Mijn belevenissen tot nu toe

Ben meteen maar begonnen met Bourgondië (beetje voorbereiden op de MP

) en dat gaat met horten en stoten. Had het in het begin erg lastig, Oostenrijk begon meteen Venetie en de Bohemen op te eten waardoor die al vrij snel heel sterk waren, en telkens wanneer ik een klein HRE staatje wou oppeuzelen moest ik daarmee in de clinch. Wanneer ik er dan in slaagde daar met veel pijn en moeite uiteindelijk mee af te rekenen en ik daar een hoop leningen maar geen manpower aan overhield kwamen die kutfransen om de hoek kijken

op een gegeven moment speelde ik zelfs met de gedachte om Nederland maar te stichten en daarmee verder te gaan
Maar uiteindelijk wist ik door een paar handige allianties te sluiten (Spanje, Portugal, Polen) zowel Oostenrijk op afstand te houden als Frankrijk een paar flinke nederlagen toe te brengen, en uiteindelijk wist ik Frankrijk te breken en viel het uiteen. Daarna al die staatjes als Guyenne, Normandie en Alencon opgegeten, waarna ik ineens de missie kreeg om Frankrijk te creeeren. Twijfelde nog even, maar als Frankrijk heb je minder problemen met culturen die niet worden geaccepteerd, en dit gaf me meteen een claim op stukken zuid-Frankrijk die in Spaanse handen waren.
Inmiddels waren mijn buren niet zo blij met me en om Zuid-Frankrijk terug te krijgen moest ik afrekenen met een coalitie van Groot-Brittanie, Oostenrijk, Zwitserland, Trier (die waren vrij groot in mijn game) nog wat kleine buurtjes en Spanje zelf. Ging opnieuw niet van een leien dakje, maar na een oorlog of drie had ik alles wat ik wou hebben

Nu heb ik nog een missie om Bretagne mijn vazal te maken, en heb ook nog wat claims op Trier. Maar ik denk dat ik eerst eens naar de Nieuwe Wereld ga kijken, heb wel even genoeg oorlog gehad