag 18 september 2013 @ 14:00
http://www.uithoflijn.nl/home/

Website over de sneltram naar de Uithof, BRU heeft een tender uitstaan voor 27 trams. De precieze vorm en uitvoering van de Uithoflijntrams staat nog niet vast, maar het zullen in ieder geval moderne lagevloertrams worden van circa 32 meter lang en 2,65 meter breed. De nieuwe trams worden goed toegankelijk en zullen worden voorzien van airconditioning en moderne reisinformatiesystemen.

Ben benieuwd wat er uit komt rollen, stiekem hoop ik op CAF.

trams_in_De_Uithof_498px.jpg
Bitlordwoensdag 18 september 2013 @ 14:47
quote:
6s.gif Op woensdag 18 september 2013 12:49 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dank voor dit uitgebreide verslag met bijbehorende zelf geschoten? foto's.

Herken er veel van (trams & ritjes) tijdens mijn verblijf in San Francisco.
(heb ook nog ergens foto's liggen geschoten indertijd met mijn analoge foto-camera)

Uiteraard eigen plaatjes!
Peterwoensdag 18 september 2013 @ 14:59
130918_92054_foto.JPG
Zo zonder bovenleiding moet je creatief zijn als je niet wil lopen als verkeersregelaar zijnde..
Fioranowoensdag 2 oktober 2013 @ 14:18
Metro bestuurster op lijn 54 vindt het nodig om bij elk perron te claxoneren. Lijkt me niet echt normaal?
#ANONIEMdonderdag 3 oktober 2013 @ 10:50
Misschien verveelt hij/zij zich of... moet er iets worden aangegeven?
Darkwing_Duckdinsdag 8 oktober 2013 @ 22:07
1379975_10202091290785244_1425436563_n.jpg
borkwoensdag 9 oktober 2013 @ 01:06
quote:
auw!
#ANONIEMdonderdag 24 oktober 2013 @ 17:13
Ligt het aan mij of zou de Haagse tramlijn 1 er goed aan doen om een Randstadraillijn te worden?
#ANONIEMdonderdag 24 oktober 2013 @ 17:14
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:00 schreef bork het volgende:
http://www.uithoflijn.nl/home/

Website over de sneltram naar de Uithof, BRU heeft een tender uitstaan voor 27 trams. De precieze vorm en uitvoering van de Uithoflijntrams staat nog niet vast, maar het zullen in ieder geval moderne lagevloertrams worden van circa 32 meter lang en 2,65 meter breed. De nieuwe trams worden goed toegankelijk en zullen worden voorzien van airconditioning en moderne reisinformatiesystemen.

Ben benieuwd wat er uit komt rollen, stiekem hoop ik op CAF.

[ afbeelding ]
Persoonlijk hoop ik dat het Alstom Citadissen worden. Imo de perfecte tram.
admiraal_anaaldonderdag 24 oktober 2013 @ 17:48
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:18 schreef Fiorano het volgende:
Metro bestuurster op lijn 54 vindt het nodig om bij elk perron te claxoneren. Lijkt me niet echt normaal?
Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig :')
Pinnenmutskedonderdag 24 oktober 2013 @ 17:50
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig :')
de Kusttram doet dat ook altijd maar ik vind het best veilig :)
robbiemelaetdonderdag 24 oktober 2013 @ 18:31
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig :')
Kun je ff op DM reageren :)
borkzaterdag 26 oktober 2013 @ 20:20
SGP/Lohner E1 (voormalige Weense tram), Plac Wszystkich Świętych, Kraków
119krakow_zpsd194924a.jpg

Bombardier NGT6-2 (Flexity Classic), Plac Wszystkich Świętych, Kraków
2039krakow_zpsdddc59db.jpg

SGP/Lohner c3 (bijwagen, ex-Wenen), Plac Dominikański, Kraków
560krakow_zps71cb15b1.jpg

Bombardier NGT6-2 (Flexity Classic), Plac Dominikański, Kraków
2012krakow_zps2c143a9f.jpg
borkdonderdag 5 december 2013 @ 15:11
Eerste tram in Edinburgh sinds 50 jaar.

GDepot_DS_030812_13.96124111_large.jpg
Duveldonderdag 5 december 2013 @ 20:40
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:11 schreef bork het volgende:
Eerste tram in Edinburgh sinds 50 jaar.

[ afbeelding ]
Zo hé, dat is echt een project zonder eind!
Okuliarnikvrijdag 13 december 2013 @ 22:40
borkzaterdag 14 december 2013 @ 10:36
quote:
Leuk, in Amsterdam maar waarom in het Engels die tekst vraag ik me dan af -O-
#ANONIEMzondag 15 december 2013 @ 10:27
Internationale tekst die een ieder begrijpt daar Amsterdam als metropool heel veel toeristen aantrekt.
admiraal_anaalzondag 15 december 2013 @ 12:56
Iemand die al filmpjes of foto's heeft van de Avenio die in Munchen rijdt? Gezien die ook bij ons (HTM) komen eind volgend jaar ben ik benieuwd naar ervaringen
#ANONIEMdinsdag 17 december 2013 @ 09:37
Daarop volgend. Is dit topic ook uitermate geschikt voor plaatjes van trams waarin gereden wordt terwijl er soep o.i.d. wordt opgediend aan de passagiers?
usernaamvergetenvrijdag 27 december 2013 @ 00:55
Stuk over de trams in San Francisco doorgelezen, enorm interessant. Heb helaas niet zoveel van die oude trammetjes gezien toen ik er was... Nog een reden erbij om binnenkort terug te gaan ;)
#ANONIEMzaterdag 28 december 2013 @ 23:09
Wat vinden jullie hier nu het leukste aan die oude trams. Het aanzien of toch het rijden erin en alle facetten van die tram horen en voelen? (gepiep/geluid e.d.)
admiraal_anaaldinsdag 21 januari 2014 @ 11:14
w-IMG_9790.JPG
w-IMG_9792.JPG
w-IMG_9807.JPG
quote:
Op de Meppelweg zijn twee voertuigen van de Randstadrail met elkaar in botsing gekomen. Het lijkt op het eerste gezicht om een kop-staart aanrijding te gaan.

Beide voertuigen liepen behoorlijke schade op; één voertuig kwam door de klap zelfs met een wielstel buiten de rails terecht. Omdat de trams (na de spits) relatief weinig passagiers vervoerde, viel het aantal gewonden mee. 4 personen werden ter plaatse door de ambulancebemanning onderzocht, maar uiteindelijk is niemand vervoerd.

Volgens ooggetuigen is de achterste tram met een behoorlijke snelheid achterop zijn voorganger gereden. De VOA is ter plaatse gekomen om een ongevalsonderzoek te doen.

