En waarom raad je mensen af om te kopen?quote:Op maandag 19 augustus 2013 17:13 schreef Istrilyin het volgende:
Al maaaaaaanden niet gepost... Maarruh...
Deze vuile overloper heeft zijn huurhuis gekocht! Ongeveer 12% onder de marktprijs. Maandlasten behoorlijk omlaag (hypo 2.95% / 5 jaar door eigen inbreng), zolang we geen rekening houden met de maandelijkse waardedaling.
In het algemeen... als de huizenprijzen met zo'n 10-15% eraf bij het dieptepunt komen, dan zit ik okay. Wordt het 20%, dan is het "hmmm, misschien beter kunnen blijven huren", wordt het 25% dan baal ik natuurlijk. Aan de andere kant, dan zijn andere woningen waarschijnlijk ook in prijs gezakt.
Maar goed, Een belangrijke reden om "om" te gaan was eigenlijk Cyprus en het Boston Consultancy Report. Ik heb een zeker wantrouwen richting de overheden. Het laatste waar ik zin in heb is een confiscatie rondje bij de banken, en al je geld in een matras heeft ook zo z'n nadelen. De huurexplosie deed ook nog een duit in het zakje... niet dat de regering hiermee heeft geforceerd dat een sociale huurwoning vrij is gekomen trouwens, juist niet.
Ik raad overigens nog steeds mensen af om te kopen, tenzij je een buitenkansje ziet of geen keuze hebt.
Ik las net ergens dat we nu op 20% vanaf de top zittenquote:Op maandag 19 augustus 2013 17:13 schreef Istrilyin het volgende:
Deze vuile overloper heeft zijn huurhuis gekocht! Ongeveer 12% onder de marktprijs. Maandlasten behoorlijk omlaag (hypo 2.95% / 5 jaar door eigen inbreng), zolang we geen rekening houden met de maandelijkse waardedaling.
In het algemeen... als de huizenprijzen met zo'n 10-15% eraf bij het dieptepunt komen, dan zit ik okay. Wordt het 20%, dan is het "hmmm, misschien beter kunnen blijven huren", wordt het 25% dan baal ik natuurlijk. Aan de andere kant, dan zijn andere woningen waarschijnlijk ook in prijs gezakt.
Maar goed, Een belangrijke reden om "om" te gaan was eigenlijk Cyprus en het Boston Consultancy Report. Ik heb een zeker wantrouwen richting de overheden. Het laatste waar ik zin in heb is een confiscatie rondje bij de banken, en al je geld in een matras heeft ook zo z'n nadelen. De huurexplosie deed ook nog een duit in het zakje... niet dat de regering hiermee heeft geforceerd dat een sociale huurwoning vrij is gekomen trouwens, juist niet.
Ik raad overigens nog steeds mensen af om te kopen, tenzij je een buitenkansje ziet of geen keuze hebt.
Of als je gewoon een huis wilt kopen? Bizar hoe jij je aankoop kapot rederneert, geniet toch gewoon van je huis.quote:Op maandag 19 augustus 2013 17:13 schreef Istrilyin het volgende:
Elke Xeno/HD kloon kan je uitleggen dat je gewoon de marktwaarde hebt betaald.quote:Op maandag 19 augustus 2013 17:13 schreef Istrilyin het volgende:
Hoe bedoel je dat? Ga je binnenkort weer verhuizen danquote:In het algemeen... als de huizenprijzen met zo'n 10-15% eraf bij het dieptepunt komen, dan zit ik okay. Wordt het 20%, dan is het "hmmm, misschien beter kunnen blijven huren", wordt het 25% dan baal ik natuurlijk. Aan de andere kant, dan zijn andere woningen waarschijnlijk ook in prijs gezakt.
Ja. Handig. Dus als je de overheid niet vertrouwd, leg je je geld vast in stenen? Zodat je straks zelf je zorgkosten van je overwaarde mag betalen, of gekort wordt op je AOW omdat je toch gratis woont? Enzo...quote:Maar goed, Een belangrijke reden om "om" te gaan was eigenlijk Cyprus en het Boston Consultancy Report. Ik heb een zeker wantrouwen richting de overheden. Het laatste waar ik zin in heb is een confiscatie rondje bij de banken, en al je geld in een matras heeft ook zo z'n nadelen. De huurexplosie deed ook nog een duit in het zakje... niet dat de regering hiermee heeft geforceerd dat een sociale huurwoning vrij is gekomen trouwens, juist niet.
quote:Ik raad overigens nog steeds mensen af om te kopen, tenzij je een buitenkansje ziet of geen keuze hebt.
quote:De Nederlandse huizen zijn niet te duur, maar juist te goedkoop! De ECB stelt in een rapport over onze huizenmarkt dat de prijzen bijna 14% te laag zijn.
De Europese Centrale Bank concludeert dat de huizen in Nederland volgens een gemiddelde berekening 13,7% ondergewaardeerd zijn. Door de daling van de huizenprijzen het afgelopen jaar is de onderwaardering opgelopen, aldus de ECB. Een jaar terug berekende de ECB een gemiddelde onderwaardering van 2,5%.
De ECB heeft wel ruime marges, vooral omdat de huizenprijzen de afgelopen decennia erg hard zijn gestegen en gedaald. De ECB heeft daarom ook scenario’s met een onderwaardering van ruim 40%. Volgens slechte scenario’s blijken de huizen nog 11,5% te duur, aldus de Centrale Bank.
De ECB kijkt ondermeer naar de huurprijzen, die zijn opgelopen, en de betaalbaarheid, die sterk is verbeterd. Ook kijkt de ECB kijkt naar de verhouding tussen vraag en aanbod van huizen. Vooral het feit dat het aanbod van nieuwe huizen niet flexibel is, zorgt voor hogere prijzen.
