abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130111049
Edit:
Have fun

[ Bericht 49% gewijzigd door opgebaarde op 15-08-2013 22:07:33 ]
pi_130111295
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je kent het verschil tussen verhuurders en huurdersonderhoud niet :?
Maar over het algemeen houden WBV's zich beter aan de onderhoudscycli dan particulieren.
En over het algemeen volstaat een keukenblokje van 1200,- prima voor een WBV.
Isolatie? Waarom, wordt alleen de huurder beter van, de WBV hoeft je energierekening immers niet te betalen.
CV-ketel: Ja, er zijn veel energiezuinigere exemplaren, maar zolang ze deze nog aan de praat kunnen houden, is dat voor de WBV goedkoper.
Badkamer? Hij lekt toch niet, u heeft toch een werkende wasbak, en een werkende douche. Prima zo.
Dubbelglas? Als het toevallig zo uitkomt omdat de kozijnen toch al aan vervanging toe zijn.
Aanpassing meterkast aan de moderne tijd? Ja, doei. Willen we wel doen, maar dan komt er wel een X-bedrag aan huur bij.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_130112366
Uw dak weggewaaid? Plakt u maar een plakbandje hoor

Die ben je vergeten, net zoals het ondergelopen zwembad
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:34:34 #54
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130112501
Andere kant van de WBV; verduurzaam je de woning met wat isolatie en zelfstoppende kranen dan mag je nooit ente nimmer die prijs aan de klant doorberekenen, want dan staan ze op hun achterste benen :P.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_130112511
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:31 schreef opgebaarde het volgende:
Uw dak weggewaaid? Plakt u maar een plakbandje hoor

Die ben je vergeten, net zoals het ondergelopen zwembad
Die was ik niet vergeten, ik pakte alleen maar even een deel van de wel realistische praktijkvoorbeelden eruit.
pi_130112565
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:34 schreef GSbrder het volgende:
Andere kant van de WBV; verduurzaam je de woning met wat isolatie en zelfstoppende kranen dan mag je nooit ente nimmer die prijs aan de klant doorberekenen, want dan staan ze op hun achterste benen :P.
Dus doen ze het niet. Waarom de klant per maand geld besparen op hun gasrekening als er niks tegenover staat?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:38:13 #57
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130112668
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus doen ze het niet. Waarom de klant per maand geld besparen op hun gasrekening als er niks tegenover staat?
Op zich zou je natuurlijk wel een afspraak kunnen maken dat de verduurzaming deels terugkomt in een hogere kale huurprijs. Het alleen selecteren op kale huur is natuurlijk maar de helft van het verhaal; het zou al een stuk schelen als huur + energieverbruik voorgerekend werd.
pi_130112767
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:38 schreef GSbrder het volgende:
Op zich zou je natuurlijk wel een afspraak kunnen maken dat de verduurzaming deels terugkomt in een hogere kale huurprijs. Het alleen selecteren op kale huur is natuurlijk maar de helft van het verhaal; het zou al een stuk schelen als huur + energieverbruik voorgerekend werd.
Probleem is natuurlijk dat als je huurprijs verhoogd wordt, daar elk jaar de huursverhoging overheen banjert. Dus dan wordt het op termijn altijd een dure hobby om ook maar iets op verzoek te laten doen.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:41:46 #59
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130112853
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Probleem is natuurlijk dat als je huurprijs verhoogd wordt, daar elk jaar de huursverhoging overheen banjert. Dus dan wordt het op termijn altijd een dure hobby om ook maar iets op verzoek te laten doen.
De energieprijzen stijgen toch ook elk jaar?
pi_130112977
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:41 schreef GSbrder het volgende:
De energieprijzen stijgen toch ook elk jaar?
Niet echt.

De energiebelasting wel, maar bv de kale KWh prijs is al ff min of meer gelijk hoor. Dus zolang je qua energieverbruik onder je vrijstelling blijft valt dat wel mee.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:44:26 #61
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130113000
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 16:02 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

In Zweden en Noorwegen is het leven weer 2x tot 3x duurder dan in NL en Duitsland.
Noorwegen is geen EU. En het leven is niet overal duurder dan in Nederland.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:45:51 #62
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130113059
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 15:44 schreef pfaf het volgende:
Luxemburg en Oost-Europa? Werkelijk? Serieus?
Luxemburg is het rijkste land van de EU. De lonen zijn enorm hoog. Tja, de belastingen ook, maar je kunt daar met gemak net over de grens gaan wonen. Verder heb ik overigens totaal geen verstand van het Luxemburgse belastingstelsel.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:47:02 #63
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130113108
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet echt.

De energiebelasting wel, maar bv de kale KWh prijs is al ff min of meer gelijk hoor. Dus zolang je qua energieverbruik onder je vrijstelling blijft valt dat wel mee.
Oh?

Edit: dat maakt voor een huishouden toch niet uit? Als je meer belastingen gaat betalen, wordt het gewoon aantrekkelijker om minder gas en minder kWh af te nemen. Een huis met een beter energielabel helpt daarbij.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:48:17 #64
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130113155
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 18:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Precies. Heel vaak wordt een vakantie ervaring omgezet naar het idee: "zo is het in dit land dus altijd en overal". Niet dus. Er zijn maar weinig landen waar de gezondheidszorg zo toegankelijk, de sociale voorzieningen zo uitgebreid en de veiligheid zo hoog is als in Nl. Niet voor niets staan drommen immigranten te wachten en is Nl. één van de dichtsbevolkte landen.

Denk je dat het in Afghanistan beter wonen is?
Afghanistan?
Nederlanders zijn enorm honkvast ja, maar dat gaat nog wel veranderen. Hoogopgeleiden pikken de dalende salarissen uiteindelijk niet meer. Je ziet het nu al met mensen in het onderzoek, die naar Zwitserland gaan. Dat is een kleine groep, maar die wordt vanzelf groter.
pi_130113164
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:47 schreef GSbrder het volgende:
Oh?
Ja.

Tip: Doe eens een grafiek van de kale KWh prijs posten.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:49:53 #66
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130113233
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 21:40 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Australië is een goede bestemming, hogere lonen en lagere lasten dan hier.
Daar kom je alleen nauwelijks binnen. Ik heb het uitsluitend over de EU voor de toekomst. De rest is eigenlijk irrelevant, want veel te bewerkelijk. Zwitserland, Noorwegen en Australië trekken (nu al) kleine groepen mensen, maar nooit de stromen die EU-landen te verwerken krijgen.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:50:01 #67
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130113238
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja.

Tip: Doe eens een grafiek van de kale KWh prijs posten.
Wie rekent er per maand/kwartaal/jaar alleen kale kWh-prijzen af met zijn energiemaatschappij?
pi_130113743
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:50 schreef GSbrder het volgende:
Wie rekent er per maand/kwartaal/jaar alleen kale kWh-prijzen af met zijn energiemaatschappij?
De mensen die niet meer verbruiken dan de heffingskorting hoog is.

Maar daar ging het niet eens om. Uit jouw grafiek blijkt zelfs dat de energie regelmatig daalt. Het is de energiebelasting die het regelmatig duurder maakt.

Je zou dus als huurder bv zonnepanelen kunnen neerleggen, waardoor je heffingskorting tegen een deel van je gasverbruik kan worden weggestreept, en toch elk jaar meer moeten betalen door de gecumuleerde huursverhoging op je isolatie.
pi_130113808
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:44 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Noorwegen is geen EU. En het leven is niet overal duurder dan in Nederland.
Nou ben ik elke 2 week wel een paar dagen te vinden in noorwegen. En als je het over leefkosten, woningkosten, belastingen etc etc hebt met de mannen daar, klagen ze net zo als in Nederland. En dan werk ik daar nog niet eens met de slechtsverdienende Noren.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_130113844
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Maar daar ging het niet eens om. Uit jouw grafiek blijkt zelfs dat de energie regelmatig daalt. Het is de energiebelasting die het regelmatig duurder maakt.

Je zou dus als huurder bv zonnepanelen kunnen neerleggen, waardoor je heffingskorting tegen een deel van je gasverbruik kan worden weggestreept, en toch elk jaar meer moeten betalen door de gecumuleerde huursverhoging op je isolatie.
En niet te vergeten huurverhoging vanwege die zonnecellen.
pi_130113915
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 23:02 schreef Tikbalang het volgende:
En niet te vergeten huurverhoging vanwege die zonnecellen.
Als je zo gek bent om ze door de WBV neer te laten leggen wel ja. (Maar ik ging er even van uit dat de huurder die zelf aanschaft.)
pi_130114030
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je zo gek bent om ze door de WBV neer te laten leggen wel ja. (Maar ik ging er even van uit dat de huurder die zelf aanschaft.)
Leuke aanname dat wel. Maar alle huurders hier in dit Topic mogen graag van hun vrijheid genieten en elke 3 jaar verkassen. En dat spulletje iedere keer meeslepen zie ik zo snel niet gebeuren.