Nadat de sporen van het ongeval zijn vastgelegd, zal de tram herspoord moeten worden. Dat betekent dat de stremming van het tramverkeer op de Meppelweg vermoedelijk langdurig zal zijn.
http://www.regio15.nl/act(...)dstadrail-voertuigen

:{ :{
borkdinsdag 21 januari 2014 @ 14:19
quote:
Boem!
Duveldinsdag 21 januari 2014 @ 14:34
Slordig wel... rijden ze daar op zicht?
admiraal_anaaldinsdag 21 januari 2014 @ 14:36
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:34 schreef Duvel het volgende:
Slordig wel... rijden ze daar op zicht?
:Y in het stadse gebied is geen beveiliging aanwezig, enkel buitengebied (vanaf Den Haag CS -Zoetermeer v.v.)
Voorste RR stond te halteren en daar is een RR bovenop geknald
Duveldinsdag 21 januari 2014 @ 14:38
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:36 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

:Y in het stadse gebied is geen beveiliging aanwezig, enkel buitengebied (vanaf Den Haag CS -Zoetermeer v.v.)
Voorste RR stond te halteren en daar is een RR bovenop geknald
Dat is dan een behoorlijke rotklap geweest. Misschien glad spoor?
admiraal_anaaldinsdag 21 januari 2014 @ 14:39
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat is dan een behoorlijke rotklap geweest. Misschien glad spoor?
Dat sowieso :Y toeval of niet, de slijpwagen reed achter de RR om te gaan slijpen daar
Mijn vermoeden is wat anders gezien ik bepaalde collega ken maarja dat kan ik niet hier plaatsen
Duveldinsdag 21 januari 2014 @ 14:52
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:39 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Dat sowieso :Y toeval of niet, de slijpwagen reed achter de RR om te gaan slijpen daar
Mijn vermoeden is wat anders gezien ik bepaalde collega ken maarja dat kan ik niet hier plaatsen
Dat zal wel duidelijk worden uit de ritregistratie dan. :D
Peterdinsdag 21 januari 2014 @ 18:08
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat zal wel duidelijk worden uit de ritregistratie dan. :D
Of een blaasproef..
admiraal_anaaldinsdag 21 januari 2014 @ 18:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:08 schreef Peter het volgende:

[..]

Of een blaasproef..
Blaasproef was wel goed :P
domesticdonderdag 23 januari 2014 @ 21:46
Ik ben aan het twijfelen qua sollicitatie of rr of tram..zijn er behalve het contact met reizigers nog meer grote verschillen?
James1988donderdag 23 januari 2014 @ 21:50
Ik zag vanavond rond 18:30 een gele PCC rijden ter hoogte van Den Haag HS. Op het schermpje op de zijkant stond dat hij reed voor lijn 7, het ding zat vol reizigers en ging richting Rijswijkseplein/Bierkade.

Een PCC had ik nog niet eerder gezien in Den Haag, ik zie normaalgesproken alleen maar GTL's en Citadissen rijden.
Peterdonderdag 23 januari 2014 @ 22:01
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef James1988 het volgende:
Ik zag vanavond rond 18:30 een gele PCC rijden ter hoogte van Den Haag HS. Op het schermpje op de zijkant stond dat hij reed voor lijn 7, het ding zat vol reizigers en ging richting Rijswijkseplein/Bierkade.

Een PCC had ik nog niet eerder gezien in Den Haag, ik zie normaalgesproken alleen maar GTL's en Citadissen rijden.
HOVM heeft er meerdere, waaronder een partytram. Ook HTM infra gebruikt er enkele als slijp/meetwagen.
ReisTdonderdag 23 januari 2014 @ 22:32
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef James1988 het volgende:
Op het schermpje op de zijkant stond dat hij reed voor lijn 7,
Historisch voertuig met een historisch lijnnummer dus.
James1988donderdag 23 januari 2014 @ 22:34
quote:
6s.gif Op donderdag 23 januari 2014 22:32 schreef ReisT het volgende:

[..]

Historisch voertuig met een historisch lijnnummer dus.
Oh, er bestaat tegenwoordig geen tram 7 in Den Haag? :@

Ik woon er niet, ik werk er slechts :)
admiraal_anaaldinsdag 28 januari 2014 @ 10:51
Even zelf wat foto's gemaakt in de remise voordat ie naar Duitsland gaat

1796645_196255400582347_1578445474_n.jpg
1505207_196254903915730_559142081_n.jpg
1796575_196254973915723_1805192547_n.jpg
1004096_196255280582359_381220984_n.jpg
1555414_196255213915699_259805528_n.jpg
1560584_196255320582355_523456611_n.jpg
1619606_196255363915684_601233250_n.jpg
1625710_196255383915682_626064304_n.jpg
Duveldinsdag 28 januari 2014 @ 11:07
Toch slordig hoe weinig ruimte er overblijft voor de bestuurder, bij zo'n aanrijding. Of zie ik dat verkeerd?
admiraal_anaaldinsdag 28 januari 2014 @ 11:09
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:07 schreef Duvel het volgende:
Toch slordig hoe weinig ruimte er overblijft voor de bestuurder, bij zo'n aanrijding. Of zie ik dat verkeerd?
Voor de bestuurder was er voldoende ruimte, alleen de eerste rij achter de bestuurder :')

923067_196255110582376_2140828452_n.jpg
Bitlorddinsdag 22 april 2014 @ 23:01


Afgelopen maandag was een bonte combinatie van de RTM Ouddorp op pad over de Brouwersdam. Hoewel ik eigenlijk een stoomtram had verwacht, was deze combinatie ook best leuk om langs te zien rijden.
admiraal_anaaldinsdag 22 april 2014 @ 23:52
Zaterdag weer historisch materiaal door Den Haag.

Bitlordzondag 4 mei 2014 @ 21:08
Vanmiddag een bezoekje gebracht aan het Openluchtmuseum in Arnhem. Is toch een leuk trambedrijfje wat ze daar in stand houden.


1024px-Tramlijn_Openluchtmuseum_520_3.JPG
1024px-Tramlijn_Openluchtmuseum_520_8.JPG
1024px-Tramlijn_Openluchtmuseum_520_Sik.JPG
1024px-Tramlijn_Openluchtmuseum_76_8.JPG
682px-Tramlijn_Openluchtmuseum_76.JPG
ReisTzondag 4 mei 2014 @ 23:28
Zeker, een leuk ritje is dat altijd. En zo'n trammetje midden in het bos, dat heeft ook wel wat, is weer eens wat anders dan in de stad.

Ik moet er gauw weer eens heen!
borkzaterdag 31 mei 2014 @ 09:31
Tram in Edinburgh eindelijk in bedrijf, bbc-link met een mooi timelapse filmpje van de hele route (cabine-rit)
Peterzaterdag 31 mei 2014 @ 11:40
HTM heeft de eerste nieuwe Avenio overgedragen gekregen van Siemens onlangs..
admiraal_anaalzaterdag 31 mei 2014 @ 11:45
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 11:40 schreef Peter het volgende:
HTM heeft de eerste nieuwe Avenio overgedragen gekregen van Siemens onlangs..
Maar die blijft nog in Duitsland staan. Wel zijn er in Duitsland 8 HTM-instructeurs opgeleid voor Avenio en dus bevoegd ermee te rijden.