De ECB heeft een goede trackrecord qua voorspellen van de huizenprijzen. In 2007 zeiden de bankiers dat onze huizen 20 tot 40% waren overgewaardeerd.
Oh snap...quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 09:39 schreef Istrilyin het volgende:
@pfaf
... tja... leer begrijpend lezen
Vooralsnog stijgen de huren met de daling mee hoor....quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:59 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Als de huizenprijzen jaarlijks harder dalen dan wat je jaarlijks aan huur kwijt bent dan is het een cadeautje om te huren.
Ja daar ben ik ook bang voor. Aan de andere kant is het het gokje wel waard denk ik.quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja. Handig. Dus als je de overheid niet vertrouwd, leg je je geld vast in stenen? Zodat je straks zelf je zorgkosten van je overwaarde mag betalen, of gekort wordt op je AOW omdat je toch gratis woont? Enzo...
Nog beter om te huren dan.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:16 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Vooralsnog stijgen de huren met de daling mee hoor....
Hij bedoelt dat de huren stevig doorstijgenquote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:40 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Nog beter om te huren dan.
Je grafiek doet het niet maar minimaal 4,5% meer na de laatste huurverhoging afgelopen juli (was toch juli).quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:00 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[ afbeelding ]
Ben benieuwd waar we nu staan.
Dat gaat maar om een klein deeltje van de huurmarkt, dat besef je toch?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:
In dit artikel staat een grafiek van de huurprijzen van 07 tot nu.
http://www.telegraaf.nl/o(...)n_de_Randstad__.html
We praten hier toch constant over de vrije markt prijzen?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat gaat maar om een klein deeltje van de huurmarkt, dat besef je toch?
En dan nog zijn het stevige prijzen per m2 hoor. Voor mijn eigen woonruimte zou ik met 1 jaar huren pakweg 3 jaar (netto) rente en aflossing kunnen betalen.
Het ging volgens mij om 'de huren' in het algemeen. Maar goed, voor de vrije markt prijzen geldt dat huren per m2 ook zeer prijzig is.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:16 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
We praten hier toch constant over de vrije markt prijzen?
De Rabo zou toch geen voorspellingen meer doen over de ontwikkelingen op de woningmarkt? Onee wacht, dat geldt natuurlijk alleen voor negatieve vooruitzichten.quote:Rabobank verwacht kentering woningmarkt
De Rabobank verwacht een kentering op de Nederlandse woningmarkt. De grootste hypotheekverstrekker van het land presenteert hier binnenkort een rapport over.
Dat zei bestuursvoorzitter Piet Moerland tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van de bank donderdag in Utrecht.
De belangrijkste conclusie daarin is dat de bubbel in de vastgoedmarkt langzaamaan verdwijnt. "We lijken door het dieptepunt heen te raken. Een belangrijke constatering", zegt Moerland daarover.
De Rabo-topman verwacht "uitbodeming" van de huizenprijzen, waarmee hij wil zeggen dat de prijsdaling op de huizenmarkt van 30 procent de bodem heeft bereikt.
Hij waarschuwt net zoals vorig jaar tegelijkertijd voor een woningtekort over enkele jaren. "Dat gaat om tienduizenden woningen per jaar. De bevolking groeit en er blijft behoefte aan woningen. De prop zal op een gegeven moment doorschieten, dan hebben we weer een bloeiende woningmarkt."
Moerland, die volgend jaar afscheid neemt als bestuursvoorzitter, voorspelt met enige voorzichtigheid dat de schaarste aan woningen zich over twee jaar aandient. "We richten ons voor de komende jaren op een vlakke ontwikkeling en kijken voor groei naar 2015 en verder. Deze malaise kan niet eeuwig duren."
De onzekerheid over de arbeidsmarkt, pensioenen en de miljoen huizen die 'onder water staan', een situatie waarbij de huidige marktwaarde lager ligt dan het aankoopbedrag, onderschrijven dit optimisme niet.
Dat komt volgens Moerland door het vertrouwen. "Er is geen financieringsprobleem, maar een vertrouwensprobleem."
Moerland benoemt ook de lage kosten die er zijn voor (toekomstige) huiseigenaren waardoor het aantrekken van de huizenmarkt niet al te lang op zich kan laten wachten. "We hebben te maken met historisch lage hypotheektarieven en een lage overdrachtsbelasting."
De overdrachtsbelasting werd in juli 2011 verlaagd van 6 naar 2 procent. Moerland: "De betaalbaarheid van huizen is weer vergelijkbaar met het niveau van voor de crisis in 2008."
Voor starters zijn er nieuwe, strengere eisen gekomen om een hypotheek af te sluiten. Ook dat duidt niet op gunstigere vooruitzichten.
"Het is voor hen lastig instappen, dus pleiten wij voor een grotere vrije huurmarkt. Die is internationaal gezien erg klein. Starters willen eerst eigen vermogen opbouwen, dat kan een springplank zijn naar een koopwoning", zegt Moerland.
"De woningmarkt is het belangrijkste knelpunt van de Nederlandse economie, het is broodnodig dat we daar nu stappen in zetten", aldus de bestuursvoorzitter.
Je kunt beide kanten toch combineren? (Inmiddels niet meer, wil je je HRA houden...)quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:23 schreef Sjabba het volgende:
Ja daar ben ik ook bang voor. Aan de andere kant is het het gokje wel waard denk ik.
Heel je leven teveel betalen aan huur en de andere nadelen van huur om dat maar later geen zorgkosten zelf te hoeven betalen vind ik ook niets...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |