abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130010740
Hoe weet je welke dierenallergie je hebt?
Ik merk bv dat ik flink allergisch ben voor hooi. Hier zijn alternatieven voor.
Ik ben allergisch voor konijnen. Echter vraag ik me af wat de allergie is: voor haren zijn evt. widder konijnen een optie. Als het voor de huid is, is het een ander probleem.

Ik heb altijd blauw aangelopen bij konijnen, die lagen in een kooi met extreem veel hooi. Ik kan het niet uittesten bij bv kinderboerderij ofzo. Aangezien overal hooi gebruikt wordt. Andere dieren die hooi hebben, bv gerbils kan ik pas aanraken als ze een paar dagen geen hooi meer hebben.

Ik wil dolgraag weer een caaf of nijn hebben. Vooral nu ik weet waar hooi-vervanger te krijgen is. Echter moet ik eerst weten wat voor allergie ik heb. Een konijn bouwt vanaf september zijn wintervacht op als die buiten staat. Met zulke dingen wil ik rekening houden. Mocht ik toch allergie hebben dat die naar buiten kan. De aanschaf zal niet dit jaar zijn, ik wil eerst verder testen op andere allergie etc.
pi_130011035
allergie voor hooi lijkt me erg stug, bedoel je hooikoorts?
pi_130011312
Allergie voor hooi kan heel goed, basisschoolvriendin had dat ook. Hun konijnen stonden dan ook niet op hooi.

En volgens mij kan je via de huisarts je door laten sturen om te kijken waar je allemaal allergisch voor bent. Dan krijg je 1000 prikjes met verschillende dingen op je arm en alles wat rood wordt/waar een bult komt daar ben je dan allergisch voor. Maar ik weet niet of dit 'zomaar' kan, of dat je hiervoor een gegronde reden moet hebben.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_130012132
Allergietest aanvragen bij de huisarts, 15 minuten en je weet waar je allergisch voor bent,
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_130012821
@sp er zijn veel mensen allergisch voor hooi. Als ik mijn gerbils hooi geef moet ik daarna direct mijn handen wassen anders heb ik een week jeukende handen.

@nanuke, ik heb gelukkig een makkelijke huisarts om zon test te laten doen.

Ik vraag me af of je met die allergietest bij de huisarts erachter komt het of het de huid of haar is waar ik allergisch voor ben. Als ik geen nijn heb, heb ik die allergie niet. Als ik hem wel heb komt het na een tijdje weer naar voren. Tegenwoordig slik ik andere medicatie voor mijn allergieeen daarom denk ik dat het in de toekomst weer moet lukken.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:37:12 #6
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130015891
Verreweg de meeste mensen die allergisch zijn voor dieren zijn dat niet zozeer voor hun haren, maar voor bepaalde eiwitten die alle levende wezens verspreiden in hun - onzichtbare - huidschilfers, de zogenaamde antigenen. Als je allergisch bent, dan volgt er een overreactie door je eigen afweersysteem doordat je lijf reageert met het aanmaken van (te veel) antistoffen door bepaalde types witte bloedcellen. Zie verder hier.

"Allergie" voor hooi is een reactie op een contactprikkel, die lijkt op de hierboven beschreven klassieke allergische reactie, maar die gebaseerd is op een ander principe.

Je kan bij de huisarts een gerichte test vragen naar allergie op diverse huisdieren. Hou er wel rekening mee dat een allergie ook altijd 'spontaan' kan ontstaan, zeker als je al aanleg hebt voor allergieën. Eventjes naar de dokter dus. Wellicht zal hij/zij je doorverwijzen naar een allergoloog.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_130019918
@hetkluskonijn bedankt!
pi_130019927
Konijnen moeten hooi hebben, dat kun je niet vervangen. (Althans, het is een vrij moeilijke opgave zelf elke dag vers gras (en eventueel kruiden) te plukken, helemaal in de winter...)
Het is hun hoofdmaaltijd. Dus een konijn houden met een hooiallergie....het kan, maar dan zul je er waarschijnlijk wel last van krijgen.

Verder zijn Widder-konijnen (of andere langharige konijnen) ook niet aan te raden. Sowieso moet heel die fok wat konijnenliefhebbers betreft stoppen ('t brengt enorm veel leed met zich mee, die rotvachten), en het betekent dat je zeker 2 keer per week je konijn moet borstelen/kammen. Mochten de huidschilfers/haren door de lange vacht wat minder rondvliegen wanneer je konijn gewoon rondhupt, dan vliegen ze daarmee wel door de lucht.

En wat Kluskonijn zegt :)
pi_130020642
@candaasje, ik wordt steeds wijzer. Zoals jij het vertelt klinkt het als dierenleed die vachten. :? Als ik een dier neem moet het e

Ik las dat je compact gras van het merk Hartog kan gebruiken van ipv hooi. Dat is het alternatief ervoor zeggen ze. Mja de commercie zegt zoveel.
pi_130021401
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:41 schreef blue-eye het volgende:
@candaasje, ik wordt steeds wijzer. Zoals jij het vertelt klinkt het als dierenleed die vachten. :? Als ik een dier neem moet het e

Ik las dat je compact gras van het merk Hartog kan gebruiken van ipv hooi. Dat is het alternatief ervoor zeggen ze. Mja de commercie zegt zoveel.
Lange vachten veroorzaken veel leed, omdat ze snel klitten. (En die klitten kunnen enorme wonden veroorzaken, doordat ze aan de huid trekken.) Ze vergen enorm veel onderhoud, en enorm veel langharige konijntjes eindigen - als ze geluk hebben en niet gedumpt worden - in een opvang. Of Marktplaats. (Want och wat zijn ze schattig in de winkel....maar dan komt dat wekelijkse kammen om de hoek kijken...en de meeste konijnen haten dat.....)

Alle mensen die ik ken die een opvang hebben of er werken, verafschuwen daarom de Teddy Widder fok. (Nog even los van het feit dat echte Fok/showdieren met lange vachten, op tentoonstellingen op draadgaas moeten zitten omdat hun vacht anders vies wordt......)

En het gras: het klinkt wel goed moet ik zeggen! Maar ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien weet de digitale dierenarts hier wel of het een goed alternatief is? (En anders kun je ook kijken op het forum van bunnybunch.)
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:29:30 #11
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130022698
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:02 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Lange vachten veroorzaken veel leed, omdat ze snel klitten. (En die klitten kunnen enorme wonden veroorzaken, doordat ze aan de huid trekken.) Ze vergen enorm veel onderhoud, en enorm veel langharige konijntjes eindigen - als ze geluk hebben en niet gedumpt worden - in een opvang. Of Marktplaats. (Want och wat zijn ze schattig in de winkel....maar dan komt dat wekelijkse kammen om de hoek kijken...en de meeste konijnen haten dat.....)

Alle mensen die ik ken die een opvang hebben of er werken, verafschuwen daarom de Teddy Widder fok. (Nog even los van het feit dat echte Fok/showdieren met lange vachten, op tentoonstellingen op draadgaas moeten zitten omdat hun vacht anders vies wordt......)
Eigenlijk is het fokken van die beesten dus gewoon dierenmishandeling uit winstbejag, en onwetendheid neem ik aan, want die dieren gaan dus gewoon per definitie een rotleven tegemoet... :{

quote:
En het gras: het klinkt wel goed moet ik zeggen! Maar ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien weet de digitale dierenarts hier wel of het een goed alternatief is? (En anders kun je ook kijken op het forum van bunnybunch.)
Ik zou dat zčker eventjes laten checken door mensen die ervaring hebben met dat spul en/of de dierenarts, want wat je zegt, de commercie beweert zoveel dat in de praktijk niet blijkt te kloppen...
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_130023005
Inderdaad, het is onwetendheid en soms bewust omdat mensen dat ras mooi vinden en precies wat je zegt die winst. Als er zo weinig fokkers zijn van een bepaald ras ga ik al snel vraagtekens zetten. I Dieren als bv konijnen zijn makkelijk te fokken. Je hebt bepaalde knagers die veel lastiger te fokken zijn.

Bedankt voor je tip!. Soms als ik op fora's kijk vraag ik me weleens af of daar commerciele mensen tussen zitten ;). Dan lees je dat er een kleine selectie mensen superenthousiast zijn over een bepaald product. Terwijl er in Nederland duizenden mensen wonen. Die digi dierenarts? niet aangedacht goed plan.

ps: wat ben ik blij dat ik dit topic geopend heb. Ik weet nu al veel meer dan voor die tijd :D.
pi_130038675
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 11:17 schreef .SP. het volgende:
allergie voor hooi lijkt me erg stug, bedoel je hooikoorts?
Dit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')