Alleen HTM zou HTM niet zijn als ze leuk 3 hallen van een remise verbouwen zodat Avenio erin kan staan ipv GTL8 maar na een verbouwing van een jaar erachter komen dat de eerst hal niet toegankelijk is voor Avenio ivm te krappe bochten voor Avenio :')
Net als op de Moerweg waar spoor van lijn 9 vernieuwd is voor Avenio is de bocht te krap (nadat het opgeleverd is) en moeten er dus een aantal bochten weer aangepast worden :')
Duvelzaterdag 31 mei 2014 @ 11:46
Niks geleerd van Rotterdam dus...
admiraal_anaalzaterdag 31 mei 2014 @ 12:44
quote:
3s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 11:46 schreef Duvel het volgende:
Niks geleerd van Rotterdam dus...
En van onze eigen randstadrail :'( altijd maar steeds het wiel opnieuw uitvinden bij de HTM
Peterzaterdag 31 mei 2014 @ 12:55
Op de moerweg is de helft van het spoor op de kruising maar vernieuwd.. De kant ri Zuiderpark nog niet, is dat het knelpunt?
En ach, de koninginnegracht is ook nog lang niet af.. Geen haast :+
admiraal_anaalzaterdag 31 mei 2014 @ 13:26
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 12:55 schreef Peter het volgende:
Op de moerweg is de helft van het spoor op de kruising maar vernieuwd.. De kant ri Zuiderpark nog niet, is dat het knelpunt?
En ach, de koninginnegracht is ook nog lang niet af.. Geen haast :+
Daar op de moerweg bij de S-bocht
Hier door gaat Avenio hoogstwaarschijnlijk als eerst op lijn 2/19 rijden
borkvrijdag 13 juni 2014 @ 14:16
Newag Nevelo (2 x in Krakow)

MG_77021-720x480.jpg

MG_77051-720x480.jpg
Petervrijdag 13 juni 2014 @ 15:35
5 juli een historische tramoptocht van Scheveningen naar Den Haag centrum ivm 150 jaar tram. Met Koning W-A en nieuwe avenio in het centrum.
borkdonderdag 19 juni 2014 @ 11:46
Pesa Foxtrot in Moskou (totaal 120 trams)

10363328_651179168295894_7282009670920989577_n.jpg
ReisTvrijdag 20 juni 2014 @ 23:31
Twee "nieuwe" CAF-trams in Edinburgh, op 31 mei, de eerste exploitatiedag van deze tramlijn.
(De eerste trams zijn al in 2010 afgeleverd, maar ze zijn nu pas in dienst gekomen.)

borkvrijdag 20 juni 2014 @ 23:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 23:31 schreef ReisT het volgende:
Twee "nieuwe" CAF-trams in Edinburgh, op 31 mei, de eerste exploitatiedag van deze tramlijn.
(De eerste trams zijn al in 2010 afgeleverd, maar ze zijn nu pas in dienst gekomen.)

[ afbeelding ]
Nice, wel jammer nu kan John Rebus niet meer over de bouwwerkzaamheden zeuren van de tram in Edinburgh

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 22-06-2014 22:56:55 ]
borkwoensdag 25 juni 2014 @ 23:46
Utrecht verkoopt Weense trams (gekocht voor 3 miljoen verkocht voor 155.000 in 6 jaar looptijd, knap hoor BRU!)

db1fac2809_480.jpg

http://www.rtvutrecht.nl/(...)pt-weense-trams.html
admiraal_anaaldonderdag 26 juni 2014 @ 00:48
Nadde zomer krijg ik eindelijk mijn Avenio opleiding *O*
borkdonderdag 26 juni 2014 @ 00:52
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 00:48 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nadde zomer krijg ik eindelijk mijn Avenio opleiding *O*
^O^
admiraal_anaalzaterdag 5 juli 2014 @ 01:34
Hij is er hoor , voor een dagje in Den Haag en dan weer terug naar Duitsland. Zaga hem ineens voorbij komen hier dus moest even stoppen :D

2gvlitl.jpg
Petermaandag 14 juli 2014 @ 00:28
http://r1.uvz.ru/en/
Een hypermoderne nieuwe tram in... Rusland.. Ziet er blits uit.
admiraal_anaalzaterdag 26 juli 2014 @ 15:13
Even mijn nieuwe cheapass actioncam uitgeprobeerd :D


borkzaterdag 26 juli 2014 @ 15:47
quote:
nice, aparte lens :)
admiraal_anaalzaterdag 26 juli 2014 @ 18:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:47 schreef bork het volgende:

[..]

nice, aparte lens :)
Is een 120 graden lens (Denver AC-5000W) en daarbij ook rekening houden uiteraard met de bolling van mijn voorruit
Bitlorddinsdag 2 september 2014 @ 21:56
Klein beetje video van het vernieuwde stukje trambaan van de sneltram Nieuwegein - Utrecht.

Peterdinsdag 2 september 2014 @ 22:20
Gisteren weer een kop-staart in Den Haag: http://www.regio15.nl/act(...)-twee-trams-nabij-hs
Karrswoensdag 3 september 2014 @ 06:54
Wat is er aan de hand in Den Haag? Hoeveel ongelukken met trams zijn er al wel niet geweest in één jaar?
borkmaandag 1 december 2014 @ 21:26
Spaanse trams op Uithoflijn, CAF FTW!

quote:
UTRECHT - De Uithof-tramlijn in Utrecht wordt aangelegd door aannemer BAM en de trams worden geleverd door het Spaanse CAF, zo is besloten na een uitvoerige aanbestedingsprocedure. Dat meldt het Bestuur Regio Utrecht (BRU). .

De opdracht aan BAM omvat de realisatie van de traminfrastructuur voor de Uithoflijn, waaronder tramrails, bovenleiding en haltes. Het tracé is acht kilometer lang en krijgt negen haltes. De opdracht aan de Spaanse leverancier CAF betreft 27 'lagevloertrams' van circa 32 meter lang.

De Uithoflijn rijdt in 17 minuten van Utrecht Centraal naar P+R De Uithof. De aanleg kost in totaal circa 440 miljoen euro.