Edit: Eigenlijk zie ik elke 3 jaar verkassen ook niet gebeuren maar goed die vrijheid heb je wel.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 23:06:12 #73
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130114045
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

¤385,53 per jaar of 30 euro p/maand?
Dat is ruim 7 keer zo laag als het gebruik van een gemiddeld huishouden.
De gemiddelde energiebelasting zal rond de 700 euro p/jaar liggen.

quote:
Op de korte termijn heb je gelijk. Het kan voorkomen dat de energieprijzen dalen (hoewel dit effect dus, zoals je zelf ook al aangeeft, vaak gedempt wordt door een stijging van de belastingen. Op de lange termijn lijkt het me niet eenvoudig een periode van 10 jaar te vinden dat de energieprijzen op jaar 10 lager waren dan in het aanvangsjaar.

quote:
Zonnepanelen neerleggen kan, maar ik denk dat de gemiddelde corporatiebewoner liever niet dit soort investeringen doet. De huursverhoging waar ik over spreek is dan ook niet tientallen euro's per maand, maar wel zoveel dat corporaties meer baat hebben bij verduurzaming en bewoners nog besparen op hun energiekosten.
pi_130114564
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 23:06 schreef GSbrder het volgende:
¤385,53 per jaar of 30 euro p/maand?
Dat is ruim 7 keer zo laag als het gebruik van een gemiddeld huishouden.
De heffingskorting is een vrijstelling op je elektradeel.

http://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Dus je krijgt ¤ 385,53 retour om de energiebelasting a 14,10 ct/ KWh te compenseren. Oftewel...

Over de eerste 2734 KWh betaal je effectief geen energiebelasting. Dat is voor veel huishoudens genoeg voor een jaarverbruik.

quote:
Op de korte termijn heb je gelijk. Het kan voorkomen dat de energieprijzen dalen (hoewel dit effect dus, zoals je zelf ook al aangeeft, vaak gedempt wordt door een stijging van de belastingen. Op de lange termijn lijkt het me niet eenvoudig een periode van 10 jaar te vinden dat de energieprijzen op jaar 10 lager waren dan in het aanvangsjaar.
De energieprijs ansich zal waarschijnlijk alleen maar dalen. De energiebelasting wordt door de overheid als een soort accijns gebruikt en is dus gedoemd constant te stijgen teneinde de begroting sluitend te krijgen.

quote:
Zonnepanelen neerleggen kan, maar ik denk dat de gemiddelde corporatiebewoner liever niet dit soort investeringen doet.
Ligt eraan, als je goed zit, waarom niet? Het ligt er in een dag op, dus het is er eventueel in een halve dag weer vanaf.

quote:
De huursverhoging waar ik over spreek is dan ook niet tientallen euro's per maand, maar wel zoveel dat corporaties meer baat hebben bij verduurzaming en bewoners nog besparen op hun energiekosten.
Welke baat hebben ze daarbij dan?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 23:22:47 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130114855
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De heffingskorting is een vrijstelling op je elektradeel.

http://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Dus je krijgt ¤ 385,53 retour om de energiebelasting a 14,10 ct/ KWh te compenseren. Oftewel...

Over de eerste 2734 KWh betaal je effectief geen energiebelasting. Dat is voor veel huishoudens genoeg voor een jaarverbruik.
Mooi, geen energiebelasting op je licht en geluid, hoe doe je het met de 1500 m3 gas die de gemiddelde Nederlander er doorheen jaagt (corporatiebewoners in tochtige en slecht geisoleerde huizen nog een stuk meer)? Daar betaal je dan gewoon het volle pond voor, dus de energiebelasting is wel een issue als je een verwarmde woning wilt.

quote:
De energieprijs ansich zal waarschijnlijk alleen maar dalen. De energiebelasting wordt door de overheid als een soort accijns gebruikt en is dus gedoemd constant te stijgen teneinde de begroting sluitend te krijgen.
Waarom denk je dat de energieprijs alleen maar zal dalen?
Veel mensen denken dat energie duurder wordt over 10 tot 20 jaar.

quote:
Ligt eraan, als je goed zit, waarom niet? Het ligt er in een dag op, dus het is er eventueel in een halve dag weer vanaf.
Daar zijn mooie onderzoeken naar gedaan; huurders is gevraagd of ze zonnepanelen zelf willen aanschaffen. 7% gaf aan dit te willen doen en ze er zelf weer af te zullen halen indien nodig. 27% wilde garantie van de corporatie dat zij ze over zouden nemen bij mutatie en meer dan 50% gaf aan niet zelf zonnepanelen te willen aanschaffen (pdf). Lijkt me ook logisch; je verbindt liever niet een flinke hoeveelheid kapitaal aan een sociale huurwoning. Veel huurders bouwen ook geen nieuwe keuken in.

quote:
Welke baat hebben ze daarbij dan?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, betere verhuurbaarheid indien de huidige huurders vertrekken en een beter comfort voor de huidige huurders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')