Het is de bedoeling dat de tram naar het universiteitsterrein vanaf medio 2018 gaat rijden.
Hoogstwaarschijnlijke type Urbos
Duveldinsdag 2 december 2014 @ 07:45
Ik moest hier ff vermelden dat BAM de infra gaat doen.
borkdinsdag 2 december 2014 @ 08:21
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 december 2014 07:45 schreef Duvel het volgende:
Ik moest hier ff vermelden dat BAM de infra gaat doen.
:Y
Straks wat mooie plaatjes van Tabarz - Gotha :Y
borkdinsdag 2 december 2014 @ 11:31
Thüringerwaldbahn
De tram die ik moest hebben bij de volgende halte en deze wachtte netjes op mij bij de volgende halte :)
TG1_zps5dbcf50f.jpg

en nog een keer vanuit de trein
TG2_zps3301f2b8.jpg

Zo kwam ik even later op het eindpunt/beginpunt in Tabarz aan.
TG6_zpsc24f932f.jpg

TG7_zpscdb3f863.jpg

De route van lijn 4
http://www.thueringer-waldbahn.de/fakten/liniennetzplan/

De meest gebruikte tram voor deze lijn is de Tatra KT4D

Uitzicht achterin de tram van Reinhardsbrunn-Friedrichroda richting Tabarz.
TG3_zps92bf7799.jpg

In de tram
TG4_zps59adbfe5.jpg

Uitzicht onderweg
TG5_zpsbcb5b093.jpg

Onderweg kwam ik bij Waltershausen Geleisdreieck nog Typ T1 (uit 1928/1929) HTw 56 + HBw 82 van de Gothaer Waggonfabrik met nog iets erachter tegen.
TG8_zps621744b8.jpg

en eindpunt bij Gotha Hbf
TG9_zps75fc2949.jpg

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 02-12-2014 13:20:34 ]
borkzondag 14 december 2014 @ 13:33
Nog 9 dagen Rheinbahn-Bistro dan stopt Hannelore ermee.

4102_502.jpg
admiraal_anaalzondag 14 december 2014 @ 17:00
Nieuwe HTM/NS reclametram

https://twitter.com/Jeroen_117/status/544156291296690176?s=03
borkzondag 14 december 2014 @ 20:23
quote:
NS-tram, ben benieuwd hoe de reacties morgen zullen zijn :D .
admiraal_anaalzondag 14 december 2014 @ 20:29
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 20:23 schreef bork het volgende:

[..]

NS-tram, ben benieuwd hoe de reacties morgen zullen zijn :D .
Het gaat om een proef van GTL wagens, 3 stuks, die vanaf Holland Spoor naar Scheveningen gaan maar wachten op bepaalde treinen. Als de NS vertraging heeft wacht de GTL ook om zo betere aansluiting voor passagiers te realiseren. Althans dat willen ze doen :')
Karrszondag 14 december 2014 @ 21:15
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 20:29 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Het gaat om een proef van GTL wagens, 3 stuks, die vanaf Holland Spoor naar Scheveningen gaan maar wachten op bepaalde treinen. Als de NS vertraging heeft wacht de GTL ook om zo betere aansluiting voor passagiers te realiseren. Althans dat willen ze doen :')
Dat was vroeger gewoon normaal. :')
admiraal_anaalzondag 14 december 2014 @ 21:25
quote:
10s.gif Op zondag 14 december 2014 21:15 schreef Karrs het volgende:

[..]

Dat was vroeger gewoon normaal. :')
Ja maar vroeger reden ze eens per half uur en was het netwerk niet zo uitgebreid. Nu vertrekt er iedere 4 minuten wel een GTL van Holland Spoor richting Centrum en Scheveningen
Peterzondag 14 december 2014 @ 21:42
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 20:29 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Het gaat om een proef van GTL wagens, 3 stuks, die vanaf Holland Spoor naar Scheveningen gaan maar wachten op bepaalde treinen. Als de NS vertraging heeft wacht de GTL ook om zo betere aansluiting voor passagiers te realiseren. Althans dat willen ze doen :')
staan ze dan op het eindpunt van 11/12 te wachten? Of bij de nieuwe overloopwissel bij de wouwermanstraat?

-edit- Laakweg/kade lees ik elders

[ Bericht 2% gewijzigd door Peter op 14-12-2014 22:38:32 ]
ReisTvrijdag 30 januari 2015 @ 12:59
En zo gaan de trams voor de Uithoflijn er dus uit zien:

csm_20150130_visual_CAF_Uithoflijntram_01_2f6f3e86e8.jpg
borkvrijdag 30 januari 2015 @ 13:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef ReisT het volgende:
En zo gaan de trams voor de Uithoflijn er dus uit zien:

[ afbeelding ]
Wel ok :Y
Petervrijdag 30 januari 2015 @ 14:07
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 21:42 schreef Peter het volgende:

[..]

staan ze dan op het eindpunt van 11/12 te wachten? Of bij de nieuwe overloopwissel bij de wouwermanstraat?

-edit- Laakweg/kade lees ik elders
Al roept de gemeente bij de plannen over de (al gereed zijnde) wissels en inhaalspoor bij de Wouwermanstraat dat het hier ook voor is..
Peterdinsdag 21 april 2015 @ 21:23
Uit de oude doosch: FOT / [Showcase] GVB Remise
Ik kijk nog steeds happy terug op het nachtelijke fotobezoek aan een Amsterdamse Remise :Y.
borkdinsdag 21 april 2015 @ 21:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 21:23 schreef Peter het volgende:
Uit de oude doosch: FOT / [Showcase] GVB Remise
Ik kijk nog steeds happy terug op het nachtelijke fotobezoek aan een Amsterdamse Remise :Y.
borkwoensdag 20 mei 2015 @ 15:36
Virtuele-tour Uithoflijn

http://www.uithoflijn.nl/algemeen/virtuele-tour/
Peterwoensdag 20 mei 2015 @ 17:32
Is er al zicht op ingebruikname van de nieuwe Haagse trams? In het verleden werd trots geroepen dat men in 2015 er mee zou rijden, maar ik zie nog niets..
Petervrijdag 14 augustus 2015 @ 21:15
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 17:32 schreef Peter het volgende:
Is er al zicht op ingebruikname van de nieuwe Haagse trams? In het verleden werd trots geroepen dat men in 2015 er mee zou rijden, maar ik zie nog niets..
5P5Y5sBm.jpg
EoVDrddm.jpg
Y5ftV3Dm.jpg
zCDePuTm.jpg
borkvrijdag 14 augustus 2015 @ 22:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 21:15 schreef Peter het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
#ANONIEMvrijdag 14 augustus 2015 @ 22:41
quote:
Dusseh... Gaan ze nog gebruikt worden?
Petervrijdag 14 augustus 2015 @ 23:22
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:41 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Dusseh... Gaan ze nog gebruikt worden?
Planning is dat de eerste voor het einde van de maand met passagiers rijdt... maarja, planningen zijn er om te wijzigen..

Ik heb er al in meegereden :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 14-08-2015 23:30:59 ]
Alexxxxxdinsdag 1 september 2015 @ 22:24
IMG_3147-BorderMaker.jpg
Pilsener tram
Duvelwoensdag 2 september 2015 @ 21:06
Zo, best modern! In 2012 reed dit er nog!

HqmQYQT.jpg
admiraal_anaalwoensdag 2 september 2015 @ 21:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 23:22 schreef Peter het volgende:

[..]

Planning is dat de eerste voor het einde van de maand met passagiers rijdt... maarja, planningen zijn er om te wijzigen..

Ik heb er al in meegereden :@
21 september is de planning, zijn al collega's die een avenio dienst in hun rooster hebben staan
Peterwoensdag 2 september 2015 @ 21:47
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:20 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

21 september is de planning, zijn al collega's die een avenio dienst in hun rooster hebben staan
Lijn 11 als eerste? *O*
admiraal_anaalwoensdag 2 september 2015 @ 21:49
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:47 schreef Peter het volgende:

[..]

Lijn 11 als eerste? *O*
Nope, lijn 2
Lijn 11 is niet volledig klaar en is geen vergunning afgegeven door de gemeente dus kan niet op volledige traject getest worden
Peterwoensdag 2 september 2015 @ 22:00
Gedoe :+
Mag jij ook al dan?
admiraal_anaalwoensdag 2 september 2015 @ 22:12
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:00 schreef Peter het volgende:
Gedoe :+
Mag jij ook al dan?
Nog niet volledige bevoegdheid maar dat komt over 2 weken in orde als het goed is
Alexxxxxdonderdag 3 september 2015 @ 10:43
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef Duvel het volgende:
Zo, best modern! In 2012 reed dit er nog!

[ afbeelding ]
de rijden ook nog :P maar niet op de foto gekregen
borkvrijdag 4 september 2015 @ 13:21
Onthulling mock-up tram Uithoflijn

csm_150904Onthulling_Mock-up_UHL_e5187c2eb1.jpg

csm_150904Onthulling_Mock-up_UHL__2__c52c9527cc.jpg
Duvelvrijdag 18 september 2015 @ 23:01
Sinds 2011 rijden er trams in Reims (F). Om die keilelijke bovenleiding in het visueel aantrekkelijke centrum te voorkomen, rijden de trams tussen de haltes Gare Centre en Comédie via "Alimentation par Sol" (APS, https://fr.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol). Dit systeem van Alstom voorziet via een soort derde rail midden tussen de spoorstaven, de trams van energie. Omdat je natuurlijk niet wil dat dit systeem permanent onder spanning staat, zitten er ondergrondse schakelaars om alleen de stroomraildelen onder de tram onder spanning te zetten.

Op de foto zien we tramstel 103 (één van de 18) rijden op lijn B (https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_B_du_tramway_de_Reims). Slim genoeg start deze bij TGV-station Champagne-Ardennes, zodat je vanuit Parijs in 45 minuten in Reims bent (althans, dat beweert de gemeente Reims). De tram is, net als het APS-systeem, gebouwd door Alstom. De kop is ontworpen om te lijken op een champagneglas (tja, Reims).

jNcFJT1.jpg
borkvrijdag 18 september 2015 @ 23:45
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:01 schreef Duvel het volgende:
Sinds 2011 rijden er trams in Reims (F). Om die keilelijke bovenleiding in het visueel aantrekkelijke centrum te voorkomen, rijden de trams tussen de haltes Gare Centre en Comédie via "Alimentation par Sol" (APS, https://fr.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol). Dit systeem van Alstom voorziet via een soort derde rail midden tussen de spoorstaven, de trams van energie. Omdat je natuurlijk niet wil dat dit systeem permanent onder spanning staat, zitten er ondergrondse schakelaars om alleen de stroomraildelen onder de tram onder spanning te zetten.

Op de foto zien we tramstel 103 (één van de 18) rijden op lijn B (https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_B_du_tramway_de_Reims). Slim genoeg start deze bij TGV-station Champagne-Ardennes, zodat je vanuit Parijs in 45 minuten in Reims bent (althans, dat beweert de gemeente Reims). De tram is, net als het APS-systeem, gebouwd door Alstom. De kop is ontworpen om te lijken op een champagneglas (tja, Reims).

[ afbeelding ]
Nice :Y , En Vacances?
Duvelvrijdag 18 september 2015 @ 23:47
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:45 schreef bork het volgende:

[..]

Nice :Y , En Vacances?
Oui!
borkzaterdag 19 september 2015 @ 00:06
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oui!
Veel plezier dan en hopelijk een beetje lekker weer :) .
Peterdinsdag 3 november 2015 @ 13:23
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:20 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

21 september is de planning, zijn al collega's die een avenio dienst in hun rooster hebben staan
Sinds gisteren rijdt de nieuwe Haagse tram in reizigersdienst op lijn 2. Heeft iemand ( buiten mijzelf) er al mee gereden?
borkdinsdag 3 november 2015 @ 17:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 13:23 schreef Peter het volgende:

[..]

Sinds gisteren rijdt de nieuwe Haagse tram in reizigersdienst op lijn 2. Heeft iemand ( buiten mijzelf) er al mee gereden?
nope :)
DriekOplopersdonderdag 5 november 2015 @ 19:24
Ondertussen in Amsterdam...

http://www.at5.nl/artikel(...)oop-door-bouwblunder

Zucht...
Peterdonderdag 5 november 2015 @ 20:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 17:55 schreef bork het volgende:

[..]

nope :)
Vandaag in een drukke spits op Den Haag Centraal ingestapt. Ik hoop dat het publiek nog moet wennen, want men blijft schaapachtig bij de deur in de buurt staan. Onhandig ook dat de deuren niet tegenover elkaar liggen en er maar 1 deur per bak is. In de Spits in de binnenstad lijkt dat te weinig..
James1988dinsdag 10 november 2015 @ 10:26
yzZ4kzyl.jpg

Hallo!
Banaantjevoordedorstzondag 15 november 2015 @ 06:59
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 10:26 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Hallo!
Hij is wel mooi! Ik heb er al ingereden en vond hem echt fijn.
James1988maandag 16 november 2015 @ 02:20
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 06:59 schreef Banaantjevoordedorst het volgende:

[..]

Hij is wel mooi! Ik heb er al ingereden en vond hem echt fijn.
Ik vind het een imposant apparaat.

Ik hoop dat ze snel op lijn 9 komen te rijden, maar dat zal wel niet...
Banaantjevoordedorstmaandag 16 november 2015 @ 09:17
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 02:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik vind het een imposant apparaat.

Ik hoop dat ze snel op lijn 9 komen te rijden, maar dat zal wel niet...
Denk het niet nee, 'helaas' heb ik de Randstad voor mijn deur rijden en niet de Avenio.
Darkwing_Duckmaandag 23 november 2015 @ 10:08
Ik heb Kusttram afgejakkerd en bij de laatste 3 haltes in De Panne en een klein filmpje gemaakt. Er zijn een aantal wissels te zien die ik opmerkelijk vind voor een trambaan met eenrichting trams. De tram komt dan tegendraads te staan. Wat me ook opvalt is dat de 2 wissels in dit filmje de zelfde 'kant' op gaan . Kan iemand mij het nut verklaren? :P

Prins_Pilsmaandag 23 november 2015 @ 20:29
Terugsteken over het wissel en vooruit een stukje links rijden als er een tram defect staat? Eenrichtingtrams hebben meestal wel een noodstuurstand achterin om achteruit mee te rijden op beperkte snelheid. Waarschijnlijk liggen alle wissels zo omdat je dan niet 'zomaar' naar links kunt bij een per ongeluk verkeerde stand.
Pinnenmutskemaandag 23 november 2015 @ 22:33
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef Duvel het volgende:
Zo, best modern! In 2012 reed dit er nog!

[ afbeelding ]
Schattig.

Ik denk dat de wissels in De Panne zo staan zodat bij werkzaamheden de tram kan afwijken naar het andere spoor.

Het viel me nooit op eigenlijk en ik rijd veel met de Kusttram.

O+ Blankenberge O+
Sounddragondonderdag 10 maart 2016 @ 12:54
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:48 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Hoe vaak gebeurt het dat een tram bestuurder een bekeuring krijgt dan :o
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:50 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zelden maar ook wij hebben ons aan regels te houden en hebben ook niet overal en altijd voorrang wat men wel denkt
Doe eens vertellen, misschien leer ik nog wat :P

Ik (opgegroeid in 010) heb altijd geleerd dat trams altijd voorrang hebben, en ik geef ze dat ook altijd wel.. trams zijn hard :X
admiraal_anaaldonderdag 10 maart 2016 @ 13:02
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


[..]

Doe eens vertellen, misschien leer ik nog wat :P

Ik (opgegroeid in 010) heb altijd geleerd dat trams altijd voorrang hebben, en ik geef ze dat ook altijd wel.. trams zijn hard :X
Bij gelijkwaardige kruizingen hebben trams altijd voorrang, ongeacht van welke kant ze komen. Ook op voetgangers hebben we voorrang.
Maar ook wij moeten stoppen bij haaientanden, stopborden en verkeerslichten. Het overige verkeer denkt vaak zoals jij en stopt automatisch als we kruizingen naderen. Vaak nemen we dan voorrang om niet te lang oponthoud te veroorzaken want sommige automobilisten lijken van angst te bevriezen totdat we voorbij zijn :')

Wij hebben te maken met RVV, HBT (Handboek TramBestuurder) en het VOR (Voorrangregels Onderling Railmateriaal)
#ANONIEMdonderdag 10 maart 2016 @ 17:37
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:02 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Bij gelijkwaardige kruizingen hebben trams altijd voorrang, ongeacht van welke kant ze komen. Ook op voetgangers hebben we voorrang.
Maar ook wij moeten stoppen bij haaientanden, stopborden en verkeerslichten. Het overige verkeer denkt vaak zoals jij en stopt automatisch als we kruizingen naderen. Vaak nemen we dan voorrang om niet te lang oponthoud te veroorzaken want sommige automobilisten lijken van angst te bevriezen totdat we voorbij zijn :')

Wij hebben te maken met RVV, HBT (Handboek TramBestuurder) en het VOR (Voorrangregels Onderling Railmateriaal)
Hoe word je staandegehouden op plekken waar de tramrails los liggen en dus niet in het asfalt?
Sounddragondonderdag 10 maart 2016 @ 17:49
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:02 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Bij gelijkwaardige kruizingen hebben trams altijd voorrang, ongeacht van welke kant ze komen. Ook op voetgangers hebben we voorrang.
Maar ook wij moeten stoppen bij haaientanden, stopborden en verkeerslichten. Het overige verkeer denkt vaak zoals jij en stopt automatisch als we kruizingen naderen. Vaak nemen we dan voorrang om niet te lang oponthoud te veroorzaken want sommige automobilisten lijken van angst te bevriezen totdat we voorbij zijn :')

Wij hebben te maken met RVV, HBT (Handboek TramBestuurder) en het VOR (Voorrangregels Onderling Railmateriaal)
OK, maar dat zijn dan idd redelijk standaard regels die je ook zou mogen verwachten. Wat er in dat handboek en die VOR staat weet ik niet. Ik weet wel, in Rotterdam vanaf de Zaagmolenstraat de Bergweg op, daar komen trams van rechts en daar staan ook haaientanden volgens mij Zaagmolenstraat uit, maar daar kun je beter niet blind doorrijden :X

Meestal zijn linke punten meestal toch ook voorzien van knippershizzle enzo als je over asfaltrails rijdt?
borkdinsdag 31 mei 2016 @ 00:13
Je kunt zaterdag 4 juni gratis de nieuwe tram proberen op tram 11 van station Hollands Spoor naar Scheveningen-Haven. In de trams op de route van 11 is het gezellig met muziek en entertainment. Op de halte Strandweg, het eindpunt in Scheveningen-Haven ontvangen alle reizigers een verrassing

Gratis reizen geldt alleen op zaterdag 4 juni 2016, en alleen op tram 11. Je hoeft deze dag dan niet in- en uit te checken met je OV-chipkaart of een ander vervoerbewijs aan te schaffen voor het reizen op tram 11. Op alle andere tram- en buslijnen moet je wel in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs
Darkwing_Duckwoensdag 1 juni 2016 @ 17:04
Dus de eerste Tramtunnel in de Regio Parijs is een feit. Als spreekt men daar eerder over Metrotram

Misschien wel de eerste Translohr Metrotram ter wereld


Q.woensdag 1 juni 2016 @ 17:19
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:04 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dus de eerste Tramtunnel in de Regio Parijs is een feit. Als spreekt men daar eerder over Metrotram

Misschien wel de eerste Translohr Metrotram ter wereld


Guided trams op rubberbanden... eigenlijk gewoon een trolleybus.
Darkwing_Duckwoensdag 1 juni 2016 @ 17:43
quote:
3s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:19 schreef Q. het volgende:

[..]

Guided trams op rubberbanden... eigenlijk gewoon een trolleybus.
Ik vind het een stomme keuze, mag ik dat zeggen?
SPOILER
Ja, dat mag ik zeggen :P
Karrswoensdag 1 juni 2016 @ 18:09
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik vind het een stomme keuze, mag ik dat zeggen?
SPOILER
Ja, dat mag ik zeggen :P
Werkt ook voor geen meter. Die dingen rammelen uit elkaar overal waar ze rijden. :')
Darkwing_Duckwoensdag 1 juni 2016 @ 18:32
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:09 schreef Karrs het volgende:

[..]

Werkt ook voor geen meter. Die dingen rammelen uit elkaar overal waar ze rijden. :')
De dames moeten inderdaad een sport BH dragen in dat ding :P

tevens is het gewoon niet uitwisselbaar, pluk je niet zomaar ergens een andere tram vandaan en als Translohr op de fles gaat heb je gewoon 0 support...

Het is nu goedkoop in aanleg misschien, maar later ga je gewoon problemen krijgen met je vloot... links of rechtsom...
Karrswoensdag 1 juni 2016 @ 22:46
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

De dames moeten inderdaad een sport BH dragen in dat ding :P

tevens is het gewoon niet uitwisselbaar, pluk je niet zomaar ergens een andere tram vandaan en als Translohr op de fles gaat heb je gewoon 0 support...

Het is nu goedkoop in aanleg misschien, maar later ga je gewoon problemen krijgen met je vloot... links of rechtsom...
Volgens mij bestaat Translohr niet eens meer :')

Edit Ja, toch wel: http://www.newtl.com/en/
Darkwing_Duckzaterdag 4 juni 2016 @ 15:02
De nieuwe tram van Nice

DriekOplopersdonderdag 30 juni 2016 @ 09:22
Nieuws van onze Zuiderburen. http://www.gva.be/cnt/dmf(...)e-fyra-van-antwerpen
James1988donderdag 30 juni 2016 @ 09:29
quote:
Gelukkig is Bombardier wél een fatsoenlijke leverancier die klachten serieus neemt en problemen onderzoekt en ze oplost. Dat kun je van de Italianen niet zeggen :N

Over trams gesproken: die Haagse Avenio is een tof ding. Stil, modern, en er hangt nog een nieuwe tram-geur in O+
James1988donderdag 30 juni 2016 @ 10:44
Groetjes uit Den Haag, waar net deze unit langs het Centraal Station kwam:

H5FuR1Gl.jpg
ReisTdonderdag 30 juni 2016 @ 11:40
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juni 2016 09:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Gelukkig is Bombardier wél een fatsoenlijke leverancier die klachten serieus neemt en problemen onderzoekt en ze oplost. Dat kun je van de Italianen niet zeggen :N
Het is wel een beetje de goden verzoeken dat ze de nieuwe tram 'Albatros' hebben gedoopt... Dan is de vergelijking met de vorige Albatros snel gemaakt.
James1988vrijdag 1 juli 2016 @ 17:22
Er is vanmiddag iets niet helemaal goed gegaan met HTM-PCC 1022, die is op de Haagse Ammunitiehaven uit het spoor gegaan.
Darkwing_Duckvrijdag 8 juli 2016 @ 15:20
Dit hoor ik de hele dag door het open raam van mn kantoor (Meertalig)

https://soundcloud.com/ratp_officiel/grande-nuit

:')
Darkwing_Duckvrijdag 8 juli 2016 @ 15:22
En deze ook

https://soundcloud.com/ra(...)-fanzone-tour-eiffel

https://soundcloud.com/ra(...)p-au-stade-de-france

8)7
James1988vrijdag 8 juli 2016 @ 15:44
Wel een leuke jingle aan het begin. :Y
Darkwing_Duckvrijdag 8 juli 2016 @ 16:05
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 15:44 schreef James1988 het volgende:
Wel een leuke jingle aan het begin. :Y
Is ook nog een andere van

James1988vrijdag 8 juli 2016 @ 16:14
quote:
Wel meer dan één :P



borkvrijdag 8 juli 2016 @ 19:46
Pannenkoekentram!!

1340x705_Beitragsbild_Tram_Beitrag_V2.jpg

https://inside.bahn.de/cr(...)06_-_STREETFOOD_LZ01
borkzondag 17 juli 2016 @ 14:35
Zwemmende Swing in Gdansk

image_20160715_gd_640x426_d958d67123f89ed26f0650b99680c9ef.jpg
admiraal_anaalzaterdag 30 juli 2016 @ 06:35
Hoppa, ontsporing met een Citadis Randstadrail van HTM bij Forepark 8-)
DriekOploperszondag 31 juli 2016 @ 21:46
Mooie beelden tram Lissabon.

Peterzondag 31 juli 2016 @ 22:13
Wenen heeft een erg groot tramnet, hoge frequentie en oude en nieuwe trams door elkaar rijden. Toffe stad O+
borkwoensdag 3 augustus 2016 @ 11:47
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 22:13 schreef Peter het volgende:
Wenen heeft een erg groot tramnet, hoge frequentie en oude en nieuwe trams door elkaar rijden. Toffe stad O+
en een supergaaf ov-museum!
Darkwing_Duckvrijdag 5 augustus 2016 @ 12:24
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 22:13 schreef Peter het volgende:
Wenen heeft een erg groot tramnet
Die reden zelfs tot in Rotterdam :+
James1988vrijdag 5 augustus 2016 @ 13:14
En Utrecht!
Darkwing_Duckvrijdag 5 augustus 2016 @ 14:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 13:14 schreef James1988 het volgende:
En Utrecht!
Dat telt niet...
borkdonderdag 15 september 2016 @ 10:15
http://www.spoorpro.nl/li(...)g-amsterdamse-trams/

CAF in Amsterdam, dingen rijden al een tijdje o.a. in Freiburg, bij belangstelling wil ik wel wat foto's hier posten
Peterdonderdag 15 september 2016 @ 18:27
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 10:15 schreef bork het volgende:
http://www.spoorpro.nl/li(...)g-amsterdamse-trams/

CAF in Amsterdam, dingen rijden al een tijdje o.a. in Freiburg, bij belangstelling wil ik wel wat foto's hier posten
Ik ben wel benieuwd hoe ze daar bevallen jah :Y.
borkwoensdag 19 oktober 2016 @ 01:00
Pijnlijk, ben foto's kwijt, ga morgen recover poging doen voor de derde keer :(
Peterseliemanwoensdag 27 september 2017 @ 21:34
Even een schopje. Las net een bericht van een maand geleden waarin te lezen was dat de HTM van plan is nog eens 10 Avenio's aan te schaffen, te leveren in 2019.

Mijn vermoeden is dat die zijn voor lijn 2 waar op dit moment weer de Regiocitadis is opgedoken.
Peterwoensdag 27 september 2017 @ 22:11
quote:
14s.gif Op woensdag 27 september 2017 21:34 schreef Peterselieman het volgende:
Even een schopje. Las net een bericht van een maand geleden waarin te lezen was dat de HTM van plan is nog eens 10 Avenio's aan te schaffen, te leveren in 2019.

Mijn vermoeden is dat die zijn voor lijn 2 waar op dit moment weer de Regiocitadis is opgedoken.
Dat zou goed kunnen ja.
Wanneer gaat men de andere 'oude' trams vervangen? Dat komt er ook nog aan toch? Maar dat duurt nog een jaar of 3 of 4 meen ik.
Peterseliemanwoensdag 27 september 2017 @ 22:15
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:11 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen ja.
Wanneer gaat men de andere 'oude' trams vervangen? Dat komt er ook nog aan toch? Maar dat duurt nog een jaar of 3 of 4 meen ik.
2024 heeft men het over.
Carlos93donderdag 28 september 2017 @ 17:43
Ik zal die GTL's toch wel missen hoor. Mee opgegroeid, met de klapdeuren ipv de schuifdeuren, haha.
Peterwoensdag 20 december 2017 @ 22:34
Tramlijnen die uitvallen met slecht weer..
We hebben geen echte sneeuwschuiftrams in NL he?
#ANONIEMzaterdag 23 december 2017 @ 16:07
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 10:44 schreef James1988 het volgende:
Groetjes uit Den Haag, waar net deze unit langs het Centraal Station kwam:

H5FuR1Gl.jpg
Zo dan. Dat is een oudje. Je zal je wel stevig warm moeten hebben ingepakt met dit weer als je daarin zit gezien de tocht/luchtigheid van deze wagen. Waar dient hij tegenwoordig voor in Den Haag? Les wagen?

In Rotterdam maken wij er 'uitjes' trams van en in de winter een "snert" tram die dan door Rotterdam rijdt. Kost je iets van ¤ 10,- o.i.d. p.p. dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2017 16:07:50 ]
Peterzaterdag 23 december 2017 @ 17:31
Zie www.hovm.nl voor meer van die oudjes :Y
James1988zaterdag 13 januari 2018 @ 16:43
Hier een filmpje van Alstom met daarin allerlei verschillende modellen Citadis O+

Petermaandag 15 juli 2019 @ 21:10
Trams die elkaar slepen.. ik dacht dat de HTM daar een Unimog voor had..
Dr_Flashdinsdag 16 juli 2019 @ 19:04
Na een halve eeuw lullen of zo gaat het er eindelijk van komen :o De tram van Utrecht Centraal naar De Uithof _O_

tramut.jpg
James1988dinsdag 16 juli 2019 @ 19:46
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Na een halve eeuw lullen of zo gaat het er eindelijk van komen :o De tram van Utrecht Centraal naar De Uithof _O_

[ afbeelding ]
Voorlopig nog niet :N

https://www.rtvutrecht.nl(...)-maand-nog-niet.html
Dr_Flashdinsdag 16 juli 2019 @ 19:49
Wat voor de neuk is er moeilijk aan een tram laten rijden dan :'(
James1988dinsdag 16 juli 2019 @ 19:53
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat voor de neuk is er moeilijk aan een tram laten rijden dan :'(
Tramwegovergangen:
quote:
Het probleem met het signaleringssysteem en de slagbomen bij de Koningsweg lijkt hardnekkiger dan gedacht. De sensor die moet aangeven of er een tram aankomt werkt niet naar behoren bij warme temperaturen en stortbuien zo werd in een bijpraatsessie aan politici verteld. Slagbomen blijven dan gesloten zonder dat er een tram aankomt.
Er wordt daar 70 km/u gereden.
Peterseliemandinsdag 16 juli 2019 @ 19:53
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat voor de neuk is er moeilijk aan een tram laten rijden dan :'(
tsja, het universiteitsterrein van Delft wacht ook nog steeds op een tram.

Ook Amsterdam kan zo wat problemen hebben als ze de tramsporen rond het station aanpakken. Als de keerlus van tram 26 aan de IJzijde niet tijdig gereed komt moeten ze de tram mogelijk een heel stuk achteruit laten rijden om dan vooruit te kunnen rijden richting Zeeburg. Dat gaat nog een onderneming worden met 12+ trams per uur per richting
Dr_Flashdinsdag 16 juli 2019 @ 20:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:53 schreef James1988 het volgende:

Er wordt daar 0 km/u gereden.
FTFY :(
James1988dinsdag 16 juli 2019 @ 20:03
quote:
8s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

FTFY :(
_O-
borkzondag 21 juli 2019 @ 02:00
tijd voor de vingerverf smiley? Ik zwem 2x per week bij de Kromme Rijn (50 meter bad, episch!) en daar is een halte en daar komen echt veel trams langs, ben er al erg aan gehecht.
Petervrijdag 2 augustus 2019 @ 14:26

Toffe films over de blauwe tram!
Dr_Flashzaterdag 3 augustus 2019 @ 01:25
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 02:00 schreef bork het volgende:
tijd voor de vingerverf smiley? Ik zwem 2x per week bij de Kromme Rijn (50 meter bad, episch!) en daar is een halte en daar komen echt veel trams langs, ben er al erg aan gehecht.
Ja goed is dat he, ik heb daar ooit een abo gehad _O_ in de winter de opblaaskap erover yolo *O*
admiraal_anaalzaterdag 3 augustus 2019 @ 08:59
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

tsja, het universiteitsterrein van Delft wacht ook nog steeds op een tram.

Ook Amsterdam kan zo wat problemen hebben als ze de tramsporen rond het station aanpakken. Als de keerlus van tram 26 aan de IJzijde niet tijdig gereed komt moeten ze de tram mogelijk een heel stuk achteruit laten rijden om dan vooruit te kunnen rijden richting Zeeburg. Dat gaat nog een onderneming worden met 12+ trams per uur per richting
Delft is nu eindelijk die brug aan het verbouwen dus 2e helft 2020 rijden daar trams
Peterwoensdag 4 september 2019 @ 21:03
Leuke video. Heb er nog nooit meegereden..
ReisTdinsdag 19 november 2019 @ 22:32
Nieuws over de Uithoflijn:
quote:
Op zaterdagmiddag 14 december vieren we de opening van de tramlijn met gratis tramritten tussen 14.30 -17.30 uur. Iedereen is van harte welkom om tram 22 uit te proberen! Er stopt die middag elke 10 minuten een tram.
De eerste en laatste kans om in het weekend met deze tram te rijden.

Tram 22 start op 16 december
Peterzaterdag 4 januari 2020 @ 18:44

Bijzonder om te zien, rijden tijdens Oud & Nieuw
dennistdzondag 5 januari 2020 @ 17:24
Oh ja, een tramtopic. Daar horen natuurlijk ook foto's in:

Deze winter worden door Stichting RoMeO winterritten gereden met lijn 10. De vierasser is hiervoor versierd met extra verlichting en andere winter/kerst-opsmuk. Van binnen is de verlichting gedempt om zo een beter zicht naar buiten te hebben. Hiervoor zijn dezelfde blauwe lampen gebruikt die in de Tweede Wereldoorlog moesten zorgen voor de verduistering.

Vanaf het Centraal Station werd via het Kruisplein en de Lijnbaan richting Hofplein gereden. Hier ging het rechtsaf naar het Oostplein voor de 'warme-drank-stop'. Vanaf het Oostplein via Blaak weer naar de Lijnbaan en door naar de Nieuwe Binnenweg. Daar het Heemraadplein op en via de Claes de Vrieselaan weer naar Centraal.

Op deze foto staat vierasser 537 even stil op het Heemraadsplein onderweg naar het Centraal Station.